Kirjoittaja Aihe: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix  (Luettu 25149 kertaa)

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #25 : 23 Joulukuu, 2013, 19:54:51 »
Taraniksestä löytyy kaikenlaista, mutta ne valikkorakenteet on hanurista. Ongelma on lähinnä tietää, mitä sieltä löytyy ja mistä se löytyy. Kun noi on selvillä, pitää ratkaista ongelma: Miten sinne päästään ja kuinka eri kenttiä pitää tulkita. *puhisee*

teetkö mankalla vai companionilla noi asetukset?
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #26 : 23 Joulukuu, 2013, 20:17:36 »
Jos phoenixissa haluaa säädellä kopterin moottorin kierroksia portaattomasti, tulee governorin olla pois päältä. Muuten se on vain "on/ff", mutta niinhän se kuuluukin olla. Kopteria ei lennetä moottorin kierroksia muuttamalla vaan lapakulmia säätämällä.

Poissa Jaava53

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Quad-kopteri
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #27 : 23 Joulukuu, 2013, 20:37:30 »
teetkö mankalla vai companionilla noi asetukset?
Taraniksella olen tehnyt asetuksia, vaikka on mulla toi Companion9x myös asennettuna. Ehkä sen käyttö hieman helpottaisi, mutta toisaalta olisi hyvä oppia ton lähettimenkin kanssa pelaaminen.
Elämä on taiteilua nuoralla - astalon kanssa huitoen tippuu ennenpitkää itsekin.

Poissa Jaava53

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Quad-kopteri
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #28 : 23 Joulukuu, 2013, 20:39:56 »
Jos phoenixissa haluaa säädellä kopterin moottorin kierroksia portaattomasti, tulee governorin olla pois päältä. Muuten se on vain "on/ff", mutta niinhän se kuuluukin olla. Kopteria ei lennetä moottorin kierroksia muuttamalla vaan lapakulmia säätämällä.
Eiks monissa pienissä kopterissa ole pelkkä kaasukahva, jolla kuski sit antaa lisää hanaa kun roottorista alkaa kierrokset tippua. Ja päinvastoin. Eiks toi "governor" ole sama kuin kuin vakiokierrosnopeussäädin .
Elämä on taiteilua nuoralla - astalon kanssa huitoen tippuu ennenpitkää itsekin.

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #29 : 23 Joulukuu, 2013, 21:54:30 »
Eiks monissa pienissä kopterissa ole pelkkä kaasukahva, jolla kuski sit antaa lisää hanaa kun roottorista alkaa kierrokset tippua. Ja päinvastoin. Eiks toi "governor" ole sama kuin kuin vakiokierrosnopeussäädin .
Pelkkä kaasukahva viittaisi fixed pitch, eli kiinteälapakulmaisiin koptereihin. Niitä ohjataan kaasulla, kun lapakulmat ei muutu. Mutta noita ei pidä sekoittaa 'varsinaisiin' koptereihin. Niissä kierrokset koitetaan pitää vakiona ja ohjaus tapahtuu lapakulmilla.

Govi on just toi. Sille annetaan joku kierrosluku nupissa, jonka se sitten koittaa pitää tasaisesti kuormasta riippumatta. Näin yksi kertaistetusti.
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa Jaava53

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Quad-kopteri
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #30 : 24 Joulukuu, 2013, 10:40:04 »
Pelkkä kaasukahva viittaisi fixed pitch, eli kiinteälapakulmaisiin koptereihin. Niitä ohjataan kaasulla, kun lapakulmat ei muutu.
Jos lapakulmat ei muutu, niin kuinka saat kallistettua (eteen, taakse, sivuille) sellaista kopteria? Ethän sinä autogiroa tarkoita? Vai onko niissäkään kiinteät lapojen kulmat. Eiks toi cyclic (mikä tää nyt on suomeksi - siis lapa on eri puolilla eri kulmissa) ohjaus vaadi ihan välttämäti kääntyvät lapakulmat.

Minusta kopterissa on aina keppi vasemmalle kädelle, josta lapakulmia säädetään: keppiä ylös, nostovoimaa lisää ja päinvastoin. Ja kepin päässä on kiertyvä hantaaki, kuin mopossa, josta kaasu säädetään sopivaksi: Nousussa ja kaarteessa hieman lisää kaasua, jotta roottorin kierrokset säilyy. Ja liukuessa alaspäin, pienillä lapakulmilla, kaasua voi pienentää, ettei roottori ala kiertää turhan vauhdikkaasti.

Niin ja noissa kalliimman pään kopuissa on sitten automatiikkoja hoitamaan yhtä sun toista.
« Viimeksi muokattu: 24 Joulukuu, 2013, 10:54:29 kirjoittanut Jaava53 »
Elämä on taiteilua nuoralla - astalon kanssa huitoen tippuu ennenpitkää itsekin.

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #31 : 24 Joulukuu, 2013, 10:44:19 »
Puhutaankos tässä nyt sekaisin oikeista ja leikki koptereista ? Eihän tässä kestä kukaan kohta perässä mikä asetus on pielessä  ;D

Poissa Jaava53

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Quad-kopteri
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #32 : 24 Joulukuu, 2013, 10:48:18 »
Puhutaankos tässä nyt sekaisin oikeista ja leikki koptereista ? Eihän tässä kestä kukaan kohta perässä mikä asetus on pielessä  ;D
Tällaista tää on aina ollut näillä keskustelufoorumeilla. Rönsyillään. ;D Mutta varsinkin asia-/harraste-foorumeilla jonkinlainen yhteys alkuperäiseen asiaan säilyy.

Ja onhan se hyvä tietää millaisilla vempaimilla mitä tahansa kopuja ohjataan. Kuinka asetuksia voi kuvitellakaan saavansa kohdalleen Tarniksesta, jos ei tiedä mistä kopuun saa korkeutta. :-\
« Viimeksi muokattu: 24 Joulukuu, 2013, 10:52:01 kirjoittanut Jaava53 »
Elämä on taiteilua nuoralla - astalon kanssa huitoen tippuu ennenpitkää itsekin.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #33 : 24 Joulukuu, 2013, 12:10:06 »
Näitä rc koptereita lennetään niin että moottorille asetetaan kytkimellä vakiokierroksia esim kolmiasentoiseen kytkimeen rundit 3000/3200/3500 tätä kytkintä sanoitaan lentotila tai idle kytkimeksi. Toinen kytkin jota kutsutaa holdiksi ohjelmoidaan sitte niin että sen kääntämällä moottori sammuu. 

Itse konetta ohjataan niin että vasempaa tikkua ylösalas liikutettaessa kopterin nostetta säätävät collective lapakulmat säätyy. Vasenta tikkua sivuille säädettäessä käännetään perää.

Oikeasta tikusta kallistellaan sitte eteen taakse ja sivuille. Eli oikeasta tikusta säädetään niin sanottuja cyclic kulmia.  Moottorin kierroksia ei säädetä tikuista muuta kun poikkeuksellisissa setupeissa ja erikoistarpeissa. Esimerkiksi nitrokopterin lentoonlähtö jolloin kaasua pitää annostella rauhassa. Sähkökoptereissa on softstartit jotka hoitaa halutut kierrokset nuppiin automaagisesti.

Kun puhutaan noista kiinteälapakulmasista leluista tarkotetaan ns fixed pitch vehjettä jossa ei säädellä collectivea koska siihen on kiinteät kulmat. Tässä nosteen annostelu tapahtuu kaasulla. Cyclic eli kallisteluun vaadittavat kulmat nupista löytyy tottakai jos aiotaan liikehtiä.

Kannattaa pitää noi lelut ja niiden käsitteet ihan erillään ns oikeista rc koptereista koska ne on ihan eri vehkeitä.

Phoenixista saa kyllä säädettyä kaikki kanavat juuri niihin liikepintoihin mihin haluaa. Ohjeita on netti pullollaan ja täältäkin voi kysyä mutta kannattaa laittaa liitteeksi vaikka video niin on sitte helpompi keksiä mistä kiikastaa.
« Viimeksi muokattu: 24 Joulukuu, 2013, 12:11:57 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #34 : 24 Joulukuu, 2013, 12:38:03 »
Toisaalta taas, jos katsoo tämän viestiketjun aihepiiriä, niin onko hakusessa asetukset multikopteriin koska ollaan Multikopterit osiolla ?
Kysymykseen en osaa kuitenkaan vastata, koska en ole kertaakaan multikopteria simulaattorissa lennättänyt, vain muuttuvalapakulmaisia koptereita.

Ja vielä yks pointti, kun lennättää sekä multi- ja muuttuvakulmaisia koptereita, EI tarvitse ilkkua kummankaan lennättäjille.

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #35 : 24 Joulukuu, 2013, 13:55:36 »
Toisaalta taas, jos katsoo tämän viestiketjun aihepiiriä, niin onko hakusessa asetukset multikopteriin koska ollaan Multikopterit osiolla ?
Kysymykseen en osaa kuitenkaan vastata, koska en ole kertaakaan multikopteria simulaattorissa lennättänyt, vain muuttuvalapakulmaisia koptereita.

Ja vielä yks pointti, kun lennättää sekä multi- ja muuttuvakulmaisia koptereita, EI tarvitse ilkkua kummankaan lennättäjille.
Tai sitten voi ilkkua molempia. ;)

Mutta asiaan. En ole kyllä muuta kuin kokeillu jotain multia phoenixissa, mutta silloin mentiin ihan samoilla asetuksilla kuin tavallisten kopterien kanssa.
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa Jaava53

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Quad-kopteri
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #36 : 24 Joulukuu, 2013, 15:04:00 »
Toisaalta taas, jos katsoo tämän viestiketjun aihepiiriä, niin onko hakusessa asetukset multikopteriin koska ollaan Multikopterit osiolla ?
Minä en vaan huomannut tuota, kun kuitenkin olen vaan selvitellyt varsinaisesti ton Taraniksen ja simulaattorin naittamista. Kokeilumielellä sitten ihan tavallisiakin kopterita piti alkaa simulointilennättämään, eikä se käynyt niin ku8in lentokoneissa, multikopterissa, eikä edes kuten kaksi ja neliroottorisissa, jotka kaikki (perus-)lentää samoilla asetuksilla. Mutta täysveristä kopteria ei saa edes ilmaan.

Lainaus käyttäjältä: jinx
En ole kyllä muuta kuin kokeillu jotain multia phoenixissa, mutta silloin mentiin ihan samoilla asetuksilla kuin tavallisten kopterien kanssa.
Hmmm .. kappas ne toimii sitten noinkin.

Mun pitäis saada vaan selkärankaan noiden tikkujen liikuttelu multien kanssa. Ja lentokoneidenkin. Muu on kuriositeettia.
Elämä on taiteilua nuoralla - astalon kanssa huitoen tippuu ennenpitkää itsekin.

Poissa Jaava53

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Quad-kopteri
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #37 : 24 Joulukuu, 2013, 15:05:57 »
Näitä rc koptereita lennetään niin että moottorille asetetaan kytkimellä vakiokierroksia esim kolmiasentoiseen kytkimeen rundit 3000/3200/3500 tätä kytkintä sanoitaan lentotila tai idle kytkimeksi. Toinen kytkin jota kutsutaa holdiksi ohjelmoidaan sitte niin että sen kääntämällä moottori sammuu.

Tää oli mulle ihan uutta ja outoa. Kiitos.
Miksi muuten säätää portaallisesti, miksei oikeen potikasta? Potikalla sais kaikki noi, eikä menis kuin yksi kanava.
« Viimeksi muokattu: 24 Joulukuu, 2013, 15:08:02 kirjoittanut Jaava53 »
Elämä on taiteilua nuoralla - astalon kanssa huitoen tippuu ennenpitkää itsekin.

Poissa Konna

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #38 : 24 Joulukuu, 2013, 15:11:54 »
Jos haluat portaallisen se on jo niin sanottu normi mode. Tempputila eli idle taas mahdollistaa negatiiviset lapakulmat moottorin sammumatta. Ja itse olen ainakin sitä mieltä että kopu lentää paremmin kun nupissa on reilummin kiekkoja. Omassa rexissä en muulla oikeastaan lennä kuin vakiokierroksilla.
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa Konna

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #39 : 24 Joulukuu, 2013, 15:13:21 »
Ai niin ja kaasu on vain yksi kanava vaikka siihen useamman kytkimen käyttääkin...
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #40 : 24 Joulukuu, 2013, 17:09:11 »
Tää oli mulle ihan uutta ja outoa. Kiitos.
Miksi muuten säätää portaallisesti, miksei oikeen potikasta? Potikalla sais kaikki noi, eikä menis kuin yksi kanava.

Eipä siihen enempää kanavia mene muutenkaan :D samaan kanavaan voi ohjelmoida monta eri kytkintä ja kytkimet voi priorisoida keskenään.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk


Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #41 : 25 Joulukuu, 2013, 08:53:02 »
tuodaans taas astialle... eli mikäli ei oo lueskellu niin tuolla lennokit.netin puolella on kattavaa tietoa taraniksesta ja sen toiminnasta... löytyy myös muutama säätövideokin. Tietysti jos rekisteröityis sinne niin vois kysellä noilta fiksummilta vähän tarkempia ohjeita(vaikka ovatkin lennokkiväkeä).
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #42 : 25 Joulukuu, 2013, 13:27:41 »
Kaikki oo pelkästään lennokkiväkeä... minäkin yritän opetella apinan raivolla kopterin lennätystä. Keskustelu Taraniksesta on vain keskittynyt lennunettiin ja toisaalta hyvä ettei repeä kovin sirpaleiseksi kuten RCGroupsissa on käynyt.

Mutta aiheeseen, yhdistelmällä Taranis & Phoenix olen simutellut jo jonkin aikaa.  Taranis sopii oikein hyvin Phoenixin perään juurikin helpon ohjelmoitavuuden vuoksi.
Minulla on parikin eri Futabaa ja voin sanoa että ne vasta ovat p.i.t.a kun niitä sovittaa toimimaan simulaattoreiden kanssa.
Taraniksessa ei vain ole juuri mitään valmiina, pitää tietää mitä tahtoo. Ei sitten myöskään tarvitse kikkailla valmiiden kovakoodausten kanssa jatkossa, silloin sitten varsinaiset juhlat alkavat  ;D

Taraniksen yhteensovittamisessa Phoenixiin olen tehnyt suosiolla Phoenixin päässä oman Custom Profilen jonka olen nimennyt "Taranis" (kuinka ollakaan...)

Taranikseen Phoenixilla simutusta varten tein mallin  "Phoenix Simu", jossa sisäinen radio pois päältä jottei turhaan kuluta akkua radioliikenteeseen ja Trainer asetus Slaveksi ja lähetettävät kanavat Ch1...Ch8. Tällöin Taranis lähettää trainer-liittimeen kanavia 1...8, olettaen että mikserissä on niille tehty määritykset.

Sitten vain Phoenixin Profile editissä Helicopter -osiossa pitää sovittaa mitä kanavia haluaa käyttää ja mitä sitten laittaa Taraniksen pukkaamaan johtoon.
Omat asetukset seuraavasti:
Cyclic pitch = Controller Ch1 ja Invert = Taraniksessa mikserissä CH1
Cyclic roll = Controller Ch 2 = Taraniksessa mikserissä CH2
Collective pitch = Controller Ch 3 = Taraniksessa mikserissä CH3 Thr
Throttle hold = Controller Ch 7= Taraniksessa mikserissä CH7 jossa 100  kytkimeltä SG (oikea nurkka)
Idle Up = Controller Ch 5 = Taraniksessa mikserissä 100 kytkimeltä SF (vasen etunurkka)
Flybarless mode = Static 100%
Ja General osiossa Throttle = Controller Ch 3

Kokeneemmat osaavat varmaan sanoa miten kriittiset toiminnot kuten Thr hold  kannattaa sijoittaa kytkimille, itse olen tottunut paniikissa repimään mankan oikeasta nurkasta ylös, sitten taas Idle upin vasemmalle nurkalle. Fyysistenkin kytkimien paikkoja voi myös vaihdella, ainakin monet ovat vaihtaneet oikeasta nurkasta pois 2-as-momentary vipstaakin ja tilalle on-off kytkimen juurikin throttle holdin takia..

Olen laittanut hieman (20%) expoja tikuille Taraniksen päässä. Muutenkin kaikenlainen hienosäätö mieluummin mankassa kuin simun puolella.

Ja rohkaisisin tekemään kaikenlaiset kokeilut ja ohjelmoinnit Companion9X:ssä, siellä voi myös simuloida radion toimintaa (paitsi äänien ja telemtrian osalta). On nimittäin paljon nopeampaa näpytellä tietokoneen näppäimistöä ja käyttää hiirtä ja copy-pastea ja valita muuttujia pitkistä dropdown -valikoista isolla ruudulla kuin väkertää asioita mankan väkisinkin kankean käyttöliittymän kautta. Kaikki kyllä löytyy toki mankastakin, sikäli oma valinta. Mutta viimeistään siinä vaiheessa kun alkaa hienosäätämään 17 pisteen käyriä ja funktioita ja vähänkin monikerroksisimpia miksauksia niin Companion9X on ihan ehdoton.






 
 
HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa Jaava53

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Quad-kopteri
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #43 : 26 Joulukuu, 2013, 17:01:00 »
Ai niin ja kaasu on vain yksi kanava vaikka siihen useamman kytkimen käyttääkin...
Lainaus käyttäjältä: Konna
Eipä siihen enempää kanavia mene muutenkaan :D samaan kanavaan voi ohjelmoida monta eri kytkintä ja kytkimet voi priorisoida keskenään.
Olis tätä saattanut epäillä, kun lähettimessä on kytkimiä sen verran, ettei kanavat riittäis vissiin kaikille. Täytyypä kokeilla kun taas ehdin.

Lainaus käyttäjältä: proffa84
eli mikäli ei oo lueskellu niin tuolla lennokit.netin puolella on kattavaa tietoa taraniksesta ja sen toiminnasta... löytyy myös muutama säätövideokin. Tietysti jos rekisteröityis sinne niin vois kysellä noilta fiksummilta vähän tarkempia ohjeita(vaikka ovatkin lennokkiväkeä).
Lainaus käyttäjältä: Picea
Keskustelu Taraniksesta on vain keskittynyt lennunettiin ja toisaalta hyvä ettei repeä kovin sirpaleiseksi kuten RCGroupsissa on käynyt.
Joo, olen jo rekisteröitynyt ja kirjoitellutkin ton quadin siipiprojektista aerodynamiikka-alueella. En vain ole ehtinyt kovin paljoa lueskelemaan, ja koko touhu on mulla vasta lapsenkengissä. Täytyy kirjotella sinne myös Taraniksesta, kunhan tulee hieman totisempia kysymyksiä.
Kiitos  Picea pitkästä ja seikkaperäisestä vastauksesta. Tuollaista tässä vaiheessa oppimiskäyrää taapertava tarvistee.

« Viimeksi muokattu: 26 Joulukuu, 2013, 17:02:43 kirjoittanut Jaava53 »
Elämä on taiteilua nuoralla - astalon kanssa huitoen tippuu ennenpitkää itsekin.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #44 : 26 Joulukuu, 2013, 17:33:20 »
nää olis jokaisen alottelevan kopteristin syytä lukasta ajatuksella läpitte http://www.kopterit.net/index.php?board=128.0

osa on vähä vanhaa mutta silti ihan kuranttia tietoa
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Jaava53

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Quad-kopteri
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #45 : 27 Joulukuu, 2013, 01:25:04 »
Ainoa syy miksi mä ryhdyin koko touhuun on multikopterit. Ja nyt tuntuu että uppoan syvemmälle vaaralista vauhtia. Ensin tuli niin hyvä lähetin vastaan, tämä Taranis, että sehän oli pakko saada. Vaikka miehellä ei ollut yhtään mitään muuta RC-touhuun liittyvää vielä.
Simulaattorin päädyin hommaamaan vaan siksi, ettei plantaasilta tarvi kaikkea metsää kaataa, kun omatekemät puurakenteiset multit törmäilee ja menee tuhannen päreiksi. 
No sit mua alkoi kauhistuttaan toi multien taipumus tippuilla holtittomasti: Nehän on vaarallisia. Ja seuraavaksipiti alkaa miettiä menetelmiä. Ja nyt mä olen kehittämässä quatrokopteria, jossa on siipi! Materiaalitkin on ostettu ja rakentamisesta ollaan siirtymässä pian testivaiheeseen (perääntyä ei enään voi). Mutta tää on vaan testiliidin, ja elektroniikkaa edustaa hiekkasäkit painonsa muodossa.
Mutta kun ton simulaattorin sain käsiini, niin täytyhän mun kokeilla niitä muitakin juttuja. Kopteriakin. Toivottavasti tässä ei käy niin, että vielä ostan tollasen hyrrän. Tai moottoroidun liidokin. Sellasen missä kärkiväli on 4m!
Jos luen ton kaiken kopterimateriaalin, niin olenko askeleen lähempänä kopterikauppaa vai jo ovella.

Noi simulaattorin quatrot on muuten lastenleikkiä lennättää koptereihin verrattuna.
« Viimeksi muokattu: 27 Joulukuu, 2013, 01:26:50 kirjoittanut Jaava53 »
Elämä on taiteilua nuoralla - astalon kanssa huitoen tippuu ennenpitkää itsekin.

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #46 : 27 Joulukuu, 2013, 09:23:12 »
Ainoa syy miksi mä ryhdyin koko touhuun on multikopterit. Ja nyt tuntuu että uppoan syvemmälle vaaralista vauhtia. Ensin tuli niin hyvä lähetin vastaan, tämä Taranis, että sehän oli pakko saada. Vaikka miehellä ei ollut yhtään mitään muuta RC-touhuun liittyvää vielä.
Simulaattorin päädyin hommaamaan vaan siksi, ettei plantaasilta tarvi kaikkea metsää kaataa, kun omatekemät puurakenteiset multit törmäilee ja menee tuhannen päreiksi. 
No sit mua alkoi kauhistuttaan toi multien taipumus tippuilla holtittomasti: Nehän on vaarallisia. Ja seuraavaksipiti alkaa miettiä menetelmiä. Ja nyt mä olen kehittämässä quatrokopteria, jossa on siipi! Materiaalitkin on ostettu ja rakentamisesta ollaan siirtymässä pian testivaiheeseen (perääntyä ei enään voi). Mutta tää on vaan testiliidin, ja elektroniikkaa edustaa hiekkasäkit painonsa muodossa.
Mutta kun ton simulaattorin sain käsiini, niin täytyhän mun kokeilla niitä muitakin juttuja. Kopteriakin. Toivottavasti tässä ei käy niin, että vielä ostan tollasen hyrrän. Tai moottoroidun liidokin. Sellasen missä kärkiväli on 4m!
Jos luen ton kaiken kopterimateriaalin, niin olenko askeleen lähempänä kopterikauppaa vai jo ovella.

Noi simulaattorin quatrot on muuten lastenleikkiä lennättää koptereihin verrattuna.

Ei tuo taranis ollenkaan huono vaihtoehto ole... se vaan vaatii aika paljon syventymistä jotta aukee(ja suosittelen sitä companion9x:n käyttöä).

ei mulla kyl multi oo juurikaan ittekseen tullu alas... aina on ollut syy jos alas on tullut... ne on ne phantomit(ja ehkä jotkut nazat, joka on myös phantomin sisällä) jotka karkailee ja sekin johtuu vaan suhteellisen monesti käyttäjän kokemattomuudesta tilanteen korjaamisessa eli manuaalitilan käyttö GPS-härön sattuessa.

jos luet kaikken kopteritiedon niin se on vain omasta mielen lujuudesta kiinni käännytkö sellaisten houkutukseen... itse kyllä aika paljon tiedän normi rc-kopujen toiminnasta mut silti olen pitäytyny vain multeissa(en siis kaikkea). Itselläni on meinaan tarkka syy miksi multeja aloin rakentelemaan... niiden pieni liikkuvien osien määrä... kopulla kun tuut vähän huonosti alas niin se tietää lähes automaagisesti remonttia... multilla olen saanut alumiinivarsia kieroksi jotka voi vaan taivuttaa suoraks ja ropellit ottanu itteensä jotka vaihtaa muutamaan minuuttiin.
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa Jaava53

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Quad-kopteri
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #47 : 27 Joulukuu, 2013, 12:59:19 »
Ei tuo taranis ollenkaan huono vaihtoehto ole... se vaan vaatii aika paljon syventymistä jotta aukee(ja suosittelen sitä companion9x:n käyttöä).
Tarkotus on syventyä, mutta kun eläkeläisellä on niin kovat kiireet, ettei meinaa ehtiä:)
Tarkotus on käyttää myös Arduino:n yhteyteen tehtyä lennonohjain-elektroniikkaa ja nimenomaan open-source lähdekoodia. Kun on noita koodaushommia tullut tehtyä aika paljon aikoinaan - veri vetää.

Lainaus käyttäjältä: proffa84
ei mulla kyl multi oo juurikaan ittekseen tullu alas... aina on ollut syy jos alas on tullut... ne on ne phantomit(ja ehkä jotkut nazat, joka on myös phantomin sisällä) jotka karkailee ja sekin johtuu vaan suhteellisen monesti käyttäjän kokemattomuudesta tilanteen korjaamisessa eli manuaalitilan käyttö GPS-härön sattuessa.
Mä törmäsin hetimiten uutiseen, joka kertoi kokeneen multilennättäjän menettäneen puolet päästään. Tai en enää muista kuinka päin se oli; sekö sai mut kiinnostumaan näistä :o
Joka tapauksessa toi vakavien onnettomuuksien riski on olemassa. Vakavin se, että ihminen loukkaantuu, johtuen lennättäjän kyvyistä, sää-oloista, muista lennättäjistä, ympäristöstä (mm. puiden oksia, sähkölankoja), ohjelmien vioista ja tietysti mekaanisista tai elektronisista rikkoutumisista. Akkukin saattaa loppua kesken lennon ja multi tulee alas kuin kivi.
Montako kertaa tarvii multia lennättää, että todennäköisyys tonttaukselle/hallinnan menetykselle kasvaa 99 prosenttiin. Tää olis helppo laskea kun tietäis vaikka nyt Suomessa tapahtuneiden multilennätysten ja tonttausten (oikea termi?) määrän. Olis muuten kiinnostavaa tilastoida RC-kentillä tällaista aineistoa!

Lainaus käyttäjältä: proffa84
jos luet kaikken kopteritiedon niin se on vain omasta mielen lujuudesta kiinni käännytkö sellaisten houkutukseen
Mä en luottais mun mielen lujuuteen ... enkä kyllä monen muunkaan tuntemani ihmisen. Tupakkalakostakin selviää helposti pari päivää, mutta monelle kaksi viikkoakin on mahdoton tehtävä. Vaikka luulevat/uskovat joskus lopettavansa - kunhan tekevät päätöksen.
Mielenlujuuteen liittyy aika paljon liioittelua. Auttaneeko tuo sitten ihmistä selviämään, kun voi ainakin uskoa kykenevänsä päätöksiin.

Mutta onhan mun tohon kopteritietouteenkin tutustuttava. Kunhan venkoilen.
« Viimeksi muokattu: 27 Joulukuu, 2013, 15:17:25 kirjoittanut Jaava53 »
Elämä on taiteilua nuoralla - astalon kanssa huitoen tippuu ennenpitkää itsekin.

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #48 : 27 Joulukuu, 2013, 15:14:47 »

Mä en luottais mun mielen lujuuteen ... enkä kyllä monen muunkaan tuntemani ihmisen. Tupakkalakostakin selviää helposti pari päivää, mutta monelle kaksi viikkoakin on mahdoton tehtävä. Vaikka luulevat/uskovat joskus lopettavansa - kunhan tekevät päätöksen.
Mielenlujuuteen liittyy aika paljon liioittelua. Auttaneeko tuo sitten ihmistä selviämään, kun voi ainakin uskoa kykenevänsä päätöksiin.

Päätöksestä se vaan kiinni on, mutta kannattaa muistaa, ettei kukaan valehtele niin hyvin kuin ihminen itse, on kyse sitten lelujen tarpeesta tai vain yhden tupakan vetämisestä. Nykyään on lisäkeinoja valehdella itselle: ei tarvitse lopettaa, kun voi vaihtaa kevyempään, sähkötupakkaan, purkkaan tms. amerikanhuijaukseen. Siirrretään sitä vastuuta itseltä johonkin muuhun.

Jos neljä päivää on ollut ilman, ainainin sen jälkeen sijaiskemikaalien vetäminen on ihan itsepetosta.

Poissa Jaava53

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Quad-kopteri
Vs: Lähetin Taranis + Simulaattori Phoenix
« Vastaus #49 : 27 Joulukuu, 2013, 15:24:54 »
Päätöksestä se vaan kiinni on, mutta kannattaa muistaa, ettei kukaan valehtele niin hyvin kuin ihminen itse, on kyse sitten lelujen tarpeesta tai vain yhden tupakan vetämisestä. Nykyään on lisäkeinoja valehdella itselle: ei tarvitse lopettaa, kun voi vaihtaa kevyempään, sähkötupakkaan, purkkaan tms. amerikanhuijaukseen. Siirrretään sitä vastuuta itseltä johonkin muuhun.

Jos neljä päivää on ollut ilman, ainainin sen jälkeen sijaiskemikaalien vetäminen on ihan itsepetosta.
Mä olin kova tupakoitsija jo teini-ikäisestä, mutta muutamien epäonnistuneiden yritysten jälkeen sitten päätin vuonna 1987, et nyt loppu. Eka vuosi oli kova ajoittain, eikä mökillekään voinut mennä, kun siellä oli niitä paikkoja ja tilanteita, joihin tupakointi kuului. Useampi vuosi meni siihen, että se savun haju alkoi inhottaa, mutta en vieläkään uskalla pistää savuketta suuhuni.
Vaikka mä olen kyennyt tän päätöksen tekemään, niin ei se meinaa että kykenisin tahdonvoimalla kyykyttämään itseni. Mä olin vaan pahasti rakastunut, ja siinä ohessa onnistui lakkokin.

Tosta itsensä kyykyttämisestä muuten: Mun lukion entinen rehtori ja sittemmin kaupunginjohtaja saarnasi aina siitä, että väsymys on ihmiselle liian helppo syy olla ryhtymättä toimeen. Se on tunne, joka pitää oppia vaan sivuuttamaan. Sittemmin hän sairastui masennukseen.

Tää elämä on taiteilua nuoralla, kirveen kanssa huitoen tippuu varmasti. Hmm - täähän onkin hyvä mietelause kunhan vaihtaa ton kirveen astaloksi ja "varman" hieman epävarmemmaksi.
« Viimeksi muokattu: 27 Joulukuu, 2013, 15:52:46 kirjoittanut Jaava53 »
Elämä on taiteilua nuoralla - astalon kanssa huitoen tippuu ennenpitkää itsekin.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
8006 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Tammikuu, 2008, 22:45:23
kirjoittanut Makro
141 Vastauksia
71525 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Kesäkuu, 2009, 20:37:49
kirjoittanut Bastard
6 Vastauksia
4120 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Tammikuu, 2011, 11:51:01
kirjoittanut Fillarimies
11 Vastauksia
7991 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Maaliskuu, 2014, 22:24:10
kirjoittanut RRuo58
3 Vastauksia
3000 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Toukokuu, 2017, 07:52:59
kirjoittanut Kaapeli