Kirjoittaja Aihe: BELT-CP:n säätäminen apuva!  (Luettu 46847 kertaa)

Tohtori1000

  • Vieras
BELT-CP:n säätäminen apuva!
« : 22 Tammikuu, 2008, 21:34:17 »
Nyt on aika tullut säädellä kopteria !
 :D :D :D :D :D
« Viimeksi muokattu: 03 Huhtikuu, 2008, 01:26:20 kirjoittanut Tohtori1000 »

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #1 : 22 Tammikuu, 2008, 22:02:55 »
No ensinnäkin pitäs tietää että pystyykö sitä kopteria säätämään? Jos pystyy ni liikkeitä pienemmäks ni kopteri rauhottuu

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #2 : 22 Tammikuu, 2008, 22:09:58 »
Perussäädöissäänhän se Belt CP tulee ulos paketista mutta kyllähän siihen parempaa gyroa ja peräservoa kannattaa miettiä heti alkuun niin on kättelyssä huomattavasti helpompi ja rauhallisempi leijuteltava..

Lapakulmia pitää tarkastaa/ säädellä ainakin osien vaihtojen, torppauksien ym. jälkeen

JRu

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #3 : 24 Tammikuu, 2008, 07:49:36 »
Lepatusakseli vääntyy lähes varmuudella joka kerta kun lapa osuu maahan, eli se akseli joka on pitkittäin lapojen välissä. Pääakseli ei niinkän helposti.. Lisäksi noissa HBK 2 ja Belt CP:ssä menee vakiservot tosi helposti nupista torpatessa.. Kaverilla on Belt niin ihan pikku keikosesta meni kaikki kolme servoa saman tien.

JRu

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #4 : 27 Tammikuu, 2008, 19:14:17 »
Nuppiin 3 x Hitec HS-65HB tai 65MG niin kyllä kestää.

JRu

Poissa Fredda

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #5 : 28 Tammikuu, 2008, 16:12:55 »
En Löytänyt noita Hitec HS-65HB tai 65MG servoja mutta käviskö nämä http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=36939&grpid=3203.Ainakin metallirattaat eikä kovin paljon painoa.

Täältä löytyy:
http://www.helidirect.com/index.php?cPath=359_362
T-Rex 450 XL ja SE V2
Spektrum DX7

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #6 : 28 Tammikuu, 2008, 16:52:59 »

seppomikael

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #7 : 29 Tammikuu, 2008, 08:39:45 »
http://www.helidirect.com/index.php?cPath=38

Muista vain että jos alvit ja tullit on alle kympin niin niitä ei peritä.
Eli 70$ postikuluineen on maksimi mitä kannattaa kerralla tilata ellei ota riskiä tullimaksuista...

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #8 : 29 Tammikuu, 2008, 09:20:09 »
Varmaan lapojen tasapainoituksen pystyy tekemään yksinkertaisimmillaan siten, että hankkii lapojen kiinnitysreikiin mahtuvaa kierretankoa ja vetää lavat kiinni toisiinsa muttereilla siten, että lavat on suorassa toisiinta nähden. Sitten tekee esim. alumiinista ( tai jostain )  "pukin" ja laittaa lavat killumaan pukille kierretangosta tehtystä akselistaan. Lapojen pitäisi olla vaakasuorassa...

Ja tietty digivaaka on hyvä, jolla mittaa lapojen painot. Itse olen huomannut ainakin E-skyn lavoissa, että on paljon heittoa eri paketissa olevissa samanlaisissa lavoissa. Eli jos torpatessa menee toinen lapa niin ei onnistu, että ottaa varalavoista vaan toisen. Molemmat pitää vaihtaa..

JRu

geeni

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #9 : 20 Maaliskuu, 2008, 12:50:36 »
Onkos joku kokeillut Belttiin noita TowerPron SG90 -servoja? Taitavat olla vähän halvempia kuin Hitec HS-65HB/MG, mutta lieneekö kestävyys samalla tasolla.

Poissa EskyPe

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #10 : 20 Maaliskuu, 2008, 13:05:39 »
Onkos joku kokeillut Belttiin noita TowerPron SG90 -servoja? Taitavat olla vähän halvempia kuin Hitec HS-65HB/MG, mutta lieneekö kestävyys samalla tasolla.

Täällä on beltissä käytössä nuo SG90 siniset. Halpoja kuin sian ruoka, taisin ostaa neljä noita ebayn kautta jenkeistä posteineen alle 20 eeroa.
+mekaanisesti paljon tukevammat kuin eskyt, torpeissa ei ole hajonnut yhtään
+suunta sama kuin vakioservoilla, voi käyttää RTF-paketin radiota
+hinta

-keskittää aika huonosti, nuppiin kelvollinen
-peräservoksi ihan liian hidas
-runkoa pitää vähän viilata, jotta mahtuu entisiin reikiin

FPV-DJI Phantom
Futaba T8J

geeni

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #11 : 20 Maaliskuu, 2008, 13:18:28 »
+suunta sama kuin vakioservoilla, voi käyttää RTF-paketin radiota

Hmm.. luulin että noilla vakioradion alareunan kytkimillä voi reversoida servot?

Poissa EskyPe

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #12 : 20 Maaliskuu, 2008, 14:10:11 »
Hmm.. luulin että noilla vakioradion alareunan kytkimillä voi reversoida servot?

Näin sitä äkikseltään luulisi ja kääntäähän ne servojen suunnan, mutta ccpm-miksauksesta johtuen nuppi ei tule toimimaan oikein. Tähän on porukka kompuroinut ennenkin Eskyn RTF-paketeissa.
FPV-DJI Phantom
Futaba T8J

geeni

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #13 : 28 Maaliskuu, 2008, 13:26:47 »
Nälkähän kasvaa syödessä. Haaveissa siintää jo tällainen päivityspaketti:

- Futaba 7C 2.4GHz + R617FS
- 3 x Hitec HS-65HB
- Logitech 2100T + 3100G

Kertainvestointi kun hirvittää, niin mietin, että saakohan noi perän värkit mahdollisesti toimimaan vakioradiollakin?

Entä saako toi radion vastari imettyä virtansa vakio-Beltistä, vai tarviiko se jonkin erillisen adapterin/akun?

Tummeli

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #14 : 28 Maaliskuu, 2008, 18:49:12 »
Moro vaan kaikille! Lainaan vähän tätä ketjua jos ei hirveesti haittaa. Oon uusi harrastaja ja olen nyt omistanut Belt Cp kopterin parisen viikkoa. Paljon en ole kerinnyt sitä vielä kouluhommien takia lennättää ja kaipaisin paria pikku vinkkiä. Mistä mahtaa johtua että kun nostan kierroksia maassa niin kopteri alkaa "vaeltamaan" perästä katsottuna vasemmalle? ??? Yritin säätää noita "varsia", eli niitä kiiltäviä pieniä metalli sauvoja mutta edelleen se vaeltaa.

Lisäksi kopteri "niiaa" rajusti vasemmalle jos käännän ohjaimen oikeanpuoleista tikkua eteenpäin ???. Luulisi että sen kuuluisi niiata vain eteenpäin. Olen todella kiitollinen jos joku jaksaa vastata ja auttaa aloittelijaa.

Täytyy kyllä myöntää, että vaikka näin vähän harrastelua on takana niin olen armottomasti koukussa tähän touhuun :)

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #15 : 28 Maaliskuu, 2008, 19:13:41 »
Kun katot takaapäin sitä kiikkulevyä (swash) johon servon linkit kiinnittyy ja pistät virrat kopteriin niin onko se kallellaan vasemmalle? Myös jos akku on epätasapainossa jommalle kummalle puolelle niin se lähtee kallistumaan. Voit koettaa säätää trimmillä sitä swashia kallistumaan oikealle päin. Kato myös että sulla on kaikki samanlaiset linkit swashistä ylöspäin samanpituisia. Sitten jos tikkua työntää eteenpäin ja kopteri kaatuu samalla vasemmalle viittaa siihen että joko swashin liike on epälineaarinen, eli kun pöydällä kattoo kopteria ja tikun työntää eteen niin toinen ccpm aileron servoista (pitch/aileron) kääntyy enemmän ja kääntää swashia vasemmalle. Vika voi poistua samalla tavalla trimmaamalla lähettimestä aileronia oikealle.

Elikkä säädä se kiikkulevy nyt silleen että se on suorassa sivulta ja takaa katsottuna lapakulmien ollessa ylhäällä ja alhaalla. Katso myös että elevaattoria työnnettäessä ja vedettäessä swash kallistuu vain eteen ja taaksepäin..


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Tummeli

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #16 : 28 Maaliskuu, 2008, 20:07:12 »
Kiitoksia vain Vispilälle vinkeistä, täytyy katsoa nuo kun saan akun laturista. Semmonen, ehkä hieman tyhmä, kysymys vielä että voinko ottaa moottorin johdon irti tuosta säätimestä ja katsoa miten tuo kiikkulevy nousee ja laskee, siis ilman että roottori pyörii. Vai rikkooko tämä mahdollisesti säätimen?

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #17 : 28 Maaliskuu, 2008, 20:54:59 »
Jepjep ota kaks johtoo moottorista irti (jos sulla on harjaton moottori) niin ei tapahdu mitään. Yhen johdon irrottamalla motti yrittää nykiä mutta ei pääse synkkaan ja voi pitkään jatkuessa vaikka polttaa jotain. Tai sit laitat throttle holdin päälle jos sun radiosta löytyy sellanen kytkin, se pitää kaasun nollassa ja pitchin liikuteltavana.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

geeni

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #18 : 28 Maaliskuu, 2008, 22:11:52 »
Mä ehkä sijoittaisin radioon hieman lisää ja ostasin vaikka 9c tai JR 9X II, on paljo helpompi tajuta niistä valikoista. Mutta tämä vain mielipide.

Joku vois kertoa saako tuolla 7c -> 9c/9x lisäinvestoinnilla mitään muuta kuin parempia valikoita :)

Tummeli

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #19 : 29 Maaliskuu, 2008, 15:22:19 »
Noniin, nyt on säädetty kiikkulevy tasaiseksi(silmämääräisesti), mutta kaartaminen jatkuu edelleen. Voisiko noissa lavoissa olla jotain pielessä, vai mistä vikaa kannattasisi etsiä? Kokeilin säätää radiosta, (E-Skyn oma) noita trimmejä mutta ei sekään vaikuttanut tuohon pyörimiseen.

Kuvasin tuon pyörimisen kamerallani ja koitan saada videon upittua johonkin että voisin selostaa paremmin.

Tummeli

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #20 : 29 Maaliskuu, 2008, 15:39:59 »
Tuota noin, pitääkin ensiksi kysyä että miten ja mistä ne tulisi katsoa? Olen siis aivan vasta alkaja ja kyseessä on ensimmäinen kopterini joten kaikki on vielä uutta.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #21 : 29 Maaliskuu, 2008, 16:43:02 »
Vaikka näin jos sulla ei ole lapakulmamittaria; laita ensin lavat niin että ne ovat 90 asteen kulmassa peräputkeen. Sitten muuta lapakulmia niin että jompi kumpi lapa on kärjestä päin katsottuna vaakatasossa (0 kulmat), stabbitangon ollessa 90 asteen kulmassa pääakseliin. Sitten käännät roottoria 180 astetta ja katsot onko toinen lapa myös vaakatasossa pöytään nähden (stabbitanko edelleen vaakatasossa.) Jos osoittaa jonnekkin muualle niin toisen lavan kulmat on erilaiset swashin ollessa vaakatasossa ja pitchin nollassa. Hieman epätarkkaa mutta antaa kuvan onko jotain vialla. Katso myös työntömitan kanssa että kaikki nupin linkit on yhtä pitkät. (jokaista on kaksi samanlaista). Jos ne on yhtäpitkät niin kulmat on samat ellei jokin nupin osa ole vääntynyt.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Tummeli

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #22 : 29 Maaliskuu, 2008, 19:56:10 »
Täytyy koittaa säädellä lisää noita linkkejä. Laitoin videopätkän nettiin, siitä tuli tosin melko iso (40Mb). Siitä kyllä näkee miten lähtee kiertämään vaikka ohjaimessa on kaikki trimmit keskellä.

http://koti.mbnet.fi/visah/belt_cp/

Miksuka

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #23 : 29 Maaliskuu, 2008, 20:20:20 »
Itsellä oli vähän samanlaista vikaa Honey Bee King 2:ssa.

Vika: Joko vastari (vaihdettu) tai kun antenni oli kierroksilla hiilikuituosien ympärillä.

Outoa on tämä sähkön tie ??? ??? ???

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #24 : 29 Maaliskuu, 2008, 20:29:46 »
Täytyy koittaa säädellä lisää noita linkkejä. Laitoin videopätkän nettiin, siitä tuli tosin melko iso (40Mb). Siitä kyllä näkee miten lähtee kiertämään vaikka ohjaimessa on kaikki trimmit keskellä.

http://koti.mbnet.fi/visah/belt_cp/

AHAA siis nokka vaeltaa vasemmalle, siihen ei kyl nupin säätö paljon auta, mutta hyvä että sekin tuli tehtyä oikein  ;D ;). Nupin säätö lähinnä vaikuttaa jos kone leijuu paikallaan ja itsestään lähtee kallistumaan kylki ellä, sain viestistäsi sen käsityksen.

 Jos nostat kopteria yhtään irti maasta, pyöriikö perä lujaa, vai kohtuu hiljaa? Sulla on gyron reverse päälle, tai sitten perän lapakulmat erittäin väärin säädetty / perähihnan pulley luistaa. Gyro reverse kääntää servon liikesuunnan, jos se on väärin, gyro vaan pistää lisää vauhtia perään yrittäessään tehdä korjausliikettä. Suunnan saa vaihdettua gyron DIP kytkimellä jossa lukee REV (jos siinä gyrossa on sellasta). Muuten joudut kääntämään servon vivun toiselle puolelle putkea tai kääntämään gyron ylös alaisin. Lue gyro 401:n säätöopas tuolta "käytännön toimenpiteet" - osiosta.


-op-
« Viimeksi muokattu: 29 Maaliskuu, 2008, 20:36:38 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
4083 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Maaliskuu, 2014, 20:07:31
kirjoittanut Sammy
11 Vastauksia
5518 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Tammikuu, 2015, 20:34:06
kirjoittanut Hese64
4 Vastauksia
3387 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Maaliskuu, 2015, 21:31:14
kirjoittanut petrim
1 Vastauksia
2809 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Maaliskuu, 2017, 16:20:37
kirjoittanut hukkapätkä
0 Vastauksia
4544 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Tammikuu, 2020, 10:54:07
kirjoittanut masala