Kirjoittaja Aihe: Koalan Kopteroinnit  (Luettu 18656 kertaa)

Poissa Lentävä Koala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Koalan Kopteroinnit
« Vastaus #25 : 16 Syyskuu, 2011, 22:25:19 »
Tiistaina tuli Sabelta uusi perä joka oli tilattu torppipäivänä. Kiitos Sabe, esimerkillisen nopeaa toimintaa! Samana iltana asensin uuden putken ja hieman leijuttelin olkkarissa. Tuntui toimivan.

Sunnuntaina hädissäni lähetin Kemistille jo yksityisviestiä henkisen selkänojan tarjoamisesta lennätyksiin. Kelit kuluneella viikolla olivat kuitenkin niin huonoja, että missään vaiheessa ei ollut järkevää lähteä kopua ulkoiluttamaan.

Tänään sitten taas maalaismaisemassa tuli lennätettyä kopteria kolme akullista taivasalla.

Ensimmäinen akullinen meni perä ja keula itseenpäin leijutellessa. Simua on tullut kuluneen viikon aikana rasitettua todella paljon, mutta silti ajattelin alottaa varovasti.

Toisella akullisella mentiin taivaslentoa ja kolmas akullinen aloitettiinkin FLT 1 -modessa. Pitch pumpittelun jälkeen oli aika kohdata demonit ja yrittää laittaa kopu taas katolleen.

Aiemmassa postauksessa mainitsemani ongelmat jolloin selällään ollessa kopteri on ruennut pyörimään vimmatusti olen päätellyt johtuvan liian suurista negatiivisista lapakulmista, joita paniikissa tarjosin, joten hoin päässäni koko ajan 'pienemmät liikkeet, pienemmät liikeet, pienemmät liikkeet'.

En ole lukenut tarpeeksi F3C -ketjua enkä näinollen pysty nimeämään liikkeitä oikein, mutta jonkinnäköisen voltin onnistuin kopterilla tekemään siten, että kopteri pysyi miltei paikallaan. Kolmannen kuperkeikan jälkeen pulssi oli jo niin lähellä kahtasataa, että oli aika jatkaa taivaslentoa ja rauhoittaa tilanne. Flight mode normaaliksi ja vähän taivaslentoa ja...

... kopteri alkaa tulla villisti pyörien roottori edellä itseäni kohti. Holdi päällä halkopinoon ja vahinkojen tarkastus: ei mitään. Kokeilin vielä hieman leijuttaa ja ajoin vähän ympyrää, kopu on kunnossa.

Täytyy sanoa, että uskomattoman kestävä laite.
« Viimeksi muokattu: 16 Syyskuu, 2011, 23:24:30 kirjoittanut Lentävä Koala »

Poissa Lentävä Koala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Koalan Kopteroinnit
« Vastaus #26 : 17 Syyskuu, 2011, 22:32:27 »
Hydro mCP X!

Tänään oli päivällä kiire, joten illan pimetessä vasta pääsi vasta lennättämään.

Päivän aikana oli satanut enemmän ja vähemmän joten vesiläteäköitä oli tarjolla joka lähtöön.

Ensimmäisen akun lennättelin taivaslentoa, jonka lopuksi vedin pitch pumpia lähellä. Kopteri saa edelleen tietyillä lapakulmilla / kierrosalueella järkyttäviä ravistuskohtauksia ja pitch pumpittelun aikana ne yhdistyikin perän holtittomaan pyörimiseen. Lennättäjästä huolimatta kopteri palautui takaisin hallintaan ja sain ekan akullisen jälkeen kopun hallitusti alas.

Toka akullinen meni ilman mitään erikoisempaa.

Kolmas akullinen oli taas 'normaalia' taivaslentoa joka itsestäni johtumattomista syistä johti ensin ravistuskohtaukseen, joka oli n. 8 Richterin asteikolla, ja tämän jälkeen holtittomaan pyörimiseen. Pyörimisen tasoitettua kopteri oli vielä liikkeessä joka piti muka rauhoittaa. Suurimmilta osin rauhoitettuani kopteri oli kuitenkin mielestäni liian lähellä edellisessä postauksessani mainittua halkopinoa. Hallinnassa kopteri ei missään nimessä ollut, mutta edellisestä meno oli jo tasautunut. Ajattelin vahinkojen minimoimiseksi vetää holdin päälle ja kopteri tulikin kohtuu rauhallisesti alas....

.. alas siihen s***anan ainoaan vesilätäkköön mikä oli halkopinoa peittävän pressun notkoon kasautunut. Vesilätäkkö oli hädintuskin mCP X:ää suurempi, mutta se ei tietenkään estänyt iloista loiskahdusta ja kopterin uppoamista puoleen väliin canopyä.

Tiedän, sähkölaitteet ja vesi eivät sovi yhteen ja tällaisessa tapauksessa akku pitää ottaa heti irti. Ravistelin vedet pois kopterista ja leijuttelin vielä yhden akullisen.

Nyt kopteri on nyt lämpimässä paikassa kuivamassa ja toivon syvästi, että mikään sähköosa ei ole tykännyt kyttyrää uimakeikasta.
« Viimeksi muokattu: 17 Syyskuu, 2011, 22:36:15 kirjoittanut Lentävä Koala »

Poissa Lentävä Koala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Spektrum DX8 ja muita kuulumisia
« Vastaus #27 : 15 Lokakuu, 2011, 20:17:20 »
Kirjoitellaanpa hieman tännekin että ei jää ihan kylmäksi tämä säie.

Kuten aiemmin jo mainitsinkin, tähän asti kaikkea lentävää on komennettu Spektrum DX7:llä. Lähetin on ollut luotettava, toiminut hyvin ja HobbyKingiltä saa vastareita järkevään hintaan.

Tässä kohtaa on kappale, missä perustellaan järjellä, minkä takia syksyllä kannattaa käyttää ihan järkyttävä summa rahaa uuteen lähettimeen, vaikka talvella ei voi muuta kuin simuttaa. Kappaleessa ei ole yhtään perustelua. Ne voit lisätä itse tähän.

Lähetin saapui tilauksen jälkeen seuraavana päivänä. Ei voi taas kuin ihmetellä Saben ja matkahuollon yhteistyötä. Vaikka aikataulujen tulkinnan mukaan näytti siltä, että keskiviikkona tilattu lähetin saapuisi vasta perjantaina, tuli jo torstaiaamuna tekstiviesti matkahuollolta että paketti on noudettavissa.

Ensituntuma käyttöliittymästä oli järkytys. DX7 ja DX8:n välillä on iiiiiiso ero. DX7 toimii erittäin epäloogisesti ja mielestäni sen henkilön joka on suunnitellut kyseisen lähettimen nappuloiden toiminnot pitäisi saada potkut. Ylös on alas, alas on ylös, selectistä kopioidaan paitsi jos ollaan toisessa näytösä missä selectistä valitaan. Paitsi että valinta tapahtuu kahta nappulaa yhtä aikaa painamalla. DX7 on erittäin hyvä lähetin ja pääsin sen kanssa sinuiksi kun tarpeeksi valikoissa pläräsi, mutta jotenkin tuntuu että se on suunniteltu naisen logiikalla. Tai sitten minä olen.

Noniin, takaisin DX8:aan. Ensijärkytyksen jälkeen koin helpotuksen. Lähetintä ohjataan ilmeisesti samalla tavalla kuin DX6i:täkin. Pyörällä pyöritellään valinta oikean valikon / valinnan kohdalle ja painamalla varmistetaan. Taustavalaistun näytön vasemmalla puolella on Back ja Reset. Kuinka paljon helpompaa asiat voisivat enää olla? (Ja ei, en taaskaan halua aloittaa mitään sotaa mikä lähetin on paras, nyt vertaan DX7:ää ja DX8:aa, joista on omakohtaisia kokemuksia). Lisäksi siipi-/servotyyppejä valitessa asiat näytetään havainnollistavilla kuvilla, jolloin valinta ei voi mennä vikaan.

Käteen lähetin tuntuu jämäkältä. Lähetin on hieman kevyempi kuin DX7, mutta se ei tunnu haittaavan. Kädensijat ovat vahvistettu kumilla, mikä tulee itselleni ainakin tarpeeseen, koska hikoilen käsistäni todella paljon kun jännittää (ja aina kun on jotain RC -roinaa ilmassa niin jännittää).

Timeri. Timerin toiminta on joko apinoitu jostain muualta, tai sitten Spektrumin tuotekehitys on ollut erittäin innovatiivisella tuulella. Olen orjallinen ajastimen käyttäjä. Jos ajastinta en muista laittaa päälle, otan lentävän härvelin alas miltei saman tien ja lataan akun. DX7:ssa ajastin tuli laittaa päälle manuaalisesti, mutta DX8 osaa laittaa ajastimen päälle kun tietty alue Throttle -stickissä ylitetään. Jopa meikäläisenkaltainen lahopää saa nyt ajastimesta iloa.

Perstuntumalla sanoisin, että mCP X:n manuaalinmukaisen ohjelman hakkaaminen radioon kävi nopeammin kuin DX7:n kanssa.

Ja sitten se ensilennätys.

Pariutuminen Blade mCP X:n kanssa oli yllättävän hankalaa. Bindaaminen ei tuntunut onnistuvan millään. Vika oli joko kopterissa tai minussa, mutta kolmannella yrittämällä pariutuminen kuitenkin onnistui. Ja sitten leijuteltiin vähän olohuoneessa.

Tänään lennättelin sitten ulkona ja oli kyllä sellainen huonon karman päivä, että ei mitään rajaa.

Lennätys alkoi hyvin, radio päälle, akku kiinni ja ilmaan. Vähän taivaslentoa ja kopteri tuntui toimivan.

Flight mode 1 päälle ja lisää leijuttelua ja hieman pitch pumpia. Kopteri käyttäytyi mallikelpoisesti enkä huomannut mitään erikoista. Sitten oli aika selkäleijutuksen.

Kopteri katolleen, lapakulmia hieman negatiivisen puolelle vasemmasta tikusta, kierrokset hidastuu ja kopteri alkaa pudota. Hetkonen, kopteri alkaa pudota ja flight mode on 1?

Kopteri tulla tömähti nätisti maahan. Tarkemman tarkastelun lopputuloksena olin laittanut flight mode -tikun sijaan Gear -tikun asennosta 0 asentoon 1.

Flight mode -kytkin löytyi lopulta. Edellämainitun ongelman koin myös holdi -kytkimen kanssa, jota ei tuntunut alkuun löytyvän millään.

Hankintaan olen kuitenkin erittäin tyytyväinen. Radio on ehkä vähän lelumaisemman tuntunen kuin DX7, mutta muuten se pesee edeltäjäsesä mennen - tullen. Radio on suunniteltu lennättäjälähtöisesti.

Vihdoinkin!

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Koalan Kopteroinnit
« Vastaus #28 : 15 Lokakuu, 2011, 20:24:46 »
Mä olen muuttanut omasta mankastan nappulat samoihin koloihin kuin seiskassa on. Taimeri/bindaus-nappula on taasen samassa paikassa kuin kutosessa on.

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Spektrum DX8 ja muita kuulumisia
« Vastaus #29 : 15 Lokakuu, 2011, 22:28:33 »
Timeri. Timerin toiminta on joko apinoitu jostain muualta, tai sitten Spektrumin tuotekehitys on ollut erittäin innovatiivisella tuulella. Olen orjallinen ajastimen käyttäjä. Jos ajastinta en muista laittaa päälle, otan lentävän härvelin alas miltei saman tien ja lataan akun. DX7:ssa ajastin tuli laittaa päälle manuaalisesti, mutta DX8 osaa laittaa ajastimen päälle kun tietty alue Throttle -stickissä ylitetään. Jopa meikäläisenkaltainen lahopää saa nyt ajastimesta iloa.
Futabassa tuo toiminnallisuus on ollut iät ja ajat. En tiedä onko ollut patentin alainen vai miksi sitä ei ole saatu muihin merkkeihin aiemmin. Erittäin kätevä ominaisuus, poikkeuksetta itse kyllä unohdin laittaa timerin päälle.  ::)

Mukava lukea antaumuksellisia kokemuksia ja vertailuja muihin radioihin.  :D

Poissa Lentävä Koala

  • Tavallinen torppari
  • ***
DX8, mCPx ja oikea kopu
« Vastaus #30 : 22 Lokakuu, 2011, 17:27:11 »
Koko kopteriharrastukseni tähtää siihen, että rakennan kopterista lentävän kamerajalustan. Kuvien ilmasta räiskimiseen on kuitenkin vielä pitkä matka.

Kuluneella viikolla saapui aiemmin tilattuja leluja ja tuli hommattua vielä vähän lisää.

Olen jokun verran yrittänyt proof-of-conceptoida Canon EOS 550D:n kaukolaukaisua lähettimestä.  Kuluneella viikolla tämä onnistui ensimmäistä kertaa, kirjoitan myöhemmin lisää miten asian hoidin.

DX8 tuntuu omaan käteen vielä paljon enemmän omalta. Phoenixin kanssa pariutuminenkin onnistui pienen taistelun jälkeen. Edellisestä postauksesta jäi puuttumaan kolmiasentoisten AUX -kytkinten kehut. Kytkimet ovat osottautuneet erittäin toimiviksi.

mCPX on saanut lisää blingiä. Viime viikonloppuna sain kopterin katolleen betoniin ja kopteri alkoi ravistamaan kuin riivattu. Tilasin Fast-Ladilta nupin roinat vielä hölmösti kahdessa paketissa, mutta nyt on koko nuppi alumiininen. Ja kyllä on ilo lennätellä. Kaikki ravistukset on tiessään ja tuo leijuu todella vakaasti niin oikein päin kuin selälläänkin. Pitää räiskästä siitä nyt kuva, kun on edustuskunnossa (pl. canopy, joka on vähän jo reikäinen).

Ja sitten se uusin hankinta:

Jokin vinksahti päässä ja keskiviikkona pistin tilaukseen T-Rex -storesta T-Rex 450 Sport Super Combon. HobbyKignistä oli jo 500 -kokoisen kopterin rojut ostoskorissa, mutta tulin sitten järkiini (?) ja tilasin laatua (?). Yhden illan ruuvailin ja runko alkaa olemaan kasassa.

Järkeilin asian niin, että koska 3S -lipoja on nurkat täynnä, lähetin ja vastarit löytyy niin eikös se 450 ole vähän kuin isompi ja vakaampi mCPx? Luulin, ettei tarvi hirveesti mitään nippeleitä tilata lisäks. No okei, lopulliset hankinnat sitten vähän riistäyty käsistä, mukana hyödyllistä sekä tarpeellista tavaraa:
* Lapakulmamittari
* Korjauspyyhe (hommattu)
* Swashplate leveler
* Hudyn avaimia (hommattu)
* Lisää ruuvilukitetta (hommattu)
* Velcronauhaa (hommattu)
* Pallolinkkipihdit

Ennen kopteria en kyllä tiennyt edes mitkä pallolinkkipihdit ovat. Enkä edelleenkään ole kauhean varma asiasta, mutta sen verran hampurista oli noita linkkejä askarrella nörtin pehmoisilla sormilla kiinnityksiin niin täytyyhän niitä kokeilla.
« Viimeksi muokattu: 22 Lokakuu, 2011, 17:29:31 kirjoittanut Lentävä Koala »

Poissa Lentävä Koala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Koalan Kopteroinnit
« Vastaus #31 : 16 Marraskuu, 2011, 20:57:52 »
Syysmasennus.

Edellisestä postauksesta näyttäisi olevan jo melkein kuukausi, mikä tarkoittaa että 450 T-Rexin kasaaminen on kestänyt melkein kuukauden.

Kopteri alkaa olemaan kasassa ja nupissa on jo lukitteetkin. Swashi on suorassa ja lapakulmat kohdillaan. Perä pitäisi vielä säätää ja lukita. Ja sähköt vetää lopulliseen paikkaansa. On vaan liian paljon mahdollisuuksia joista pitäisi valita se paras mahdollinen. Tai ainakin vähiten huono. Se, että töiden jälkeen on jo ihan pilkkopimeä ei kauheasti motivoi eteenpäin, varsinkin kun viikonloputkin tuntuu menevän joissain muissa jutuissa.

Edellisessä postauksessa hehkuttamani mCPx:n alunuppi oli katastrofi. Nuppi oli hyvä n. 8 akullisen verran kunnes tultiin nuppi edellä tonttiin. Syytän pitämätöntä perää (mutta tottakai se lopullinen vika löytyy lennättäjästä). Nuppi edellä tonttiin tultaessa rotor hub sanoi sopimuksen irti ja vääntyi 45 asteen kulmaan pääakseliin nähden. Sen nupin min/€ -suhde oli aika pieni. Myös alumiininen swash päätti syystä tai toisesta lakata liikkumisen pystysuunnassa. Rotorhubi ja swashi on taas originaaleja ja niin se vaan on, että tärinäkohtaukset palasivat. Kohtaukset ovat satunnaisia, mutta kyllä se aluswashi vaan on hyvä, ei siitä pääse mihinkään.

Phoenixi on ollut ahkerassa käytössä ja on ollut mukavaa nähdä, että myös Lennokit.netin puolelta on innostuttu kimppalennätyksiin. Motivaatio lennättämiseen on paljon korkeampi kun virtuaalisia koneita on useampi kerralla ilmassa.

Saapa nähdä kumpi tulee ensin, joulupukki vai neitsytlento.

Poissa Lentävä Koala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Koalan Kopteroinnit
« Vastaus #32 : 03 Joulukuu, 2011, 16:33:13 »
Lentävällä Koalalla on nyt lentävä kopteri.

Tänään koitti T-Rex 450 Sportin ensilento ja kyllähän se lensi.

Pulssi ei ollut läheskään niin korkealla kuin olisi voinut sen kuvitella olevan. Lentoaikaa tuli yhteensä varmaan n. 45 sekuntia ja gyro oli koko ajan Rate -modessa. Seuraava steppi on hioa HH -modessa gainit kohdalleen.

Alottelijoille tiedoksi (jos joku sellainen näitä jornoita lukee), että tarkoituksenani on tehdä kattava postaus alottelijoiden ja vähän edistyneempien lennättäjien kysymyksistä ja vastauksista niihin.

Kopteri on edelleen ehjä ja säätietojen mukaan maanantaina pääsee lennättämään, joten sitä odotellessa.

Vielä lopuksi kiitos lukuisille ihmisille tällä foorumilla jotka ovat edistäneet oman kopun lentokuntoon saamista sekä erityisesti #kopterit.net -irkkikanavalle, jossa ihmiset ovat kärsivällisesti jaksaneet vastata kysymyksiin.

Poissa Lentävä Koala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Koalan Kopteroinnit
« Vastaus #33 : 05 Joulukuu, 2011, 19:18:17 »
Tänään oli aika lennättää lisää, koska keli oli mahtava ja töistä oli vapaapäivä.

Ja kyllähän sitä tuli lennätettyäkin. 7 akullista takana ja kopteri on edelleen ehjä. Perä heilui enemmän ja vähemmän ja se pitää laitaa kuntoon seuraavaksi. Gyron gainit oli alkuun maltilliset, mikä johti aika hienoon perän vemputukseen.

Lisäksi huomasin, että mikäli kopteriin laittaa virrat Throttle hold päällä, alkaa peräservo valua toiseen ääripäähänsä. Samaa ilmiötä ei tapahdu, mikäli virrat laittaa ilman holdia.

Tuossa vielä video.

VAROITUS: Video sisältää tylsää leijuttelua eikä minkäänsortin 3D -liikehdintää.

http://www.youtube.com/watch?v=J7rfdN6c4RY#ws

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Koalan Kopteroinnit
« Vastaus #34 : 05 Joulukuu, 2011, 19:39:33 »
Hienostihan se pysyy hallussa  :)

Minkälaista kaasukäyrää käytät? Mietin vaan, että loppuisko perän vispaus jos laittaisit vaikka 85-90% flat käyrän..

Poissa Lentävä Koala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Koalan Kopteroinnit
« Vastaus #35 : 05 Joulukuu, 2011, 19:45:05 »
Hienostihan se pysyy hallussa  :)

Minkälaista kaasukäyrää käytät? Mietin vaan, että loppuisko perän vispaus jos laittaisit vaikka 85-90% flat käyrän..

Simulaattori, mCX, mSR ja mCPx on auttanut siinä, että kopteria pystyi jotenkuten hallitsemaan.

Kaasukäyrä oli tuota kuvatessa 0-40-60-72-80. Seuraavan kerran se tulee olemaan jotain tyyliin 0-60-80-80-80.

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Koalan Kopteroinnit
« Vastaus #36 : 05 Joulukuu, 2011, 20:10:03 »
Joo komppaan NJS:ää tasasempi käyrä ja enemmän kierroksia niin perään tulis pitoo.

Ja kyllä näytti hyvältä ja rauhalliselta ei ollu mitään OHO juttuja :D
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa Lentävä Koala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Koalan Kopteroinnit
« Vastaus #37 : 31 Joulukuu, 2011, 14:11:20 »
Noni.

Kaasukäyrä helpotti elämää. Nyt tuntuu kopteri jo huomattavasti vakaammalta kaasukäyrän ollessa 0-65-80-80-80.

Mutta mikäs nyt eteen kun tuntus et vähän vielä pitäs lisätä gyron gainia, mutta kun se on jo tapissa (+100) ja radiona on DX8? Koetin pudottaa gainia ja heti muuttui perä äkkinäisemmäksi, eli ylöspäin hieman olisi vielä oikea suunta, mutta kun ei pääse.

Tutkimukset jatkukoon ensi vuonna, kaikenkaikkiaan harrastusmielessä tämä oli hyvä vuosi.

Poissa Lentävä Koala

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Koalan Kopteroinnit
« Vastaus #38 : 25 Huhtikuu, 2012, 22:15:42 »
Ohhoh, onpas aika vierähtänyt. Päivitetäänpä hieman tätäkin.

Edellisen jorinani jälkeen lennätin 450:ä yhden akullisen. Muut projektit veivät ajan ja niin siinä kävi, että viime viikolla kävin viemässä reksin uudelle omistajalle. Toivottavasti tuo iloa.

Talvi vierähti Quadia askarrellessa ja sellainenhan koki ensilentonsa n. kuukausi takaperin.

Se, mikä minut kirvoitti tänne kirjoittamaan on mSR. Syksyllä onnistuin koheltamaan mSR:n parvekkeelta puuhun. Tänään kävin piruuttani puun juurella ihmettelemässä olisivatko talven lumet pudottaneet kopterin. Ja olivathan ne!

Tuossa on neljä kuvaa puussa talvehtineesta mSR:stä. Ei heikkohermoisille!

Kaikki metalliosat on aika ruosteesa, mutta ainakin tuo all-in-one -boardi näyttäs olevan aika hyvän näkönen. Kalua tuosta tuskin tulee, mutta toimikoon varottavana esimerkkinä nyt kirjahyllyn päällä.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
67 Vastauksia
28966 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Heinäkuu, 2014, 17:28:04
kirjoittanut Mortumm
Teemun Kopteroinnit

Aloittaja Teemu K « 1 2 ... 6 7 » MyFleet

171 Vastauksia
60351 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Syyskuu, 2014, 16:17:08
kirjoittanut Teemu K
7 Vastauksia
4580 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Marraskuu, 2017, 14:37:48
kirjoittanut Vesku 450
Teemun Kopteroinnit

Aloittaja TeemuL « 1 2 ... 9 10 » MyFleet

229 Vastauksia
77428 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Toukokuu, 2018, 10:53:21
kirjoittanut Tohtori R
Konnan kopteroinnit

Aloittaja Konna « 1 2 ... 14 15 » MyFleet

367 Vastauksia
115150 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Tammikuu, 2024, 23:01:52
kirjoittanut TeroS