Kirjoittaja Aihe: Fuilin sekoittaminen itse  (Luettu 15985 kertaa)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Fuilin sekoittaminen itse
« : 12 Heinäkuu, 2009, 22:27:48 »
Seuraavalla Lahden reissulla on tarkoitus hakea Kärkkäiseltä aineksia ja kokeilla sekottaa fuilia itse. Toiset täällä on tehny sitä jo kauan, mutta koska itse olen lähinnä noita korkkeja aukonu (eikä nekään edes ole lapsiturvallisia ;)), niin puuttuu muutama käytännön yksityiskohta. Kysymys kuuluukin: miten sekoitat fuilin?

Millainen astia sekoittamiseen tarvitaan? Itse ajattelin mennä helpolla ja sotkea 10l metanolia, 5 litraa nitroa ja 3,78 litraa Klotzia (oiskos ny ollu hyvä laittaa mukaan vähän jotain suojaavampaa öljyä?) -> 18,78 litraa 27% nitroa, 20% öljyä ja loput metukkaa. Eli tarttis noin 20 litraisen astian, jos meinaa koko erän huitoa kerralla.

Miten varsinainen sekoittaminen tehdään, että tulee aineet tasaisesti sotkuun jne...? Kertokaa kaikki virheet mitkä itse teitte niin mun ei tartte tehdä niitä ja kirjottaa sitten tänne ;D.

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Fuilin sekoittaminen itse
« Vastaus #1 : 12 Heinäkuu, 2009, 23:36:33 »
Sotke ensin metanoli ja öljy(t) ja lopuksi nitro siihen sekaan. Älä ikinä koita sotkea öljyä ja nitroa.

- 4D -
fourdee

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Fuilin sekoittaminen itse
« Vastaus #2 : 12 Heinäkuu, 2009, 23:39:12 »
Älä ikinä koita sotkea öljyä ja nitroa.

Mikä on lopputulos?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Fuilin sekoittaminen itse
« Vastaus #3 : 13 Heinäkuu, 2009, 00:29:05 »
Älä ikinä koita sotkea öljyä ja nitroa.

Mikä on lopputulos?


-op-

No ne ainakin sekoittuu keskenään huonosti (pitihän sekin joskus koittaa....) ja nitron kemikaalikortissa on tommonen maininta:

"Muuttuu iskusta räjähtäväksi sekoittuessaan happojen, emästen, metallioksidien, hiilivetyjen ja muiden palavien aineiden kanssa".

Öljyissä taitaa olla noista mainituista ainakin jotain...parhaiten fuili kumminkin näyttää sekoittuvan kun sotkee metukan ja öljyn ensin.

Metukan ja nitronkin voi toki ensin sotkea, nitroglyseriiniksi muuttunut nitrometaanikin käsketään tehdä vaarattomaksi sekoittamalla siihen metukkaa.

Esim. kiihdytyspuolella käytettävässä nitrossa pitää olla indikaattorilitku joukossa, joka muuttaa liemen värin siniseksi, jos se muutostuu räjähtäväksi...maahan sitä kuitenkin saa tietääkseni tuoda ilmankin indikaattoria.

Käytännössä itse hoidan tuon fuilin sotkennan niin, että mulla on ämpäri, litran tenupullosta leikattu astia, ja pariton lapa, jolla hoidan sekoituksen.

Ensin vaan purkillinen Klotzii, kolme metukkaa ja lopuksi purkillinen nitroo. Ja hämmentää lavalla. Hyvää tulee. Eikä tarvii laskee, kun ei osaa...kun kolmeen asti  ;D
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Fuilin sekoittaminen itse
« Vastaus #4 : 28 Lokakuu, 2009, 21:09:16 »
Mikä on turvallinen alaraja öljynmäärälle, itsekkin tässä alkaa sekoittamaan nuita niin laskupäätä vaivaan näillä monimutkaisilla %-laskuilla. Riittääkö 18,7% öljyä?
Jos laittaa
7,56L klotz(2x 3,78L), 22,68L metukkaa (3x 10L), 10L nitroa(2x 5L).
Seos ois sitten,
metu_nitro_öljy <<>> 56,4%_24,9%_18,7%
gallona hinta ois 22.1€ ja metukkaa jäis yli 7,32L jonka arvo(13,18€) on vähennetty valmiista litkusta.
248€ maksais värkit yht.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Fuilin sekoittaminen itse
« Vastaus #5 : 28 Lokakuu, 2009, 21:16:18 »
Miksi et suoraan tekis 3,78l Klotz + 5l nitro + 10l metukkaa? Tästä tulee 20% Klotz, ~27% nitroa ja 53% metukkaa... ei jää nurkkiin seisomaan ylimääräisiä aineita, hintaa tulee noin 23€ / gallona eli käytännössä ei yhtään kalliimpaa, mutta helpompi sotkea kun ei tartte mittailla mitään. Kärkkäisellä on muuten nitro poistunu verkkokaupan valikoimasta.

Rotary

  • Vieras
Vs: Fuilin sekoittaminen itse
« Vastaus #6 : 29 Lokakuu, 2009, 21:37:46 »
Miksi et suoraan tekis 3,78l Klotz + 5l nitro + 10l metukkaa? Tästä tulee 20% Klotz, ~27% nitroa ja 53% metukkaa... ei jää nurkkiin seisomaan ylimääräisiä aineita, hintaa tulee noin 23€ / gallona eli käytännössä ei yhtään kalliimpaa, mutta helpompi sotkea kun ei tartte mittailla mitään. Kärkkäisellä on muuten nitro poistunu verkkokaupan valikoimasta.

Just meinattiin alkaa sotkemaan ite kanssa litkuja....toi nitro ei varmaan ole helpoin saatava, jos kärkkäinen ei enää toimita :(

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Fuilin sekoittaminen itse
« Vastaus #7 : 29 Lokakuu, 2009, 23:08:45 »
Niin, sama periaatteessa sotkea kuten masu sanoit... ei tartte giggailla.
Ylivieskan kärkkäinen ainakin tilaa hyllyyn nitroa, pari vk sitte kävin ja sanoivat että tulee parin viikon päästä... eli pitäisi alkaa olemaan. Soittelen tässä alkuviikosta sinne ja kyselen että onko tullut, pääsee sotkemaan sitten.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Mick

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Fuilin sekoittaminen itse
« Vastaus #8 : 27 Huhtikuu, 2011, 12:37:52 »
Morjensta.
Alkaa olla tää polttoaineen saanti tänne itärajalle aika hankalaa joten mietin jos sekoittelis itse.
Kärkkäiseltä vois hommata nuo nitrot ja klotzit mutta mistä mä saisin metanolia? pitääkö se olla yli 90% prosentista metua vai riittääkö esim 60% ja oisko jollain tietoa mistä mä sitä ostaisin? halvimmalla
Trex 600NP, CX 500, Cx 450 pro
Spartan
Phoenix Rc
Spektrum DX7

Poissa J@ni

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Fuilin sekoittaminen itse
« Vastaus #9 : 27 Huhtikuu, 2011, 13:04:23 »
Morjensta.
Alkaa olla tää polttoaineen saanti tänne itärajalle aika hankalaa joten mietin jos sekoittelis itse.
Kärkkäiseltä vois hommata nuo nitrot ja klotzit mutta mistä mä saisin metanolia? pitääkö se olla yli 90% prosentista metua vai riittääkö esim 60% ja oisko jollain tietoa mistä mä sitä ostaisin? halvimmalla

Kannattaa soittaa Kärkkäiselle ja kysyä
Vaikka Kärkkäisen verkkokaupassa ei metanolia näyttäis olevan myynnissä, niin sitä taitaa saada kysymällä.
Itse tein niin ja sain kasaan kaikki tarvittavat aineet, nitrot, metukat ja klotzin.

-J
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Fuilin sekoittaminen itse
« Vastaus #10 : 27 Huhtikuu, 2011, 23:04:34 »
Mun mielestä ainaki ylivieskan kärkkäisellä on ollu aina hyllyssä metukkaa ku on käyny, samoin klotzit... nitrosta ollut pulaa siellä.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Mick

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Fuilin sekoittaminen itse
« Vastaus #11 : 28 Huhtikuu, 2011, 00:38:14 »
Sain tilattua ylivieskan kärkkäiseltä myös metukat. puhelin soitto ja laittavat kamat kaukokiidon mukana. rahti 35e
Kiitos vinkeistä. tuleehan nuille nyt hintaa mutta pääasia että ees jotain fuilia on
Trex 600NP, CX 500, Cx 450 pro
Spartan
Phoenix Rc
Spektrum DX7

Rity

  • Vieras
Vs: Fuilin sekoittaminen itse
« Vastaus #12 : 28 Huhtikuu, 2011, 06:51:44 »
Mitä "kotipolttoiselle" sopalle tulee litrahinnaksi? Kärkkäiseltä 30% valmista maksoi 45€/gallona, pidin vähän arvokkaana ja ihan hetken kävi mielessä sähköön päivitys...
Olen muutenkin funtsinut josko pienemmällä nitromäärällä pärjäisi.

mrsaila

  • Vieras
Vs: Fuilin sekoittaminen itse
« Vastaus #13 : 28 Huhtikuu, 2011, 07:23:54 »
Mitä "kotipolttoiselle" sopalle tulee litrahinnaksi? Kärkkäiseltä 30% valmista maksoi 45€/gallona, pidin vähän arvokkaana ja ihan hetken kävi mielessä sähköön päivitys...
Olen muutenkin funtsinut josko pienemmällä nitromäärällä pärjäisi.
Moi,
Espoosta saa entisestä Hobbylinnasta edullista OptiFuel 30%:sta. Olisiko ollut 36€/5litraa

-T

Rity

  • Vieras
Vs: Fuilin sekoittaminen itse
« Vastaus #14 : 28 Huhtikuu, 2011, 08:52:13 »
Moi,
Espoosta saa entisestä Hobbylinnasta edullista OptiFuel 30%:sta. Olisiko ollut 36€/5litraa

-T

Sieltä viime kesänä hain, nyt vaan pääsi pyhänä loppumaan :)

Poissa J@ni

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Fuilin sekoittaminen itse
« Vastaus #15 : 28 Huhtikuu, 2011, 09:52:01 »
Tota 30% optifuilia on ollut aika heikosti saatavilla Hobbyfactorista (ent. hobbylinna Espoos).
Taisin ostaa viimeiset pari kannua pari viikkoo sitten.

Kannattaa varmaan soitella ennenkuin ajelee pitkät matkat.
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: Fuilin sekoittaminen itse
« Vastaus #16 : 28 Huhtikuu, 2011, 10:18:36 »
Kuinka hyvin toi Klotz suojaa moottoria?   Tarkoitan et kannattaako päivän lentojen jälkeen turauttaa moottoriin hiukan afterrun öljyä?
Valmiissa aineissahan nuo suoja-aineet on jo itsessään...
 -Lauri
« Viimeksi muokattu: 28 Huhtikuu, 2011, 19:45:31 kirjoittanut lateksi1 »
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

Poissa Mick

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Fuilin sekoittaminen itse
« Vastaus #17 : 28 Huhtikuu, 2011, 12:21:42 »
Mitä "kotipolttoiselle" sopalle tulee litrahinnaksi? Kärkkäiseltä 30% valmista maksoi 45€/gallona, pidin vähän arvokkaana ja ihan hetken kävi mielessä sähköön päivitys...
Olen muutenkin funtsinut josko pienemmällä nitromäärällä pärjäisi.

laskin näyttäs postikuluineen litrahinnaksi 7,94€. 39,74/5l
ilman postikuluja 6,09 ja 30,47/5l
Trex 600NP, CX 500, Cx 450 pro
Spartan
Phoenix Rc
Spektrum DX7

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Fuilin sekoittaminen itse
« Vastaus #18 : 28 Huhtikuu, 2011, 12:37:43 »
Hobby Factoryn hinta näyttää olevan 40,30Eur 5L (yksi kannu varastossa)

OT:
Mulla olis ainakin 6 laatikko, joista voin myydä ainakin pari Optifuel 30% 150eur (4x5L)

Liemet tzadissa.

yv:llä tavoittaa
:OT

-Samppa
« Viimeksi muokattu: 28 Huhtikuu, 2011, 14:16:04 kirjoittanut SJo1 »
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Noxi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Fuilin sekoittaminen itse
« Vastaus #19 : 28 Huhtikuu, 2011, 13:07:23 »
Kuinka hyvin toi Klotz suojaa moottoria?   Tarkoitan et kannattaako päivän lentojen jälkeen turauttaa moottoriin hiukan after run öljyä?
Valmiissa aineissahan nuo suoja-aineet on jo itsessään...
 -Lauri
Klotz:han on emäksistä joten pitäisi suojata nitrolta, mutta sain ite ainaki hyperin takalaakerin ruostuun kesässä aika pahasti, joten nyt oon suihkinu suojaöljyä (normi crc:tä) ja nyt on säilyny moitteettomassa kunnossa. Ei oo niin kivaa tuo laakerin vaihto :)
| Flybar lentoa ja FPV rallia |
            T8FG Super

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Fuilin sekoittaminen itse
« Vastaus #20 : 29 Huhtikuu, 2011, 12:53:11 »
En oo aikanaan huomannu eroa ruostumisessa valmis fuili vs. itse sotkotettu.

Jos haluu edullista fuilia, pitäis ostaa tarpeet 200(180) litran tynnyreissä, nitro 1200-1500€€, klotzi samaa luokkaa, metanoli 2-300€€ per tynnäri.

Eli kimppaostona ja jakelu esim. leireillä tms.

Itsellä ei vielä ajankohtaista, kun varastossa aineet n. 250 litran sekoitukseen...

Nitrotynnärin kyllä saan mahdollisesti hommattua sopivasti, jos joku kerää kimpan.
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: Fuilin sekoittaminen itse
« Vastaus #21 : 03 Toukokuu, 2011, 22:04:47 »
Jos haluu edullista fuilia, pitäis ostaa tarpeet 200(180) litran tynnyreissä, nitro 1200-1500€€, klotzi samaa luokkaa, metanoli 2-300€€ per tynnäri.

Eli kimppaostona ja jakelu esim. leireillä tms.

Kimppaostosta tulikin mieleen että jos sellaista joku suunnittelee niin minä voisin olla kiinnostunut about 100 litrasta metanolia ja 10-30l nitroa. Öljyt löytyy jo...

Vieläkö F3C teemi ostaa kimpassa soppaa jos sinne pääsisi mukaan? Vai onko kaikki siirtynyt sähköön?

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Fuilin sekoittaminen itse
« Vastaus #22 : 03 Toukokuu, 2011, 22:07:27 »
Kimppaostosta tulikin mieleen että jos sellaista joku suunnittelee niin minä voisin olla kiinnostunut about 100 litrasta metanolia ja 10-30l nitroa. Öljyt löytyy jo...

Vieläkö F3C teemi ostaa kimpassa soppaa jos sinne pääsisi mukaan? Vai onko kaikki siirtynyt sähköön?
Kaikki maajoukkueen kaverit on siirtyny sähköön.

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Fuilin sekoittaminen itse
« Vastaus #23 : 04 Toukokuu, 2011, 12:14:03 »
Kimppaostosta tulikin mieleen että jos sellaista joku suunnittelee niin minä voisin olla kiinnostunut about 100 litrasta metanolia ja 10-30l nitroa. Öljyt löytyy jo...

Jos siellä teilläpäin on kiihdytysauto-tai speedway harrastajia, kysele niiltä.
Metukkaa saa yleensä kemian alan firmoista sopivasti tynnyreittäin, ostaa koko tynnyrin ja myy ylimääräiset pois.

Jos vaan on tilat, missä voi säilyttää ja lutrata.

Mä tiätysti voisin koittaa sulle ton nitron hommata kevätleirille, kun et ton enempää sitä tarvi.
Mulla on nitrolähde tossa lähellä...
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Fuilin sekoittaminen itse
« Vastaus #24 : 04 Toukokuu, 2011, 13:59:21 »
...
Mulla on nitrolähde tossa lähellä...

Se on sellanen laudoilla peitetty vanha kaivo, missä käydään omalla ämpärillä onkimassa. Pitää vaan välttää nostamasta kaivoon tippuneitten irronneita raajoja ;D
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
33 Vastauksia
15888 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Tammikuu, 2009, 14:09:39
kirjoittanut IMN
7 Vastauksia
3673 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Toukokuu, 2009, 21:20:51
kirjoittanut JariN
5 Vastauksia
3726 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Syyskuu, 2009, 17:20:31
kirjoittanut 1m4s0_
16 Vastauksia
9399 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Kesäkuu, 2011, 00:48:40
kirjoittanut Puhi
8 Vastauksia
5962 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2012, 15:29:18
kirjoittanut kaardian