Kirjoittaja Aihe: Tee se itse/Tein sen itse  (Luettu 9399 kertaa)

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Tee se itse/Tein sen itse
« : 20 Kesäkuu, 2011, 05:25:49 »
Monilta löytyy varmasti jotain omia viritelmiä ja keksintöjä joilla olette helpottanut elämää kopterin kanssa tai sitten säästääksenne korvannut jotakin itse tehdyllä tai sitten ihan muuten vaan keksineet jotain hyödyllistä tai ei niin hyödyllistä. Näitä joitakin keksittyjä ja löydettyjä ideoita ja valmiita keksintöjä voisi jakaa muiden kanssa.

Itse löysin ihan hauskan idean swashleveler:istä jonka innoittamana aiheen keksinkin.

http://www.rchelisite.com/how_to_build_a_swashplate_leveling_tool.php

Saattaisi tuo jopa toimiakkin jos esim suoralla mittapöydällä liimaisi kasaan.

Kaikkeahan ei aina itse kuitenkaan kannata tehdä ja uudelleen keksiä..  ;D

Heechee

  • Vieras
Vs: Tee se itse/Tein sen itse
« Vastaus #1 : 20 Kesäkuu, 2011, 08:16:30 »
Ihan hyvä keskustelunaihe. Tuo swash leveler ei vaan minulla toimisi koska rakennuspöytäni on hyvin lievästi vinossa, tai lattia varmaankin. Täytyy siis tyytyä kolmeen erikokoiseen kaupasta ostettuun.  ::)

Tarvetta olisi menetelmälle millä saisi selville onko jokin akseli 100,0% suora. Esim. tällainen:

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tee se itse/Tein sen itse
« Vastaus #2 : 20 Kesäkuu, 2011, 10:12:52 »
Lainaus
Tarvetta olisi menetelmälle millä saisi selville onko jokin akseli 100,0% suora. Esim. tällainen:
Eikö tuohon toimi olohuoneen lasinen sohvapöytä (no, ei meilläkään ole lasipöytää, keittiön laminaattitaso on riittänyt toistaiseksi)? Tai porakone?
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Re: Tee se itse/Tein sen itse
« Vastaus #3 : 20 Kesäkuu, 2011, 10:20:24 »
Trex 450 pro pääakselisa se pöytä ei onnistu koska se collari on valmiiksi siinä akselissa. Pitäis olla joku pöytä missä on rako keskellä

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Tee se itse/Tein sen itse
« Vastaus #4 : 20 Kesäkuu, 2011, 11:11:23 »
Jos noita tarkkaan haluaa katsoa niin katkaisee raudasta tukevan U palkin ja laittaa samanlaisen laakerin siihen niin kuin tuossa akselissa on. 2 laakeria eli akseli menisi tuon U palkin läpi ja lävistäisi molemmat laakerit jotka ovat U palkin seinämissä kiinni. Tökkää akselin laakeriin ja heittokellolla katselee päistä ja keskeltä niin pääsee puolen sadasosan tarkkuuksiin. Mutta aika paha heittää ne laakerit samaan linjaan keskenään ellei saa jollain cnc keskuksella tehtyä. Saattaishan tuo toimia yhdelläkin laakerilla ja heittokellolla. Itse kyllä pyörittelen lasisella pöydällä nuo akselit.. :D

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tee se itse/Tein sen itse
« Vastaus #5 : 20 Kesäkuu, 2011, 11:53:04 »
Jos noita tarkkaan haluaa katsoa niin katkaisee raudasta tukevan U palkin ja laittaa samanlaisen laakerin siihen niin kuin tuossa akselissa on. 2 laakeria eli akseli menisi tuon U palkin läpi ja lävistäisi molemmat laakerit jotka ovat U palkin seinämissä kiinni. Tökkää akselin laakeriin ja heittokellolla katselee päistä ja keskeltä niin pääsee puolen sadasosan tarkkuuksiin. Mutta aika paha heittää ne laakerit samaan linjaan keskenään ellei saa jollain cnc keskuksella tehtyä. Saattaishan tuo toimia yhdelläkin laakerilla ja heittokellolla. Itse kyllä pyörittelen lasisella pöydällä nuo akselit.. :D

eikös olisi kuitenkin helpompi vaihtaa akseli jokatapauksessa torpin jälkeen? ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Tee se itse/Tein sen itse
« Vastaus #6 : 20 Kesäkuu, 2011, 12:06:06 »
Ei sillä laakereiden linjalla niin suurta väliä ole. Jos akseli on mutkalla, niin se vipattaa joka tapauksessa, oli laakerit linjassa tai ei.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tee se itse/Tein sen itse
« Vastaus #7 : 20 Kesäkuu, 2011, 12:13:35 »
Lainaus
Trex 450 pro pääakselisa se pöytä ei onnistu koska se collari on valmiiksi siinä akselissa. Pitäis olla joku pöytä missä on rako keskellä
Lasiliikkeestä löytyy roskalavaltakin varmasti passeleja paloja, vaikka esim. 100 x 100 palaset 4 - 6 mm floatista tuskin paljoa maksaa. Reunahionnat voi tehdä itsekin, ettei sormia tms. niillä viiletele. Nuo palat sitten sen lasipöydän (tai riittävän suoraksi todetun laminaattitason) päälle. Jättää väliin collarille raon.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Tee se itse/Tein sen itse
« Vastaus #8 : 20 Kesäkuu, 2011, 12:21:13 »
Mun suunitelma nyt oli tuommosta hifistelyä.  :D Kai sitä suoraan kopterissakin ilman nuppia voi pyörittää oikein moottorilla ja silmällä katsoa että heittääkö vai pyöriikö suoraan. Beltissä kokeilin noin viimeksi. En sitä tiiä onko tuo ehdottomasti kielletty tai jotenki huono tapa mutta suoralta se näytti.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tee se itse/Tein sen itse
« Vastaus #9 : 20 Kesäkuu, 2011, 16:45:40 »
eikös olisi kuitenkin helpompi vaihtaa akseli jokatapauksessa torpin jälkeen? ;D
Tämä edellyttää toki toimiakseen sen, että akseli on pakasta vetäessä suora. Alignilla näin ei aina ole... ;)

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Tee se itse/Tein sen itse
« Vastaus #10 : 20 Kesäkuu, 2011, 16:46:57 »
eikös olisi kuitenkin helpompi vaihtaa akseli jokatapauksessa torpin jälkeen? ;D

Eikö olisi kätevämpi ja helpompi ostaa joka torpin jälkeen iskukunnossa oleva kopteri? Rahasta se on vaan kiinni, toisille isommista ja toisille pienemmistä summista.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Tee se itse/Tein sen itse
« Vastaus #11 : 20 Kesäkuu, 2011, 17:03:03 »
Eikö olisi kätevämpi ja helpompi ostaa joka torpin jälkeen iskukunnossa oleva kopteri? Rahasta se on vaan kiinni, toisille isommista ja toisille pienemmistä summista.

näinon näkkärit!!! ;D ;D

tästä säikeestä tuli heti mieleen petpassin FBL modaus ideat,joihin meikä ei ainakaan suostu! :D

tuohon akselin pyörittämiseen sen verran et peili vielä kertais sen kierouden.ja sit kun pyörittää niin kannattaa ihan toisesta päästä painaa akselia lasia/peiliä vasten,se kierous näkyy toisessa päässä paljon paremmin kuin että jos pyörität siten että rako näkyis keskellä.
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Tee se itse/Tein sen itse
« Vastaus #12 : 21 Kesäkuu, 2011, 21:39:25 »
Jos haluaa oikein hifistellä, niin laita se akseli ensin lämpösoviteistukkaan ja sitten se akseli pyörimään työstökeskukseen ja sitte 0.001mm heittokellolla katsomaan suoruutta ajaen karaa Z-akselin suuntaisesti ylös - alas..
Ehkä vähän menee yli ;D
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tee se itse/Tein sen itse
« Vastaus #13 : 22 Kesäkuu, 2011, 00:31:12 »
Helpottaa rakentelua lennokkien, veneiden ja ehkä kopujen kanssakin...

Eli tein itse mini sirkkelin, 4" kovapalaterällä ja 30cm x 30cm pöydällä. Tosi näppärät ohjurit alumiini profiileista, akseli ja laakerit rullaluistimen mikrolaakereista. Pystyy käyttämään moottorina akku/normi porakonetta... :)

Toki isonkin pöytäsirkkelin tehnyt, siinä 90cm x 90cm pöytä, jatkolevyillä saa jatkettua yli 2m leveeksi... Alajyrsinkin samassa pöydässä kiinni.

Muuten ei olis tullut tää tee se itse juttu mieleen, mut just oltiin tuolla isolla tekemässä duunikaverille tuplasubbarikotelo farkku focuksen konttiin... Alla pari huonoa kännykuvaa hommasta...


 
Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

Heechee

  • Vieras
Vs: Tee se itse/Tein sen itse
« Vastaus #14 : 22 Kesäkuu, 2011, 22:43:28 »
En kyllä keksi mitään käyttöä sirkkelille koptereihin liittyen.  ;D

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Tee se itse/Tein sen itse
« Vastaus #15 : 22 Kesäkuu, 2011, 22:51:59 »
En kyllä keksi mitään käyttöä sirkkelille koptereihin liittyen.  ;D

Onhan sitä, tuossa yksi ;D
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tee se itse/Tein sen itse
« Vastaus #16 : 23 Kesäkuu, 2011, 00:48:40 »
Ootte suppeita... Voi ostaa vaikka Gauiin 550 peräputkia, ja sit sovittaa vaikka 425 kokoon... ;D

Been There, Done That... (kuvassa just lavastettu tilanne, ei aito...)


Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
33 Vastauksia
15888 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Tammikuu, 2009, 14:09:39
kirjoittanut IMN
24 Vastauksia
15984 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Toukokuu, 2011, 13:59:21
kirjoittanut kaardian
5 Vastauksia
3726 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Syyskuu, 2009, 17:20:31
kirjoittanut 1m4s0_
1 Vastauksia
2926 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Helmikuu, 2010, 11:40:52
kirjoittanut Sammy
7 Vastauksia
4859 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Kesäkuu, 2010, 07:53:00
kirjoittanut maek