Kirjoittaja Aihe: Kohta lähtee harrastus vaihtoon...  (Luettu 12385 kertaa)

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Kohta lähtee harrastus vaihtoon...
« : 29 Kesäkuu, 2011, 17:59:28 »
Nyt on tullut keskimäärin 1 torppi / viikko kuukauden aikana. Alkaa kyllästyttämään ehjääminen ja se että ei vaan opi.
Viimeisin tapaus kävi kun sain juuri rakennettua käytännössä koko kopterin uudestaan edellisen torpin jäljiltä ja päätin palata perusasioihin: leijuttamiseen perä, kylki ja nokka edellä.

No siinä sitten matalalla yritän leijutella nokka itseen päin ja kopu alkaa lähteä käsistä, matalalla kun ollaan parissa kymmenessä sentissä harjoitusjalkojen kanssa, niin siitä sitten nokkelana pokkelana ensimmäinen ajatus pelastaa kopteri on ottaa se alas ja rauhoittaa tilanne. Vaan eipä tullut kopu suorassa maahan, nappasi ensin vähän maata mukaansa ja heitti päälavan takaputkeen. Kaikki muu ehkä ehjänä paitsi takaputkessä sellainen lommo, että hihna hankaa kiinni. Taas menee putki vaihtoon  >:(
Fuuuuu....

Ostan kohta HK:sta jonkun niiden (rikkoutumattoman?) EPO lentokoneen ja paiskon sitä nurmikkoon. Selviää ainakin suurimmasta osista korjauksista liimalla.

 
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kohta lähtee harrastus vaihtoon...
« Vastaus #1 : 29 Kesäkuu, 2011, 18:21:50 »
Harmi homma.
On tosi että lennokkiharrastus tulee halvemmaksi kun kopterointi.
Varsinkin jollain depronihökötyksellä on niin kauan kivaa kun pikaliimaa riittää  ;D
Mä olen vähän sitä mieltä että kopterointi on edullisinta aloittaa jollain CB100:sella tai muulla vastaavalla.
Tuon tyyppiset pikkukoput ei helpolla mene rikki ja perusasiat oppii varmasti.
Simulaattori tietenkin halvin on torppailla.

Mutta elä lannistu :-[
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Kohta lähtee harrastus vaihtoon...
« Vastaus #2 : 29 Kesäkuu, 2011, 18:31:58 »
Just kirjoitin Tuopille YV:n kannustukseksi !

4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Kohta lähtee harrastus vaihtoon...
« Vastaus #3 : 29 Kesäkuu, 2011, 18:33:38 »
Oletko harkinnut kokeilla"elektronisia apupyöriä" http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10092 , tämä on halpa kopio kalliimmasta Helicommand laitteesta ja olen näitä muutamia laittanut koneseen kiinni ja kuullut että auttaa asiassa. Suurin vaikutus varmaan on omassa nupissa, kun tietää että kone mahdollisesti ei karkaa niin helposti omille teilleen. Nyt itselläni on taas 450 rexi johon tuota laitetta asennan/säädän ja jotenkin huomaa että on siinä apua aloittamiseen, moni on sitä mieltä että kaikki pitää kantapään kautta oppia, mutta mielestäni jokainen harrastaa omalla tyylillään. Tärkein tässä pitäisi olla se että jää hyvä ja mukava mieli kun kentältä lähtee kotiin  :)
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Kohta lähtee harrastus vaihtoon...
« Vastaus #4 : 29 Kesäkuu, 2011, 18:38:08 »
Nyt on tullut keskimäärin 1 torppi / viikko kuukauden aikana. Alkaa kyllästyttämään ehjääminen ja se että ei vaan opi.
Viimeisin tapaus kävi kun sain juuri rakennettua käytännössä koko kopterin uudestaan edellisen torpin jäljiltä ja päätin palata perusasioihin: leijuttamiseen perä, kylki ja nokka edellä.

No siinä sitten matalalla yritän leijutella nokka itseen päin ja kopu alkaa lähteä käsistä, matalalla kun ollaan parissa kymmenessä sentissä harjoitusjalkojen kanssa, niin siitä sitten nokkelana pokkelana ensimmäinen ajatus pelastaa kopteri on ottaa se alas ja rauhoittaa tilanne. Vaan eipä tullut kopu suorassa maahan, nappasi ensin vähän maata mukaansa ja heitti päälavan takaputkeen. Kaikki muu ehkä ehjänä paitsi takaputkessä sellainen lommo, että hihna hankaa kiinni. Taas menee putki vaihtoon  >:(
Fuuuuu....

Ostan kohta HK:sta jonkun niiden (rikkoutumattoman?) EPO lentokoneen ja paiskon sitä nurmikkoon. Selviää ainakin suurimmasta osista korjauksista liimalla.

 


Tän päiväsen perusteella vois jo porukka kohta alkaa luulemaan, että sun ja mun nimimerkin takana on sama henkilö... Mulla tossa selostus kans mitä tänään tapahtui. Mulla meni takaputki vaan ihan kunnolla kolmesta kohtaa mutkalle ja ryppyyn... En olis ajatellut että se niin helposti vääntyy.

Latasinkin Lama V3:n akun ja pitää ottaa sillä lohdutuslennot. Se kun sentään jo pysyy hansikkaassa.

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Kohta lähtee harrastus vaihtoon...
« Vastaus #5 : 29 Kesäkuu, 2011, 19:17:19 »
Ei tätä helpoks harrastukseks oo sanottu. Simua alle ja ehkä kuten vee73 sanoi niin jokin kevyt halpa ja "särkymätön" kone rentoutukseen ja reenaukseen. Itelläni uuden radion oston ansiosta on juuri tuo mSR hakusessa että säästää vähän isommissa koneissa. Kun ei sitä simuakaan aina jaksa ja tuommonen mSR ilmeisesti kestää kun holdia lyö päälle. Tsemppiä vaan ja parin päivän rauhottelun jälkeen konetta ilmaan!

Poissa Iceheart

  • Pro torppari
  • ****
  • Rc-Kopterit Ry #0189
Vs: Kohta lähtee harrastus vaihtoon...
« Vastaus #6 : 29 Kesäkuu, 2011, 20:11:44 »
Kun ei sitä simuakaan aina jaksa ja tuommonen mSR ilmeisesti kestää kun holdia lyö päälle.

En ole kertaakaa räimässy holdia päälle oman msr:n kanssa, toi kikkare toimii edelleen kuin kello vaikka on kolissu vaatenaulakot ja seinät läpi kunnon rytinällä, pari kertaa kiivetty hakee se pihakuusesta yms :D
On vaan jääny vähille nykyisin sen kanssa pöristeleminen kun kaikki sen akut alkaa olee finaalissa ja muutenkin kaikki liikenevä aika menee tuon rekkulan kanssa :-[
MSR:n kanssa opin ihan oikeasti hahmottaa suunnat myös nokka itteä päin ja pääsin aika hyvin eroon noista "oho, eiku tonne" mokista ;D

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Kohta lähtee harrastus vaihtoon...
« Vastaus #7 : 29 Kesäkuu, 2011, 20:25:44 »
En ole kertaakaa räimässy holdia päälle oman msr:n kanssa, toi kikkare toimii edelleen kuin kello vaikka on kolissu vaatenaulakot ja seinät läpi kunnon rytinällä, pari kertaa kiivetty hakee se pihakuusesta yms :D
On vaan jääny vähille nykyisin sen kanssa pöristeleminen kun kaikki sen akut alkaa olee finaalissa ja muutenkin kaikki liikenevä aika menee tuon rekkulan kanssa :-[
MSR:n kanssa opin ihan oikeasti hahmottaa suunnat myös nokka itteä päin ja pääsin aika hyvin eroon noista "oho, eiku tonne" mokista ;D
Minulla on niitä akkuja pian 4 mutta konetta ei vielä oo näkyny.  :D Ja senpä takia sitä oonki hankkimassa että saa nuo "oho eiku tonne" ja "eiku" tilanteet vähemmiks.  ;D

Poissa Iceheart

  • Pro torppari
  • ****
  • Rc-Kopterit Ry #0189
Vs: Kohta lähtee harrastus vaihtoon...
« Vastaus #8 : 29 Kesäkuu, 2011, 20:30:18 »
tuolla fast ladilla on noita Blade mSR BNF ainakin varastossa eikä hinta päätä huimaa ;D

Poissa mariner

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kohta lähtee harrastus vaihtoon...
« Vastaus #9 : 29 Kesäkuu, 2011, 20:38:24 »
Ei tätä helpoks harrastukseks oo sanottu. Simua alle ja ehkä kuten vee73 sanoi niin jokin kevyt halpa ja "särkymätön" kone rentoutukseen ja reenaukseen. Itelläni uuden radion oston ansiosta on juuri tuo mSR hakusessa että säästää vähän isommissa koneissa. Kun ei sitä simuakaan aina jaksa ja tuommonen mSR ilmeisesti kestää kun holdia lyö päälle. Tsemppiä vaan ja parin päivän rauhottelun jälkeen konetta ilmaan!

Suosittelen mCP-x :ää jos haluaa kuitenkin CP-kopulla lennellä, itsehän torppaan lähes joka toisella lennolla,
aivan älyttömän kestävä kopteri, ei oo mennyt edes lavat rikki.
Blade 450 X | Blade 450 3D + CoPilot2 | Blade 350 QX | Blade 130 X | Blade mCP X BL | Blade mCP X |  ParkZone Icon A5 | E-Flite UMX Gee Bee R2 | E-Fflite UMX MiG 15 | DX8

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Kohta lähtee harrastus vaihtoon...
« Vastaus #10 : 29 Kesäkuu, 2011, 20:41:06 »
tuolla fast ladilla on noita Blade mSR BNF ainakin varastossa eikä hinta päätä huimaa ;D
En onnistunu tunnuksia jostain syystä aamulla tekemään. Ei tullu mailia takasi niin pitää illalla koneella katella ja kysellä. On tällä puhelimella niin nahkeaa ku on huono verkko tääl töis. Ja mcpx on liikaa hifistelyä ja hintakin nousee jo klooni 450.  :D Ja on ne akutki jo mäsäriin..

Poissa Iceheart

  • Pro torppari
  • ****
  • Rc-Kopterit Ry #0189
Vs: Kohta lähtee harrastus vaihtoon...
« Vastaus #11 : 29 Kesäkuu, 2011, 20:51:20 »
En onnistunu tunnuksia jostain syystä aamulla tekemään. Ei tullu mailia takasi niin pitää illalla koneella katella ja kysellä. On tällä puhelimella niin nahkeaa ku on huono verkko tääl töis. Ja mcpx on liikaa hifistelyä ja hintakin nousee jo klooni 450.  :D Ja on ne akutki jo mäsäriin..
Kuules ny Toeh, ota silmä kauniisee käteen ja katos uudestaan. Tuo minun linkki ON msr:ään eikä mcpx:ään. Mäsärin hinta ladilla on ~90€ + postit ja mcpx ~150€ + postit. Ja sitäpaitsi jos niiden statukset paikkansa pitää niin mcpx:n BNF versiot on loppu ;D

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Kohta lähtee harrastus vaihtoon...
« Vastaus #12 : 29 Kesäkuu, 2011, 20:59:18 »
Kuules ny Toeh, ota silmä kauniisee käteen ja katos uudestaan. Tuo minun linkki ON msr:ään eikä mcpx:ään. Mäsärin hinta ladilla on ~90€ + postit ja mcpx ~150€ + postit. Ja sitäpaitsi jos niiden statukset paikkansa pitää niin mcpx:n BNF versiot on loppu ;D
Juuh viestin lopulla meinasinki tuota marinerin mcpx ehdotusta. Sori oli vähän sekava viesti. Olis pitäny tehä uus quote siihen mutta on niin nahkeaa luurilla.  :P

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kohta lähtee harrastus vaihtoon...
« Vastaus #13 : 29 Kesäkuu, 2011, 22:35:32 »
Nyt on tullut keskimäärin 1 torppi / viikko kuukauden aikana. Alkaa kyllästyttämään ehjääminen ja se että ei vaan opi.
Viimeisin tapaus kävi kun sain juuri rakennettua käytännössä koko kopterin uudestaan edellisen torpin jäljiltä ja päätin palata perusasioihin: leijuttamiseen perä, kylki ja nokka edellä.

No siinä sitten matalalla yritän leijutella nokka itseen päin ja kopu alkaa lähteä käsistä, matalalla kun ollaan parissa kymmenessä sentissä harjoitusjalkojen kanssa, niin siitä sitten nokkelana pokkelana ensimmäinen ajatus pelastaa kopteri on ottaa se alas ja rauhoittaa tilanne. Vaan eipä tullut kopu suorassa maahan, nappasi ensin vähän maata mukaansa ja heitti päälavan takaputkeen. Kaikki muu ehkä ehjänä paitsi takaputkessä sellainen lommo, että hihna hankaa kiinni. Taas menee putki vaihtoon  >:(
Fuuuuu....

Ostan kohta HK:sta jonkun niiden (rikkoutumattoman?) EPO lentokoneen ja paiskon sitä nurmikkoon. Selviää ainakin suurimmasta osista korjauksista liimalla.

On meikäläisellä aikatavalla samoja kokemuksia. Pitkän juhannusviikonlopun saalis kun on ainakin kaksi paria lapoja, kaksi leputusakselia, kaksi flybaria aitten ilmeisesti kulumavikana HK450GT:n perähihnan ratas jne.Tilaukset lähtivät taas leluja.net:iin ja hobbykingiin. Kyllä tässä itsekkin tuntui että kun saa kunnon onnistumiskokemuksen niin siitä alkaa uskoa itsestään liikoja. Lennättelin HK450:aa jo isoa nopeaa ympyrää kunnon kaarroksilla, sitten kun siitä meni peräratas niin aloin lennättämään "herkemmillä" säädöillä olevaa AMIG450:aa niin tulikin kopteri tontiin moneen kertaan ihan leijutusharjoituksissa, tuli ylikorjatuksi. Onneksi mökillä lennätyspaikkana on pitkää heinää oleva heinäpelto. Useimmiten selviää ilman vahinkoja, toisaalta oli paha henkilövahinkokin lähellä.

Olen näitä virheitä kuitenkin ajatellut että täsä sitä aivojen neuroverkkoa opetetaan ja siihen ei ole muuta oikotietä kuin toistaminen ja toistaminen ja jos hommat osaisi niin eihän sitä tarvitsisi opetellakkaan. Kun kuitenkin virheitä tulee oppettelussa tehdyksi niin olen pitänyt kahdta 450 kopteria ja kerännyt varaosavarastoa jotta koko viikonlopun lennätykset ei lopu ensimmäiseen iltaan.

Tuntuu välillä että ei ne lennokit sen halvempia ole. Osittain Elapor lennokeissa selviää liimalla mutta ei sekään kaikkea kestä. Ostettiin juuri (jälleen) uusi Multiplex Easyglider pro, sinänsä erinomainen lennätettävä. Ajateltiin että talvenjälkeen lennätystaidot on todella telviterässä kun se tuli tonttiin jatkuvasti. Lopulta runko poikki monesta kohdasta, siivet poikki ja nokka kymmenellä palasella. Siitä ei enää lentävää liimata. No, kun uusikin kone oli sitten lennetty tonttiin pari kertaa selvisi sattumalta syy, epäherkkä vastaanotin, vastaanottimen yksilövika. Matalalla lennettäessä ei kantanut sataa metriä vaikka muut FlySkyn vastaanottimet kantavat moninkertaisen matkan. Yksi kone päätti tuulisella ilmalla vain lentää pois ....  Kopterissa yleensä selviää lavoilla jotka HK:ssa maksavat muutaman dollarin eikä akselitkaan paljoa maksa.

Mutta kallista ? Ollaan osallisina konekimpassa jolla on ihka oikea lentokone. Keväällä hajosi bensapumppu, varaosa 1000 Euroa, autopilotin kaartomittari 1500 Euroa, lentobensa maksaa Suomessa uskomattomat 3 Euroa/l , sitä sittenlentäjät kiertävät V-poweria myyviä shellejä koeputki kädessä ja etsivät alkoholitonta, Lycosaurus kun syö 30 litraa tunnissa jos osaa laihentaa.... Lennättäminen on siihen verrattuna todella halpaa.



Kate
TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa krpk67

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • T-REX 500 ESP
Vs: Kohta lähtee harrastus vaihtoon...
« Vastaus #14 : 29 Kesäkuu, 2011, 22:39:04 »
Täältä ääni CO-Pilot II:lle. Aiemminkin olen täällä vekotinta mainostanut ja, jotkut ovat sitten ruvenneet parjaamaan "apupyörien" käyttöä. Se on vain sellainen homma, että jos homma ei luonnistu, niin turha yrittää harrastaa ja hampaat irvessä tilata osia ties mistä. Itse olen "lentänyt" n. 25 tuntia radion ajastimen perusteella ja homma alkoi tapahtumaan vasta sitten, kun pilotti oli apuna. Ei sekään kaikelta pelasta, mutta tekee hommasta huomattavasti hauskempaa. Ainut miinus tuossa vermeessä on se, että jos on juuri satanut, tai se alkaa näyttämään siltä, niin se ei toimi välttämättä, koska se perustuu lämpötilan muutoksiin horisontissa ja sade, tai tummat pilvet sotkevat sen kuvion.

Kysyä saa YV:llä lisää ja etäapua saa laitteen asennukseen minulta, jos sen päättää hankkia.
T-REX 500 ESP - T-REX 450 PRO - Blade 130X - DX7 - Phoenix

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Kohta lähtee harrastus vaihtoon...
« Vastaus #15 : 30 Kesäkuu, 2011, 01:29:00 »
On meikäläisellä aikatavalla samoja kokemuksia. Pitkän juhannusviikonlopun saalis kun on ainakin kaksi paria lapoja, kaksi leputusakselia, kaksi flybaria aitten ilmeisesti kulumavikana HK450GT:n perähihnan ratas jne.Tilaukset lähtivät taas leluja.net:iin ja hobbykingiin. Kyllä tässä itsekkin tuntui että kun saa kunnon onnistumiskokemuksen niin siitä alkaa uskoa itsestään liikoja. Lennättelin HK450:aa jo isoa nopeaa ympyrää kunnon kaarroksilla, sitten kun siitä meni peräratas niin aloin lennättämään "herkemmillä" säädöillä olevaa AMIG450:aa niin tulikin kopteri tontiin moneen kertaan ihan leijutusharjoituksissa, tuli ylikorjatuksi. Onneksi mökillä lennätyspaikkana on pitkää heinää oleva heinäpelto. Useimmiten selviää ilman vahinkoja, toisaalta oli paha henkilövahinkokin lähellä.

Olen näitä virheitä kuitenkin ajatellut että täsä sitä aivojen neuroverkkoa opetetaan ja siihen ei ole muuta oikotietä kuin toistaminen ja toistaminen ja jos hommat osaisi niin eihän sitä tarvitsisi opetellakkaan. Kun kuitenkin virheitä tulee oppettelussa tehdyksi niin olen pitänyt kahdta 450 kopteria ja kerännyt varaosavarastoa jotta koko viikonlopun lennätykset ei lopu ensimmäiseen iltaan.

Tuntuu välillä että ei ne lennokit sen halvempia ole. Osittain Elapor lennokeissa selviää liimalla mutta ei sekään kaikkea kestä. Ostettiin juuri (jälleen) uusi Multiplex Easyglider pro, sinänsä erinomainen lennätettävä. Ajateltiin että talvenjälkeen lennätystaidot on todella telviterässä kun se tuli tonttiin jatkuvasti. Lopulta runko poikki monesta kohdasta, siivet poikki ja nokka kymmenellä palasella. Siitä ei enää lentävää liimata. No, kun uusikin kone oli sitten lennetty tonttiin pari kertaa selvisi sattumalta syy, epäherkkä vastaanotin, vastaanottimen yksilövika. Matalalla lennettäessä ei kantanut sataa metriä vaikka muut FlySkyn vastaanottimet kantavat moninkertaisen matkan. Yksi kone päätti tuulisella ilmalla vain lentää pois ....  Kopterissa yleensä selviää lavoilla jotka HK:ssa maksavat muutaman dollarin eikä akselitkaan paljoa maksa.

Mutta kallista ? Ollaan osallisina konekimpassa jolla on ihka oikea lentokone. Keväällä hajosi bensapumppu, varaosa 1000 Euroa, autopilotin kaartomittari 1500 Euroa, lentobensa maksaa Suomessa uskomattomat 3 Euroa/l , sitä sittenlentäjät kiertävät V-poweria myyviä shellejä koeputki kädessä ja etsivät alkoholitonta, Lycosaurus kun syö 30 litraa tunnissa jos osaa laihentaa.... Lennättäminen on siihen verrattuna todella halpaa.



Kate

Juu ei voi olla paljon kalliimpaa harrastusta mitä tuo "oikeiden lentokoneiden" kanssa pelaaminen... No, veneet on toinen. Hankintahinta järkyttävä, polttoaineenkulutus järkyttävä... Niissä sentään kai ei tule näitä vikakustannuksia ihan niin paljon.

Tässä on itellä vähän että mitähän seuraavaksi ajaisi kuuseen tai muuten vaan torppaisi... Lama pysyy ihan liian hyvin hanskassa, ja Amig 450 odottelee varaosia, niin tuossa voisi käydä huomenna vaikka kokeilemassa, että tykkääkö Scout traineri kuusista yhtä paljon mitä viime kesänä, tai sitten vetästä hullunmoodi päälle ja yrittää lentää nicesky F35c lightning II:a. Sen suhteen olin "niinkin optimistinen", että minulla on tyhjä vararunko jo valmiiksi, että sitten kun se on torpattu korjauskelvottomaksi, niin sähkörojut vaan toiseen samanlaiseen...

Poissa floodi

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kohta lähtee harrastus vaihtoon...
« Vastaus #16 : 30 Kesäkuu, 2011, 08:46:52 »
Kannattais hommata simu ja treenailla sillä ekaks (esim. Phoenix). Satasen investointi maksaa itsensä takaisin ja alkaa tuottaa "voittoa" aika nopeasti :) Mulla on jäänyt tän kesän lennättelyt muutamaan kertaan ja torppihan se sieltä meinas tulla.

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Kohta lähtee harrastus vaihtoon...
« Vastaus #17 : 30 Kesäkuu, 2011, 19:13:56 »
yrittää lentää nicesky F35c lightning II:a.

Kun lentelet sillä niin muista katsoa lentojen jälkeen aina korkkareiden saranat! On meinaan täällä suomen maalla muutama tapaus kun lähteny ilmassa koko lappu irti, itseni mukaan lukien.

(tosin mä päivitin nyt just saranat siitä)
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Kohta lähtee harrastus vaihtoon...
« Vastaus #18 : 02 Heinäkuu, 2011, 14:55:21 »
Kun lentelet sillä niin muista katsoa lentojen jälkeen aina korkkareiden saranat! On meinaan täällä suomen maalla muutama tapaus kun lähteny ilmassa koko lappu irti, itseni mukaan lukien.

(tosin mä päivitin nyt just saranat siitä)

Joo mä yhdestä videosta huomasin että näin kävi, ja olen niitten liimauksia katsonut vähän sillä silmällä, että joko vahvistan epoksilla jo ennen ekaa lentoa, tai sitten vaihdan heti sellaiset saranat, joissa on enemmän pinta-alaa liimalle. Mulla on tarvikelaatikossa sellaisia saranoita, valmiiksi. Minusta ainakin yksi sarana "elää" jo nyt ennen ensilentoa foamin sisällä, eli en oikein luota niitten liimaukseen.

Millaiset saranat päivitit ite?
« Viimeksi muokattu: 02 Heinäkuu, 2011, 14:57:35 kirjoittanut Bylsimys »

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: Kohta lähtee harrastus vaihtoon...
« Vastaus #19 : 02 Heinäkuu, 2011, 15:27:25 »
Joo ei lähtenyt harrastus vaihtoon.
Sen sijaan tuli toinen rinnalle. Tilasin HK:sta EPOsta tehdyn lentokoneen kopterin kaveriksi, että voi sitten torpailla useampaa laitetta ;D ja akkujen latausta odotellessa pyörittää lentokonetta taivaalla. Oikeastaan ei tuo kiinteäsiipisten homma uutta ole mulle. Vuosia sitten tuli jonkin verran lennettyä ja aika monta rakennettuakin, joten oikeastaan nyt palataan ns. juurille.

6 akkua kävin tänään tyhjäämässä leijutteluharjoituksiin. Hiki ja ukkospilvi pakottivat lopettamaan.  :)




Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kohta lähtee harrastus vaihtoon...
« Vastaus #20 : 02 Heinäkuu, 2011, 15:44:10 »
Samanlainen juurille paluu tuli itsellekin. Nyt on pari sähköliidokkia hyllyssä. Jotenkin paljon rennompaa kuin kopterilla pörräily. Lentoaikaakin 15min- tunteja jos nostoja löytyy. Olen valinnut kaluston siten, että menee 450 kopukan akuilla, joten ei tarvitse hirveää arsenaalia. En mää kopterointia ole lopettanut suinkaan, mutta mukavaa vaihtelua tuo on. Moottorilla kulkee kuin herhiläinen, mutta liitää letkeästi myös.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Kohta lähtee harrastus vaihtoon...
« Vastaus #21 : 02 Heinäkuu, 2011, 16:58:27 »
Joo mä yhdestä videosta huomasin että näin kävi, ja olen niitten liimauksia katsonut vähän sillä silmällä, että joko vahvistan epoksilla jo ennen ekaa lentoa, tai sitten vaihdan heti sellaiset saranat, joissa on enemmän pinta-alaa liimalle. Mulla on tarvikelaatikossa sellaisia saranoita, valmiiksi. Minusta ainakin yksi sarana "elää" jo nyt ennen ensilentoa foamin sisällä, eli en oikein luota niitten liimaukseen.

Millaiset saranat päivitit ite?

Päivitin sellaset ~4,5 mm halkaisijaltaan olevat tappisaranat. Joutu vähän lyhentää niitä, mutta muuten meni hyvin sinne. Tuli kyllä jämäkät.

Tänään muuten taas yksi kokemus siitä lisää, miksi kannattaa valita lentopaikka hyvin ja miksi pitää jo ENNEN vehkeen heittämistä ilmaan katsoa mihin tullaan alas ja mistä suunnasta tuulee että voidaanko tulla alas ja miten ylös veto tapahtuu jos ei tullakkaan haluttuun kohtaan. Yritin sitten laskua myötätuuleen ja pitkäksi meni, nostin ylös ja lähin kaartamaan oikealle niin puuhun kopsahti koko jetti!!

No hetken aikaa epoksin kanssa leikittyä ja teippailtua sen pitäisi taas olla lentokunnossa..
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Kohta lähtee harrastus vaihtoon...
« Vastaus #22 : 05 Heinäkuu, 2011, 09:30:06 »
Päivitin sellaset ~4,5 mm halkaisijaltaan olevat tappisaranat. Joutu vähän lyhentää niitä, mutta muuten meni hyvin sinne. Tuli kyllä jämäkät.

Tänään muuten taas yksi kokemus siitä lisää, miksi kannattaa valita lentopaikka hyvin ja miksi pitää jo ENNEN vehkeen heittämistä ilmaan katsoa mihin tullaan alas ja mistä suunnasta tuulee että voidaanko tulla alas ja miten ylös veto tapahtuu jos ei tullakkaan haluttuun kohtaan. Yritin sitten laskua myötätuuleen ja pitkäksi meni, nostin ylös ja lähin kaartamaan oikealle niin puuhun kopsahti koko jetti!!

No hetken aikaa epoksin kanssa leikittyä ja teippailtua sen pitäisi taas olla lentokunnossa..

Itseä huolestuttaa just etäisyyksien arviointi, kun kone on kauempana itsestä mitä konetta lähellä olevat fyysiset esteet. Mulle nämä lentävät härpättimet ovat melko uusi harrastus, jos unohdetaan Semo Mini siimaohjattava 80-luvulla :D Siinä oli toiseksi pienin Cox Babe Bee ja kun sen sai käymään, niin sehän kävi täysillä kunnes polttoaine loppui :D

No se siitä, mutta tullakseni pointtiin, olen harrastanut C-64, Amiga 500, PC koneilla simulaattorilentämistä hyvin pitkään, ja nykyäänhän ne on ihan hemmetin hienoja. Mulla on polkimet, 18 portaatonta vipua (mikään simu ei taida edes tukea niin montaa akselia), Pro Flight yoke system kytkinpaneelilla ja Track IR 4 (pään liikkeillä saa ohjattua ohjaamonäkymää). Tarkoitus on Flight Simulator X:ää varten tehdä kolmen TFT-näytön rivi mittareille ja videotykillä 3D. Kaikki pelit ja vehkeet on, mutta en vielä tiedä miten pari konetta saadaan toimimaan yhdessä. ...ja se pointti. Se tulee nyt. Tuntuu että ei auta yhtään mitään, tuo simulaattorikokemus pienoismallien kanssa, kun on tottunut katselemaan ohjaamosta. 3rd persoona näkökulma on harmillisen vaikea tuon orientaation hahmottamisessa. Siksi mulla tuleekin jettiin kamera ja ohjaimeen pieni tft näyttö, että saan hätääntyessäni katsoa ohjaamonäkymästä mihin koneen nokka osoittaa.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kohta lähtee harrastus vaihtoon...
« Vastaus #23 : 05 Heinäkuu, 2011, 12:56:05 »
Tuntuu että ei auta yhtään mitään, tuo simulaattorikokemus pienoismallien kanssa, kun on tottunut katselemaan ohjaamosta. 3rd persoona näkökulma on harmillisen vaikea tuon orientaation hahmottamisessa. Siksi mulla tuleekin jettiin kamera ja ohjaimeen pieni tft näyttö, että saan hätääntyessäni katsoa ohjaamonäkymästä mihin koneen nokka osoittaa.
Tervetuloa FPV-lennättämisen (First Person View) ihmeelliseen maailmaan! :) Foorumilta löytyy jonkin verran vinkkiä noiden langattomien kameroiden kanssa häsäämiseen. Itse olen aiemmin lennättänyt vain kopteria FPV:nä, tämän kesän projektina on lennokki-FPV (josta ei tietenkään tällä foorumilla voi puhua tätä enempää... ;))

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
5839 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Syyskuu, 2008, 12:35:11
kirjoittanut Sammy
Lähetin vaihtoon!

Aloittaja Kaupunkilaistorppari E-Sky Sähkökopterit

1 Vastauksia
2780 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2008, 21:23:14
kirjoittanut Hermis
7 Vastauksia
3722 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Toukokuu, 2009, 19:54:54
kirjoittanut Hermis
26 Vastauksia
20720 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Kesäkuu, 2014, 00:00:31
kirjoittanut Propellus
4 Vastauksia
3399 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Maaliskuu, 2015, 21:31:14
kirjoittanut petrim