Kirjoittaja Aihe: GAUI 475:ta kyhätty kasaan, kysymyksiä...  (Luettu 5719 kertaa)

Poissa MLA_GAUI425

  • Aloitteleva torppari
  • *
GAUI 475:ta kyhätty kasaan, kysymyksiä...
« : 23 Elokuu, 2011, 16:13:05 »
Mekaniikka ja sähkötkin jotenkuten alkaa olla kyhäilty kasaan, ja ilman lapoja vähän pyörittelinkin "konevoimalla". Mitään ei tullut silmille, eikä kauheampaa rutinaa kuulunut mistään... ;D Lukitetta on yritetty muistaa laittaa kaikkiin metalli-metalli kierteisiin.

Muutamia asioita askarruttaa vielä. Nää saattaa aiheuttaa kokeneissa kopterimiehissä huvittuneisuutta, mutta pöljän pitää kysyä. ??? Kertokaa myös te kokemuksianne, jotka olette vasta kasanneet tällaisen GAUI:n!!

1. Käytössä on Hyperionin servot ja niillä paikallaan olevilla servopyörillä. Mitä servopyörää muut on käyttäneet? Ohjeiden mukaan servoilta niille "keinuille" menevät tangot pitäis olla tarkasti samanmittaiset, mutta minä en saa niitä silloin passaamaan servopyörän reikiin. Pitääkö porata uusia reikiä? Samoin ne "keinut" (onko nää siis jotakin armeja vai miksereitä ??? ;D) ei ole mulla ihan vaakasuorassa, kun mankan tikut on keskellä. Tämä voi liittyä tuohon edelliseen asiaankin.

2. Swassin liikkeet meinasi olla hakusessa, mutta sain ne reversejä muuttamalla muuten oikeiksi, paitsi kaasua lisätessä swassi meni alaspäin. Luin jostakin ketjusta, että swashmix-valikosta laitetaan pitch arvo miinukselle, ja sillä se alkoi liikkumaan mielestäni oikeinpäin. Liekö ratkaisu sinnepäinkään mitä pitäis olla?

3. Onko se tavallista, kun mulla on 3s akut sellaisella 3-haarajohdolla sarjassa, ja sen yhteisen pään deansin tökkää noparille menevien johtojen liittimeen, kuuluu "räsäys" ja pikkuisen iskee kipinää? Kokeilin myös moottoripiuhojen ollessa irti, mutta sama ilmiö silloinkin. Vai olisko tähän joku "softimpi" tapa?

4. Gyron (G101) asetteluja en ymmärrä juuri ollenkaan. Mukana tulleessa paperissa puhutaan vihreästä ja punaisesta valonvilkahduksista, mutta en minä ole siitä vihreää valoa löytänyt vielä kertaakaan. Tää kai pitäis olla lähellä Futten G401:stä, mutta onko siinä jotakin erilaista? Gyrosta lähtevä 3-napainen johto, joka menee peräservolle, piti laittaa liittimen rakenteeseen nähden väärinpäin. Muuten johtimien värit olis menneet liittimellä ristiin! Kokeilinkin sitä myös toisinpäin, mutta silloin ei servo puhu mitään.

Tässä näitä nyt alkuunsa. :D Onneksi olis toiveissa saada jossain vaiheessa "ammattiapua" tsekkaamaan tämä läpi, jospa sitten viimeistään nämäkin asiat kirkastuu myös minulle. Johny ja Maikko, varautukaa pahimpaan! ;)
E-sky Big Lama
GAUI 425 Hurricane+conversion to 475

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: GAUI 475:ta kyhätty kasaan, kysymyksiä...
« Vastaus #1 : 23 Elokuu, 2011, 16:23:05 »
kyllä ne pitäs ruuvailemalla saada niihin reikiin kun tekee samanmittasiks, onks servopyörä suorassa? reverseillä ekaks sillee et menee kaasutikusta ylös ja alas oikein päin ja sit swashi valikosta sillee et kallistukset menee oikein. mitä tarkoitat keinuilla? ja on tavallista et iskee vähä kipunaa. ja tosta gyrosta en tiiä.

Poissa MLA_GAUI425

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 475:ta kyhätty kasaan, kysymyksiä...
« Vastaus #2 : 23 Elokuu, 2011, 16:42:16 »
Kokeilin tuota servopyörää myös booreistaan irti ja vaihtelin sen asentoa, pykälä kerrallaan. Siltikin tuntui, että just samanmittaisena ei linkkien päät osu just reikien kohdalle. Tai tietysti toinen osuu, mutta toinen jää pahimmoilleen reikien väliin. Paljonko on teillä muilla tarkka pituus näille tangoille? Manuaali ei ottanut kantaa pituuteen....

Heh, näillä keinuilla tarkoitan niitä runkoon laakeroituja keinuvia osia, joihin tulee servoilta linkkitangot ja lähtee kiinteämittaiset muovitangot swassille. Mikä näiden oikea nimi sitten onkaan? ;D
E-sky Big Lama
GAUI 425 Hurricane+conversion to 475

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: GAUI 475:ta kyhätty kasaan, kysymyksiä...
« Vastaus #3 : 23 Elokuu, 2011, 16:49:20 »
Olethan käyttänyt sub trimmiä radiosta, jolla siis hienosäädetään servopyörät 90-asteeseen. Eli ensin servopyörää kääntelemällä niin lähelle kuin mahdollista (oletkin tämän jo tehnyt) ja sen jälkeen sitten sub trimmillä hienosäätö. Tämän jälkeen pitäisi molemmalta kädeltä olla yhtä pitkä matka maaliin.

Eli linkkien pitää olla samanmittaiset. Muuten alkaa kanittaa kun servoa käännellään.

Wikisivukin kandee tsekata: http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=CCPMbasics

-
« Viimeksi muokattu: 23 Elokuu, 2011, 16:51:03 kirjoittanut Maikko »

Poissa MLA_GAUI425

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 475:ta kyhätty kasaan, kysymyksiä...
« Vastaus #4 : 23 Elokuu, 2011, 17:18:31 »
No tuota...en varmaankaan ole käyttänyt subtrimmiä...siinähän se varmaan ratkaisu onkin.
Pitääpä kokeilla huomenna, kun työkeikalta kotiudun.

Kiitos Maikko!
E-sky Big Lama
GAUI 425 Hurricane+conversion to 475

Poissa LoneWolf

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GAUI 475:ta kyhätty kasaan, kysymyksiä...
« Vastaus #5 : 23 Elokuu, 2011, 21:55:35 »
3. Onko se tavallista, kun mulla on 3s akut sellaisella 3-haarajohdolla sarjassa, ja sen yhteisen pään deansin tökkää noparille menevien johtojen liittimeen, kuuluu "räsäys" ja pikkuisen iskee kipinää? Kokeilin myös moottoripiuhojen ollessa irti, mutta sama ilmiö silloinkin. Vai olisko tähän joku "softimpi" tapa?

Normaalia 6S setupeissa ellei noparissa ole spark suppressionia (tuskin on, joissain harvoissa 12S-nopareissa on moinen hifi-ominaisuus).

Poissa MLA_GAUI425

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 475:ta kyhätty kasaan, kysymyksiä...
« Vastaus #6 : 06 Syyskuu, 2011, 22:18:49 »
Sehän lentäääääää!!

Ensimmäiset askeleet ilmassa otettu by Maikko! Suurkiitokset, kuten myös toiselle polttispilotille, jonka nimi jäi kysymättä! ;D

Ja uskalsin sitten kokeneiden gurujen lähdettyä itsekin leijuttaa kolmannet akut, ja kappas....sehän pysyi jotenkuten hanskassa. Vaikkakin se perä/gyrojuttu ei asiaa helpommaksi tee.

Mutta tästähän se lähtee...pitänee huomenna mennä taas tyhjentämään akut.
« Viimeksi muokattu: 06 Syyskuu, 2011, 22:48:19 kirjoittanut MLA_GAUI425 »
E-sky Big Lama
GAUI 425 Hurricane+conversion to 475

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: GAUI 475:ta kyhätty kasaan, kysymyksiä...
« Vastaus #7 : 06 Syyskuu, 2011, 23:20:31 »
Hyvä homma että lennätys maistuu.kunhan saat perän toimimaan niin homma helpottuu ja tulee oikeasti hauskaksi.

Perä heijaa puolelta toiselle aika holtittomasti. Rate moodissa perä ei heijaa ja mekaaninen säätö on ihan kunnossa. Gainin nosto tai lasku ei juurikaan muuta käyttäytymistä. Gyroteippi oli vähän huono, mutta sen kiristäminen ei muuttanut juurikaan. Kuitenkin uusi teippi kannattaa vaihtaa ensimmäisenä.

Jos teipin vaihto ei auta. Niin sitten voisi katsoa mahdollisia tärinöitä jotka haittaa gyron toimintaa, mutta en usko että tämä on syy sillä tasaista oli kyyti. Kokeile myös vaihtaa suuremman servopyörän, sillä servon pidempi armi nopeuttaa gyron reagointi nopeutta. Nythän sulla oli sellainen pieni kiekko ja tuollainen käyttäytyminen on mahdollista liian hitaalla servolla.

Poissa MLA_GAUI425

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GAUI 475:ta kyhätty kasaan, kysymyksiä...
« Vastaus #8 : 05 Lokakuu, 2011, 11:08:21 »
Tämäkin räpiköinti on hieman edennyt, vaikka kovin pienin askelin. Se alituinen kiire...

No, monenlaisten yritysten ja kokeilujen jälkeen vaihdettiin uusi gyro tuon g101 tilalle. Nyt paikallaan on Vector V-1 gyro, ja perän vägääminen loppui siihen! Eli jotakin oli siinä g101 yksilössä mennyt pieleen....kuulemma yleensä ihan OK ovat toimineet, mutta eihän tämä "laatuheitto" ihmeellistä ole näille kiinan vehkeille. ??? Tämä uusi on kyllä vakuuttavamman näköinenkin. ;)

Ilman Mr. Taskisen apua en olis tätä saanut ratkaistua, aivan loistavaa palvelua häneltä!! Kaasukäyrää laskettiin aikalailla alemmas (puulavoille oli liikaa kierroksia) ja lapoihin kulmia lisää. Samoin hän suositteli päärattaan vaihtoa pienemmäksi. Tällä siis haetaan ymmärtääkseni moottorin korkeammalla kierrosalueella matalampia kierroksia nuppiin. Eli nyt siis moottorissa turhankin matalat kierrokset.

Nyt leijuttaminen on ihan erilaista tällä gyrolla, kun turhia vipatuksia ei ole! No, perä itseen päin leijutusta olen vasta tahkonnut. Jossakin vaiheessa pitää taas Maikkoa & kumppaneita vaivata, jotta sais vaikka lisää rohkeutta kokeilla muitakin liikkeitä. :D Kun näkis ammattimiehen lentävän tätä, niin tietäis varmuudella, että on edes teoreettinen mahdollisuus oppia myös itse. ;D
E-sky Big Lama
GAUI 425 Hurricane+conversion to 475

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: GAUI 475:ta kyhätty kasaan, kysymyksiä...
« Vastaus #9 : 05 Lokakuu, 2011, 17:16:33 »
Hyvä homma että ratkaisu löytyi! Oli aika mystinen käyttäytyminen vaikka kaikkea kokeiltiin. Kierrokset tosiaan jäi aika korkealle, kun alkoi pimeä vaivaamaan (olisit vaan lähtenyt vetämään Tareq tyylillä niillä kiekoilla ja puulavoilla ;D). Kun nyt sait kopukan toimimaan niin uskon että homma lähtee rokkaamaan kunnolla.

-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
5124 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2008, 18:06:47
kirjoittanut koha
14 Vastauksia
6710 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Toukokuu, 2010, 22:05:48
kirjoittanut Azzuras
19 Vastauksia
9149 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Heinäkuu, 2009, 23:34:27
kirjoittanut Tazr
3 Vastauksia
2680 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Toukokuu, 2010, 21:21:32
kirjoittanut Fillarimies
3 Vastauksia
6165 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Heinäkuu, 2011, 21:15:11
kirjoittanut Rity