Kirjoittaja Aihe: BELT-CP:n säätäminen apuva!  (Luettu 46979 kertaa)

Tummeli

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #25 : 29 Maaliskuu, 2008, 20:37:53 »
Kun katson gyroa ylhäältä päin (käytössä siis se alkuperänen E-Sky gyro) niin se on kyllä kohdassa reverse. Käännänkö sitten sen vaan kohtaan nor vai kuinka? Tartteeko sitten sen peräroottorin servoa säätää, tai siis sitä missä kulmassa perän lavat on?

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #26 : 29 Maaliskuu, 2008, 20:44:37 »
Käännä kytkin Nor asentoon ja lue gyron säätöopas mun on turha sitä tähän enää kirjottaa uudestaan  :).
Pähkinän kuoressa: servovipu 90 astetta tönääriin nähden ja perään kulmia 3-4 astetta ja limit niin ettei bindaa.

http://www.kopterit.net/index.php?topic=727.0

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Tummeli

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #27 : 29 Maaliskuu, 2008, 21:00:46 »
Kiitoksia kovasti kaikille tähän mennessä vastanneille ja avustaneille. Mukavaa aloittaa uusi harrastus kun kokeneemmat neuvovat ja opastavat. Taitaapi mennä huominen sunnuntai rattoisasti säädellessä :D Jospa ton sais vielä joku päivä irti tosta lattiastakin...

geeni

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #28 : 10 Huhtikuu, 2008, 16:43:37 »
Täällä on beltissä käytössä nuo SG90 siniset. Halpoja kuin sian ruoka, taisin ostaa neljä noita ebayn kautta jenkeistä posteineen alle 20 eeroa.

Laitoin sitten noita tilaukseen. Noita settejä löytyy eBaystä useammaltakin myyjältä, tosin kaikki taitaa tulla Hong Kongista.

4 servoa postikuluineen ja Paypal-kuluineen pyöreästi 15e :D

Vielä kun jostain halvalla gyro ja digiservo...

Tummeli

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #29 : 10 Huhtikuu, 2008, 20:32:19 »
Nyt en enää tajua tota oman belttini käytöstä ??? Edellisien viestien jälkeen olen onnistunut rikkomaan siitä lavat, pääakselin ja sen peräroottorin hihnan vetopyörän. No, tilasin leluja.netistä uudet osat ja sain kopterin kasaan tällä viikolla. Äsken kun töistä tulin niin huomasin että onkin oikein nätti tyyni keli ja menin ulos kokeilemaan kopua. Kopu maahan, radioon virrat ja akku kiinni. Lisäsin kaasua, mutta lopetin lisäämisen heti alkuunsa koska kopu pyöri ympäri kuin vimmattu. Sitten koitin pitää lähettimestä vastaan, siis perätikulla, mutta ei auttanut. No hinku taivaalle oli sen verran kova että päätin piruuttani kääntää gyron kytkimen kohtaan rev. ja sitten lisäsin kaasua. Yllätyksekseni kopu lähti nousemaan eikä pyörinyt enää niin pahasti. Juuri kun olin pääsemässäni ilmaan, loppui kopterista akku, se varmaan koitui pelastukseksi :)

Nyt kuitenkin herää kysymys että mikä tuossa vehkeessä niin sanotusti pissii? Mielestäni tuo ei ole aivan normaalia että se gyro pitää olla reverssillä. Kysyisinkin nyt että tietäisikö joku mahdollisesti jotain alan harrastajaa, joka sattuisi oleilemaan täällä luonnon kauniilla Itä-Vantaalla, ja joka voisi kertoa mitä minun tulisi tehdä tuolle masiinalle. Vai löytyisikö jostain jotain asiantuntevaa liikettä jossa osattaisiin kertoa mistä tuo homma oikein kiikastaa ja tarvittaessa vaikkapa auttaisivat säädöissä? Oma ymmärrykseni ei vain enää riitä saamaan tuota vehjettä oikeisiin säätöihin. On tämä vaan niin pahuksen mielenkiintoista puuhaa, ettei tähän pysty vielä lopettamaan :D

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #30 : 10 Huhtikuu, 2008, 21:38:17 »
Gyrolle on ihan sama, että onko se kytkin nor vai rev asennossa. Se on normaalia.

Mutta... korjasit siis perän, ja samalla gyron liikesuunta vaihtui ympäri? Eli siis perää korjatessasi laitoit jonkun osan nurinpäin kiinni. Veikkaisin hihnaa. Pahimmassa tapauksessa peräsi pyörii takaperin...
-flybarless, sedative stabilized head-

Tummeli

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #31 : 11 Huhtikuu, 2008, 07:28:47 »
Hmm.. Mielenkiintoista. Eli siis joudun vissiin purkamaan kopun taas ja kääntämään hihnan toisin päin? Vai onnistuuko tuo mitenkään silleen että  avais sen tail boxin ja kääntäs sen sieltä? Ois nimittäin aika paljon nopeampi homma jos sen saa sitä kautta tehtyä.

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #32 : 11 Huhtikuu, 2008, 12:19:02 »
Onnistuu perävaihteesta kääntää, jos se on se hihna vialla. Pyöritä lapoja, ja katso pyöriikö perä oikein. Perä lapojen kuuluu aina kulkea edestä ylös! (paitsi jotkut skaalasovellukset...) Tällöin nouseva lapa kohtaa laskevan ilmanvirran-> suurempi ilmanopeus-> enemmän voimaa perään-> parempi pito.
-flybarless, sedative stabilized head-

Belt pilot

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #33 : 14 Huhtikuu, 2008, 17:49:06 »
Kysyisin viisaammilta Esky ohjaimesta mikä merkitys on katkaisijoilla 1..GYRO.SW , 2..(HOV.PIT - IDLE UP) ja 3..(TRN-PIT.TRIM)??

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #34 : 14 Huhtikuu, 2008, 19:58:39 »
Kysyisin viisaammilta Esky ohjaimesta mikä merkitys on katkaisijoilla 1..GYRO.SW , 2..(HOV.PIT - IDLE UP) ja 3..(TRN-PIT.TRIM)??

1. GYRO SW- ei mitään merkitystä jos sulla on vakio gyro, jos headlock niin sillä kytkimellä saat gyron head lock tilaan
2. HOV.PIT potikalla saat säädettyä lapakulmaa.
3.IDLE-UP pitkällä viiksellä vasemman keskisormen kohdalla saat kopterin taivaslentotilaan ( taitolentotila ) eli pystyt heittämään kopterin nutulleen.
4. TRN oikealla pitkä viiksi, trainer eli saat kytkettyä välikaapelilla toiseen ohjaimeen
5. PIT-TRIMillä säädettiin kanssa lapakulmaa leijuttaessa..muistaakse ni??

Korjatkaa jos joku meni väärin, on joku aika kun meni tuo e-skyn ohjain uuteen kotiin niin en varmaks muista..

seppomikael

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #35 : 14 Huhtikuu, 2008, 21:00:51 »
Voisko toi PIT TRIM olla pitch trim jolloin sillä voisi säätää leijuttelukierroksia?

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #36 : 15 Huhtikuu, 2008, 07:36:15 »
Niinpä se tais olla..

Belt pilot

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #37 : 15 Huhtikuu, 2008, 18:11:16 »
Kiitoksia paljon tiedoista !!
Heräsi taas yksi kysymys vastauksistanne.
Miksi leijutuskierroksia ei säädetä normaaliin tapaan tikusta ?
Jos tarkoittanette leijutuksella mahdollisimman paikallaan pysymistä.

Belt pilot

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #38 : 15 Huhtikuu, 2008, 18:20:54 »
Tekis kyllä mieli tietää ne oikean alareunan nappien merkitykset,sen tiedän että THR katkaisijan kun kääntää ylös,niin saman tien voi tilata
ison päärattaan,lähtee nimittäin hampaat samantien.
Elikkäs mitä nämä tekee AIL,ELE,THR ja RUD
Karvaiden kokemusten jälkeen olen säätänyt ne näin AIL-nor  ,  ELE-rev  ,  THR-nor  ja  RUD-nor ( liekö oikein )

seppomikael

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #39 : 15 Huhtikuu, 2008, 18:27:26 »
En ole tuollaista konetta koskaan nähnyt saati radiota mutta hyvä arvaus on että niillä valitaan ko. kanavan toimisuunta.

Koska koneesi lentää ovat ne nyt oikein.  ;D

Belt pilot

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #40 : 15 Huhtikuu, 2008, 18:48:32 »
Belt CP.n perusradio.
Ei ole lentänyt vielä metriäkään!

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #41 : 15 Huhtikuu, 2008, 19:41:14 »
Joo niinkuin seppo sanoi niillä käännät ko. kanavan suunnat.. myös kaasun, eli jos se kytkin on väärin päin niin kopteri hyppää kattoon kun kaasut on täysillä virrat päälle laitettaessa.. nimimerkillä kokemusta on  ;D

En muista mikä järjestys oli mutta se on helppo kokeilla kun vaan se THR ( kaasu ) on oikein päin.. katot vaan että kallistuslevy kääntyilee siihen suuntaan mihin käännät oikeaa tikkua ja kopterin keula siihen suuntaan mihin vasenta tikkua..

Kannattaa ottaa moottorin ja noparin välistä johto irti niin saat säädettyä servot oikein päin ilman täystuhoa..
« Viimeksi muokattu: 15 Huhtikuu, 2008, 19:47:01 kirjoittanut JRu »

Belt pilot

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #42 : 15 Huhtikuu, 2008, 19:46:22 »
Täystuho on jo suoritettu !!

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #43 : 15 Huhtikuu, 2008, 19:47:51 »
Mulla kävi HBK2:n kanssa kerran sama ja otti pattiin kun just olin kasannu kopterin..

Poissa Lepatin

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #44 : 15 Huhtikuu, 2008, 20:55:11 »
Omassa radiossa 0406A Ail->Nor, Ele->Rev, Thr->Nor ja Rud->Rev jos mode2. Eli kaasu vasemmassa tikussa. Dipit patteri kotelossa, molemmat alhaalla (metalli runko) ja (punainen runko) 1 off ja 2 on.
Belt Cp, Trex 500 CF
Spektrum DX7+AR7000
Bantam BC6-10

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #45 : 15 Huhtikuu, 2008, 21:43:19 »
Kiitoksia paljon tiedoista !!
Heräsi taas yksi kysymys vastauksistanne.
Miksi leijutuskierroksia ei säädetä normaaliin tapaan tikusta ?
Jos tarkoittanette leijutuksella mahdollisimman paikallaan pysymistä.
Homma toimii ilmeisesti niin, että kaasutikulla kyllä lennetään, mutta jos moottorissa esim. on liikaa kaasua leijunnassa, pit-trimmiä laitetaan isommalle, jolloin samat lapakulmat tulee jo pienemmällä kaasulla. Hienosäätöä siis...
-flybarless, sedative stabilized head-

Belt pilot

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #46 : 16 Huhtikuu, 2008, 18:50:40 »
Niin vähän arvelinkin,sillä PIT rim ei hirveästi vaikuta lapakulmiin:
Mitä nyt vähän kokeillut sisätiloissa.
Kopterin säätäminen jatkuu,ei uskalla vielä kokeilla lentämistä !

geeni

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #47 : 09 Toukokuu, 2008, 22:22:00 »
Beltin alunuppia säätäessä tuli eteen outo ongelma.

Säädin nuppiservojen endpointit niin, että kallistuslevy liikkuu suunnilleen suorassa kaasutikkua liikuteltaessa. Vaan kun kokeilen pistää oikeaa tikkua eteen, levy kallistuu samalla hieman oikealle ja vastaavasti taakse vietäessä hieman vasemmalle. Eli toinen servo liikkuu vähän vähemmän kuin toinen, varmaankin juuri niistä endpointtien eroista johtuen. Onko noiden kallistusten säätämiseen jotain järkevää menetelmää?

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #48 : 10 Toukokuu, 2008, 14:54:49 »
Sulla ei kaikki servot oo siis keskitetty, jos pelkillä endpointeilla säädit. Laita servot keskelle, ja keskitä subtrimmillä. Sitte säätö endpointeillä, mutta sitä ei kyllä pitäs enää hirveemmin tarvita.
-flybarless, sedative stabilized head-

geeni

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #49 : 10 Toukokuu, 2008, 17:19:03 »
Kyllä ne keskitetty on, ja linkit suorassa. Swashi vaan ei liiku oikein lineaarisesti ylös-alas => endpointtien säätö. Kaipa tuossa on sitten jotain kompromissia tehtävä.

Vai saisko noista P-mixeistä jotain apua tuohon?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
4091 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Maaliskuu, 2014, 20:07:31
kirjoittanut Sammy
11 Vastauksia
5552 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Tammikuu, 2015, 20:34:06
kirjoittanut Hese64
4 Vastauksia
3397 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Maaliskuu, 2015, 21:31:14
kirjoittanut petrim
1 Vastauksia
2820 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Maaliskuu, 2017, 16:20:37
kirjoittanut hukkapätkä
0 Vastauksia
4557 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Tammikuu, 2020, 10:54:07
kirjoittanut masala