Kirjoittaja Aihe: HK450v2 cyclic servonvarsi päärattaan väliin??  (Luettu 11894 kertaa)

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
HK450v2 cyclic servonvarsi päärattaan väliin??
« : 23 Tammikuu, 2011, 23:25:57 »
Itselläni on siis sama ongelma kuin täällä -> http://rc.runryder.com/helicopter/t337050p1/

Ei ole valitettavasti laittaa kuvia oman kopterin setupista eilisen torpin jäljiltä, mutta se on vastaava kuin tuossa, ainoana erona että se on peilikuvana eli itselläni tuo servohorn menee toisella puolella runkoa rattaan väliin.

Säädin toissapäivänä linkit "manuaalimittaan", servojen varret 90-asteen kulmaan ja sitten levelerillä swashplate vaateriin. Kulmia sain molempiin suuntiin 9-astetta, tosin negatiiviset kulmat piti rajoittaa 5-asteeseen jotta ei mitään ylläriä sattuis ilmassa :D

Tuollainen hasarditilanne tulee itsellä, kun on täydet negatiiviset kulmat ja cyclic-tikku etuvasemmalle (tuossa ketjun kuvassa etuoikealle).

Onko servot jotenkin todella väärin asennettu vai miten tuo voi olla mahdollista?? Ei ymmärrä :)

Onko ratkaisu laittaa tuon alemman cyclic-servon varsi ei-90-asteen kulmaan (= ~10astetta ylöspäin?) niin kuin tuolla ketjussa joku oli ehdottanut ja sitten säätää swashplate suoraksi. Silloin servon liikealue riittäisi paremmin alaspäin. Mutta tuleeko sitten ongelmia positiivisissa kulmissa?

Vähintään mielenkiintoista mun mielestä...  ???
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: HK450v2 cyclic servonvarsi päärattaan väliin??
« Vastaus #1 : 24 Tammikuu, 2011, 01:32:22 »
Ainakin tuon voi välttää käyttämällä cyclic-ringiä. Joko ohjelmallista tai mekaanista.

Wikissä

JCA

  • Vieras
Vs: HK450v2 cyclic servonvarsi päärattaan väliin??
« Vastaus #2 : 24 Tammikuu, 2011, 01:49:20 »
Tuo on silti jännä ominaisuus minkä huomasin sillon alkuaikoina omassaki 450:ssä..
Kiinnostaisi tietää että onko kyseessä vika, ominaisuus, suunnitteluvirhe vaiko muutenvaan asentajan moka?

Cyclic-ringiä tai ei, ei tollasta sais tapahtua! Minun mielestä..

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: HK450v2 cyclic servonvarsi päärattaan väliin??
« Vastaus #3 : 24 Tammikuu, 2011, 05:15:34 »
Omastani viilailin aikoinaan sen servonvarren pään vinoksi ja säädin sen nollakulmilla aavistuksen alaviistoon, toimi ainakin mulla.
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: HK450v2 cyclic servonvarsi päärattaan väliin??
« Vastaus #4 : 24 Tammikuu, 2011, 07:00:09 »
Se on ominaisuus/suunnitteluvirhe.
Itse laitoin niin lyhyen armin ja vuolin sen sellaiseksi ettei se pääse sinne väliin. Siis niin lyhyen että nupin toiminta oli vielä "järkevää", kaikkiin armeihinhan täytyy sitten laittaaa se pallo yhtä kauas servon keskustasta. Myös servon liikettä voi rajoittaa myös.
Mutta pitkä armi -> rajoitettu liikettä -> epätarkka = ei hyvä, ennemmin lyhyt armi -> tarkempi = parempi

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: HK450v2 cyclic servonvarsi päärattaan väliin??
« Vastaus #5 : 24 Tammikuu, 2011, 08:42:08 »
ennemmin lyhyt armi -> tarkempi = parempi

Tiettyyn pisteeseen asti, jos joutuu vetää liikealueet tappiin että saa koneen kääntymään niin on aika hurjat CCPM ongelmat tiedossa äärilaidoissa. Omassakin meni linkki päärattaan väliin jos liikaa laitto liikealueita, hyvin kääntyi vaikka vähän rajottikin liikkeitä.
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: HK450v2 cyclic servonvarsi päärattaan väliin??
« Vastaus #6 : 24 Tammikuu, 2011, 10:29:12 »
Mistäs DX7:n valikosta tuon saa sitten ohjelmallisesti rajotettua?
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: HK450v2 cyclic servonvarsi päärattaan väliin??
« Vastaus #7 : 24 Tammikuu, 2011, 11:09:39 »
Travel adjust/end point. Varmaan itse kuitenki käyttäisin swashmixin kautta niin rajoittuis toiseltaki puolelta samallalailla niin pysyis symmetrisenä homma. (ail on sivuttais kallistus, ele on pitkittäis kallistus ja pit. on lapakulmiin vaikuttava arvo.
Keskitikulla nollakulmat swash liike-alueensa keskelle ja siitä sitte tuolla swashmix valikolla hakeen max arvot..
Anna sähköposti yv:llä niin laitan sulle dx7+trex säätöohjeen..
« Viimeksi muokattu: 24 Tammikuu, 2011, 11:11:49 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: HK450v2 cyclic servonvarsi päärattaan väliin??
« Vastaus #8 : 24 Tammikuu, 2011, 11:12:35 »
Travel adjust/end point. Varmaan itse kuitenki käyttäisin swashmixin kautta niin rajoittuis toiseltaki puolelta samallalailla niin pysyis symmetrisenä homma. (ail on sivuttais kallistus, ele on pitkittäis kallistus ja pit. on lapakulmiin vaikuttava arvo.
Keskitikulla nollakulmat swash liike-alueensa keskelle ja siitä sitte tuolla swashmix valikolla hakeen max arvot..
Anna sähköposti yv:llä niin laitan sulle dx7+trex säätöohjeen..
Profiilista löytyy spostiosoite ja belttiä en omista :)

Tänks!
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: HK450v2 cyclic servonvarsi päärattaan väliin??
« Vastaus #9 : 24 Tammikuu, 2011, 15:03:33 »
Mietin tässä päissäni, että eihän tuossa DX7:ssa oikein pysty pyöreää cyclic-aluetta saamaan millään asetuksilla. Jos pienentää aileron tai elevator prosentteja tai end-pointteja, niin ne toki rajottaa servojen liikkeitä, mutta tikun toiminta-alue säilyy neliönä eli nurkkiin on matkaa se sqrt(2) kun taas suoraan eteen ja sivuille 1. Pitää ehkä hommata tuommoinen rinkula tuohon lähettimeen.
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: HK450v2 cyclic servonvarsi päärattaan väliin??
« Vastaus #10 : 24 Tammikuu, 2011, 18:36:34 »
säilyy säilyy, mutta aika suurimmillaan on jo ihan reunassa se liike alue, tottakai kulmassa on vähän isompi vielä mutta onko kukaan oikeasti lentänyt tikku ihan kulmassa? en usko heti?. Tuohon on mahdollista ostaa/tehdä mekaaniset cycling ringit siihen itse lähettimeen.

Ja tuleeko sinulla tarvetta heti käyttää tikkua ihan kulmissa?
Säädä vaan sillä tavalla että tikku ihan reunassa ei tule ongelmia varmasti se riittää suurimmalle osasta kopteristeista.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: HK450v2 cyclic servonvarsi päärattaan väliin??
« Vastaus #11 : 24 Tammikuu, 2011, 19:41:35 »
säilyy säilyy, mutta aika suurimmillaan on jo ihan reunassa se liike alue, tottakai kulmassa on vähän isompi vielä mutta onko kukaan oikeasti lentänyt tikku ihan kulmassa? en usko heti?. Tuohon on mahdollista ostaa/tehdä mekaaniset cycling ringit siihen itse lähettimeen.

Ja tuleeko sinulla tarvetta heti käyttää tikkua ihan kulmissa?
Säädä vaan sillä tavalla että tikku ihan reunassa ei tule ongelmia varmasti se riittää suurimmalle osasta kopteristeista.

Ei varmasti ole tarvetta käyttää tikkua kulmissa, mutta haluan olla täysin varma ettei lennon aikana tikun ole mahdollista mennä kulmaan ja ilmasta kuulu riks raks poks. Ja kuten edellisessä viestissä pohdin, niin pitää ehkä hankkia/tehdä tuollainen cyclic ring.

Ja kiitoksia säätöohjeesta :)
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: HK450v2 cyclic servonvarsi päärattaan väliin??
« Vastaus #12 : 24 Tammikuu, 2011, 23:46:51 »
Et sä mun mielestä tarvii cyclic ringiä, kyllä ne kulmat 450:ssä riittää vaikka säätäs silleen ettei varmasti osu kulmassa rattaaseen. Jos ei riitä niin kevyemmät stabbarit. Aika seppä saa muutenkin olla että tarviis lennon aikana tikkua käyttää kulmassa.
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HK450v2 cyclic servonvarsi päärattaan väliin??
« Vastaus #13 : 25 Tammikuu, 2011, 09:28:16 »
Aika seppä saa muutenkin olla että tarviis lennon aikana tikkua käyttää kulmassa.
Tässä tapauksessa kyse ei varmaan olekaan siitä ettäkö tarvitsisi. Mutta jos keppi menee paniikkitilanteessa nurkkaan ikään kuin vahingossa samalla kun nupissa on hätäkulmat eli täydet, ei servoarmin rupsahtaminen päärattaan väliin ainakaan helpota tilannetta... :P

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: HK450v2 cyclic servonvarsi päärattaan väliin??
« Vastaus #14 : 25 Tammikuu, 2011, 09:44:27 »
250 rekkulassa on mahdollista saada sama tilanne aikaseksi alemman aileron servon kanssa!

mä ratkasin sillä että lyhensin armia sopivasti...
itsekkin lähdin siitä että pilotti saa vatkata tikkuja miten haluaa vaikkä kulmiin mutta peli on menetetty vasta kun kopteri
tärähtää kanveesiin!

nyt tulee DX8 ni siinä on elektrooninen cyclic ring tätä ehkäsemässä vaikken olekkaan vakuuttunut sitä tarvitsevani... :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: HK450v2 cyclic servonvarsi päärattaan väliin??
« Vastaus #15 : 25 Tammikuu, 2011, 12:19:37 »
Aika seppä saa muutenkin olla että tarviis lennon aikana tikkua käyttää kulmassa.
Tässä tapauksessa kyse ei varmaan olekaan siitä ettäkö tarvitsisi. Mutta jos keppi menee paniikkitilanteessa nurkkaan ikään kuin vahingossa samalla kun nupissa on hätäkulmat eli täydet, ei servoarmin rupsahtaminen päärattaan väliin ainakaan helpota tilannetta... :P
Juuri näin. Hakusessa on ns. idiot-proof-cyclic-setup :D
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: HK450v2 cyclic servonvarsi päärattaan väliin??
« Vastaus #16 : 26 Tammikuu, 2011, 16:38:52 »
Tänään tuli varaosia ja sain rakenneltua kopterin taas kasaan.

Vasemman puolen aileron-servon kanssa tosiaan on pientä riskiä ilmassa, joten käänsin sen hieman vinoon ylöspäin, kuten nollat.JPG:ssä näkyy. Ohjearvo linkin pituudelle on 45mm ja nyt se on 43mm.

Ennen tätä kuitenkin säädin swashin levelerillä ja siten, että DX7:ssa oli defaultti asetukset. Aikaisemmin (ennen torppia :) ) tosiaan kulmia sain -9/+9 astetta ja sain negatiiviset kulmat ulottumaan -12 asteeseen lisäämällä swashmixistä Pitch-arvoa 60%->70%, mutta samalla jouduin rajottamaan aileronin 60%->52% ja elevatorin 60%->52%. Tällä ratkaisulla tuli kulmiksi -12 ja 9 astetta, eli ei "symmetrisesti molempiin suuntiin". Sitten lähdin kaivamaan positiivisia kulmia ja nostin travel adjustista nuppiservojen arvot 100%->140%:iin ja nyt löytyy myös positiivisia kulmia 11-12 astetta. Onko tuo travel adjustin säätäminen kuitenkin paha paha paha vai ok ratkaisu?

Aikaisemmin mulla on tosiaan ollu swashmixin kaikki arvot tuossa 60%:ssa, kun ei ole ollut oikein täysin hahmotusta sen vaikutuksista (ihan niinkuin nyt olisi) ja huomasin että swashin alapuoli on ilmeisesti ottanut hieman kontaktia tuohon akselissa olevaan mutikkaan. Swash ottaa kiinni yllättäen näissä ääriasennoissa eli tikun ollessa jossain nurkassa. Erityisesti tuon kiinniottamisen huomaa (metallilastujen lisäksi :D ), kun on cyclic-tikku jossain nurkassa ja laskee swashin alas eli kulmat negatiiviselle. Tällöin jää servot surisemaan, kun swash jää kantamaan tuon mutikan päälle.

No, tuota kontaktiongelmaa ei periaatteessa nyt ole kun uskalsin koskea tuohon swashmixiin ja rajoittaa noita cyclic-liikkeitä. Tuo vasemman puolen aileron-servonvarsi tosin menee edelleen pelottavan lähelle tuota pääratasta, mutta kai se toimii.

Otin vielä kuvan vertailuksi Alignin ja HK:n mutikoista (mikä näiden nimi on?). Muuttuukohan tuo swashin ja mutikan kohtaaminen oleellisesti jos vaihdan tuon Alignin oman nykyisen HK:n tilalle?
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: HK450v2 cyclic servonvarsi päärattaan väliin??
« Vastaus #17 : 26 Tammikuu, 2011, 18:55:17 »
Olenko sulle laittanut sen ohjeen trex+dx7 säätämisestä?

Et tarvitse travel adjustia muutakuin siinä tapauksessa jos yksittäinen servo jää muita alemmas ylä-asennossa tai ylemmäs ala-asennossa.
Jos kulmat on -12 ja +9 niin saat kulmat kun säädät -> +-10.5 astetta ja nolla keskellä.
Jos saat kulmiksi -9 +12 (lapakulmakäyrä 0->100%) niin lyhennä servoilta swashille meneviä linkkejä ja säädä 0 kulmat uusiksi keskitikulla. Jos on vielä pielessä toista niinkauan että on esimerkik +-10 asetta ja 0 keskellä.
Sitten swashmix valikosta AIL, ELE, PIT arvoja säätämällä niin ettei ole bindaus/muita ongelmia.
Loput tilakohtaiset säädöt radion käyrillä.
+-10 astetta riittää hyvin nupissa.
Manualin arvot ovat suuntaa-antavia ei totuuksia.

Tuon "mutikan" vaihtaminen tuskin auttaa... ennemmin se swash ottaa kiinnii laakeripukkiin/runkoon.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: HK450v2 cyclic servonvarsi päärattaan väliin??
« Vastaus #18 : 26 Tammikuu, 2011, 20:13:21 »
Olenko sulle laittanut sen ohjeen trex+dx7 säätämisestä?

Et tarvitse travel adjustia muutakuin siinä tapauksessa jos yksittäinen servo jää muita alemmas ylä-asennossa tai ylemmäs ala-asennossa.
Jos kulmat on -12 ja +9 niin saat kulmat kun säädät -> +-10.5 astetta ja nolla keskellä.
Jos saat kulmiksi -9 +12 (lapakulmakäyrä 0->100%) niin lyhennä servoilta swashille meneviä linkkejä ja säädä 0 kulmat uusiksi keskitikulla. Jos on vielä pielessä toista niinkauan että on esimerkik +-10 asetta ja 0 keskellä.
Sitten swashmix valikosta AIL, ELE, PIT arvoja säätämällä niin ettei ole bindaus/muita ongelmia.
Loput tilakohtaiset säädöt radion käyrillä.
+-10 astetta riittää hyvin nupissa.
Manualin arvot ovat suuntaa-antavia ei totuuksia.

Tuon "mutikan" vaihtaminen tuskin auttaa... ennemmin se swash ottaa kiinnii laakeripukkiin/runkoon.

Joo sain sen ohjeen ja säädin tuon nupin sen pohjalta. Ihan ysikympin kulmassa nuo keinut eivät olleet, mutta nyt on. Sain kulmiksi -12/+7 ja menee kohta järki :D

Jokainen servovarsi on lähtöjään jo pari milliä ysikympin kulmasta ylöspäin ja jokaisesta swashin linkistä näkyy jo kierteet. Hirvittää jos niistä yrittää vielä kaivaa tuon 2,5 astetta ylöspäin. Enkö vaan voi travel adjustilla nostaa ylöspäin ja katsoa että yläpäässä swashi on vaaterissa?
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: HK450v2 cyclic servonvarsi päärattaan väliin??
« Vastaus #19 : 26 Tammikuu, 2011, 21:01:25 »
Kyllä se pitää saada oikein laitettua, omaki on menny aikoinaan ihan suosiolla ku sen omistin :D
En kyllä itse käyttäisi mitää vippaskonsteja... nuppi on varmasti oikein kasassa?  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: HK450v2 cyclic servonvarsi päärattaan väliin??
« Vastaus #20 : 26 Tammikuu, 2011, 21:16:17 »
Ottikin näköjään tuo elevator-servo kiinni tuohon poikkitukeen tuolla 150%:lla, joten tiputin 125%:iin. Lisäksi avasin swashin linkkejä pari kierrosta jokaista ja nyt on lopputulos -12/+10. Eiköhän tuolla nyt jo lennä, rupee 8h kopterin korjaus/säätö-päivä olemaan pulkassa :)
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HK450v2 cyclic servonvarsi päärattaan väliin??
« Vastaus #21 : 26 Tammikuu, 2011, 23:16:07 »
Seuraavalla kerralla se sujuu jo paremmin. Kokemusta on.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
3350 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Joulukuu, 2008, 19:46:55
kirjoittanut Jussi.
3 Vastauksia
2383 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Helmikuu, 2010, 17:14:31
kirjoittanut vps
4 Vastauksia
3477 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Syyskuu, 2010, 11:03:39
kirjoittanut Trnquill
38 Vastauksia
12863 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Heinäkuu, 2011, 20:48:35
kirjoittanut Luigi Cravatto
2 Vastauksia
1551 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Tammikuu, 2020, 23:56:38
kirjoittanut kopterimies