Kirjoittaja Aihe: E-Flite Blade mCPx  (Luettu 292774 kertaa)

Poissa VilleJJR

  • Pro torppari
  • ****
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #525 : 08 Marraskuu, 2012, 20:13:19 »
Muutin mCPX:ni harjattomaksi näillä osilla:

http://www.fast-lad.co.uk/store/airbase_brushless_converter_with_built_mcpx_airmrxv2-10a-p-17857.html
http://www.fast-lad.co.uk/store/spin_brushless_out-runer_16000kv_14dx08mm_mcpx_smt1408-16000-p-20028.html

Nyt AS3X stabiloi elevator-suunnassa väärään suuntaan. Myös tikusta swash liikkui päinvastoin kuin pitäisi. Jälkimmäisen sai korjattua laittamalla reversen ko kanavalle mutta stabilointi menee edelleen edelleen väärin. Mikäs tässä meni pieleen ja mitä nyt pitäisi tehdä?
Protos Max VBar, Goblin 570 VBar, Logo 550SX VBar,  MiniProtos VBar

Poissa VilleJJR

  • Pro torppari
  • ****
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #526 : 08 Marraskuu, 2012, 20:26:11 »
Muutin mCPX:ni harjattomaksi näillä osilla:

http://www.fast-lad.co.uk/store/airbase_brushless_converter_with_built_mcpx_airmrxv2-10a-p-17857.html
http://www.fast-lad.co.uk/store/spin_brushless_out-runer_16000kv_14dx08mm_mcpx_smt1408-16000-p-20028.html

Nyt AS3X stabiloi elevator-suunnassa väärään suuntaan. Myös tikusta swash liikkui päinvastoin kuin pitäisi. Jälkimmäisen sai korjattua laittamalla reversen ko kanavalle mutta stabilointi menee edelleen edelleen väärin. Mikäs tässä meni pieleen ja mitä nyt pitäisi tehdä?

On nää foorumit hyviä. Heti kun tänne kirjoittaa niin tajuaa sen itsekin jo mitä tuli sössittyä. Eli servothan ne ristiin oli tullut kytkettyä. Jatketaan...
Protos Max VBar, Goblin 570 VBar, Logo 550SX VBar,  MiniProtos VBar

Poissa DM

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #527 : 11 Marraskuu, 2012, 18:55:02 »
Pitkästä aikaa edes jotain kopteriliitännäistä, muutin mcpx:ni harjattomaksi näillä:

http://www.hawk-rc.com/index.php?route=product/product&product_id=490
http://www.hawk-rc.com/index.php?route=product/product&product_id=1409

Hommasin myös kilkkeet flashata uusimman blhelin sisään: http://www.hawk-rc.com/index.php?route=product/product&product_id=1410

Erittäin helppoa ja suoraviivaista toimintaa. Tuo moottori vaati vähän keskivertoa enemmän rungon modausta, mutta onneksi se on pehmeää muovia...
mCPX brushless | DX7

Poissa Tsss

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #528 : 11 Marraskuu, 2012, 20:46:57 »
Milläs lavoilla porukka lentelee tällä vehkeellä normeilla,bulleteilla vai jollain ihan muilla lavoilla?
Multikoput Walkerat ladybirdx2+1xfpv leppis. Dji phantom.. T-rex 450 pro x2
Pikkuiset T-rex 100s,T-rex 100x E-flite msr x2 ,E-flite mcpx, mcpx 2, mcpx brushless  ,E-flite msrx,Walkera Genius cp brushless,genius cp v2. ,mini cpx2 brushless, V120D02S .Mankkoja 2xdevo71xdevo 7c ja spektrum  dx7s, devo8s,
Real flight 4 ja 5,5 sekä phoenix 4.0
Eskyjä: Big lama, lamax2 , belt-cp, comanche.
RC liukuri

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #529 : 18 Joulukuu, 2012, 21:02:20 »
Uusi foorumilainen ilmoittautuu.

Onko tuo mcpx:n takaroottorin moottori joku ihan ns vakio 6mm? Nyt sen verran lentotunteja takana, ettei enää jaksa tuolla vanhalla moottorilla..
Vai olisiko järkevää ostaa sabesta bnf versio suoraan osiksi jos alkaa muukin elektroniikka väsymään?
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Tirppa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #530 : 17 Tammikuu, 2013, 19:38:36 »
Saako tähän jostain jäykempää peräropelia. Aika helposti taipuu mutkalle tuo alkuperänen. Vai onko ne sitten niin paljon painavampia jos ovat jäykempiä?

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #531 : 17 Tammikuu, 2013, 21:51:20 »
Saako tähän jostain jäykempää peräropelia. Aika helposti taipuu mutkalle tuo alkuperänen. Vai onko ne sitten niin paljon painavampia jos ovat jäykempiä?

Ei muuta kun väännä käsissä suoraksi ja lisää kulmaa. Sitten taas menoksi. Kun osa taipuu niin se ei me rikki. :)
Noissa isommissa ei taivu mutta särkyy. ;)
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Tirppa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #532 : 17 Tammikuu, 2013, 21:59:47 »
Ei muuta kun väännä käsissä suoraksi ja lisää kulmaa. Sitten taas menoksi. Kun osa taipuu niin se ei me rikki. :)
Noissa isommissa ei taivu mutta särkyy. ;)

joo taivuttelin niin hyvin mallilleen ku pysty mut pitää tilata lisää kunhan seuraavan kerran tilailee jotain :P Yks varakappalehan tossa toki tuli mukana.

Poissa krpk67

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • T-REX 500 ESP
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #533 : 18 Tammikuu, 2013, 00:48:01 »
joo taivuttelin niin hyvin mallilleen ku pysty mut pitää tilata lisää kunhan seuraavan kerran tilailee jotain :P Yks varakappalehan tossa toki tuli mukana.
Mun mielestä Geniuksen peräpotkuri oli parempi laadultaan ja on myös isompi, jollin perä pitää paremmin.
T-REX 500 ESP - T-REX 450 PRO - Blade 130X - DX7 - Phoenix

Poissa Räpeltäjä

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry, RC-Nummela Ry
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #534 : 18 Tammikuu, 2013, 00:52:11 »
Mun mielestä Geniuksen peräpotkuri oli parempi laadultaan ja on myös isompi, jollin perä pitää paremmin.

Eikös näissä pikkukoptereissa joissa on perällä oma moottori kannata varoa lisäämästä peräpotkurin painoa koska silloin perän moottori joutuu tekemään enemmän töitä = lyhyempi elinkaari ja mahdollisesti hitaampi reagoimaan

(mutua... Saa korjata, jos olen väärässä)
« Viimeksi muokattu: 18 Tammikuu, 2013, 00:53:56 kirjoittanut Räpeltäjä »
SAB Goblin 630 Competition (V-Bar Silverline)
SAB Goblin 630 (Spartan VX1e)
Futaba T8FGS

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #535 : 18 Tammikuu, 2013, 09:23:36 »
Tuli tossa fastladin kuormassa 8,5mm moottori+sovitin mcpxään. En ole vielä kerinnyt testaamaan, mutta toivottavasti paljon pitkäikäisempi ja tehokkaampi, kuin vakio. Reilussa kuukaudessa on väsynyt jo 5 vakio mottoria. Tosin olen lentänyt joitain satoja akullisia ja torppeja mahtunut tuohon aika paljon. 

SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa krpk67

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • T-REX 500 ESP
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #536 : 18 Tammikuu, 2013, 14:07:31 »
Eikös näissä pikkukoptereissa joissa on perällä oma moottori kannata varoa lisäämästä peräpotkurin painoa koska silloin perän moottori joutuu tekemään enemmän töitä = lyhyempi elinkaari ja mahdollisesti hitaampi reagoimaan

(mutua... Saa korjata, jos olen väärässä)
No siis joo. Itse en ole mikään työkseni lentäjä ja lensin 6 akkua silloin tällöin. Sain vain aikanaan itse tuon vinkin täältä, kun perä oli herkkä karkaamaan ja minulla ei ollut tuon kanssa mitään ongelmia omalla lentotyylillä. Tosiasia lienee kuitenkin se, että tämä kopteri on rakennettu halvalla ja se ei tosiaankaan kestä lähellekään ikuisesti, eli joutuu remppaamaan, jos satoja akkuja lentää. Tämän voisi ajatella kääntäen niin, että jos kopterin suunnittelija pistää liian pienen potkurin perään, että perän moottori kestää enemmän tunteja, mutta karkailee jatkuvasti, niin aika inhottava kompromissi se on. Taas toisaalta, aika suosittua on laittaa pitempi peräputki samasta syysä, mutta lisää momenttia sekin moottorille aiheuttaa.
T-REX 500 ESP - T-REX 450 PRO - Blade 130X - DX7 - Phoenix

Poissa Anamies

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #537 : 14 Maaliskuu, 2013, 19:17:29 »
Mulla on sekä V1 että V2 mCPx kopterit. Molemmat ostettu käytettyinä V1 paljon lennätettynä ja V2 kutakuinkin uuden veroisena. Nyt on molemmilla varmaan 20 akullista leijuttelua ja pientä kaartelua pienehkössä huoneessa takana ja jostain syystä paljon lennätetty V1 malli on paljon vakaampi ja helpompi lennättää.

Kun V2 mallilla sivarilla kääntää leijutuksessa oikealle niin kopteri kallistuu heti ja lähtee nopeasti eteenpäin. Pienessä tilassa tulee kiire oikaista se ennen kuin osuu seinään. Jos sivarilla kääntää vasemmalle niin kopteri kallistuu ja lähtee heti taakse päin ja jälleen tulee kiire oikaista se ennen kuin tulee seinä vastaan. Vanhempi kopteri kääntyy nätisti sivarilla ja pysyy sen jälkeen paikoillaan niin hyvin kuin pitääkin. Kyseessä on mut ekat kopterit ja niiden tekniikka ei ole vielä ihan täysin hallussa. Koitin kallistaa perämoottoria molempiinkin suuntiin jotta sen vääntö ei kallistaisi kopteria niin paljon, mutta siitä ei ollut mitään apua. Koitin myös V1 mallin mukana tullutta pidempää peräputkea V2:seen, mutta sekään ei auttanut yhtään. Muuten kopteri leijuu vakaasti ja tottelee oikeaa tikkua kiltisti.

Ongelman saisi varmaan miksattua pois lähettimestä, mutta mieluummin sen korjaisi kopterista jos vaan tietäisi mistä se voi johtua. Onkohan kyseessä mekaaninen ongelma vai voisiko esim gyrossa olla jotain vikaa?
« Viimeksi muokattu: 14 Maaliskuu, 2013, 19:19:28 kirjoittanut Anamies »

Poissa Jeziz

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #538 : 11 Syyskuu, 2013, 15:45:39 »
Moro.
Tossa nyt kerenny yhen akullisen lennellä tolla mCPX v2:lla ja jotenki se tuntuu kauhean kiikkerältä.
Maasta nousussa joutuu jo korjata liikkeitä, ettei kaadu. Onko tämä vika vai ominaisuus?
-Spektrum DX7s
-DJI F450 w/Naza-M
-Blade QX180 HD
-Phoenix simu
-Jiuchon Pro New

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #539 : 11 Syyskuu, 2013, 19:52:39 »
Kiikkeriä nämä on. Sitte ku jalakset maasta irtoaa niin akun alusta loppuun on oltava mukana ja korjattava. Toki mcpx ~80cm korkeudessa ja vaakatasoon laitettaessa pitäis melko rauhallisesti pysyä paikallaan ja mahdollisesti johonkin suuntaan lähtee valumaan hissukseen jos tikkuun ei koske. Expoja voi radiosta laittaa jos tuntuu liian hätäseltä.

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #540 : 11 Syyskuu, 2013, 21:23:29 »
Moro.
Tossa nyt kerenny yhen akullisen lennellä tolla mCPX v2:lla ja jotenki se tuntuu kauhean kiikkerältä.
Maasta nousussa joutuu jo korjata liikkeitä, ettei kaadu. Onko tämä vika vai ominaisuus?

Kyseessä on 3D lentoon suunniteltu kone, ei leijjutteluun. Toki sen pitää olla kiikkerä ja herkkä liikkeissään, jotta se kääntyy riittävän nopeaan esim. selälleen. Expoilla saat omia tärinöitä vakautettua, mutta pieni=epävakaa iso=vakaa.
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Jeziz

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #541 : 11 Syyskuu, 2013, 22:22:43 »
Joo no expoja vois nostella. On nyt 30.
Oletin että olis vähän iisimpi kampe, ku tuo 130X mikä mulla viime talvena oli, mutta aikalailla saman moinen.
Ehkä aavistuksen kiikkerämpi vielä.
Mutta ei kyllä simun mcpx:ää voi tuohon oikeaan verrata. Siinä se on tehty turhanki vakaaksi.
-Spektrum DX7s
-DJI F450 w/Naza-M
-Blade QX180 HD
-Phoenix simu
-Jiuchon Pro New

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #542 : 11 Syyskuu, 2013, 22:26:59 »
Juu ei mikään kone simussa ome oikeestan läheskään samanlainen, kuin oikea. Pienellä säädöllä kyllä mallintuu mukavasti.
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Jeziz

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #543 : 12 Syyskuu, 2013, 11:16:11 »
Pistin expoja 50% ja kävin tuossa takapihalla akullisen lentelemässä. Hyvin tuntu liikkeet rauhoittuvan.
Pysyy ittekki matkassa, eikä tule niitä "oho, eiku" liikkeitä.  :D
Kait sitä sitte seuraavaksi pitäis yrittää selällään lentämistä kokeilla..
-Spektrum DX7s
-DJI F450 w/Naza-M
-Blade QX180 HD
-Phoenix simu
-Jiuchon Pro New

Poissa kulkuri

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #544 : 14 Toukokuu, 2014, 08:54:11 »
Hei!

Uusi Foorumin käyttäjä ja MCPX omistaja ilmoittautuu. Kopteri on tokani, siirryin tuohon halvemman jiuchon luokan kopterista koska sen kanssa lentäminen rupesi onnistumaan.
Olen säätänyt tuon ohjeiden mukaan, ja monella eri youtuben ohjeen mukaan. Radiona DX6i.
Omasta mielestäni kopteri aivan holtiton, olen laittanut kopukan tasaiselle alustalle kun calibroi itsensä, joka kerralla tulee alas tonttiin.

Kuuluuko tuossa kopterissa tehdä servot niin että kun sinulla on virrat päällä ja kone käynnissä niin jos heilauttelet servoja lähettimestä niin servot jää sinne yhteen asentoon,
aina pitää palauttaa lähettimestä servo, eli ei palaudu itsestään. Tekee lentämisestä erittäin vaikeaa???

Sitten kun kone ei pyöri mutta virrat on päällä ja heiluttelet servoja lähettimestä niin toimivat niinkuin normaaleissa kopukoissa, eli palautuvat.

Onko jollakin selkeitä ohjeita tuohon radion ohjelmointi arvoihin että kopukalla voisi lentää/onko jollakin intoa etelä-suomen alueelta säätää tuota korvausta vastaan?

T:JB
PA Ultimate AMR/Elite Mini Pulse
Multiplex Gemini
LRP F-1400/Wilga 950
T8J/Icharger

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #545 : 14 Toukokuu, 2014, 11:32:12 »
"Kone käynnissä" eli ilmeisesti lavat pyörimässä? Silloin kuuluukin jäädä ns sinne minne ne jätät. Näin FBL kopteri käyttäytyy. Maassa ollessaan kun lavat eivät pyöri niin mcpx palauttaa servot keskelle eli oikein toimii. Kerrotko tarkemmin että millä lailla holtiton?

Poissa kulkuri

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #546 : 14 Toukokuu, 2014, 12:23:46 »
kyllä silloin kun lavat pyörivät niin servot jää sinne asentoon mihin käännän ja pitää palauttaa tikusta takaisin. Vertaan käyttäytymistä tuohon ensimmäiseen kopteriini.
Ja kun nostan kopterin ylös niin lähtee yleensä taaksepäin tai hakee sivulle vaikka tikut normi asennossa.

Kun saisi dx6i ne oikeat kaikki arvot millä joku muukin on lentänyt, tuossa on kuulemma normilentotila ja 3d, mistä nuo saa valittua?
PA Ultimate AMR/Elite Mini Pulse
Multiplex Gemini
LRP F-1400/Wilga 950
T8J/Icharger

Poissa Jalippo

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #27
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #547 : 14 Toukokuu, 2014, 13:06:55 »
CP kopteri voi tuntua alkuun "vähän" holtittomalta ja kyllä, jokainen liike pitää oikaista itse, kopteri ei tee sitä sinun puolesta, mutta se mahdollistaa 3D lennon. :)

Mankan säädöillä määritellään nuo "lentotilat" ja idle vivulla vaihdetaan tilaa.
Niin sanotussa normitilassa kaasukäyrä yleensä alkaa nollasta ja negatiivisa lapakulmia ei kopterille juurikaan laiteta.
3D tilassa kaasukäyrä on tasainen ja lapakulmissa on yhtä paljon positiivisia/negatiivisia kulmia, eli kopterilla voi silloin lentää myös selällään. ;)

Pari vinkkiä alkuun:

1. Laita siihen normaali kaasukäyrään vaikka seuraavat prosentit: 0-80-80-80-80
Kone siis sammuu kun tikku on alhaalla, mutta sen jälkeen kierrokset pysyy vakioina ja nostetta ohjataan vain lapakulmilla, käytös muuttuu heti paremmaksi ja loogisemmaksi
2. Laita Ail, Ele ja Rud kanaville expoa vaikka 30% jokaiseen.
Tikun keskialueilla kopteri on silloin huomattavasti rauhallisempi, eli pieni liike tikussa ei heitä heti koko kopteria ympäri


SAB Goblin 700 | MSH Prôtos 500 FBL | Blade mCPX V2 | Spektrum DX9
Blackout Mini-H FPV 4S | Fatshark Attitude V2

Poissa kulkuri

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #548 : 14 Toukokuu, 2014, 13:12:59 »
okei, kiitos neuvoista:) Hyvä ja asiallinen foorumi tämä kun heti autetaan asiallisesti:) Illalla kokeilua taas...
PA Ultimate AMR/Elite Mini Pulse
Multiplex Gemini
LRP F-1400/Wilga 950
T8J/Icharger

Poissa Jalippo

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #27
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #549 : 14 Toukokuu, 2014, 13:18:51 »
Vielä muutama juttu, eli nosta kopteri reilusti ilmaan. Hitaasti ylös lilluttaminen jättää kopterin pyörimään "maaefektin" piiriin, jolloin lavoista tulevat virtaukset voivat sotkea kopterin käytöstä ja tehdä siitä epävakaisen. Noin pienellä kopterilla jo metrin korkeus pitäisi olla ihan riittävä, että se käyttäytyy loogisesti.

Lisäksi voit tarkistaa kopterin painopisteen lentokunnossa. Jos se on esimerkiksi kauhean etu- tai takapainoinen, niin voi "vetää" painopisteen suuntaan, tai ainakin käännökset ovat monesti äkäisempi painavemmalle puolelle. MCPX:llä on helppo, kun roikottaa vaan sitä kopteria pääakselin yläpuolella olevasta nupista ja koittaa akun kohdistuksella tasapainottaa sen mahdollisimman suoraan.


SAB Goblin 700 | MSH Prôtos 500 FBL | Blade mCPX V2 | Spektrum DX9
Blackout Mini-H FPV 4S | Fatshark Attitude V2

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
325 Vastauksia
148684 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Heinäkuu, 2010, 15:12:24
kirjoittanut Illodin
49 Vastauksia
22626 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Elokuu, 2010, 23:34:21
kirjoittanut tomman
2 Vastauksia
2936 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Helmikuu, 2009, 23:32:48
kirjoittanut 0lli
555 Vastauksia
269606 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Marraskuu, 2023, 20:09:17
kirjoittanut Dutchman
1 Vastauksia
2402 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Helmikuu, 2016, 16:38:19
kirjoittanut calicha92