Kirjoittaja Aihe: Kopterin lapaongelmaa..  (Luettu 8159 kertaa)

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Kopterin lapaongelmaa..
« : 05 Elokuu, 2008, 22:59:39 »
Aloittelijalla on aina vaikeaa mutta en uskonut että tällaiseen törmään  ;D

Eli miten päin niiden lapojen kuuluu olla? Kun nyt tuntuu että perän lavat on väärin päin? kun nuppia pyöritän pyörimissuuntaan niin perän lavat pyörii mielestäni lavan profiili huomioon ottaen väärinpäin, ainakin olettaisin että pyörii niinkuin muutkin lavat..  Sekava selostus mutta kokeillaan  :)

 

Eli tuossa kuvan lavat pyörisi ylempi(kapeampi,terävämpi) sivu edellä?  Pieni hinku on että ne on väärin mutta paha sanoa kun ei ole varma..
 
Ja eikös päälapojen kuulu olla samoin päin kuin niiden pienien lapojen välissä, nimeä kun en muista, oliko ne lontooksi paddlet?

riku_t

  • Vieras
Vs: Kopterin lapaongelmaa..
« Vastaus #1 : 05 Elokuu, 2008, 23:07:43 »
Aloittelijalla on aina vaikeaa mutta en uskonut että tällaiseen törmään  ;D

Eli miten päin niiden lapojen kuuluu olla? Kun nyt tuntuu että perän lavat on väärin päin? kun nuppia pyöritän pyörimissuuntaan niin perän lavat pyörii mielestäni lavan profiili huomioon ottaen väärinpäin, ainakin olettaisin että pyörii niinkuin muutkin lavat..  Sekava selostus mutta kokeillaan  :)

 

Eli tuossa kuvan lavat pyörisi ylempi(kapeampi,terävämpi) sivu edellä?  Pieni hinku on että ne on väärin mutta paha sanoa kun ei ole varma..
 
Ja eikös päälapojen kuulu olla samoin päin kuin niiden pienien lapojen välissä, nimeä kun en muista, oliko ne lontooksi paddlet?

Kuuluisi pyöriä tylsempi puoli edellä...
Väärinpäin olis aika viikate osaavissa käsissä... nimittäin kopteri katollaan.....

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kopterin lapaongelmaa..
« Vastaus #2 : 05 Elokuu, 2008, 23:09:14 »
Laita ne silleen niinkuin ne tuossa kuvassa on, kun kopukan keula osoittaa oikealle.
Paksu sivu halkoo ilmaa, ja lapa pyörii vastapäivään eli lapa tulee takaa ja kiertää alakautta eteen ja nousee ylös. (kopterisi on edessäsi perä vasemmalla ja keula oikealla, ja perälavat takaa katsottuna kopterin oikealla puolella).

Jos ei mene oikein päälapojen pyörimissuuntaan nähden näin, niin jos sinulla on remmi perä, niin remmi on väärin.

E: Kirotus vireitä
« Viimeksi muokattu: 05 Elokuu, 2008, 23:25:32 kirjoittanut XciD »

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

riku_t

  • Vieras
Vs: Kopterin lapaongelmaa..
« Vastaus #3 : 05 Elokuu, 2008, 23:10:42 »
Pitäis niiden päälapojen joo olla samoin päin kun noitten stabbarin lapojen...

Tai niiksi olen kuullut noita kutsuttavan... Saa siis korjata jos olen aivan hakuteillä... ;D

riku_t

  • Vieras
Vs: Kopterin lapaongelmaa..
« Vastaus #4 : 05 Elokuu, 2008, 23:12:17 »
No sieltähän se tulikin selvästi kerrottuna... ;D

Ei muuta kun ilmaa alle...

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: Kopterin lapaongelmaa..
« Vastaus #5 : 05 Elokuu, 2008, 23:15:03 »
Kiitoksia vastauksista taas  :) Kyllä on rankkaa kun järki sanoo että tylsä puoli edellä pyörimään, mutta sitten jää pieni epäilys vaivaamaan että entä jos..  ;D  Mutta kiitoksia kovasti  :)

jpheli

  • Vieras
Vs: Kopterin lapaongelmaa..
« Vastaus #6 : 06 Elokuu, 2008, 00:20:57 »
Kiitoksia vastauksista taas  :) Kyllä on rankkaa kun järki sanoo että tylsä puoli edellä pyörimään, mutta sitten jää pieni epäilys vaivaamaan että entä jos..  ;D  Mutta kiitoksia kovasti  :)

Montas kertaa olet nähnyt lentokoneen missä on siiven etureuna on terävä?? :)

Lavoissa sama juttu, aerodynamiikan perusteita. No lavoilla ei haeta nostokykyä niinkuin siivellä haetaan mutta lavoilla ei myöskään koiteta saada jumalattomia turbulenssipyörteitä aikaiseksi seuraavalle lavalle kun se sieltä perästä kuitenkin kohta tulee.

--jp

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: Kopterin lapaongelmaa..
« Vastaus #7 : 06 Elokuu, 2008, 13:50:20 »
Jep, mutta kun ei ole varma niin kannattaa se aina kysyä, eikä noita aerodynamiikan perusteita henkilöautoasentajilta vaadita niin en niitä osaa  ;D

Ja perän remmin olin hätäpäissä kootessa laittanut väärinpäin, perän kun purin ja lampulla kattoi niin selvästi näki miten remmi menee, ettei tullut solmua kääntäessä.. Nyt toimii kuten pitää :)  Nyt vaan osia odotellessa.. :)

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin lapaongelmaa..
« Vastaus #8 : 06 Elokuu, 2008, 15:11:42 »
Kopterin lapa on on kuin lentokoneen siipi. Nostokyky perustuu siihen että helikopteri on pyöriväsiipinen lentokone. Eli siipi pyörii ja tuottaa nostovoiman kuten siipikin.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: Kopterin lapaongelmaa..
« Vastaus #9 : 07 Elokuu, 2008, 14:39:08 »
Kyll tuon verran aerodynamiikkaa ymmärrän, mutta tarkoitin lähinnä että mikseipä ne "stabbarit" voisi olla toisinpäin.. Pääasia että lavat tuli kuntoon  :)

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin lapaongelmaa..
« Vastaus #10 : 07 Elokuu, 2008, 18:45:53 »
Tuota joo toi tylsä ja terävä pää on ihan hyvä tapa kattoo mut ite teen sen näin (tämä on vaikee selittää, koitan selittää mahd. selvästi): Jos katot sitä kuvaa, niin huomaat että kiinnitysreikä on lähempänä toista reunaa (eli tylsempää reunaa). Tuo reuna joka on lähempänä kiinnitysreikää, on aina lavan''etupuoli'' ja tämä pätee niin etu- kuin takalavassa.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin lapaongelmaa..
« Vastaus #11 : 07 Elokuu, 2008, 18:50:50 »
Kopterin lapa on on kuin lentokoneen siipi. Nostokyky perustuu siihen että helikopteri on pyöriväsiipinen lentokone. Eli siipi pyörii ja tuottaa nostovoiman kuten siipikin.


Ja tähän kohtaan voisin kertoa yhen jutun jota symmetriset lavat todellakin tukee: Kuulin tämän sitten lentokone diplomi-insinööriltä: Oikeasti lentokeen siipi ei toimi niin että yläpuloen alipaine nostaa koneen, on totta että sinne tulee alipaine, mutta se on liian pieni. Oikeasti siipi on semmoisessa kulmassa että se puhaltaa ilman alaspäin joka nostaa koneen ilmaa ja tästä hyvä esimerkki on kopterit, mitä isompi kulma, sitä kovempi noste, toinen esimerkki on että että kun liidokin siiven alle laittaa korokkeen, kulma kasvaa ja näin ollen noste kasvaa, eli liidokki pysyy ilmassa pienemmillä nopeuksilla, ja varmaan sillon myös sakkausnopeus kasvaa.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Kopterin lapaongelmaa..
« Vastaus #12 : 07 Elokuu, 2008, 18:56:40 »
Ylipaine on siiven alapinnalla tärkeämpi, kuin alipaine siiven yläpinnalla. Näihän se on ;)

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kopterin lapaongelmaa..
« Vastaus #13 : 07 Elokuu, 2008, 21:05:49 »
Ylipaine on siiven alapinnalla tärkeämpi, kuin alipaine siiven yläpinnalla. Näihän se on ;)

Ja jos nyt haluaa sen pilkun oikein väljäksi ajaa, niin ei se välttämättä aivan noikaan ole...  ;)

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

jpheli

  • Vieras
Vs: Kopterin lapaongelmaa..
« Vastaus #14 : 07 Elokuu, 2008, 23:37:54 »
Ylipaine on siiven alapinnalla tärkeämpi, kuin alipaine siiven yläpinnalla. Näihän se on ;)

Ja jos nyt haluaa sen pilkun oikein väljäksi ajaa, niin ei se välttämättä aivan noikaan ole...  ;)

Juu on juurikin toiste päin, eli kyllä se alipaine siiven yläpinnalla se tärkeämpi on ja tekee suurimman hyötynoston.


--jp

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kopterin lapaongelmaa..
« Vastaus #15 : 07 Elokuu, 2008, 23:44:58 »
Joo näin on sen takia se se siiven yläpinta eli siipiprofiili on tärkeempi kun ala puoli ainaki purjelennossa Mutta takaisin koptereihin eli paremmat F3C FAI lavat on yleensä epäsymmetrisiä ja päässä on kiertoa että lavan virtaus irtoaisi myöhemmin eli paremmat sakkaus ominaisuudet. Ana voi sitte kertoa faktaa noista kopterien lavoista miten toimii.

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Kopterin lapaongelmaa..
« Vastaus #16 : 08 Elokuu, 2008, 09:30:11 »
kerpele, niin se tais ollakki. ;D Täytyy hankkia uusi pää, vaikkei tätäkään paljoa ole käytetty...

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin lapaongelmaa..
« Vastaus #17 : 08 Elokuu, 2008, 10:24:57 »
Ylipaine on siiven alapinnalla tärkeämpi, kuin alipaine siiven yläpinnalla. Näihän se on ;)

Ja jos nyt haluaa sen pilkun oikein väljäksi ajaa, niin ei se välttämättä aivan noikaan ole...  ;)

Juu on juurikin toiste päin, eli kyllä se alipaine siiven yläpinnalla se tärkeämpi on ja tekee suurimman hyötynoston.




--jp

Mutta kaikkein tärkein on lapakulma ts. siiven kulma.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: Kopterin lapaongelmaa..
« Vastaus #18 : 08 Elokuu, 2008, 15:18:05 »
Noin, kokeilin lentää mutta oli ilmeisesti gyron säädöt kateissa.. Kopteri pyörähti kerran akselinsa ympäri, ja löi perän lavat päreiksi  :(
Ei muutakun taaaaas osia tilaamaan :-\

seppomikael

  • Vieras
Vs: Kopterin lapaongelmaa..
« Vastaus #19 : 08 Elokuu, 2008, 16:24:34 »
Jos oikein rivakasti pyörähti niin voisi kuvitella että gyro korjaa väärään suuntaan.

Sitä on joskus vähän vaikea mieltää että mikä on oikea suunta.
Itse pähkäilen sitä sillei että katson etummaista perälapaa (kääntää ne vaikka vaakatasoon) ja kun perää kääntää oikealle niin pitää etummaisen perälavan oikean kyljen kääntyä esiin. Tämä siis takaa katsoen. Ja vasemmalle tietty päinvastoin.


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
3250 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2009, 17:29:24
kirjoittanut Jussi Savolainen
0 Vastauksia
12668 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2016, 19:36:09
kirjoittanut TeroS
42 Vastauksia
20616 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Helmikuu, 2016, 08:52:52
kirjoittanut HeliFlyFinland
9 Vastauksia
5841 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Joulukuu, 2016, 10:30:17
kirjoittanut HarriX
5 Vastauksia
4771 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Tammikuu, 2018, 08:21:29
kirjoittanut tontsa