Kirjoittaja Aihe: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.  (Luettu 1147917 kertaa)

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2825 : 24 Heinäkuu, 2015, 09:10:58 »
Justiinsa paremmin ei vois asiaa ilmaista.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2826 : 24 Heinäkuu, 2015, 09:40:26 »
Tuleeko kenellekään mieleen akku valmistajaa, jolla olisi keveys otettu huomioon suunnittelussa. ESC on 40A ja moottori ottaa 35A maksimissaan. Kaipaisin tuota ruokkimaan mahdollisimman kevyen akun, mutta kapasiteettia saisi silti olla.

Tämän hetkinen akku on 2600mAh 25C, 225g ja lämpenee korkeintaan käden lämpöiseksi ja antaa noin vartin lennon. Akku saisi olla varmaankin ainakin 50 grammaa kevyempi. Käsittääkseni C luku saisi olla alhaisempi.
Ilmeisesti DualSky ainakin on olevinan kevyt, ei ole tosin ihtellä ollut nuita niin ei osaa arvioda muuten
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa VilleJJR

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2827 : 24 Heinäkuu, 2015, 09:42:38 »
Komppaan kyllä edellisiä mutta tällainen pointti vielä. Eli jos netistä selailet ni löydät varmaan eripainoisia samalla kapasiteetilla ja samalla C arvolla olevia akkuja, mutta nuo C arvot ei ole eri markkien kesken vertailukelpoisia. Eli esim GensAce 25C saattaa hyvinkin antaa parempia purkuvirtoja kuin Turnigy 45C. Eli noihin kannattaa suhtautua "se olla vain mainos" asenteella.

Hiukan sama koskee kapasiteettia. Ei nekään ole mitään tarkkoja lukuja kuten esim litra maitoa on aina litra maitoa. Kun ostat LiPo akun ni sen kapasiteetti voi vaihdella kymmenisenkin prosenttia. Ei ole tietääkseni olemassa mitään standardia miten noiden kapasiteetit mitataan.

Eli fiksuinta on tosiaan ostaa laadukas akku ja opetella käyttämään sitä oikein jotta se pysyy hyvänä monta vuotta. Tai ainakin satoja syklejä.
Protos Max VBar, Goblin 570 VBar, Logo 550SX VBar,  MiniProtos VBar

Poissa privy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2828 : 24 Heinäkuu, 2015, 13:17:44 »
Ilmeisesti DualSky ainakin on olevinan kevyt, ei ole tosin ihtellä ollut nuita niin ei osaa arvioda muuten

DualSkyja oli ennemmin saatavilla vain korkeammilla C-arvoilla, joka oli siis rasite tehottomilla vehkeillä kun oli otettava kantoon turhaa "ceetä" eikä kapasiteettia, mutta nyt tuo Eco sarja tuo uutta sisältöä vähemmän virtaa kaipaaviin sovellutuksiin.

Painoja verratessa on huomioitava se, että sisältyykö johdot ja liittimet ilmoitukseen. Omissa DualSky akuissa (EX ja GT-S sarjaa), ilmoitettu paino ei sisällä liittimiä eikä johtoja, joten lukuun saa lisätä muutamasta muutamaan kymmeneen grammaan piuhaa ja liitintä.

Sen sijaan olen punninnut omia AGA Power, Gens ja Red Power akkuja ja niissä vaaka näyttää johtoineen saman kuin ilmoituksessa on mainittu.
« Viimeksi muokattu: 24 Heinäkuu, 2015, 13:19:20 kirjoittanut privy »

Poissa privy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2829 : 24 Heinäkuu, 2015, 13:44:08 »
Komppaan kyllä edellisiä mutta tällainen pointti vielä. Eli jos netistä selailet ni löydät varmaan eripainoisia samalla kapasiteetilla ja samalla C arvolla olevia akkuja, mutta nuo C arvot ei ole eri markkien kesken vertailukelpoisia. Eli esim GensAce 25C saattaa hyvinkin antaa parempia purkuvirtoja kuin Turnigy 45C. Eli noihin kannattaa suhtautua "se olla vain mainos" asenteella.

Hiukan sama koskee kapasiteettia. Ei nekään ole mitään tarkkoja lukuja kuten esim litra maitoa on aina litra maitoa. Kun ostat LiPo akun ni sen kapasiteetti voi vaihdella kymmenisenkin prosenttia. Ei ole tietääkseni olemassa mitään standardia miten noiden kapasiteetit mitataan.

Eli fiksuinta on tosiaan ostaa laadukas akku ja opetella käyttämään sitä oikein jotta se pysyy hyvänä monta vuotta. Tai ainakin satoja syklejä.

Laturin kertoman mukaan tuo kapasitetti asia näyttää olevan juurikin noin, hyvä maineisiin akkuihin tuntuu menevän kosolti kapaa kohtuullisillakin cut-off arvoilla. Valinta olisi helpointa kunnon merkin sisällä tai kunnon merkkien kesken, joissa ilmoitukset ovat tarkempia. Tosin nämä eivät pahemmin tarjoa etsimiäni matalan Cn akkuja.

Enkä tosiaan edes harkitse harakiri akkujen ostoa. Olisi turhaa ja turhauttavaa käyttää kapasiteettia akun ja taivaan lämmittämiseen moottorin pyörittämisen ohella, niin, ja aikaa. Olen tosin nähnyt sellaisia akkuja joillakin olevan mukana, pyöreitä kuin mandariinit oli erään käyttäjän akut. Hämmästyttävän lyhyt lentoaika ja alhainen teho tukivat käsitystä laadun ja oikean käytön tärkeydestä.

Tosiaan tarjolla näyttää olevan huonosti 15C tai edes 20C akkuja, niitä on, mutta osasta hieman epäilyttävän oloisia. Toisaalta 5 tai 10 pykälää pienempi C-arvo ei näytä keventävän akkua kuitenkaan kovin paljoa.

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2830 : 24 Heinäkuu, 2015, 15:37:25 »
Kannattaa huomata c-arvo myös latauksessa. Joitakin akkuja joutuu lataamaan tunnin ja toisen voi tuupata täyteen 20 min.
 Tapatalk
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2831 : 24 Heinäkuu, 2015, 16:53:27 »
Pitäs saada vähän erimittasta remmiä kopterin perään. 1850-1870mm mittaa, 3gt jaolla ja 6mm leveyttä. Mistä voisi moisen löytää? Googlella löytyi yksi paikka missä puhuttiin englantia mutta eivät toimita eurooppaan... Kiitos etukäteen
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Paikalla TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2832 : 24 Heinäkuu, 2015, 18:18:04 »
Toi ei o kovinkaan positiivinen noille mitoille http://www.bbman.com/catalog/belt-length-calculator.html

Ite löysin logon remmit tuolta http://www.royalsupply.com/ (Paypal pitää olla verifioitu, kortti käy suoraan)

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2833 : 24 Heinäkuu, 2015, 18:51:11 »
Tuolla on kanssa vaikka mitä:

http://www.sdp-si.com/eStore/Catalog

Poissa Bnito

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2834 : 28 Heinäkuu, 2015, 18:18:53 »
Hommasin Rjx xtron 500 kitin ja sitä tuossa oon rakennellut.

Homma tyssäs siinä kohtaa ku hoksasin että noilla mun palasilla (tail control arm) tuo perä roottori tulisi takaa päin katsottaessa vasemmalle puolelle. Yleisestihän nuo ovat aina oikealla puolella. Tilasin jo uuden palasen jolloin tuo kääntyy oikealle puolelle, mutta nyt kun asiaa enemmän lueskelin ja koitin kaivaa tietoa niin esim tuossa 600 rjx:ssä on belt versiossa tuo perä myös vasemmalla puolella ja siitä kirjoitetaan että toimii ihan samoin vaikka se roottori onkin toisella puolella.

Osaako joku sanoa onko tuolla jotain eroja, vähän tuntematon merkkihän tuo mailmalla on mutta mutullakin voi viskoa ihan kommenttia :) En nyt lopulta itsekään keksi mikä tuossa niin paljoa lopulta muuttuisi? lavat siellä kuitenkin työn tekee vaan toisella puolella perä putkea.

Parit foorumi kirjoitukset...

The current belt kits have the left side tail like the TT version. The only difference appears to be the bellcrank, the tailcases can be installed either way. Note also that with the tail on the left side the grips need to be flipped too so that the tail pitch mechanics work the same way as on the right. It seems counter intuitive but with the tail mirrored like this it works exactly as on the right, pulling the pushrod and moving the pitch slider toward the tail sideplate will produce thrust counter to torque.

    
the belt version now comes with a "reverse" tail like the torque tube version i.e. the tail rotor is on the left side. If you want to change it back the X-Tron uses the same bellcrank as the original right handed tail (the tailcase is symmetrical and will work either way). This doesn't affect the servo or tail rotor direction because the left side tail uses trailing edge control instead of leading edge control (the grips are flipped the other way) so everything ends up working the same way regardless of what side it's on.
Protos 380 , Protos Max V2 , Futaba 8FGS, NeXt

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2835 : 28 Heinäkuu, 2015, 18:53:51 »
Pyöriikö nuppi vasta vai myötäpäivään ja onko sulla kuvaa peräfinistä. Sehän se ratkasee ettei työntö kohdistu peräfiniin
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2836 : 28 Heinäkuu, 2015, 19:21:41 »
variossa on peräroottori vasemmalla, nuppi pyörii vastapäivään. Melki kaikissa muissa oikealla ja nuppi pyörii myötäpäivään.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Bnito

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2837 : 28 Heinäkuu, 2015, 20:37:11 »
http://static.rcgroups.net/forums/attachments/4/5/6/6/6/6/a7062021-7-IMG_0431.jpg

Tuossa kuva tosta perästä, toki tuossa oikein päin.

Tässä vielä 600 kuva jossa tuo perä vasemmalla.

http://www.helifreak.com/attachment.php?attachmentid=512791&stc=1&d=1401601527

Ja nuppi pyörii myötäpäivään.
Protos 380 , Protos Max V2 , Futaba 8FGS, NeXt

Poissa Bnito

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2838 : 16 Elokuu, 2015, 16:44:32 »
Jos mun nyky setupilla nupin kierrokset on 65% kaasulla 2800 joilla lennän kannattaisiko vaihtaa pinioni sopivampaan siten että kaasu olisi korkeammalla esim 90%? Onko tolla merkitystä? Kyseessa warp 360 ilman govia.
Protos 380 , Protos Max V2 , Futaba 8FGS, NeXt

Paikalla TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2839 : 16 Elokuu, 2015, 17:01:55 »
Riippuu vähä noparistaki. Jos ei o rikki/toimii ni tarviiko korjata :)

Poissa Bnito

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2840 : 16 Elokuu, 2015, 18:40:13 »
Riippuu vähä noparistaki. Jos ei o rikki/toimii ni tarviiko korjata :)

Hobbywingin 40a, ei mitään rikki ja toimii ihan moitteetta, olin vaan jossain lukevinani että nuo toimisi paremmin ns urku auki :) Siksi aattelin kysästä että onko tuolla jotain merkitystä.
Protos 380 , Protos Max V2 , Futaba 8FGS, NeXt

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2841 : 16 Elokuu, 2015, 22:48:03 »
Noilla virroilla ei välttämäti vielä tule ongelmaksi vaikka noparista puuttuisikin ns. active free wheeling ominaisuus. Tavallisesti noparin sisälle on laitettu diodit estosuuntaan, jolla moottorin käämien yli indusoitunut virta pääsee vapaasti kiertämään läpi silloin kun noparin fetit menee kiinni. Tätä tarvitaan erityisesti silloin kun moottoria ajetaan osateholla. Isoilla virroilla diodin yli jäävä jännite alkaa kasvamaan niin isoksi että noparin hukkateho alkaa olla merkittävä. Isoissa nopareissa tuota on korjattu sitten tuolla active free wheeling ominaisuudella, jossa fetit käännetään PWM pulssien eri vaiheissa semmoiseen asentoon että virta pääsee fettien läpi ilman että tarvii diodin kynnysjännitettä ylittää. Tällöin lämmöntuotto alenee huomattavasti. Tällä tosin alkaa olla merkitystä vasta sitten kun virta moottorin käämien yli (ei siis akulta otettu virta) alkaa olla sataa ampeeria tai satoja.

Olisko lyhyempi vastaus mitään? Jos ei nopari kuumu liikaa niin ei ole vaarallista. "Urku auki" ajamalla pienemmällä pinjonilla saat varmaan enempi tehoa ja vääntöä lavoille mitä jos ajat aina vaan 65% kaasulla aina. Voi olla että myös lentoajat pitenee kun moottori ja nopari toimii paremmalla hyötysuhteella.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Bnito

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2842 : 16 Elokuu, 2015, 22:53:05 »
Noilla virroilla ei välttämäti vielä tule ongelmaksi vaikka noparista puuttuisikin ns. active free wheeling ominaisuus. Tavallisesti noparin sisälle on laitettu diodit estosuuntaan, jolla moottorin käämien yli indusoitunut virta pääsee vapaasti kiertämään läpi silloin kun noparin fetit menee kiinni. Tätä tarvitaan erityisesti silloin kun moottoria ajetaan osateholla. Isoilla virroilla diodin yli jäävä jännite alkaa kasvamaan niin isoksi että noparin hukkateho alkaa olla merkittävä. Isoissa nopareissa tuota on korjattu sitten tuolla active free wheeling ominaisuudella, jossa fetit käännetään PWM pulssien eri vaiheissa semmoiseen asentoon että virta pääsee fettien läpi ilman että tarvii diodin kynnysjännitettä ylittää. Tällöin lämmöntuotto alenee huomattavasti. Tällä tosin alkaa olla merkitystä vasta sitten kun virta moottorin käämien yli (ei siis akulta otettu virta) alkaa olla sataa ampeeria tai satoja.

Olisko lyhyempi vastaus mitään? Jos ei nopari kuumu liikaa niin ei ole vaarallista. "Urku auki" ajamalla pienemmällä pinjonilla saat varmaan enempi tehoa ja vääntöä lavoille mitä jos ajat aina vaan 65% kaasulla aina. Voi olla että myös lentoajat pitenee kun moottori ja nopari toimii paremmalla hyötysuhteella.

Ookke kiitos, olin noista hyötysuhteista moista juuri mielestäni jostain lukenut, täytyy koittaa mielenkiinnosta toisella pinionilla.
Protos 380 , Protos Max V2 , Futaba 8FGS, NeXt

Poissa koha

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2843 : 26 Elokuu, 2015, 11:17:32 »
Ostin kopterin, vanhaa ei tahtonut löytää pölyjen alta takan päältä, siellä se on odottanut seuraavaa lentoaan vasta muutaman vuoden. Kysymys seuraavaa torppia odottaessa on: mistä kotimaasta saa 450 PRO-klooniin varaosia?
Kimmo Huoviala, yks niistä
FIN-3222

Moottoriteho korvaa suunnitteluvirheet
ja taidon

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2844 : 26 Elokuu, 2015, 11:49:40 »
Ostin kopterin, vanhaa ei tahtonut löytää pölyjen alta takan päältä, siellä se on odottanut seuraavaa lentoaan vasta muutaman vuoden. Kysymys seuraavaa torppia odottaessa on: mistä kotimaasta saa 450 PRO-klooniin varaosia?
Ei oikeen mistään. Trex store lopettanu jo jonkun aikaa sitten.

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2845 : 26 Elokuu, 2015, 14:13:20 »
Ostin kopterin, vanhaa ei tahtonut löytää pölyjen alta takan päältä, siellä se on odottanut seuraavaa lentoaan vasta muutaman vuoden. Kysymys seuraavaa torppia odottaessa on: mistä kotimaasta saa 450 PRO-klooniin varaosia?

Eipä tosiaan taida oikein kotimaasta saada ainakaan hyllytavarana.

Rotordiscistä saat parhaassa tapauksessa kirjetilaukset noin kolmessa päivässä postilaatikkoon:
http://www.hirobo-rc-helicopter.com/shop/t-rex-450-pro-129c1.html
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2846 : 26 Elokuu, 2015, 17:15:03 »
fastladihan tais ostaa trexstoren varaston?
http://www.fast-lad.co.uk/store/index.php?cPath=22_144_410?sort=1a&page=1

Mutjoo, suomesta aika hiljasta.. Harmi  :-[
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2847 : 26 Elokuu, 2015, 17:18:19 »
Vai oliko se midland
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2848 : 26 Elokuu, 2015, 18:10:53 »
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Paikalla TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #2849 : 26 Elokuu, 2015, 22:18:29 »
Oli Midland joo. Jokusen kerran käyttäny kyseistä kauppaa, kerran oli vähä tyly ku tuliki meili et "maksas vähä lisää rahdista" mut tota lukuunottamatta ollu ihan jees, nopeet toimitukset ja hyvin varastoa.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
5167 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Joulukuu, 2008, 19:22:51
kirjoittanut Vispilä
63 Vastauksia
25771 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2010, 22:40:06
kirjoittanut Dutchman
21 Vastauksia
9654 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Marraskuu, 2009, 09:22:06
kirjoittanut znake
14 Vastauksia
8121 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2009, 11:42:31
kirjoittanut Rotary
43 Vastauksia
18354 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Elokuu, 2013, 23:23:51
kirjoittanut Nurffe