Kirjoittaja Aihe: Johnyn kirkkolilluttimet  (Luettu 208685 kertaa)

JCA

  • Vieras
Johnyn kirkkolilluttimet
« : 04 Syyskuu, 2009, 14:15:00 »
(Vaihdoin otsikkoa, edellinen oli ehkä vähäsen harhaanjohtava - "rexin nousu ja tuho")
E: Nyt kyllä sekin sopisi siihen =)


Rahaa palanut: ~5000 euroa (lähetin ja vastari löyty ennestään, laskenta aloitettu 450 rexistä)
Lentoja takana: ~14h 16min
Lentominuutin hinta: ~5,80€/min
Torppauksia: 4 kpl

Koptereita omistuksessa:
- ElyQ Vision 50 Competition XE

Laitetaas nyt omallekkin tehosekoittimelle tänne oma thread. Tänne sitten kasailen ensimmäisestä noususta suurimpiin torppeihin juttua..
Pikku-dino saapui tuossa joku aika sitten ja eilettäin käytin häntä ensimmäistä kertaa ulkona, ihan vaan kuvia ottamassa. Puuttuu servot niin ei päässyt vielä ilmaan  :-[
« Viimeksi muokattu: 02 Helmikuu, 2014, 15:38:49 kirjoittanut Tohtori R »

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #1 : 16 Syyskuu, 2009, 15:51:55 »
Äsken lähti Fast Ladilta tilausta tulemaan:

1 x     EK1-T001 1.5mm Hex Driver (Long shaft 120mm) 002129     £5.30
1 x    KX850162 Intelligent Balance Charger RCC-6CX    £111.54
1 x    Futaba S9257 Mini Digital Tail Servo    £49.99
2 x    4007 450 Size Neon Yellow Tail Blades    £7.80
1 x    Servo Braid - Blue and White 1 mtr - EDN-1029BLW    £2.75
3 x    Hitec HS5065MG Digital HS65MG Servo    £86.97
4 x    Futaba Extension Lead 100mm    £3.96

Sub-Total:     £268.31
International Order Shipping (up to 2kg, £30 compensation) (Standard Airmail Shipping With Signature):    £13.50
UK VAT:    £35.00
Total:    £281.81

---

Mokkikselta hommailin myös varaosia pikku-dinoon  :D

Uusi perä (metal tail holder set, metal tail unit + armit ja lavat), sekä:

Pääakseleita    6kpl
lepatusaks.      5kpl
stabbaritanko   3kpl
Pääratas         5kpl
Rotaatioratas   2kpl
perälapoja(osa käytettyjä)  5kpl
Stabbarilapoja   3kpl
Peräputkia      6kpl (5 punaista+1 sininen ei Alignin,mutta täysin sopivia)
alulandarit
peräakseleita    2kpl
lepatuskumeja
joitain laakereita
linkkitankoja  
Käytetyt hiilarilavat
yksisuuntaislaakeri V2(käytetty,ehjä)

Total: 90e (sis. postit)

Ja Kaapolta ostin kaksi paria 325:a hiilarilapoja 20 ekillä.

Jospa näillä pärjäisi pari ensimmäistä nousua, nyt kaikki on enään postin nopeudesta kiinni..
« Viimeksi muokattu: 20 Syyskuu, 2009, 13:39:00 kirjoittanut Johny »

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #2 : 22 Syyskuu, 2009, 12:55:05 »

Tänään saapui Brittilän tilaukset, ei muuta kö rakentelemaan ja säätämään..


JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #3 : 23 Syyskuu, 2009, 01:15:08 »

Voe elämän käsi tätä puuhaa!  :'(
Miksen mää vaan ostanu sitä viis- tai kuus satkua.. 450 rexä on niiiin pieni, yritä tossa nyt sit asentaa servoja kun näillä nakkisormilla mitään mihinkään saa. Useemman tunnin sai tapella ja kummastella, sitten kun se oli ohi niin sai kettuuntua siihen piuhojen "älykkääseen" vetelyyn. Yhdellä servolla johto meinaa olla liian lyhyt, gyron piuha taas on koko kopterin mittanen ja se pitäis jotenkin johonkin saada nätisti tailteiltua jne.

Mjooh, vaan nyt se on ohi, piuhat ja servot on paikallaan. Huomenna aamusta parturiin ja heti sen jälkeen säätämään radioita, saas nähdä mitä siitäkin tulee.
Mutta tuli aivan mielettömän hyvä fiilis kun äsken käytin jo vähän virtoja päällä ja pyörittelin servoja ja kaikki ainakin liikkui, elämääää!

Huomenna illalla toivottavasti ensimmäinen "lento"  :o Jännää ja vähän pelottaakin, ei meinaan ole harjoituslandareitakaan. .
Nooh, jos hajoaa niin sit hajoaa ja tilataan uusia osia  :D

tuupola

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #4 : 23 Syyskuu, 2009, 13:18:24 »
Pieni? Gaui 200 on pieni.

Kyllä 450:een johdot saa siististi tehtyä kun hieman suunnittelee ja sovittelee.

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #5 : 23 Syyskuu, 2009, 14:32:31 »
Pieni? Gaui 200 on pieni.

Kyllä 450:een johdot saa siististi tehtyä kun hieman suunnittelee ja sovittelee.

Joo, näkyi ne saavan, hetken aikaa piti vain mietiskellä.
Nyt sain tuon nupin toimimaan oikein päin ja gyrokin tuntuu jotenkin toimivan. Vaan aika hukassa ollaan ton säätämisen kanssa, luovuttaa en aio,mut olisko ketään osaavaa pilottia tässä Espoonlahden lähettyvillä? Apuja tarttis, pallolinkki pihditkin puuttuu. ;D

Onko muuten ihan normaalia, että nopari ja sen piuhat kuumenee aivan tolkuttoasti kun kääntelee vaan servoja? Mottia en ole saanut enää pyörimään, kyllä se toimi vielä hetki sitten vaan ei enään kun tein Futten 7C:n uuden mallin ja aloin säätämään tota nuppia.

Pitäis siis saada enään:
- Linkit oikean pituisiksi
- Servojen liikeradat vähän älykkäämmiksi (nupilla aika hyvä, paitsi että servot liikkuu "yläpäässä" eri tahtiin, swash siis kääntyy hetkeksi vinoon kun nostaa lapakulmia kaasutikulla. Pyrstöservo taas vääntää koko ajan liikaa niin että tuo pyrstön pitkä linkkitanko meinaa vääntyä, napautin sen tangon nyt kokonaan irti toisesta päästä ettei tuu vahinkoa)
- Nopari piippailee ja kertoilee akun mallia sun muuta, ja peräservo vispaa piippausten tahtiin, WTF?! Irroitin motin noparista niin loppui ne ongelmat siihen..

Lyhyesti: Linkkipihdit ja radiot säätöön enään :)
Taitaa jäädä vaan haaveeksi, että vielä tänään tekis ensimmäisen lennon.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #6 : 23 Syyskuu, 2009, 14:40:04 »
Onko muuten ihan normaalia, että nopari ja sen piuhat kuumenee aivan tolkuttoasti kun kääntelee vaan servoja?
Jos BEC on semmosta mallia, joka suoraan tiputtaa jännitettä (ei UBEC tai hakkuri tai mikä se on), niin se kyllä kuumenee ilman jäähdytystä. Tolkuttomasti kuulostaa kyllä paljolta :).

Lainaus
Mottia en ole saanut enää pyörimään, kyllä se toimi vielä hetki sitten vaan ei enään kun tein Futten 7C:n uuden mallin ja aloin säätämään tota nuppia.
Nyt on se varovaisuuden paikka :). Onhan sulla säätäessä vaikka pinion irti päärattaasta? Muistelisin, että Futtella on kaasukanava uudessa ohjelmassa väärin päin eli alhaalla on täysillä. Siksi ei nopari initialisoi... sitten ku tuuppaat sen ihan ylös se initialisoi ja seuraavan kerran alas niin on täys kaasu silmässä. En ole 100% varma, mutta näin muistelisin. Ota pinioni irti päärattaasta ja kokeile.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #7 : 23 Syyskuu, 2009, 14:46:49 »
ei niitä linkkipihtejä tarvitse... tavallisillakin saa kivasti taiteltua irti ne, katsoo vaan ettei älyttömästi naarmi niitä palloja, itse en ole koskaan pihtejä omistanut enkä tule omistamaan :P

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #8 : 23 Syyskuu, 2009, 14:55:21 »
Heh, varovaisuutta on kyllä. Mulla on kaksi noita motteja, tuo motti mitä pidän kiinni testauksen aikana on eri mikä on kopterissa kiinni, eli se on siis irrallaan kopusta :) Ei ole sitä riskiä, että napsahtaa jotain otsaan. Nyt on yksi ongelma ratkaistu, kaasu oli tosiaan väärinpäin, nyt toimii.. :)

Täytyy koittaa napsia varovasti noita linkkejä, linkkipihdit kyllä ostan kun vaan saan aikaiseksi, on ne niin helpot.
Mut toi radioiden säätäminen, blaaah kun ymmärtäis, wiki ja futaban manuaali hyötykäytössä mut ei meinaa onnistua. Olis auto niin vois ajella vaikka Röylään, siellä on aina joku lennättämässä/jeesaamassa ;D

Olis niin lähellä jo, kaikki toimii oikeisiin suuntiin ja sinänsä oikein, mut noi end pointit sun muut liikeradat servoille?

E. Nyt myös perä toimii hienosti, oli vaan tuo servo-arm vinossa siihen nähden mihin servo keskittää, hyvä minä :)

Enään nupin liikkeet älykkäiksi, sit lavat kiinni ja vähän kulmien ja kärien tarkistelua vielä ja ei muuta kö taivaalle-->

EE: No nyt toimii nuppikin, sama juttu oli sielläkin.. Servo-varsia vaihtaessa vissiin ei ole ollut ihan ajatukset kasassa, olis ne toki voinut laittaa sillain "suoraan" siihen mihin servo keskittää..
« Viimeksi muokattu: 23 Syyskuu, 2009, 15:19:50 kirjoittanut Johny »

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #9 : 23 Syyskuu, 2009, 15:43:01 »
- Nopari piippailee ja kertoilee akun mallia sun muuta, ja peräservo vispaa piippausten tahtiin, WTF?! Irroitin motin noparista niin loppui ne ongelmat siihen..
Tämä kielisi siitä, että esimerkiksi gyro on liian lähellä moottorin johtoja. Vedin kerran moottorin kolme kaapelia noin parin sentin päästä gyroa ja oire oli täsmälleen kuvaamasi: peräservo tanssi eestaas moottorin piippausten tahtiin. Lentäessä ongelmaksi tuli täysin villinä vaeltava perä.

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #10 : 23 Syyskuu, 2009, 16:17:42 »
Tämä kielisi siitä, että esimerkiksi gyro on liian lähellä moottorin johtoja. Vedin kerran moottorin kolme kaapelia noin parin sentin päästä gyroa ja oire oli täsmälleen kuvaamasi: peräservo tanssi eestaas moottorin piippausten tahtiin. Lentäessä ongelmaksi tuli täysin villinä vaeltava perä.

Paljon kiitoksia tästä! Kävin äsken "lennättämässä" takapihalla (siis nostin ilmaan--> WOHOHOHO HUUUUPS --> äkkiä alas), välillä perä piti ihan törkeän hyvin, välillä se sai jotain ihme sieppejä ja alkoi spinnaamaan ympyrää, tuli aina kiire vetämään alas. Moottorikaan ei muutan ota välillä kierroksia, parhaimmillaan mulla oli tikku noin 80% kaasulla eikä ollut vielä kierroksia edes nousuun-> tikku alas ja uus yritys niin lähti. Yhdessä kohdassa kun laskin tikun alas niin moottori jäi pyörimään, käytin tikkua nopeasti noin puolessa välissä ja löin takasin alas niin sillon motti sammui.
Johtuuko tää nyt sit gyro-nopari-motti piuhoista vai onko mulla säädöt päin pebaa?
Täytyy vähän katella noita piuhoja ennenkö meen ajaa toisen akullisen. :)

Täällä mies tärisee kauttaaltaan ja syke on taivaissa, mahtava fiilis  ;D
« Viimeksi muokattu: 23 Syyskuu, 2009, 16:20:04 kirjoittanut Johny »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #11 : 23 Syyskuu, 2009, 16:51:38 »
Ei pitäisi tuo moottorin käytös johtua gyrojohdoista... tuo peränpyörähdys voi johtua.
Oletko tarkistanut noparin asetukset(alkupiippailut) kuvernööri päällä?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #12 : 23 Syyskuu, 2009, 17:15:06 »
Ei pitäisi tuo moottorin käytös johtua gyrojohdoista... tuo peränpyörähdys voi johtua.
Oletko tarkistanut noparin asetukset(alkupiippailut) kuvernööri päällä?

Enpä kyllä ole, pitääpä kuulostella. Täytyy vaan hakea jostain ne ohjeet missä oli selitykset niille piippauksille, ei millään ikinä muista niitäkään..

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #13 : 23 Syyskuu, 2009, 18:25:01 »
Onkohan gyron korjaussuunta väärin päin, kun moista tekee.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #14 : 23 Syyskuu, 2009, 18:31:35 »
Onkohan gyron korjaussuunta väärin päin, kun moista tekee.

Tarkistin tuon useaan otteeseen ja kokeilin vielä kerran käytännössä että mitä tekee kun napautan sen toiseen suuntaan, se alkoi vatkaamaan vielä enemmän.
Äsken kävin taas vähän leijuttelemassa, nyt se jo onnistui, fiilis koheni niin paljon ettei oikeestaan edes haittaa se mitä seuraavaksi tapahtui...
.. annoin vähän lisää kierroksia ja sillon läks, perä irtosi kokonaan, sain hetken aikaa pidettyä ilmassa, mutta perään ei tullut pitoa sen 3 sekunnin aikana ja maihin tultiin. Onneksi ainoa vaurio oli canopylle, pientä kosmeettista juttua vaan :)

Pikanen kurkkaus, että kaikki on ok.
Takasin ilmaan-> ei ota kierroksia, nostan kaasua yhden napsun-> kierrokset putoaa, nostan toisen napsun-> kierrokset nousee aikas korkealle --> ilmaan -> WTF?! Kopu on paikallaan, mut perä ei vastaa komentoihin, kokeilin pari kertaa käännellä tikkua ja sit perä lähti taas pyörimään.

Että sillälailla, persiissä nyt on jotain mätää, mut pysy kuitenkin ilmassa jo paremmin kuin ekalla yrityksellä :)
Asfaltti tosin vähän hioi näköjään perän lapoja, onneksi noita on useampi pussillinen sivussa.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #15 : 23 Syyskuu, 2009, 18:35:08 »
hmm... paljonko on gain?
Ja onko nyt varmasti tuo korjaussuunta oikein, vaikka luulisi että pyörisi jo maassa ennkuin saa ilmaan... jos tuo toimii välillä oikein niin joku häiriö ??

Jos käännät perälavat että osoittavat runkoon päin, ja käännät kopteria niin ylemmän lavan pitäisi kääntyä sinnepäin minne kopterikin... silloin on suunta oikein.

Jos toisessa asennossa vatkasi edestakaisin perä niin se on oikea asento gyrolle... laske vain gainia niin pitäisi rauhoittua.
« Viimeksi muokattu: 23 Syyskuu, 2009, 18:37:13 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #16 : 23 Syyskuu, 2009, 18:48:00 »
Ja onhan peralavat oikeinpain ja pyorii oikeinpain eli peralapojen puolelta kopteria katsottaessa vastapaivaan?
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #17 : 23 Syyskuu, 2009, 18:51:02 »
Noniin, sinähän sen sanoit.. Enhän mä ole säätänyt mitään tuolta radioide gyro-arvoista  :D
Mitäs tuonne nyt siis kuuluu laittaa, ruudussa on:

GYRO (SW-B)
UP 50.0 %
DN 50.0 %

GYRO ON / INH (kumpi?)
SW->B
MODE->STD

Tolkuttoman viisas olo taas  ;D

Perälavat on oikein päin, senkin kerkesin jo tarkistamaan wikistä :)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #18 : 23 Syyskuu, 2009, 18:59:42 »
tuolla perälapa setillä tarkotin korjaus suuntaa et miten lavat liikku ku käännät kopterin perää, mut jos se on oikein niin... Tuosta futaban setistä en osaa sanoa mitään...
Veikkaus:
up = lentotila1
dn = lentotila2
Varmaan molempiin saa laittaa joku 65% ja siitä koittaa muuttelemalla hakee arvoa.
tuossa sw->b kohdassa luultavasti valitaan mistä kytkimestä voi vaihtaa up ja dn välillä
ja modesta en osaa arvata ^^

Joku futaba masteri osaa varmaa neuvoa oikein :p

MANUAALI varmaan auttaa asiaa enemmän kuin mun arvaukset.
Siis jos napsautit gyron korjaussuunnan eriksi niin tekikö perä edestakaista vispausta?
Joku vielä ohjeistaa miten futaba haluaa gyron gain piuhan että varmasti toimii nuiden arvojen vaihto... siis varmistaa että seki on johnyboilla oikein ^^
« Viimeksi muokattu: 23 Syyskuu, 2009, 19:01:31 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #19 : 23 Syyskuu, 2009, 19:08:09 »

Joo, kokeilin että korjaa kyllä oikeeseen suuntaan.
Tuo selittikin jo paljon mitä osasit sanoa, aukesi kokonaan tuo wikin selitys:

"16. Mekaanisen säädön jälkeen säädä GAIN esim. 80% STD- modessa, tai 60% GY- modessa. Tällöin gyro on AVCS/HH tilassa, ja ledi palaa jatkuvasti. Voit myös säätää jokaiselle lentotilalle oman gain-arvon, esim. NORM = 80%, IDLE UP= 72%. Jos perä alkaa vispata lennon aikana, täytyy gainia vähentää. Jos vispaamista ei ole, mutta perä ei tunnu pitävän hyvin, voi gainia lisätä. Huonosti pitävään perään voi myös auttaa paremman servon vaihtaminen tai perän linkistön herkistäminen. Parhaiten GY401 toimii s9254 tai s9257 servojen kanssa."

Huomasinpa muuten, ettei tainnut olla ihan pieni torppi se viimenen ennen kuin tulin sisään..
Aileron servo on mykkä, tai se pitää ääntä (digidigi), mutta ei liiku, välillä liikahtaa johonkin suuntaan. Ja kuori on melkeen polttavan kuuma.. Mitä tapahtu?  ???
Kaiken kruunaa se, että noita HS5065MG:tä ei vissiin Suomen maalta saa?

Itkettää ja naurattaa, mut jos huomenna on nätti sää niin tuun varmaankin Röylään jaska.t:n kanssa. Vaikkei tuo lentokuntoinen olisikaan, pääsee kummastelemaan muiden härpättimiä..

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #20 : 23 Syyskuu, 2009, 19:13:48 »
Joo kuulostaa kyllä että servo on entinen, olisiko jäänyt "bindaamaan" eli kanittamaan jotain vasten ja rikkonut itsensä... tutki nettikauppoja, sabe,hobbylinna jne... jos ei saa niin ulkomaailmasta sitten :P Itsekkin odotan nitron moottorin osia...(tulisipa ensi viikolla ;D)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

JCA

  • Vieras
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #21 : 23 Syyskuu, 2009, 19:26:07 »

65MG:tä sais kotimaasta, vaan tuota digi-mallia ei vissiinkään. Tolkuttoman hauskaa puuhaa. Hetken se pysy ilmassa (noin 10s), jäpitti siinä paikallaan, leiju aivan jämäkkänä siinä ja vastas ohjaukseen just eikä melkeen, se jätti hyvän fiiliksen.
Nyt sit vaan venaileen liksapäivää (opiskelijaelämää..) ja fast-ladille servotilausta, kaikkee muuta romua mulla kyllä ois, mut pitikö just se servo mennä, tai olis edes vaan rattaat napsunu   ::)
Onkohan toi Align RCE-BL35X muuten liian köykänen nopari, se käy niin poppana. Taidan tilailla uuden noparinkin servotilauksen yhteydessä, suosituksia?

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #22 : 23 Syyskuu, 2009, 19:54:50 »
Laita vaan joku erillinen SBEC/UBEC rinnalle, niin pääset halvemmalla. Ehkäpä myös akun kesto pitenee, kun ei tartte ilmaa turhaan lämmittää. Nopareiden sisäiset BEC:it ovat monesti LBEC-tyylisiä. Joku muu saa selittää eron, nyt pitää mennä nukkumaan, kello jo kohta taas aamuyö tällä aikavyöhykkeellä.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #23 : 23 Syyskuu, 2009, 20:00:07 »
>> Align RCE-BL35X
worked well enough for me.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mun tehosekoitin
« Vastaus #24 : 23 Syyskuu, 2009, 20:12:47 »
Kopu on paikallaan, mut perä ei vastaa komentoihin, kokeilin pari kertaa käännellä tikkua ja sit perä lähti taas pyörimään.
Joko siirsit gyron ja sen kaapelit mahdollisimman kauas moottorin kaapeleista? Eikä enää perä pärise, kun moottori laulaa?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
18 Vastauksia
7796 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Tammikuu, 2010, 14:18:59
kirjoittanut 1m4s0_