Kopterit.net

Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Happymen - 29 Huhtikuu, 2015, 06:33:25

Otsikko: Align T-Rex 800E F3C
Kirjoitti: Happymen - 29 Huhtikuu, 2015, 06:33:25
Aligni ilmotteli Fbssä markkinoille tulevasta 800-sarjan F3C koneesta...

http://blog.flying-hobby.com/rc-news/manufacturer-news/align-headline-news-t-rex-800e-f3c-super-combo (http://blog.flying-hobby.com/rc-news/manufacturer-news/align-headline-news-t-rex-800e-f3c-super-combo)

https://www.facebook.com/pages/Align-Corporation/194493419543?sk=photos_stream (https://www.facebook.com/pages/Align-Corporation/194493419543?sk=photos_stream)
Otsikko: Vs: Align T-Rex 800E F3C
Kirjoitti: Tohtori R - 29 Huhtikuu, 2015, 13:30:52
mikähän ihmeen järki tossa on että toi ihan ekan 700 allun servolinkkusysteemi on tullu takas. näyttää muutenki siltä ihan ekalta versiolta rungon suhteen poislukien akkukelkka :D vanhoja vuosien takasia runkolevyjä myymättä? :D

e. eiku 800 eikä 700. no silti.
Otsikko: Vs: Align T-Rex 800E F3C
Kirjoitti: Juho - 29 Huhtikuu, 2015, 15:26:28
mikähän ihmeen järki tossa on että toi ihan ekan 700 allun servolinkkusysteemi on tullu takas. näyttää muutenki siltä ihan ekalta versiolta rungon suhteen poislukien akkukelkka :D vanhoja vuosien takasia runkolevyjä myymättä? :D

e. eiku 800 eikä 700. no silti.

Samaa runkodesignia on kaikissa F3C koneissa. Voisin veikata että tolla linkkisysteemillä saadaan servoon kohdistuvia voimia pienemmäksi ja silloin servo tykkää toimia tasaisemmin. Alignilla nykyään F3C suunnittelussa on vahvasti mukana herrat Hashimoto ja Kurokawa, joista ensimmäinen on F3C moninkertainen maailmanmestari. Samat herrat olivat 15vuotta Hirobon leivissä ja siellä tuota tulosta tekivät.

Pitääkin kysyä kavereilta henkilökohtaisesti jos tämän vuoden MM kisoihin tulevat. Luulisi että nykypäivän 30kg vääntävät 0.05s nopeet servot jaksaisivat toimia ihan suoralla linkillä swashille..
Otsikko: Vs: Align T-Rex 800E F3C
Kirjoitti: 338federal - 29 Huhtikuu, 2015, 16:04:10
Näyttää kyllä aika samanlaiselta mikä mulla on nyt. Allu 700E v2. Runkolevyt ehkä piru samat? Jos niin on niin määhän on nykyaikainen koppu äijä.
Otsikko: Vs: Align T-Rex 800E F3C
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 29 Huhtikuu, 2015, 18:02:09
Näyttää kyllä aika samanlaiselta mikä mulla on nyt. Allu 700E v2. Runkolevyt ehkä piru samat? Jos niin on niin määhän on nykyaikainen koppu äijä.


Ei muuta kun seuraaviin poppis kisoihin mukaan, kalustokin on kohdallaa.
Otsikko: Vs: Align T-Rex 800E F3C
Kirjoitti: HJK - 30 Huhtikuu, 2015, 06:50:34
Samaa runkodesignia on kaikissa F3C koneissa. Voisin veikata että tolla linkkisysteemillä saadaan servoon kohdistuvia voimia pienemmäksi ja silloin servo tykkää toimia tasaisemmin. Alignilla nykyään F3C suunnittelussa on vahvasti mukana herrat Hashimoto ja Kurokawa, joista ensimmäinen on F3C moninkertainen maailmanmestari. Samat herrat olivat 15vuotta Hirobon leivissä ja siellä tuota tulosta tekivät.

Pitääkin kysyä kavereilta henkilökohtaisesti jos tämän vuoden MM kisoihin tulevat. Luulisi että nykypäivän 30kg vääntävät 0.05s nopeet servot jaksaisivat toimia ihan suoralla linkillä swashille..

Japanilainen tuotekehitys on tunnetusti hyvin konservatiivista ja näkyy eritoten Alingilla. Taatusti vanhat mestarit pysyy perinteisessä ajattelussa hamaan loppuun asti. "Uudet versiot" on hyvinkin kosmeettisilla uudistuksilla.
Revin vuosia sitten sitten omista 600 CF koptereistani nuo servolta tulevat "turhatyöntötanko" välitykset pois jo vuosia ennen kuin Aling teki saman uudistuksen uusiin 3D malleihinsa (tosin vain 3D koptereihin ja F3C kanttaa yhä noita "turhavälityksiä). Modifikaationi tyrmättiin aikoinaan täysin täällä kopunetissä ja vedottiin japanilaisen insinöörin kyllä tietävän  ;D On joskus ilo olla "erilainen"-  oman tien kulkija  ;D

Mainitut vanhat 600E kopukat on yhä parhaat "F3C" tyyppiset kopterini. Syyksi veikkaan juuri sitä, että nuo poistetut turhavivut oli juuri silloista 3D tehostusta (lisää servon liikerataa/nopeutta), eli servon liikeradat kertaantui swashille ja sen vivuston poistaminen toi sulavaa harmoniaa herkän hötkyilyn tilalle. Kuvassa tuo vanhan 600E vipuversion suorakytkentäni ja hyvin on toiminut kohta vuosikymmenen :)

Minulla oli hetken aikaa tuollainen F3C 700E kopteri Brainin purkilla, mutta luovuin siitä kun en kyennyt säätämään sitä MS Brainia lähellekkään noita vanhoja 600E "F3C" kopukoitani :(
Eipä silti, en ole saanut mitään muutakaan purkkia toimimaan F3C tyyppiseen kurvailuun. Olisi vaan pitänyt tehdä siihen 700 DFC kopteriin sama servojen suorakytkentä swashille ja katsoa mitä siitä kehittyy? Jumituin kuitenkin kokonaan siihen "pirun purkkiin" ja jäi tuo hyväksi kokemani modifikaatio tekemättä.

Itseasiassa lennätysinto ja tekeminen sammui jo kokonaan noihin "pirun purkkeihin". Tiedä sitten olisiko tuo Allun uusi Gpro purkki yhtään soveliaampi F3C kurvailuun?-  sillä tuo 800E F3C vanha mekaniikka ei vakuuta yhtään sellaisenaan.
Otsikko: Vs: Align T-Rex 800E F3C
Kirjoitti: Koippa - 30 Huhtikuu, 2015, 07:38:11
En tiedä, mut jos katsoo 700E dominatoria, niin on jouduttu servojen asentamiseksi suoraan swashin alle tekemään kaikenlaisia vahvisteita lukuisia. 800E on taas suorat hiilari runkolevyt ja vähemmän kaikkee ihmeellistä. Onhan turhissa linkeissä paljon väljistymisvaihtoehtoja, mutta onko siinä kuitenkaan mitään huonontavaa tekijää? Sen pystyy säätämään hyvinkin tarkasti oikeisiin asentoihin. Moottorin sijainnin takiahan noi servot on edempänä.

Purkeista ja F3C:stä sen verran, et on kyllä ihan eri ajaa tankosella kuin purkilla. Itse en tiiä kumpi on sit parempi, luultavasti se mihin on tottunut. Ei oo samaa kopua eri tekniikoilla että vois verrata. Tankonen vaatii leijutuksessa enemmän työtä ja taivaalla pyrkii jarruttelemaan. Purkissa kun käskytetään vain kulmanopeuksia niin on ihan eri juttu. Tuulet ja lentonopeudet ei vaikuta asentoon.
Otsikko: Vs: Align T-Rex 800E F3C
Kirjoitti: Pekka - 30 Huhtikuu, 2015, 07:44:59
Miten kuvassa oleva työntötanko mahtuu liikkumaan runkolevyn sisäpuolella?

Servo näyttää tulevan runkolevyn ulkopuolelle ja linkkipallo on servopyörän ulkopuolella.

Onko servo vähän viistossa?

Hämäävää... :)
Otsikko: Vs: Align T-Rex 800E F3C
Kirjoitti: HJK - 30 Huhtikuu, 2015, 08:00:26
Miten kuvassa oleva työntötanko mahtuu liikkumaan runkolevyn sisäpuolella?

Servo näyttää tulevan runkolevyn ulkopuolelle ja linkkipallo on servopyörän ulkopuolella.

Onko servo vähän viistossa?

Hämäävää... :)

Kyllä se elevator servon työntötanko tulee luonostaan keskelle runkoa ja tasan vertikaalisesti swashin alle. Liikerataa ei mikään rajoita ja servo on suoraan runkoon ruuvattuna. Tuo kuvakulma hämää kun se on kuvattu runkolevyn servoaukon kautta.
Otsikko: Vs: Align T-Rex 800E F3C
Kirjoitti: Pekka - 30 Huhtikuu, 2015, 08:04:30
OK, mutta jännästi näyttää erikoiselta.
Otsikko: Vs: Align T-Rex 800E F3C
Kirjoitti: Korppi - 30 Huhtikuu, 2015, 08:08:06
Mikä tuon jousen tehtävä tuolla swashin alla on?
Otsikko: Vs: Align T-Rex 800E F3C
Kirjoitti: HJK - 30 Huhtikuu, 2015, 09:06:27
Mikä tuon jousen tehtävä tuolla swashin alla on?

Kuva on vuosia vanha ja tuo jousi swashin alla liittyy väljäksi jauhettujen servojen "löysien" kiristämiseen poois. Liittyi lähinnä leijuntatuntumaan, mutta katsoin myöhemmin paremmaksi uusia servot :)
Otsikko: Vs: Align T-Rex 800E F3C
Kirjoitti: HJK - 30 Huhtikuu, 2015, 09:40:26
En tiedä, mut jos katsoo 700E dominatoria, niin on jouduttu servojen asentamiseksi suoraan swashin alle tekemään kaikenlaisia vahvisteita lukuisia. 800E on taas suorat hiilari runkolevyt ja vähemmän kaikkee ihmeellistä. Onhan turhissa linkeissä paljon väljistymisvaihtoehtoja, mutta onko siinä kuitenkaan mitään huonontavaa tekijää? Sen pystyy säätämään hyvinkin tarkasti oikeisiin asentoihin. Moottorin sijainnin takiahan noi servot on edempänä.

Taisit hoksata miksi se muutostyö jäi tekemättä  ::) Mieluummin vaihdoin kopteria kuin rakennan liian paljon liian epävarmoin perustein (pilata ehkä runkolevyjä isolla turhatyöllä). Minusta noiden "turhavipujen" merkitys on on ihan väärään suuntaan, sillä ne lisää servon liikerataa ja nopeutta tarkkuuden ja voiman kustannuksella. Huolimatta siitä että 800E`ssä näyttäisi lyhennetyn vipuvarsien vaikutusta linkkipallojen paikkoja säätelemällä jopa poiketen 90-asteen perussäännöstä! Vähän väkisin säädettyä, se on kai sitä vanhan mestarin jumittumista vanhoihin rakenteisiin (?).

Harmi ettei F3C klassikko Hirobokaan ole kyennyt uusiutumaan sähköpuolelle (nitrot on jo nähty ja koettu) ja nyt menestyy esim. Golbinit uusin innovaatioin, mutta meikäläisen silmin harmillisesti 3D puolella  ::)


Purkeista ja F3C:stä sen verran, et on kyllä ihan eri ajaa tankosella kuin purkilla. Itse en tiiä kumpi on sit parempi, luultavasti se mihin on tottunut. Ei oo samaa kopua eri tekniikoilla että vois verrata. Tankonen vaatii leijutuksessa enemmän työtä ja taivaalla pyrkii jarruttelemaan. Purkissa kun käskytetään vain kulmanopeuksia niin on ihan eri juttu. Tuulet ja lentonopeudet ei vaikuta asentoon.

Heheh... Ne tankoset olikin viimeisiä jotka lenisi niin kuin pitää (se tottumus on toinen luonto). Yksin puuhastellessa ainoat vertoarvoni löytyy Real Flight 7.5 simun mallinnuksista. F3C koptereitakin löytyy vain pari polttismallia vanhasta "Megapak 5" päivityksestä ja ne lentää juuri niin kuin tykkään! - liikkeen jatkuvuus ja sulavuuden helppous miellyttää wanhaa. Simulaattorin uudet päivitysversiot onkin sitten pelkkää FBL-3D hypyttelyyn ja noita "itsestän leijuvia" multikopuja. Syystä olen tuntenut olevani ihan "harhainen" F3C -tykkäämisineni (entisaikain katoavien tyylilajien harrastajana).

Omat havaintoni #¤#*¤# purkeista, että nehän siinä käskyttää enkä minä! En saa niitä lentämään nätisti simulaattorissa, enkä livenä! Päin vastoin, sillä purkitettuna vauhti tökkää koko ajan ja laajat kaarrot ja silmukat jää tekemättä kun purkki kirraa kaiken muljahduksiksi :( Yäk! Leijunnan ylivakautuksesta liian suuri hyppäys siihen mitä tottelee taivaalla - ei siis tottele  >:(
Otsikko: Vs: Align T-Rex 800E F3C
Kirjoitti: Koippa - 30 Huhtikuu, 2015, 11:00:20
Taisit hoksata miksi se muutostyö jäi tekemättä  ::) Mieluummin vaihdoin kopteria kuin rakennan liian paljon liian epävarmoin perustein (pilata ehkä runkolevyjä isolla turhatyöllä). Minusta noiden "turhavipujen" merkitys on on ihan väärään suuntaan, sillä ne lisää servon liikerataa ja nopeutta tarkkuuden ja voiman kustannuksella. Huolimatta siitä että 800E`ssä näyttäisi lyhennetyn vipuvarsien vaikutusta linkkipallojen paikkoja säätelemällä jopa poiketen 90-asteen perussäännöstä! Vähän väkisin säädettyä, se on kai sitä vanhan mestarin jumittumista vanhoihin rakenteisiin (?).

Harmi ettei F3C klassikko Hirobokaan ole kyennyt uusiutumaan sähköpuolelle (nitrot on jo nähty ja koettu) ja nyt menestyy esim. Golbinit uusin innovaatioin, mutta meikäläisen silmin harmillisesti 3D puolella  ::)

Heheh... Ne tankoset olikin viimeisiä jotka lenisi niin kuin pitää (se tottumus on toinen luonto). Yksin puuhastellessa ainoat vertoarvoni löytyy Real Flight 7.5 simun mallinnuksista. F3C koptereitakin löytyy vain pari polttismallia vanhasta "Megapak 5" päivityksestä ja ne lentää juuri niin kuin tykkään! - liikkeen jatkuvuus ja sulavuuden helppous miellyttää wanhaa. Simulaattorin uudet päivitysversiot onkin sitten pelkkää FBL-3D hypyttelyyn ja noita "itsestän leijuvia" multikopuja. Syystä olen tuntenut olevani ihan "harhainen" F3C -tykkäämisineni (entisaikain katoavien tyylilajien harrastajana).

Omat havaintoni #¤#*¤# purkeista, että nehän siinä käskyttää enkä minä! En saa niitä lentämään nätisti simulaattorissa, enkä livenä! Päin vastoin, sillä purkitettuna vauhti tökkää koko ajan ja laajat kaarrot ja silmukat jää tekemättä kun purkki kirraa kaiken muljahduksiksi :( Yäk! Leijunnan ylivakautuksesta liian suuri hyppäys siihen mitä tottelee taivaalla - ei siis tottele  >:(

No meillä on sitten vähän samat mieltymykset  ;) Jotenkin tykkään tosta tankosesta vaan enempi. Onhan toi 3GX tarkka ku mikä mut siitä puuttuu se joku pehmeys ja muu. Todellakin kaikki melkein mitä nykyään tulee markkinoille on 3D lentoa varten suunniteltuja. Mä oon nyt ottanut tavoitteekseni harjoitella F3C kisoihin, jos vaikka uskaltaisi syksyllä ajaa Eurosportinkin. Rotaatiosta en tiiä mut ehkä muut. Nyt tuntuu olevan vaan vaikeuksii saada kunnolla toi vaakakierre meneen ilman vauhdin loppumista.
Otsikko: Vs: Align T-Rex 800E F3C
Kirjoitti: viltsu - 30 Huhtikuu, 2015, 17:59:20
Harmi ettei F3C klassikko Hirobokaan ole kyennyt uusiutumaan sähköpuolelle (nitrot on jo nähty ja koettu) ja nyt menestyy esim. Golbinit uusin innovaatioin, mutta meikäläisen silmin harmillisesti 3D puolella  ::)


Onhan Hiroboltakin tullut "uusi" Eagle joka on sähkölle tehty ja vielä fbl ja edelliseen on sähkö konversio ollut jo aika kauan markkinoilla. "F3C koptereita" on eri valmistajilta kuten Jr, Sab, Hirobo ja Quest. Mutta aikalailla millä vaan voi osallistua. Tangossa on ne omat juttunsa mekaanisesti vaativampia säätää, mutta luonteeltaan ehkä arvattavampia. Mitä itsellä on fbl laitteita ja mitä olen kokeillut yhtä F3C koneeksi tehtyä fbl laitetta niin aikalailla vakaita ne on.
Otsikko: Vs: Align T-Rex 800E F3C
Kirjoitti: jukka - 30 Huhtikuu, 2015, 21:34:12
Kyllä ne Hirobolla vielä jotakin puuhailee, MM kultaa 2013 voitettiin myös Hirobon koneella.
Otsikko: Vs: Align T-Rex 800E F3C
Kirjoitti: HJK - 01 Toukokuu, 2015, 07:50:45

Onhan Hiroboltakin tullut "uusi" Eagle joka on sähkölle tehty ja vielä fbl ja edelliseen on sähkö konversio ollut jo aika kauan markkinoilla. "F3C koptereita" on eri valmistajilta kuten Jr, Sab, Hirobo ja Quest. Mutta aikalailla millä vaan voi osallistua. Tangossa on ne omat juttunsa mekaanisesti vaativampia säätää, mutta luonteeltaan ehkä arvattavampia. Mitä itsellä on fbl laitteita ja mitä olen kokeillut yhtä F3C koneeksi tehtyä fbl laitetta niin aikalailla vakaita ne on.

Hirobo on vaan jo niin eksoottinen (kalliskin) harvojen taitajien "etuoikeus", ettei sitä meikäläinen tunne kuin kuvista ja maineeltaan (sekä Shuttlen ajoilta). Harrastajat on jo pidempään hävitelleet Hirobokalustoaan eikä F3C tietotaitoa ole jaossa ainakaan julkisesti. Kun Sabekaan ei enää hoitele Shuttlen osahankintoja, ei ole enään kanavaa joka tukisi Hirobolla harrastamista. Liian vaikea yhtälö wanhalle, joten tälläiset perinteiset rakenteet (kuten tämän säikeen Aling 800E) on ymmärrettävämpiä hypisteltäviä (moitittavia) - kun en asiasta mitään ymmärrä  ;D

Tuo on varmaan juuri noin, että ei väliä mikä kopterimalli (?) niin oikein säädettynä soveltuu varmaan kaikkiin kopteriluokkiin. Valitettavasti olen jo vuoden keskittynyt taas väärään asiaan, eli vanhaan 3GX purkkiin kaikkine hankaluuksineen. Syy siihen että sain siihen eniten tukea ja syntyi suomiohjekin kopunettiiin! Kun saisin 3GX`n järjestykseen F3C`tä tavoitellen, niin otan mieluummin Aling perus 800 DFC`n työn alle. Luulen että siitä on helpompi saada mieleinen ilman noita 800E`n "turhavivustoja". Voi olla että varaosista pitää koota toinen nuppi ja isommat peräevät, muu on silkkaa electroniikan säätelyä.

Mitä tankosiin tulee, niin mekaniikan kanssa olen aina tullut toimeen (hienomekaniikan ammattilaisena), mutta entisaikain laskutikusta ei ole enää apua bittien säätelyssä. Uusi tekniikka on kuitenkin tämän päivän todellisuutta ja siinä olen jälleen ihan "apukoululaisen" paikalla  :o

Mutta lennätys on hienoa ja vain se on tärkeää  ;)
Otsikko: Vs: Align T-Rex 800E F3C
Kirjoitti: HJK - 01 Toukokuu, 2015, 08:13:59
Kyllä ne Hirobolla vielä jotakin puuhailee, MM kultaa 2013 voitettiin myös Hirobon koneella.

Siis kolme vuotta sitten. Sen jälkeen on tapahtunut jotakin? - muutkin ovat kehittyneet ja ajaneet ohitse? Luulempa, että tuollainen kopteriammattilainen saisi saman aikaan muillakin kopterimerkeillä jos siihen laitettaisiin vastaava panostus taakse! Ei ehkä niinkään merkitystä mikä kopterimerkki? - kunhan se on terve rakenteeltaan ja sen verran laadukas, että kestää mekaanisesti ajaa ne sadat lennot mitä vaaditaan että homma toimii. Hirobo linee konservatiivisuudessaan hyvin F3C`n soveltuva sellaisenaan, mutta kehitys on kulkenut 3D electroniikan myötä ihan eri suuntaan. Kysymys lieneekin; onko säikeen Aling 800E F3C kopteri edes oikeaan suuntaan? - vai pelkästään jo vanhentuneen mallin päivitys pidemmille 800 mm lavoille?

Luultavasti tämän tyyppiset "perinteiset" kopterit on jo liian harvojen harrastusta RTF multikoptereiden vallatessa markkinoita uusilla kuvaustekniikoilla. Aling 800 F3C kopterin hallintaan vaaditaan vuosikausien harrastus! - mutta nuo jokamiehen multilelut on tämän päivän kopteritodellisuutta. Ei ole Alingilla helppoa kun yrittävät ratkaista markkinaongelmia 800E F3C kopterin kaltaisilla specialtuotteilla. Ei mitään uutta, vain pidempi peräputki sekä lapaset ja liki tuplahinta.
Otsikko: Vs: Align T-Rex 800E F3C
Kirjoitti: jukka - 01 Toukokuu, 2015, 10:13:28
2013 jälkeen ei ole ollut MM kisoja, eikä viime vuonna ollut EM kisoja joten tänä kesänä nähdään vasta ensimmäisen kerran, miten koneet on saatu lentämään uusilla setupeilla. se, että Hirobo on nyt vähän alamaissa täällä Suomessa johtuu varmaankin juuri Saben loppumisesta. Toki vaihtelunhaluakin on ilmassa, itsekin olen hankkinut ensimmäisen Hirobon kymmenkunta vuotta sitten. Mekin oltiin jo Juhon kanssa luovuttamassa ja siirtymässä toiseen merkkiin, mutta sitten saatiin uusi fbl nuppi ja nyt kopteri lentää paremmin kuin koskaan. Olen kyllä Viltsun kanssa samaa mieltä että koneesta tämä homma ei jää kiinni, kunhan tietty perustaso täyttyy. Kyse on enemmänkin harjoitteluasenteesta ja sen määrästä. itsestään ei saa luulla liikoja, ei lentotaidon eikä tekniikan ymmärryksen suhteen jotta ei ajaudu itseriittoisuuden valtaan. Se kun estää oppimista muilta, ja aina tahtoo olla niin että joku tekee asioita paremmin kuin itse teen.
Otsikko: Vs: Align T-Rex 800E F3C
Kirjoitti: HJK - 03 Toukokuu, 2015, 09:42:56
Kun en asiasta mitään ymmärrä, niin katselin Aling 800 F3C kuvia ja vertasin Hirobon vastaaviin.

Olisiko todella niin, että nuo Alingin F3D mallin servovivustot todella juontaa juurensa herrojen Hashimoton ja Kurokawan Hirobolla luotuun ajatteluun. Silmin pistävin ero, että Aling 800 F3C on matalalla FL -tyyppisellä nupilla, mutta ei kuitenkaan "kivikovalla" DFC nupilla. Sensijaan Hirobon FBL nupin lavat on edelllisestä poiketen yhtä korkealla kuin tankonupilla konsanaan!

Johtopäätökseni, että DFC nupit on kehittyneet juuri 3D vaatimaan terävyyteen! - ja vaatii ne nopeat nuppikierrokset toimiakseen, eli toimii erilailla kuin Aling 800 F3C kopterin FL-nuppi? Liekö pehmeämmillä lepatuksilla vai missä? - mutta jako taitaa mennä juuri noin. Olen siis päivittänyt FBL-nuppini väärän tyyppisiin jäykkiin DFC (kivikoviin) lepatuksiin ja kärsin nyt tuosta reagoinnin terävyydestä, suhteessa F3C pehmeämpään reagointiin :(

Tuo Hirobon uusi korkea FBL-nuppi viittaa siihen, että siellä olisi enemmän sitä tankonupeista tuttua lepatuksen liikkumavaraa ja oikeasti pehmeämmät lepatuskumit? - eipähän ainakaan peräpuomi ole vaarassa, kun lavat kiertää noin korkealla.


Otsikko: Vs: Align T-Rex 800E F3C
Kirjoitti: Juho - 03 Toukokuu, 2015, 09:56:42
Kuvasi Eagle on vanha malli. Uusin nuppi on 25mm matalampi.
Otsikko: Vs: Align T-Rex 800E F3C
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 03 Toukokuu, 2015, 10:35:18
Kun en asiasta mitään ymmärrä, niin katselin Aling 800 F3C kuvia ja vertasin Hirobon vastaaviin.

Olisiko todella niin, että nuo Alingin F3D mallin servovivustot todella juontaa juurensa herrojen Hashimoton ja Kurokawan Hirobolla luotuun ajatteluun. Silmin pistävin ero, että Aling 800 F3C on matalalla FL -tyyppisellä nupilla, mutta ei kuitenkaan "kivikovalla" DFC nupilla. Sensijaan Hirobon FBL nupin lavat on edelllisestä poiketen yhtä korkealla kuin tankonupilla konsanaan!

Johtopäätökseni, että DFC nupit on kehittyneet juuri 3D vaatimaan terävyyteen! - ja vaatii ne nopeat nuppikierrokset toimiakseen, eli toimii erilailla kuin Aling 800 F3C kopterin FL-nuppi? Liekö pehmeämmillä lepatuksilla vai missä? - mutta jako taitaa mennä juuri noin. Olen siis päivittänyt FBL-nuppini väärän tyyppisiin jäykkiin DFC (kivikoviin) lepatuksiin ja kärsin nyt tuosta reagoinnin terävyydestä, suhteessa F3C pehmeämpään reagointiin :(

Tuo Hirobon uusi korkea FBL-nuppi viittaa siihen, että siellä olisi enemmän sitä tankonupeista tuttua lepatuksen liikkumavaraa ja oikeasti pehmeämmät lepatuskumit? - eipähän ainakaan peräpuomi ole vaarassa, kun lavat kiertää noin korkealla.


DFC nuppi on tarkoitetu reiluille kiekoile ja lepatus on pelkästään lavoissa.
Ajelin viime kesänä pienilläkiekoilla painavalla (2x5s 5300 akut) 700E:llä. Huomasin, että se käyn nupin laakereiden päälle. Eikä se minuista ollut mukavaa.


Toinen asia mitä tällä lienee haettu on terävä reagointi ja sitä sillä on saatu ja sitä itse haluan. :) :)


FAI tyyppiseen lentelyyn sopii varmasti toinen ratkaisu.