Itseäni sylettää pirusti tää että näiden sähköosien tiedot on netissä lähes poikkeuksetta "alan slangilla". Välillä saa oikein kissojen ja koirien kanssa etsiä ihan perustietoja, kuten maksimijännite ja BEC:en suhteen just tuo lineaari vaiko hakkuri. Mulle se on ratkaisematon yhtälö, jos noparista sanotaan pelkästään että 80A, mutta watti tai volttimääriä ei voi tietää, kun jompikumpi niistä tarvitaan tuon ampeerimäärän lisäksi selvittämään se kolmas!
watit saat kun kerrot jännitteen ja virran keskenään... maksimijännite ja virta kyllä kerrotaan noparin specseissä tai jos ei kerrota niin on noparikin niin kiinalainen että jätä hyllyyn
esim 60A kestävä 6S nopari... täysin ihanne moottorilla watteja saisi ajettua läpi 22,2v(6s)*60A=1332W lyhyenä piikkinä taitaa kuitenkin vähän mikä vaan nopari kestää enemmän...
ja sitte BECeistä... kyllä niistäkin löytyy dataa että onko lineaarinen vai hakkuri... ja taas jos ei löydy on laite liian kiinalainen ja tulis jättää kauppaan! yleensä tuppaa tosiaan olemaan noi noparien sisäset BECit lineaarisia joka tekee aikalailla paljon lämpöä...
esim 6S nopari jossa sisänen lineaarinen BEC jolla tiputetaan 5 volttiin... sanotaan että kuormitetaan sitä tasasella 3A virralla.
22,2(6S)-5V=17,2V*3A=51,6W tästä nyt sitte näkeekin jo heti alkuunsa ettei mikään tollanen pieni ESCin kikkare vaikka oliskin vähä alusiiliä kestä tollasta ku hetken ennenku jotain sulaa!
tekniikan huonoudesta kertoo jotain se että nyt menee Becissä hukkalämmöksi 51,6W kun hyötyteho joka siitä otetaan on 5V*3A=15W
kun taas esim 85% hyötysuhteella toimivassa hakkuri Becissä tulis tota hukkalämpöä 15W*0,15=2,25W
tässä ei siis enää tarvita mitään jäähyjä ja hakkuribecit onkin siksi pieniä ja kevyitä!
tämä esimerkki oli tasasella 3A virralla laskettu ja tälllasta tilannettahan ei tietysti koskaan ilmassa tule mutta antaa suuntaa tekniikoiden hyvyydestä/huonoudesta!
mulla on 250 rekkulassa käytössä noparin lineaari bec ja se kuumenee kuumaksi jo pöydällä tekemättä mitään muutamassa minuutissa!
kun taas 500 rekkulassa on hakkuribec (cc 10a bec) joka ei lämpene vaikka kuinka kopteria koittaa rankasta taivaalla!
se että noparin sisäinen bec lämmitää noparia ei tee hyvää myöskään noparin moottoria ohjaaville feteille!
niiden kesto kun on sitä pienempi mitä lämpösemmät ne on! eli viileästä noparista saa turvallisesti huomattavasti isomman virran läpi kun kuumasta joka on lämmitetty esim sillä sisäsellä lineaari becillä joka on samassa jäähyssä... ihan perus elektroniikkaa!
jos noparilta ajetaan puhdasta 100% kaasukäyrää ulos ei sen pitäis paljoa lämmetä jos mitotus on oikein ja noparin omat fetit laadukkaita (pieni RDSon arvo) kyllä se BEC lämmittää sitä jokatapauksessa enemmän!
toivottavasti avasi hieman!