Kirjoittaja Aihe: Onko mahdollislähettimen kanavan asettaminen vakioarvoon (ilman kytkintä)?  (Luettu 1891 kertaa)

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Minulla on Futaban 14MZ, mutta kysymykseni on geneerisempi ja tilanne on varmasti saman tyyppinen kaikilla radioilla (joko onnistuu jotenkin hyvin, kikkailemalla tai ei onnistu). Luulen osaavani säätää radiotani kaikkia asetuksia ja olen melkovarma, että homma mitä yritän tehdä ei onnistu. Tiedän kuitenkin, että tässä harrastuksessa on minua paljon kovempia velhoja säätöjen tekemiseen, joten haluan varmistaa tilanteen vielä täältä. Eli onko mitään konstia tehdä haluaamaani modausta?

Eli haluaisin määrittää tietyn kanavan vakioarvoon niin, että se ei sido yhtään kytkintä. Eli voisin ohjelmallisesti jotenkin antaa jollekin kanavalle tietyn arvon ilman, että siihen menee kytkintä hukalle (kuten kopterin normi gyro kanava). Mikäli joku ihmettelee miksi moista haluan tehdä niin minulla on kopterissa kamera ja siihen on kolme ylimääräistä gyroa (pan, tilt ja roll) ja kaikilla kanavilla on eri gain arvot. En haluasi varata näihin jotain helposta saatavaa kytkimiä joilla säätää arvoja vaan haluaisin vain asettaa tietyt arvot gyroihin ilman, että siihen menee parhaita kytkimiäni. Lisäksi en luonnollisesti halua vahingossa säätää gyroja kun joku kytkin lipsahtaa johonkin asentoon. Kysymys kuuluu siis, että onko joten loogisesti tai kikkailemalla saatavissa tiettyyn kanavaan tietty arvo ilman, että se sitoo jotain kytkintä?

Itse ajattelin ratkaisua, jossa sidon vain yhden kanavan ja miksaan sen sitten eri voimakkuudella eri gyrokanaville ja näin saan jokaiselle gyrolle oman arvon (säätämällä miten paljon miksaantuu arvoa) ja sidon vain yhden kanavan. Tämä ratkaisu on kuitenkin tosi häkki, sillä: a) sidon yhden kanavan b) säätäminen gyroja tiettyyn arvoon on lähes mahdotonta muuta kun vaikeasti kokeilemalla.

Tällä hetkellä varastin näille gyroille trimmit joka ei ole hyvä ratkaisu - nyt en voi perää tai kaasua trimmata ollenkaan :(

Ilmeisesti muuten tuo yksi lähettimen ymmärtämä erillinen gyro kanava on jotenkin fiksattu kiinni ja ei mitenkään voi määrittää esim näitä kopterin omia gyron eri tiloja säädettyä jonnekin toiselle kanavalle? Sehän on juuri se toiminnallisuus mitä haen, sillä gyro kanava olisi tälläiseen käyttöön tosi hyvä jos siitä sais vain arvot ulos useammalle kanavalle


Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Omaan tyhmään kysymykseen vastaten:
Onnistuu luonnollisesti arvojen säätämällä nollaan ja vivun asettamisella NULL. arvoon. Tämän jälkeen vain AFR (D/R) arvoista vain vaihtaa Offsettia sopivaksi...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
4289 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2008, 22:13:52
kirjoittanut Jyri
5 Vastauksia
3729 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Tammikuu, 2010, 10:02:20
kirjoittanut Sammy
0 Vastauksia
1673 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Syyskuu, 2011, 09:25:14
kirjoittanut Picofly
9 Vastauksia
4786 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Tammikuu, 2012, 18:13:21
kirjoittanut zenix
4 Vastauksia
3942 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Toukokuu, 2016, 22:24:04
kirjoittanut rotomoto