Kirjoittaja Aihe: perä hakee  (Luettu 7592 kertaa)

Poissa Karkkis

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Markku Kärkkäinen RC-Kopterit Ry
perä hakee
« : 12 Kesäkuu, 2007, 21:20:59 »
Eli kaputin jälkeen vaihdoin ppm:än-> pcm vastariin, perän servon, peräroottori hässäkän muovisesta alumiiniseen jne..
Yritin leijutella mutta kopukka rupeaa pyörimään rajusti pääakselinsa ympärillä?? enkä saa sitä kuriin millään..
Eli mitäköhän ois pielessä? servon keskitin ja laitoin servon "lavan" sojottamaan suoraan ylöspäin..sit ei osaa?.
T-Rex 600NSP
T-Rex 600E PRO
T-Rex 250
Spektrum DX7

seppomikael

  • Vieras
Vs: perä hakee
« Vastaus #1 : 12 Kesäkuu, 2007, 21:26:11 »
Katso että gyro korjaa oikeaan suuntaan.

Eli gyro headlolockkiin ja käännät pyrstöä jolloin takalavat kääntyvät.
Lapojen kuuluu kääntyä kohtauskeunastaan liikettä vastaan...
Luulisin................ ......... ::)

Poissa Karkkis

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Markku Kärkkäinen RC-Kopterit Ry
Vs: perä hakee
« Vastaus #2 : 12 Kesäkuu, 2007, 21:57:04 »
elikkä, pitelen kopterin nokasta kiinni nokka itseenipäin ja katson perälapoja niin kun käännän oikella niin perälavan paksumpi reuna
kääntyy myös oikealle..oliko just väärä suunta?
"elikkä gyro headlolockkiin" <--valaisetko miten, olen vasta muutaman viikon leikkinyt tän vispilän kans ja oon aika pihalla :)
T-Rex 600NSP
T-Rex 600E PRO
T-Rex 250
Spektrum DX7

seppomikael

  • Vieras
Vs: perä hakee
« Vastaus #3 : 12 Kesäkuu, 2007, 22:25:24 »
Mun mielestä kääntyy silloin juuri väärin päin. Sen takaroottorin kuuluu korjata kääntymistä vastaan. Ja pyöriihän sulla peräroottori oikeaan suuntaan eli takaa eteenpäin. Ja lavat ovat oikein päin...
Gyrosi on headlock-tilassa jos takaroottorit kääntyvät kääntäessäsi pyrstöä. Ja jäävät kääntyneiksi kunnes käännät pyrstön takaisin alkuperäiseen suuntaansa...

Vasta-alkaja minäkin ja sivistykseni loppuu aika pian näissä asioissa. Toivottavasti täältä löytyisi joku viisaampi neuvomaan jos olen sanonut asiat päin honkia.

Mulla itselläni on 401 gyroja ja kun niissä valo palaa jatkuvasti on se headlock päällä... En välttämättä edes tiedä miten sen saa pois... Ilmeisesti radiosta Gain-asetuksella...

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: perä hakee
« Vastaus #4 : 12 Kesäkuu, 2007, 23:13:31 »
Lavat näinpäin? http://www.holmesrc.com/sitebuilder/images/DSC_0014-463x302.jpg
Ja pyörii oikein päin?
Perän keskitys pitää tehdä gyron ollessa normaali tilassa/herkkyys nollassa, ei headlock tilassa. Normitilassa tuo valo ei pala.
Normitilassa kaiketi siksi että on helpompi keskittää paikat kun headlockki ei yritä puskea perää minnekään.
Eli mekaanisesti kaikki keskelle ensin ja sitten headlock tila päälle. Tai oikeastaan voit koittaa testata leijuttaa sitä normaalitilassakin jolloin saat trimmattua perän tarkasti niin ettei pyöri. Tällöin gyron ei tarvitse tehdä jatkuvasti "työtä" jotta kopu pysyy suorassa.
Varmistitko gyron toimintasuunnan? (kokeile reverse kytkintä gyrosta)
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

Poissa JJA

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: perä hakee
« Vastaus #5 : 14 Kesäkuu, 2007, 11:29:01 »
Ja pyöriihän sulla peräroottori oikeaan suuntaan eli takaa eteenpäin.
Noinhan ne kuuluukin pyöriä. ;)

Mutta tarkemmin sanottuna takaa alaspäin ja edestä ylöspäin...kai tämä meni oikein.

Poissa Yippo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: perä hakee
« Vastaus #6 : 28 Kesäkuu, 2007, 23:08:05 »
Muutama akullinen leijuttelua takana ja on pieni ongelma. Lock moodissa perä vipattaa ihan hitusen. Se ei tunnu haittaavan, mutta kopteri vaeltaa pystyakselinsa suhteen toiseen suuntaan hyvin hitaasti, olisko 5 astetta minuutissa tms. Missä vika ja mistä lähteä korjaamaan. Normaali moodissa perä ei pysy paikallaan vaikka gain on suurempi kuin lock moodissa.

Ghost-76

  • Vieras
Vs: perä hakee
« Vastaus #7 : 29 Kesäkuu, 2007, 12:36:31 »
  Muista entiä, mutta muistelisin lukeneeni tuosta perän vipatuksesta, että yksi siihen johtava syy on ainaki, jos gyro on aivan hitusen liian herkäl. Eli öööö..kait gainii iha pikkuriikkisen veke. Viisaamat korjatkoon, jos olen väärässä(?)  ::)

Poissa Yippo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: perä hakee
« Vastaus #8 : 29 Kesäkuu, 2007, 12:54:26 »
Juu, tuon oikeastaan tiesinkin, mutta lähinnä vaivaa tuo hidas vaeltaminen. Voiko se johtua vipatuksesta?

Poissa Yippo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: perä hakee
« Vastaus #9 : 29 Kesäkuu, 2007, 13:01:57 »
Mulla tais gain olla 65% eli aika alhaalla  :-[ Täytyy tänään kokeilla jahka pääsee taas leijuttelemaan...

Poissa Yippo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: perä hakee
« Vastaus #10 : 29 Kesäkuu, 2007, 14:00:38 »
Mulla on 6EX FASST lähetin ja Logictech gyro. Lähettimessä gain on +-100%, eli negatiiviset asettaa gyron normi moodiin ja postitiiviset lukolle eli 65 siellä pitäis olla ja sillä ihan vähän väpättää.

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: perä hakee
« Vastaus #11 : 30 Kesäkuu, 2007, 00:06:16 »
Normaali moodissa perä ei pysy paikallaan vaikka gain on suurempi kuin lock moodissa.
Mekaaninen herkistely/tarkistus.90 asteen kulmat linkistöön.Servon armista 1 reikä keskustaan päin jos ei asetu gainilla.AVCS vasta sitten kun toimii normimoodissa oikein.

Poissa Yippo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: perä hakee
« Vastaus #12 : 30 Kesäkuu, 2007, 00:11:31 »
Juu, täytyy rakennella tuonne sisimpään reikään tuo linkki. Normimoodilla tuo perä ei olekaan pysynyt ollenkaan paikallaan. Tänään vaan hajos yks osa perästä jota ei ollut pakissa. Taas joutuu venttailemaan osia, pitää pyrkiä tekemään patenttikorjaus siksi aikaa..

EDIT: Olin kokeillut tuota sisintä kiinnitystä aiemminkin, mutta silloin en saa slideria liikkumaan laidasta laitaan vaan liike jää vajaaksi. Haittaako? Joudun silti ottamaan EPA:n radiosta noin 50% kieppeille, ei voi olla ihan oikein?

EDIT2: Linkki sisimmässä reiässä, perä pysyi normal modessa paikallaan vielä huonommin mutta lukko piti nyt kyllä aika hyvin. 2 puuttuvaa hammasta 25t rattaasta ei juuri haitannut, vähän vain äänsi :-)

EDIT3: Perä tosiaan pitää aika hyvin lukko moodilla muttei oikeastaan ollenkaan normal modella vaikka kädessä se kyllä "toimii" niin miksei lennossa (voi olla että oli liian vähän kierroksia)? Linkin kiinnityksen etäisyys servon akselilta 4mm, pitääkö sen tosiaan olla noin lähellä?

EDIT4: Siirtelin servoa vähän putkessa niin pysyi nyt jo normal modellakin. Tosin kokeilin vain hetken, mutta hyvältä tuntui. Eli mekaniikassa oli sitten vika kaiketi.
« Viimeksi muokattu: 02 Heinäkuu, 2007, 22:29:50 kirjoittanut Yippo »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
33 Vastauksia
11404 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Lokakuu, 2013, 19:39:09
kirjoittanut Tribu
19 Vastauksia
7510 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Helmikuu, 2014, 21:01:03
kirjoittanut Matti Häkkinen
204 Vastauksia
86148 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Kesäkuu, 2016, 19:36:35
kirjoittanut Nitebiker
32 Vastauksia
7591 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Elokuu, 2017, 16:21:26
kirjoittanut Reijo Karjalainen
5 Vastauksia
2231 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Lokakuu, 2020, 17:49:10
kirjoittanut Dutchman