Kirjoittaja Aihe: Apua kolarilogien selvittelyyn  (Luettu 4773 kertaa)

Poissa pertsaaja

  • Aloitteleva torppari
  • *
Apua kolarilogien selvittelyyn
« : 23 Marraskuu, 2014, 16:01:28 »
Rakensin isälleni APM 2.6(RCTimer) -pohjaisen hexacopterin asuntojen kuvausta varten (hän on kiinteistövälittäjä). Opetin hänelle perusasiat, mutta hän on hyvin kokematon kopterin käytössä.
Kesällä hän oli lennolla menettänyt täysin hallinnan koko kopterista, kopteri karkasi ja hän sai sitä pari päivää etsiskellä ennenkuin löytyi.

Sain kopterin vasta nyt käsiini ja kaivoin sieltä kolarin aikaiset dataflash logit esiin.
Itse olen koittanut perehtyä logien tulkitsemiseen, mutta kun tuli oikeat kolarilogit eteen, meni sormi suuhun.
Omaan silmääni näyttää siltä, että tasan kaikki on mennyt pieleen ja vian määrittäminen on itselle mahdotonta.

Roll-in/Roll ja Pitch-in/Pitch heittelee ihan miten sattuu, radio menettää yhteyden ja GPS:n Hdop arvot on aivan liian korkeat.
Huomasin myös, että Roll-in käyrä "pätkii" kun tarpeeksi zoomaa. Tuota pätkimistä havaitsin myös kolaria edeltävissä lennoissa.

Isäni mukaan lentopaikan lähettyvillä meni isot voimalinjat ja itse löysin ilmakuvasta jonkinmoisen muunninaseman lentoreitin vierestä.

Kopteri tuntuu toimivan ihan hyvin nyt, en tosin ole uskaltanut sillä kovin paljoa lennellä, koska vika on vielä selvittämättä.
Osaisiko joku kokeneempi valaista asiaa. Onko flight controlleri seonnut? Häiritsikö voimalinjat? Vai jotain aivan muuta?

Logit löytyy tuolta --> http://www.filedropper.com/2014-07-2316-22-35
On yli 2000Kb niin en voinut laittaa liitteeksi.

Liitteenä .kmz tiedosto (lentotiedot google earthille)

Poissa IL3

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Apua kolarilogien selvittelyyn
« Vastaus #1 : 23 Marraskuu, 2014, 17:04:18 »
Voi olla aika vaarallista jos kiinteistöjen ja asuntojen (myös ihmisten?) lähellä täysin kokematon kuski lentelee.
Voi käydä hyvin kalliiksi..

Eikö kannattaisi (isäsi) aluksi harjoitella ihan kaikessa rauhassa kunnolla lennättäminen ja laitteisto tutuksi ja miettiä vasta sen jälkeen tuommoista kuvaamista kun on kunnolla hallussa touhu? Jättäisi ammattilaisille tuon touhun ainakin aluksi.

Poissa pertsaaja

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Apua kolarilogien selvittelyyn
« Vastaus #2 : 23 Marraskuu, 2014, 18:13:39 »
Voi olla aika vaarallista jos kiinteistöjen ja asuntojen (myös ihmisten?) lähellä täysin kokematon kuski lentelee.
Voi käydä hyvin kalliiksi..

Eikö kannattaisi (isäsi) aluksi harjoitella ihan kaikessa rauhassa kunnolla lennättäminen ja laitteisto tutuksi ja miettiä vasta sen jälkeen tuommoista kuvaamista kun on kunnolla hallussa touhu? Jättäisi ammattilaisille tuon touhun ainakin aluksi.

Jotenkin arvasin, että jotain tälläistä tulee oikean avun sijaan...

Ensinnäkin...
Hommasin isälleni ennen hexaa pienen quadin jolla harjoitella, että saa yleistuntumaa laitteeseen. Tällä hän lenteli pari kuukautta ennen hexan puikkoihin hyppäämistä.

Toiseksi, tein hänelle hyvin selväksi, että minkään arvokkaan (varsinkaan ihmisten) päällä ei lennellä.
Nousee talon vierestä ilmaan, ottaa kuvan ja laskeutuu.
Suosittelin käyttämään paljon apuja alkuun (alt hold, loiter, easy mode) kunnes laite tulee kunnolla tutuksi.

Käytiin harjoittelemassa pelloilla useamman kerran ennen ensimmäisten asuntojen kuvausta, ja parissa ekassa olin itsekkin mukana neuvomassa turvallista lentämistä.
Satun vaan itse asumaan yli 1000km päässä isästäni, joten en voi kokoaikaa olla häntä vahtimassa.
En toki itsekkään mikään _ammattilainen_ ole, vaikka jokunen kymmenen tuntia on tullutkin lenneltyä.

Kukaan meistä ei ole seppä syntyessään (paitsi tietenkin IL3, joka syntyi spektrum dx8 kädessä).
On todella absurdia ajatella että jokainen kopterikuski olisi ammattilainen. Kaikki on aloittanut tyhjästä.
Pääasia on että kaiken pyrkii tekemään mahdollisimman turvallisesti, ja sitä olen painottanut alusta asti, mutta kun kopteri lähtee omia menojaan, ei auta vaikka kuinka ammatilainen olisi puikoissa.

Arvostaisin, jos jatkossa pysyttäisiin varsinaisen ongelman äärellä, eli mikä osa petti?
Jotta hexasta saisi vielä joku päivä luotettavasti taivaalla pysyvän härvelin.

Poissa IL3

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Apua kolarilogien selvittelyyn
« Vastaus #3 : 23 Marraskuu, 2014, 18:39:47 »
Pahoitteluni, ei ollut tarkoitus syyttää tai syyllistää.
Sain vain näköjään väärän kuvan tilanteesta.
Hyvältähän toi sun ja isäs tilanne vaikuttaa nyt kun asiaa tarkensit :)

Mä se vasta aloittelijan perikuva olenkin  ;D
Enkä ole edes isäsi tasoinen lentäjä, mun tämänastiset kokemukset sijoittuu vasta juurikin tuollaisiin "harjoitteluvehkeisiin".

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Apua kolarilogien selvittelyyn
« Vastaus #4 : 25 Marraskuu, 2014, 09:45:33 »
Eihän ne häiriöt ja toimintapoikkeamat vaan johtuneet niistä voimalinjoista tai siitä muuntoasemasta ?
Vähäisellä lennätyskokemuksella ja kaikki avusteet päällä en kyllä itse lähtis noiden lähellä mitään lentävää ilmaan nostamaan.
Ja kyllä tuota negatiivistä kritiikkiä on myös kestettävä, ei sitä kukaan ilkeyksissään sano (paitsi multien dissaajat).

Olisko kuvaa laittaa heksasta ja installaatiosta yleensä ?


« Viimeksi muokattu: 25 Marraskuu, 2014, 10:05:20 kirjoittanut Ves@ »

Poissa pertsaaja

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Apua kolarilogien selvittelyyn
« Vastaus #5 : 25 Marraskuu, 2014, 20:26:11 »
Jooh, pahoitteluni IL3:lle avautumisestani, oli pitkä ja vittumainen päivä takana ja pinna hieman kireällä...

Minulla oli mielessä lähinnä flight controllerin sekoaminen ja noi voimalinjat.
Itse kun en kovin lähellä voimalinjoja lentele, niin en osaa oikein sanoa kuinka herkästi niistä häiriötä ottaa.

Mitä katselin google earthista, niin onhan se käynyt aivan niiden vieressä (n.20m päässä), mutta korkeutta on ollut jo n. 200m ja hallinta menetetty. Siinä vaiheessa kun isäni oli menettänyt hallinnan, niin voimalinjoihin näyttäisi olevan jonkun matkaa. Tosin, vaikea sanoa ilmakuvasta kuinka lähellä on pienempiä linjoja mennyt.

Tuossa on kuva hexasta ilman kupua, kameraa ja akkuja (akut on 2x 5000mAh/14,8 V jotka menevät laskeutumistelineiden sisään).


Poissa porepe

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Apua kolarilogien selvittelyyn
« Vastaus #6 : 30 Marraskuu, 2014, 10:24:38 »
Tämä nyt voi olla tyhmä kysymys parin kuukauden harjoittelun jälkeen mutta menikö alkurutiinit varmasti ohjekirjan mukan eli kopu maahan, virrat päälle ja odotellaan + 3minuuttia että kalibroi ja löytää hyvän gps singnaalin jonka jälkeen virrat pois ja sama uusiksi ennen lähtöä... lisäksi osa APMistä kärsii sellaisesta ongelmasta jos koneen armaa ja disarmaa muutamaan kertaan tai siirtää käsin ennen lähtöä niin kompassi on sekaisin kuin seinäkello... Jos kompassin kalibrointi oli vaiheessa kun lennettiin lähellä linjoja se saattoi ottaa nuo linjat kiinni ja kun noustiin ylös olikin pohjoinen taas pohjoisessa...

Poissa pertsaaja

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Apua kolarilogien selvittelyyn
« Vastaus #7 : 30 Marraskuu, 2014, 17:03:13 »
Neuvoin isääni odottamaan vähintään 5min, että gps löytää signaalin ja näin hän sanoi tehneensä myös kyseisellä lennolla.

Kävin tänään vähän paremmalla ajalla testailemassa kopteria ja huomasin, että gps:sä on jotain häikkää.
Löytää kyllä satelliitit, mutta kun laittaa esim loiterin päälle niin yrittää lähteä karkuun (tämä yli 10min jälkeen). Nyt tutkiessani kolarin logeja, näyttäisi siltä, että isäni on lennellyt normaalisti althold apunaan kunnes laittoi loiterin päälle. Kopteri alkoi karkaamaan ja mitä luultavimmin on pientä panikointia tapahtunut ja kopteri lentänyt vaan kauemmas ja menettänyt yhteyden radioon, jolloin RTL (return to launch) on mennyt päälle ja sekoilevan gps:sän kanssa vaan pahentanut tilannetta.

Taidan laittaa uuden gps:n tilaukseen ja toivoa, että sillä korjaantuisi.

Poissa porepe

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Apua kolarilogien selvittelyyn
« Vastaus #8 : 30 Marraskuu, 2014, 17:15:17 »
Jos APM menettää tai sekoittaa kompasssin se lähtee ajamaan täysillä ympyrää löytääkseen pohjoisen tämä siis loiter tilassa... Moni hätääntyy ja luulee että kopu karkaa vaikka se itseasiassa ajaakin ympyrää joka voi olla kyllä pirun iso...

Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Vs: Apua kolarilogien selvittelyyn
« Vastaus #9 : 03 Joulukuu, 2014, 12:34:50 »
Omissa kopuissani törmäsin vähän väliä BAD GPS POS - herjaan. Valot oli sinisenä, mutta telemetria kertoi jotain olevan vialla. Ongelma ilmeni paljon heittelevänä paikkatietona. Siitä taas seuraa pahimmillaan Fence breach ja RTL väärin tulkittuun paikkaan. Tuosta herjasta pääsi eroon ajamalla jotkut parametrit sisään uudelleen. Tosin herja palasi takaisin jonkun ajan päästä. Tämä on tapahtunut Arduflyerilla ja Jdronesin APM purkilla.
Tähän vaivaan pääsee kiinni vain telemetrialla.

Mahdollisia karkailun syitä on paljon ja tämä yksi niistä.

Poissa Qtp

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Apua kolarilogien selvittelyyn
« Vastaus #10 : 28 Joulukuu, 2014, 11:05:09 »
Vaikka olen uusi lentäjä eikö voimalinjat ja kalliot ovat sellaisia jotka sekottaa kompassin ja melkeen olisi kalibroitava uudestaan ? Nuissahan on aika vahvaa mangetismia myös kallioissa

Poissa PetriK

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Apua kolarilogien selvittelyyn
« Vastaus #11 : 28 Joulukuu, 2014, 15:02:05 »
Itsellä on myös muutaman kerran APM controllerilla oleva kopteri lähtenyt loiterilla kiinan suuntaan juurikin tuon huonon gps signaalin takia. Onneksi tuo manuaalilentäminen on juurtunut selkärankaan, niin kopukka on ollut aina helppo ottaa hallintaan. Tuntuu että halvimpien gps palikoiden kanssa on ollut tuota ongelmaa. 3dr roboticsilta tilaama gps kalikka on toiminut mallikkaasti.

APM:n gps lukko taitaa syntyä jo viidellä satelliitilla, mutta odottelen aina vähintään 7-8 satelliittia ennen kuin lähden lentämään.
HJ450 APM FPV // F550 APM GPS GIMBAL FPV // 9xr

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
2863 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Elokuu, 2009, 20:08:18
kirjoittanut ropellihattu
4 Vastauksia
14286 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Elokuu, 2011, 12:49:33
kirjoittanut jaani13
5 Vastauksia
3142 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Elokuu, 2012, 22:28:27
kirjoittanut heikkit
13 Vastauksia
8270 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Kesäkuu, 2013, 12:50:07
kirjoittanut oskuk
8 Vastauksia
4205 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Marraskuu, 2014, 13:26:24
kirjoittanut 3asyOne