Kirjoittaja Aihe: Walkera 4#3  (Luettu 73639 kertaa)

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #50 : 03 Kesäkuu, 2008, 11:02:08 »
Kuuden viikon ahkeran käytön jälkeen lienee paikallaan tehdä Walkera 4#B:n kestotestin loppuarvio:

Walkera 4#3B on osoittautunut alkuinnostuksen jälkeenkin paljon kestävmmäksi ja peremmin lentäväksi kuin edeltäjänsä 4#3. Kopteri on ollut ilmassa noin 90 akullista, eli noin 12 tuntia. Törmäyksiä on sattunut joitain kymmeniä. Pahimmissa haavereissa kopteri on törmännyt ensin seinään ja pudonnut siitä vielä 2,5m  tammiparketille. Suurin osa törmäyksistä on selvitty täysin ilman vaurioita.  Pahimmat vauriot aiheutuivat edellisessä viestissä kuvatusta molempien servojen äkillisistä jähmettymisistä. Hetkellisesti ohjauskyvyttömänä kopterini paiskautui useita kertoja ilman kontrollia isolla vauhdilla seinään ja kalusteiden kulmiin. Onneksi häiriön syy selvisi muutaman päivän kuluttua ja on nyt poissa.

Vauriot tähän saakka:
-Haljennut ohjaamon kuomu (teipattu ja liimattu, yhä käytössä)
-Katkennut laskutelineen kärki (korjattu kutistuvalla putkella)
-Katkennut anti-rotation bracket (korjattu Walkera 5#6 varaosilla)
-Katkennut pyrstöputki (vaihdoin lyhentyneen putken tilalle ihan uuden, ettei pyrstömoottori rasitu liikaa)
-Palanut pyrstöroottorin moottori (vaihdettu uuteeen lennon ~80 jälkeen)
-Palanut päämoottori (lennolla ~70, kopterin mukan tuli yksi vaihtomoottori)
-Jumittunut swashplaten laakeri (vaihdettu uusi laakeri tilalle, lisääntynyt kitka oli luultavasti osasyy moottorin palamiseen)

liitteenä on pari kuvaa pikakorjauksista - laskutelineen kärki ja anti-rotation bracket.

Kuluminen ja muut ongelmat:
-Vakaimen akselin välykset ovat kasvaneet törmäysten myötä
-Linkkitankojen pallonivelet ovat kuluneet ja saattavat pompata irti törmäyksen jälkeen. Ensimmäiset 50 lentoa ne pysyivät tukevasti paikoillaan.
-Roottorinpidikkeen o-renkaat ovat kuluneet (tiivistin roottoirinpideikkeen akselin silikonilla, O-renkaat täytyy uusia jossain vaiheessa)
-Servohäiriö, jonka seurauksena muita osia rikkoontui (johtui servo ext. säätimen huonosta kontaktista). Ratkaistu toistaiseksi, toivottavasti vika ei uusi jossain vaiheessa.
-Moottorinvaihdon jälkeen kopterin ääni voimistui jostain syystä. Täytyy selvittää miksi...

Minusta vauriot ovat käyttöön ja törmäysten määrään nähden kohtuulliset. Varaosiin on mennyt tähän saakka noin 12 € postikuluineen. Nivelien kulumisesta huolimatta kopteri leijuu ja lentää vielä hyvin. Kahdeksikkoja pystyy edelleen tekemään parisängyn kokoisella alueella.


MInulla on Walkera 4#3B:stä tuskin enempää kerrottavaa tämän viestin jälkeen. Kokeilkaa itse. Ei maksa paljon!

« Viimeksi muokattu: 04 Kesäkuu, 2008, 12:52:13 kirjoittanut Picofly »

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #51 : 07 Syyskuu, 2008, 15:03:31 »
Jatketaan nyt kuitenkin vähän tätä 4#3 säiettä vielä...

Itseltäni löytyy 4#3A:ksi viritetty 4#3 ja täytyy myös heti alkuun sanoa että varsin hauska vempele on kyseessä silloin kun toimii.
Tätä voi lennellä sisällä vaikka muu väki nukkuu, siksi hiljainen peli.

Perus 4#3:sta sain noita rottorin pidikkeitä kaksi rikki melko nopeasti. A:n palat ovat pysyneet toistaiseksi ehjänä, toki lentotaitokin karttuu ja harventuneet torpit tulee tehtyä nykyään jotenkin pehmeämmin.

Minulla alkoi vasta useamman kymmenen akullisen jälkeen nuo servojen satunnaiset potkimiset. Niistä tuli lopulta niin yleisiä että refleksit harjottuivat niitä korjaamaan joskus menestyksekkäästi.
Panin merkille että paikassa jossa on paaljon läppäreitä langattomassa verkossa on lentäminen lähes mahdotonta ja kotonakin wlan-tukiasemien ja tietokoneiden sammuttaminen tutuu vähentävän pykimistä.

Ehdin jo melkein luovuttaa tuon häiriökäyttäytymisen johdosta, mutta Picoflyn ohjeiden mukaan päätin vielä purkaa siitä 3 in 1 laatikosta kuoret pois ja teipata koko roskan uudelleen tiukasti nokkaan kiinni (vähän vaahtokumia rungon ja vastari-gyro-noparin väliin). Nyt on toiminut härjöttä useita akkuja ja jotenkin muutenkin tuntuis lentävän paremmin.

Ehdin tilata tosin jo 4#3B päivitys osat ja 2.4GHz vastarin, On sattuneesta syystä noita Walkeran Gigasia radioita parikin kappaletta.

450v2 rexi on tulossa, mutta kyllä tämän 4#3:sen lentokunnossa aion pitää. Mahrottoman hyvää treeniä.

Itse olen ostanut kopterin ja palaset täältä http://www.chinesejade.com/walkera.htm

Vastaa sähköposteihin nopeasti, paypal toimii, postikulut on 5$ riippumatta mitä ja kuinka paljon tilaa.
Yksikään paketti ei ole vielä tullia kiinnostanut, lienee vaikutusta että paketissa lukee yleensä ToyModels 48$ aika lailla riippumatta sisällöstä. Excellent.



 

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #52 : 07 Syyskuu, 2008, 16:19:58 »
Jatketaan nyt kuitenkin vähän tätä 4#3 säiettä vielä...

Itseltäni löytyy 4#3A:ksi viritetty 4#3 ja täytyy myös heti alkuun sanoa että varsin hauska vempele on kyseessä silloin kun toimii.
Tätä voi lennellä sisällä vaikka muu väki nukkuu, siksi hiljainen peli.

Perus 4#3:sta sain noita rottorin pidikkeitä kaksi rikki melko nopeasti. A:n palat ovat pysyneet toistaiseksi ehjänä, toki lentotaitokin karttuu ja harventuneet torpit tulee tehtyä nykyään jotenkin pehmeämmin.

Minulla alkoi vasta useamman kymmenen akullisen jälkeen nuo servojen satunnaiset potkimiset. Niistä tuli lopulta niin yleisiä että refleksit harjottuivat niitä korjaamaan joskus menestyksekkäästi.
Panin merkille että paikassa jossa on paaljon läppäreitä langattomassa verkossa on lentäminen lähes mahdotonta ja kotonakin wlan-tukiasemien ja tietokoneiden sammuttaminen tutuu vähentävän pykimistä.

Ehdin jo melkein luovuttaa tuon häiriökäyttäytymisen johdosta, mutta Picoflyn ohjeiden mukaan päätin vielä purkaa siitä 3 in 1 laatikosta kuoret pois ja teipata koko roskan uudelleen tiukasti nokkaan kiinni (vähän vaahtokumia rungon ja vastari-gyro-noparin väliin). Nyt on toiminut härjöttä useita akkuja ja jotenkin muutenkin tuntuis lentävän paremmin.

Ehdin tilata tosin jo 4#3B päivitys osat ja 2.4GHz vastarin, On sattuneesta syystä noita Walkeran Gigasia radioita parikin kappaletta.

450v2 rexi on tulossa, mutta kyllä tämän 4#3:sen lentokunnossa aion pitää. Mahrottoman hyvää treeniä.

Itse olen ostanut kopterin ja palaset täältä http://www.chinesejade.com/walkera.htm

Vastaa sähköposteihin nopeasti, paypal toimii, postikulut on 5$ riippumatta mitä ja kuinka paljon tilaa.
Yksikään paketti ei ole vielä tullia kiinnostanut, lienee vaikutusta että paketissa lukee yleensä ToyModels 48$ aika lailla riippumatta sisällöstä. Excellent.



 

4#3:n kanssa 2.4 Ghz on hyvä valinta!

Minulla oli enemmän kuin tarpeeksi harmia walkeran 35Mhz:n radioitten kanssa. 2.4Ghz on toiminut ilman häiriöitä ja kantamakin on riittävän pitkä satunnaiseen puistolennätykseen. 2.4 Ghz vastaanottimessa on myös servojen liikkeenrajoitin, mikä on ihan mukava lisä FM radioon verrattuna

Minullakin on Walkera (tai siis kaksikin) yhä lentokunnossa ja tulee varmasti olemaan myös jatkossa - ulkona kun ei kelit ainakaan parane! Todella hyvin on Walkera kestänyt, enkä ole saanut yhtään osaa rikki pariin kuukauteen (paitsi tietysti pari planutta moottoria).

Tässä on muuten yksi hyvä vinkki, jota voin lämpimästi suositella:

Alussa minulta katkesi pari pyrstöputkea, mutta sitten tein tämän modin (kuva taitaa olla jo kertaalleen jossain täällä). Leikkasin 1,5mm messinkiputken pätkään viillon Dremelin katkaisulaikalla ja painoin sen pyrstön hiilikuituputken sisään siten, että pyrstön kiinnitysruuvin paikka saa tukea sisältä. Modauksen jälkeen en ole pyrstöä vaihtanut. Nykyinen putki on kestänyt jo pitkälle yli sata akullista välillä aika vauhdikasta lentoa. paino lisääntyy modauksen myötä alle 0,1g joten painopisteongelmia ei pitäisi tulla.

Muita modauksia ei ole sitten tarvittukaan.
« Viimeksi muokattu: 09 Syyskuu, 2008, 14:15:38 kirjoittanut Picofly »

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #53 : 07 Syyskuu, 2008, 18:16:05 »

...Tässä on muuten yksi hyvä vinkki, jota voin lämpimästi suositella:

Alussa minulta katkesi pari pyrstöputkea, mutta sitten tein tämän modin (kuva taitaa olla jo kertaalleen jossain täällä)...

Samperi, taidat olla jonkin sortin ennustaja!

Meni ensimmäistä kertaa pyrstöputki poikki tunti sitten. Katon kautta liesituulettimeen ja siitä reboundi pers-edellä klinkkeriin.
Meni niin juuresta, että hieman siistittyäni rispaantunutta kuituputkea tuntui menevän melko tukevasti vielä paikalleen, 5 milliä lyhyempänä tosin.
Taas lennetään...

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #54 : 07 Syyskuu, 2008, 18:45:18 »
Minulla olisi pari ylimääräistä valmiiksi leikattua messinkiputken pätkää. Voin vaikka postittaa. Ei maksa mitään.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #55 : 07 Syyskuu, 2008, 18:49:01 »
No jumankekka, tähän hintaan syntyy kyllä kaupat!
Laitan YV:nä osoitteen ettei kaikki muutkin ala lähettelemään kopterinosia ;)

Kiitoksia!


Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #56 : 07 Syyskuu, 2008, 19:20:57 »
Tuli juuri akuutiksi kysymys tuosta moottorien palamisesta.
Mulla on eka kone vielä menossa, mutta nyt juuri alkoi tehot katoamaan.
Ensin epäilin akkua, mutta ei kaksi akkua voine yhtäaikaa hajota.

Tehon hiipumisenako tuo koneen laukeaminen ilmenee? Mitään uutta ääntä ei löydy, mutta nippanappa jaksaa kopteri nousta ja peräroottori lyö selkeästi liikaa löylyä suhteessa päälapoihin. Gyro ei pysy perässä ja trimmikin loppui jo.

Uusi moottori odottaa toki pussukassa (kustannus 4.5$) mutta ennenkuin vaihdan ja kenties kolvaan moottorin perän puhki (butaanikolvi :( ) niin ajattelin kysyä onko mahdollisesti jostain muusta kyse?

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #57 : 07 Syyskuu, 2008, 19:41:09 »
Kuulostaa kovasti väsähtäneeltä moottorilta. Jos saat mosan perän auki, niin voit katsoa missä kunnossa harjat on. Yleensä tälläisissä pikkumoteissa ne on teräslankaa, ja ne kuluu miltei poikki siitä kohdasta mikä hankaa kollektoria (vai mikä se käämitetty pyörivä juttu nyt olikaan ;D ). Mutta pinsetillä taivuttamalla saat vedettyä harjasta käyttämättömän kohdan esille, ja taas mennään. Säästät sen 4,5$ ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #58 : 09 Syyskuu, 2008, 14:34:21 »
Tuli juuri akuutiksi kysymys tuosta moottorien palamisesta.
Mulla on eka kone vielä menossa, mutta nyt juuri alkoi tehot katoamaan.
Ensin epäilin akkua, mutta ei kaksi akkua voine yhtäaikaa hajota.

Tehon hiipumisenako tuo koneen laukeaminen ilmenee? Mitään uutta ääntä ei löydy, mutta nippanappa jaksaa kopteri nousta ja peräroottori lyö selkeästi liikaa löylyä suhteessa päälapoihin. Gyro ei pysy perässä ja trimmikin loppui jo.

Uusi moottori odottaa toki pussukassa (kustannus 4.5$) mutta ennenkuin vaihdan ja kenties kolvaan moottorin perän puhki (butaanikolvi :( ) niin ajattelin kysyä onko mahdollisesti jostain muusta kyse?

Tehojen hiipuminen on tosiaan ensimmäinen merkki siitä, että moottori on kuolemassa. Minulla moottorit ovat kestäneet keskimäärin 60-80 akullista per moottori. Toiset sanovat,että WD-40:n suihkiminen moottorin aukoista pidentää sen ikää. Itsekin teen sitä satunnaisesti mutta kaikkein parhaiten minulla ovat kestäneet alkuperäiset moottorit, jossa ei edes ollut mitään reikää mistä suihkia. Sama juttu on jäähdytyssiilen kanssa. Alkuun lentelin siilin kanssa mutta otin sen pois kun en huomannut mitään eroa moottorien kestossa.

Olen yrittänyt lisätä moottorien ikää hankkimalla kevyempiä akkuja. En osaa vielä arvioida onko sillä vaikutusta moottorien kestoon mutta tykkään lennellä Fullriverin 300mAh kennoilla. Olen ottanut parista vanhasta Walkeran akusta liittimet ja juottanut ne tähän kennoon:
http://www.bsdmicrorc.com/index.php?productID=513 . Akku on noin 2,6g kevyempi kuin Walkeran oma. Painonsäästön myötä kopteri vastaa paljon iloisemmin kaasuun ja on paljon hauskempi lentää kuin vakioakulla. Lentoaika on keskimäärin 6 minuuttia. Teoriassa voisi kuvitella, että pienentynyt lentopaino säästää myös moottoria ja pidentää sen ikää. No, aika näyttää...

Noiden 300mAh akkujen lisäksi olen tehnyt pari 500mAh pakettia juottamalla kasi Fullriverin 250mAh kennoa rinnan. Tällainen paketti on 0.3g kevyempi kuin Walkeran vakioakku, mutta kapasitettia siinä on 100mAh enemmän. 500mAh akun pidemmistä lentoajoista huolimatta 300mAh akku on kyllä paljon hauskempi lennättää!
« Viimeksi muokattu: 09 Syyskuu, 2008, 14:41:03 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #59 : 09 Syyskuu, 2008, 14:42:44 »
Tuli juuri akuutiksi kysymys tuosta moottorien palamisesta.
Mulla on eka kone vielä menossa, mutta nyt juuri alkoi tehot katoamaan.
Ensin epäilin akkua, mutta ei kaksi akkua voine yhtäaikaa hajota.

Tehon hiipumisenako tuo koneen laukeaminen ilmenee? Mitään uutta ääntä ei löydy, mutta nippanappa jaksaa kopteri nousta ja peräroottori lyö selkeästi liikaa löylyä suhteessa päälapoihin. Gyro ei pysy perässä ja trimmikin loppui jo.

Uusi moottori odottaa toki pussukassa (kustannus 4.5$) mutta ennenkuin vaihdan ja kenties kolvaan moottorin perän puhki (butaanikolvi :( ) niin ajattelin kysyä onko mahdollisesti jostain muusta kyse?

Tehojen hiipuminen on tosiaan ensimmäinen merkki siitä, että moottori on kuolemassa. Minulla moottorit ovat kestäneet keskimäärin 60-80 akullista. Toiset sanovat,että WD-40:n suihkiminen moottorin aukoista pidentää sen ikää. Itsekin teen sitä satunnaisesti. Silto kaikkein parhaiten ovat kestäneet alkuperäiset moottorit, jossa ei edes ollut mitään reikää mistä suihkia. Sama juttu on jäähdytyssiilen kanssa. Alkuun lentelin siilin kanssa mutta otin sen pois kun en huomannut mitään eroa moottorien kestossa.

Olen yrittänyt lisätä moottorien ikää hankkimalla kevyempiä akkuja. En osaa vielä arvioida onko sillä vaikutusta moottorien kestoon mutta tykkään lennellä Fullriverin 300mAh kennoilla. Olen ottanut parista vanhasta Walkeran akusta liittimet ja juottanut ne tähän kennoon:
http://www.bsdmicrorc.com/index.php?productID=513 . Akku on noin 2,6g kevyempi kuin Walkeran oma. Painonsäästön myötä kopteri vastaa paljon iloisemmin kaasuun ja on paljon hauskempi lentää kuin vakioakulla. Lentoaika on keskimäärin 6 minuuttia. Teoriassa voisi kuvitella, että pienentynyt lentopaino säästää myös moottoria ja pidentää sen ikää. No, aika näyttää...

Noiden 300mAh akkujen lisäksi olen tehnyt pari 500mAh pakettia juottamalla kasi Fullriverin 250mAh kennoa rinnan. Tällainen paketti on 0.3g kevyempi kuin Walkeran vakioakku, mutta kapasitettia siinä on 100mAh enemmän. 500mAh akun pidemmistä lentoajoista huolimatta 300mAh akku on kyllä paljon hauskempi lennättää!

katkera

  • Vieras
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #60 : 10 Syyskuu, 2008, 15:31:06 »
Tuli juuri akuutiksi kysymys tuosta moottorien palamisesta.
Mulla on eka kone vielä menossa, mutta nyt juuri alkoi tehot katoamaan.
Ensin epäilin akkua, mutta ei kaksi akkua voine yhtäaikaa hajota.

Tehon hiipumisenako tuo koneen laukeaminen ilmenee? Mitään uutta ääntä ei löydy, mutta nippanappa jaksaa kopteri nousta ja peräroottori lyö selkeästi liikaa löylyä suhteessa päälapoihin. Gyro ei pysy perässä ja trimmikin loppui jo.

Uusi moottori odottaa toki pussukassa (kustannus 4.5$) mutta ennenkuin vaihdan ja kenties kolvaan moottorin perän puhki (butaanikolvi :( ) niin ajattelin kysyä onko mahdollisesti jostain muusta kyse?

Tehojen hiipuminen on tosiaan ensimmäinen merkki siitä, että moottori on kuolemassa. Minulla moottorit ovat kestäneet keskimäärin 60-80 akullista per moottori. Toiset sanovat,että WD-40:n suihkiminen moottorin aukoista pidentää sen ikää. Itsekin teen sitä satunnaisesti mutta kaikkein parhaiten minulla ovat kestäneet alkuperäiset moottorit, jossa ei edes ollut mitään reikää mistä suihkia. Sama juttu on jäähdytyssiilen kanssa. Alkuun lentelin siilin kanssa mutta otin sen pois kun en huomannut mitään eroa moottorien kestossa.

Olen yrittänyt lisätä moottorien ikää hankkimalla kevyempiä akkuja. En osaa vielä arvioida onko sillä vaikutusta moottorien kestoon mutta tykkään lennellä Fullriverin 300mAh kennoilla. Olen ottanut parista vanhasta Walkeran akusta liittimet ja juottanut ne tähän kennoon:
http://www.bsdmicrorc.com/index.php?productID=513 . Akku on noin 2,6g kevyempi kuin Walkeran oma. Painonsäästön myötä kopteri vastaa paljon iloisemmin kaasuun ja on paljon hauskempi lentää kuin vakioakulla. Lentoaika on keskimäärin 6 minuuttia. Teoriassa voisi kuvitella, että pienentynyt lentopaino säästää myös moottoria ja pidentää sen ikää. No, aika näyttää...

Noiden 300mAh akkujen lisäksi olen tehnyt pari 500mAh pakettia juottamalla kasi Fullriverin 250mAh kennoa rinnan. Tällainen paketti on 0.3g kevyempi kuin Walkeran vakioakku, mutta kapasitettia siinä on 100mAh enemmän. 500mAh akun pidemmistä lentoajoista huolimatta 300mAh akku on kyllä paljon hauskempi lennättää!

...Annoin pikkusormen....

Menin prkle ostamaan JYSKI:stä 35 € lelukopterin ihan vaan kokeilun vuoksi (ennen tätä en ollut ikinä lennättänyt mitään radiolla), ja ensimmäisten lentojen jälkeen löysin itseni vielä samana iltana tilaamasta EHIROBO:sta kopteria. 4#3B sieltä lähti mukaan yhdellä lisäakulla ja parilla roottorin siivillä...

Mutta asiaan:
Mistä ostelet noita varaosia? Moottorit yms.

Pitäisi varmaan tilata jo etukäteen niitä muutama varoiksi. Tuo akkujen modauskin kiinnostaa, ja niitäkin voisi tilailla samalla.
Oliko tuossa jotain modauksia mitä kopterille kannatti tehdä heti alkuunsa? Ilmeisesti tuo vastaanottimen teippaus oli oleellista, mutta olisko hommasta kuvia miten olette sen tehneet?
« Viimeksi muokattu: 10 Syyskuu, 2008, 15:36:10 kirjoittanut katkera »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #61 : 10 Syyskuu, 2008, 16:33:14 »
Tuli juuri akuutiksi kysymys tuosta moottorien palamisesta.
Mulla on eka kone vielä menossa, mutta nyt juuri alkoi tehot katoamaan.
Ensin epäilin akkua, mutta ei kaksi akkua voine yhtäaikaa hajota.

Tehon hiipumisenako tuo koneen laukeaminen ilmenee? Mitään uutta ääntä ei löydy, mutta nippanappa jaksaa kopteri nousta ja peräroottori lyö selkeästi liikaa löylyä suhteessa päälapoihin. Gyro ei pysy perässä ja trimmikin loppui jo.

Uusi moottori odottaa toki pussukassa (kustannus 4.5$) mutta ennenkuin vaihdan ja kenties kolvaan moottorin perän puhki (butaanikolvi :( ) niin ajattelin kysyä onko mahdollisesti jostain muusta kyse?

Tehojen hiipuminen on tosiaan ensimmäinen merkki siitä, että moottori on kuolemassa. Minulla moottorit ovat kestäneet keskimäärin 60-80 akullista per moottori. Toiset sanovat,että WD-40:n suihkiminen moottorin aukoista pidentää sen ikää. Itsekin teen sitä satunnaisesti mutta kaikkein parhaiten minulla ovat kestäneet alkuperäiset moottorit, jossa ei edes ollut mitään reikää mistä suihkia. Sama juttu on jäähdytyssiilen kanssa. Alkuun lentelin siilin kanssa mutta otin sen pois kun en huomannut mitään eroa moottorien kestossa.

Olen yrittänyt lisätä moottorien ikää hankkimalla kevyempiä akkuja. En osaa vielä arvioida onko sillä vaikutusta moottorien kestoon mutta tykkään lennellä Fullriverin 300mAh kennoilla. Olen ottanut parista vanhasta Walkeran akusta liittimet ja juottanut ne tähän kennoon:
http://www.bsdmicrorc.com/index.php?productID=513 . Akku on noin 2,6g kevyempi kuin Walkeran oma. Painonsäästön myötä kopteri vastaa paljon iloisemmin kaasuun ja on paljon hauskempi lentää kuin vakioakulla. Lentoaika on keskimäärin 6 minuuttia. Teoriassa voisi kuvitella, että pienentynyt lentopaino säästää myös moottoria ja pidentää sen ikää. No, aika näyttää...

Noiden 300mAh akkujen lisäksi olen tehnyt pari 500mAh pakettia juottamalla kasi Fullriverin 250mAh kennoa rinnan. Tällainen paketti on 0.3g kevyempi kuin Walkeran vakioakku, mutta kapasitettia siinä on 100mAh enemmän. 500mAh akun pidemmistä lentoajoista huolimatta 300mAh akku on kyllä paljon hauskempi lennättää!

...Annoin pikkusormen....

Menin prkle ostamaan JYSKI:stä 35 € lelukopterin ihan vaan kokeilun vuoksi (ennen tätä en ollut ikinä lennättänyt mitään radiolla), ja ensimmäisten lentojen jälkeen löysin itseni vielä samana iltana tilaamasta EHIROBO:sta kopteria. 4#3B sieltä lähti mukaan yhdellä lisäakulla ja parilla roottorin siivillä...

Mutta asiaan:
Mistä ostelet noita varaosia? Moottorit yms.

Pitäisi varmaan tilata jo etukäteen niitä muutama varoiksi. Tuo akkujen modauskin kiinnostaa, ja niitäkin voisi tilailla samalla.
Oliko tuossa jotain modauksia mitä kopterille kannatti tehdä heti alkuunsa? Ilmeisesti tuo vastaanottimen teippaus oli oleellista, mutta olisko hommasta kuvia miten olette sen tehneet?
Juuri samalla tavalla minäkin jouduin koukkuun...

Yleensä 4#3B tuntuu lentävän hyvin ilman modauksia. Pyrstöputki, pääroottoin lavat, laskutelineet ja kuomu ovat todennäköisemmin rikkoutuvat osat ja pyrstöputki on niistä ehdottomasti herkin. Pyrstön vahvistaminen esim. edellä kuvatulla messinkiputkivirityksell ä on järkevää, mutta muuten pätevät perussäännöt kopterin trimmauksista. Tarkasta että kaikki on tasapainossa eikä mikään tärise, lapaurat ovat molemmilla roottorinlavoilla samat, vakaimet ovat suorassa ja painopiste on pääakselin kohdalla. kun kaikki on trimmissä, kopteri leijuu muutamia sekunteja paikallaan ilman ohjausta. Maaefekti vaikuttaa kevyeen kopteriin aika voimakkaasti, sen vuoksi kannattaa nostaa heti 30-40 cm irti maasta.

 Jos tämä on ihan eka kopteri, niin mm. RCGroupsista löytyy läjäpäin hyviä (ja myös huonompia) vinkkejä. Servon liikeradat kannattaa säätää alkuun melko maltillisiksi, koska varsinkin sisällä lennettäessä tulevat seinät yllättävän nopeasti vastaan. Simulaattorilla on myös hyvä harjoitella niin varaosabudjetti pysyy aisoissa. Jos haluat päästä havalla alkuun, niin ilmainen Heli-X simulaattori www.heli-x.net auttaa alkuun. Jos sinulle kelpaa vain paras, niin ostat Phoenixin. Tässä on ohjeet siitä, mieten saat Walkeran oman ohjaimen toimimaan simulaattorissa: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=904041 . Minulla on tarpeeton Esky:n USB-simulaattoriohjain, josta voin luopua todella edullisesti.

Paras harjoittelupaikka on riittävän isolla nurmikolla, sillä omiin kokemuksiin perustuen 4#3B:tä on liki mahdoton saada rikki jos se putoaa nurmikolle 1-2 metrin korkeudesta (kunhan ehtii ottaa kaasun pois ennen törmäystä). Kotona neitseellistä kopteria vaanivat huonekalut ja kaappien kulmat.
« Viimeksi muokattu: 15 Syyskuu, 2008, 11:14:55 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #62 : 11 Syyskuu, 2008, 09:23:56 »
Ai niin,

Yksi hyödyllinen modaus unohtui mainita: Swashplataen keskellä oleva alumiinipallo kannattaa liimata kiinni pääakseliin pienellä tipalla superliimaa (syanoakrylaatti). Se vähentää klappia ohajusnivelistä ja tekee ohjauksesta tarkempaa. Liimatippa ei estä irroittamasta swashplatea myöhemmin jos tarve vaatii.

Tässä vielä lista varaosista, joita kannattaa hankkia:
- pari ylimääräistä akkua (jossain näin huipputarjouksen jossa 5 akkua maksoi 15$)
- tail boom 2kpl
- tail knighthead pin 2kpl
- landing skid 1 kpl
- main rotor blades 1 kpl
- battery holder 1 kpl
- main motor 2 kpl

lisäksi tarvitset:
- teippiä, jolla voi paikata kuomun jos se halkeaa
- juotoskolvia tarvitaan, jos pyrstöputki katkeaa. pyrstömoottorin johdot täytyy juottaa irti ja takaisin jotta johdot saa uuden pyrstön läpi (tämän vuoksi kannattaa pyrstö vahvistaa...)
- superliimaa (syanoakrylaatti)
- kutistuva putki on hyvä eriste juotosten ympärille, jos joudut kiinnittämäänpyrstömoott orin jodot, ks. edellinen kohta (teippikin kyllä käy).
- kärsivällisyyttä. Oikeiden ohjaus- ja korjausliikkeiden hahmottaminen on alkuun vaikempaa kuin uskoisikaan. Minulta vei varmaan kolme kuukautta, ennen kuin pystyin pysäyttämään kopterin leijuntaan missä kulmassa tahansa. Jostain syystä vaikeinta oli hahmottaa tilannetta, jossa kopteri leijuu sivuttain oikea kylki itseen päin.
- edellisessäkin viestissä mainittu simulaattori on ykköshankinta. Vaikka 4#3B kestää rikkoutumatta yhdeksän törmäystä kymmnestä, niin aina välillä tulee se kymmenes...

Noilla pitäisi päästä alkuun. Edullisin varaosien lähde on noissa aikaisemmissakin viesteissä mainittu http://www.chinesejade.com/walkera.htm
« Viimeksi muokattu: 15 Syyskuu, 2008, 11:14:15 kirjoittanut Picofly »

katkera

  • Vieras
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #63 : 16 Syyskuu, 2008, 20:59:25 »
Kuuluuko tuon kopterin pitää vinkuvaa ääntä paikallaan ollessaan?

Eli kun kytken kopteriin akun, mitään ei vielä kuulu, mutta kun pistän radion päälle alkaa sellainen korkeataajuinen vinkuna. Servoja liikuttelemalla tai moottoria pyöräyttämällä ääntä ei saa loppumaan, vähän ehkä taajuus muuttuu. Ääni ei myöskään lopu jos radion sammuttaa... Vasta akun irrotus lopettaa vinkunan

Toinen juttu on että kopteri viettää hulluna vasemmalle. Eli kun yritän saada kopteria lattialta leijuntaan tasaisella kaasun nostolla, alkaa se jossain vaiheessa kaasun nostoa "liukumaan" perästä katsottuna vasemmalle. Trimmillä en saa tuota kulkua pois päältä vaan se pyrkii jatkuvasti liikkumaan sivulle...

Manuaalissa annetut mitat eri servojen varsille eivät pidä paikaansa kopterin nykysäädöille, mutta mielestäni kaikki on suorassa näillä asetuksilla kuten manuaalissa kerrotaan tarkistamaan. Eli en haluaisi lähteä ehdoin tahdoin mitään muuttamaan.

p.s. ei se mikään äänetön ole roottorin pyöriessä, ei todellakaan
Kuinka tiukalle nuo roottorin lavat pitää/voi kiristää?
« Viimeksi muokattu: 16 Syyskuu, 2008, 21:01:09 kirjoittanut katkera »

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #64 : 16 Syyskuu, 2008, 21:48:27 »
Kahdesta 4#3:sta nyt kokemusta ja molemmat vinkuu aina kun akku on kiinni. Lienee ominaisuus.

Vasemmalle vetely taitaa myös olla ihan luonnollista silloin kun kopteri on melkein irti maasta.

Kaikenkaikkiaan trimmaustarpeista ei paljoa voi päätellä ennenkuin kopukka on kunnolla ilmassa. Repäset heti alkuun vähän reilummin kaasua että saat sen kunnolla nopeasti irti maasta samalla pikkasen oikelle korjaten kyllä se siitä rauhoittuu jos on muuten ehjä.

Trimmaustarpeen huomaa kun pitää kopteria ilmassa hetken aivan paikallaan (juu, ei ihan helppoa) ja koittaa samalla havannoida missä asennossa ohjausta pitää korjata. Mielummin sitten trimmaa servotankojen pituutta säätämllä kuin radiosta.

Roottorin lapojen kireydestä oma havainto on, että saa olla melkein kuinka löysällä tahansa niin hyvin lentää. Liian kireä aiheuttaa monenlaista tärinää varsinkin ennenkuin on täysikaasulla lavat suoristanut.

« Viimeksi muokattu: 16 Syyskuu, 2008, 21:56:08 kirjoittanut keke »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #65 : 16 Syyskuu, 2008, 22:03:19 »
4#3:n vastaanottimesta kuuluu tosiaan korkeataajuinen vinkuva tai sirittävä ääni. Kukaan ei tunnu oikein tietävän mistä se tulee mutta siitä ei tarvitse huolestua. Se kuuluu näistä kaikista.

Vasempaan vetely lentoonlähdössä on normaalia kaikille koptereille mutta se korostuu superkevyessä Walkerassa, koska se on pienen painonsa vuoksi muutenkin altis pyöteille pinnan tuntumassa. Kopteri kannattaa nostaa nopeasti vähintään 30-40 cm korkeudelle jolloin maaefekti ei enää vaikuta. Vasemalle vetelyn oppii aika nopeasti korjaamaan napauttamalla oikeanpuoleista tikkua oikealle nousuunlähdössä, mutta nopea alkukaasu riittävään leijuntakorkeuteen on paras lääke. Tällä ei pysty tekemään leijuntaharjoituksia aivan lattianrajassa...

Ensimmäisiin leijutteluyrityksiin kannattaa varata mahdollisimman suuri tila, sillä alkuun refleksit eivät toimi yhtä nopsaan kuin kopteri. Itse leijuttelin alkuun 180x200 parisängyn päällä, mutta sekään ei tahtonut aina riittää. Nousualustaksi laitoin koristetyynyn, sillä se pienensi maapyörteitä.

Suurin osa 4#3B:n synnyttämistä äänistä on itse asiassa kabiinin kaiuttamia resonanssiääniä. Voit testata sitä ottamalla kuomun pois ja vertailemalla melutasoa kuomun kanssa ja ilman. Ensimmäisen kopterini kuomu oli todella hiljainen. Toisen kopterin kabiini taas heijastaa ääniä selvästi enemmän. Siltikin äänitaso on selvästi pienempi, kuin yhdessäkään muussa koptereissa jonka olen kuullut lentävän. Jos haluat tehdä 4#3:stä hiljaisemman, siihen on pari simppeliä keinoa:

- Mitä paremmassa vireessä 4#3B on, sitä vähemmän syntyy resonassia ja sen myötä resonanssiääniä. Hyvin viritetty kopteri on huomattavasti hiljaisempi kuin huonosti viritetty. Jos kopterisi on hyväsä vireessä, se ei juurikaan tärise kun pidät sitä kädessäsi ja laitat kaasun täysille. Flybar paddlet (vakaimet?) tulisi olla vaakasuorassa ja roottorinlapojen kärkien pitäisi kulkea tarkasti samalla vaakatasolla eli samalla lapauralla. Jos lapojen kärjet eivät kulje samalla tasolla, voi flybar olla hieman mutkalla, todennäköisesti alaspäin. Sitä voi sormin varovasti taivuttaa.

- Resonanssiääniä voi myös vaimentaa laittamalla kabiinin ja vastaanottimen väliin esim. pienen pumpulitukon

-Olen leikannut toisen kopterini kabiinista alaosan pois. Jostain syystä siitä tuli samalla hiljaisempi. Ilmeisesti moottorin äänet ja tärinä eivät kulkeudu enää niin hyvin kuomuun.

Itse pidän roottorin lavat siten, että ne liikkuvat "nihkeästi". Jos roikutat kopteria pystyssä pyrstö alaspäin ja roottorin lavat ovat vaakasuorassa, lavat kantavat oman painonsa, mutta kääntyvät jos kosketat niitä sormilla. 4#3 kyllä lentää vaikka lavat olisivat löysemmälläkin.
« Viimeksi muokattu: 16 Syyskuu, 2008, 22:18:40 kirjoittanut Picofly »

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #66 : 16 Syyskuu, 2008, 22:11:38 »
...vielä vähän jatkoa.

Kuten tässä on jo aiemminkin mainittu niin tuo ei ole mikään kovin helppo lennettävä ja jos ei ole simulla tai muilla yli 3 kanavaisilla yhtään veivannut niin saattaisi olla helpompi ottaa ensi tuntumaa ulkona. Nurmikolla/muulla pehmeällä tuota ei tosiaan saa rikki (kuten Picofly sanoikin) kunhan muistaa kaasun ottaa pois ennen osumaa, mutta sisällä voi hajota kaikkea pientä halpaa (pistä muuten viestiä jos jotain pientä halpaa on jo rikki eikä jaksa odottaa toimituksia, on kaikenlaista osaa tuohon tuossa pöydällä).

Olin ennen 4#3:sta lennellyt varmaan 30 tuntia simulla mutta kyllä se oli pirullista sisällä aluksi, nyt alkaa sujumaan jo ihan mukavasti.  Ehkä 60 akun lennättelyn jälkeen menin ja ostint t-rex450 v2:n ja ensimmäinen ilmaan nosto oli mykistävä kokemus, todella helppo oli leijutella ja vähän lennelläkin tuohon pieneen verrattuna. Melkein kaiken minkä 4#3 oppii voi tehdä sitten paljon helpommin isommalla kopterilla kun/jos nälkä kasvaa.

Äänestä vielä: eihän se äänetön ole, mutta hiljaisin 3+ kanavainen mitä itse olen nähnyt (sitten kun leijuu). Minulle kriittisen metelin määrittely on pysyykö muut unten mailla. Pysyy.  Tähän luonnollisesti vaikuttaa sekä kämppä että muun perheen unenlahjat.

 


Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #67 : 16 Syyskuu, 2008, 22:30:08 »
...vielä vähän jatkoa.

Kuten tässä on jo aiemminkin mainittu niin tuo ei ole mikään kovin helppo lennettävä ja jos ei ole simulla tai muilla yli 3 kanavaisilla yhtään veivannut niin saattaisi olla helpompi ottaa ensi tuntumaa ulkona. Nurmikolla/muulla pehmeällä tuota ei tosiaan saa rikki (kuten Picofly sanoikin) kunhan muistaa kaasun ottaa pois ennen osumaa, mutta sisällä voi hajota kaikkea pientä halpaa (pistä muuten viestiä jos jotain pientä halpaa on jo rikki eikä jaksa odottaa toimituksia, on kaikenlaista osaa tuohon tuossa pöydällä).

Olin ennen 4#3:sta lennellyt varmaan 30 tuntia simulla mutta kyllä se oli pirullista sisällä aluksi, nyt alkaa sujumaan jo ihan mukavasti.  Ehkä 60 akun lennättelyn jälkeen menin ja ostint t-rex450 v2:n ja ensimmäinen ilmaan nosto oli mykistävä kokemus, todella helppo oli leijutella ja vähän lennelläkin tuohon pieneen verrattuna. Melkein kaiken minkä 4#3 oppii voi tehdä sitten paljon helpommin isommalla kopterilla kun/jos nälkä kasvaa.

Äänestä vielä: eihän se äänetön ole, mutta hiljaisin 3+ kanavainen mitä itse olen nähnyt (sitten kun leijuu). Minulle kriittisen metelin määrittely on pysyykö muut unten mailla. Pysyy.  Tähän luonnollisesti vaikuttaa sekä kämppä että muun perheen unenlahjat.

 



Koska alkuun kaikki tuntuu tapahtuvan liian nopeasti, voit alkuun säätää servojen liikeradat melko maltilliseksi vastaanottimen kyljessä olevalla servo adj. säätimellä. Siinä on jatkuva liuku ilman ääripisteitä. Vähän aikaa pyörittelemällä ja kokeilemalla löytyy asento, jossa servojen liikerata on noin puolet maksimista. Se muuttaa kopterin käyttäytymisen varsin rauhalliseksi. Sitten kun opit paremmin sinuiksi ohjaimien kanssa, säädät servojen liikeradat isommiksi ja saat hieman enemmän vauhtia peliin!

Isompien vakaimien, parempien servojen ja liikeratojen säädön ansiosta 4#3B on aika paljon helpompi lentää kuin tuo vanhempi 4#3, joten kyllä se siitä!

« Viimeksi muokattu: 17 Syyskuu, 2008, 09:45:22 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #68 : 17 Syyskuu, 2008, 09:55:53 »
Tuli vielä pari asiaa mieleen perussäädöistä:

Painopisteen paikka kannattaa tarkistaa ennen kuin tekee swashplaten hienosäätöjä. Painopiste säädetään akun avulla ja painopisteen paikkaan vaikuttaa ensisijaisesti moottorin koko. Joissain koptereissa on tehtaalta tullessa pienempi ja kevyempi 'short can' moottori, toisissa taas noin 2g raskaampi 'long can' moottori. Jotta kevyellä moottorilla varustetussa 4#3B:ssä saa painopisteen oikeaan paikkaan, täytyy akku yleensä painaa ihan pohjaan saakka niin, että akun etureuna ottaa akkukotelon etureunassa oleviin väkäsiin. Raskaammalla moottorilla varustetussa kopterissa akun paikka on vastaavasti hieman taaempana.  Painopisteen voi tarkistaa esim siten, että kääntää lavat suoraksi kopterin pituusakselin suuntaan. Tällöin flybar sojottaa suoraan sivulle. Aseta kaksi vesilasia pöydälle ja laske kopteri keikkumaan flybarin varaan vesilasien väliin. Pyrstöputki asettuu vaakasuoraan jos painopiste on kohdallaan. Omissa koptereissani swashplate ei ole ihan vaakasuorassa vaan aivan hiukan eteenpäin kallellaan.

Minua ei kopterin melutaso ole häirinnyt mutta eilisen viestin jälkeen laitoin taas pumpulitukon kuomun sisään (kuomun kärjen ja vastaanottimen väliin). En muistanutkaan, että resonanssien vähentyminen parantaa myös gyron toimintaa. Molemmat kopterini kääntyivät vastapäivään pehmeämmin pumpulitukon kanssa. Taidanpa pitää tupot paikallaan. En enää miksi otin ne aikanaan pois.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Walkera 4#3 saa uudet kuoret
« Vastaus #69 : 19 Syyskuu, 2008, 22:40:24 »
Walkera 4#3B näyttäisi saavan kohta uudet kuoret:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=926472

ja muuttuvalapakulmainen 4G3 on koelentovaiheessa. Tässä on selkäleijuntaa mikrokopterilla:

http://video.naver.com/2008090821534639371

Päälapojen läpimitta on kasvanut jonkin verran suuremmaksi kuin 4#3:ssa (250mm)

katkera

  • Vieras
Vs: Walkera 4#3B
« Vastaus #70 : 22 Syyskuu, 2008, 21:00:23 »
Vaikealta tuntuu, en tiedä onko kopterissa jotain rikki mutta en saa sitä millään ilmaan suoraan. Tuntuu että kun kopterille saa nopealla nostolla 30-40 senttiä korkeutta, lähtee se ihan satunnaisesti kaartamaan mihin tahansa suuntaan ja kovaa.  Voitteko te nostaa kopterinne ilmaan ja saatte sen leijumaan suunnilleen paikallaan pelkällä kaasulla?

Oliskohan täällä Loviisan suunnalla jotain avuliasta aatua joka osaisi laitetta vilkaista ja kokeilla että onko siinä jotain vikaa/voiko sillä lentää yhtään?Itsellä alkaa usko mennä.

(ps. en ole simulla lentänyt yhtään, ei millään osaa valita minkä simun hankkisi...)

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: Walkera 4#3B
« Vastaus #71 : 22 Syyskuu, 2008, 21:23:33 »
ei millään osaa valita minkä simun hankkisi...)

Phoenixille 100pistettä

Itse olen ollut kaupallisia simuja vastaan aina viimeviikkoon saakka...
Onhan se yhden peruslennokin hinta, mutta kyllä sillä on mukava harjoitella
-kannattaa lukea lisää esim lennokit.net yms foorumeiden palstoilta.
.. ja ilmaiset päivitykset mukaan...
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #72 : 22 Syyskuu, 2008, 21:35:55 »
Ei se kyllä minulla ainakaan pelkällä kaasulla pysy paikallaan noususta. Johonkin suuntaan sillä on aina mieli.

Kyse lienee siitä, että sen ensimmäisen korjauksen pitää mennä oikeaan suuntaan ja oikean suuruisena. Sitten helpottaa hieman (pystyy hengittämään) sitä seuraava korjauksen korjaus taas oikeaan suuntaan mutta pienempänä, perää voi joutua vähän pitämään itseensä päin jos kaasua oikein repii. Kyllä siinä aluksi tosiaan hetki menee ennenkuin kopterista saa "kopin".

Epävakautta aiheuttaa moni asia, joista Picofly onkin meitä valistanut tässä säikeessä tyhjentävästi, mutta parhaitenhan tuo tosiaan selviäisi jos näkisi/kokeilisi. Itse en loviisan suunnalla asu, mutta sattumalta ensi torstaina tulen sinne päin (tai vähän ohi) työkeikalle.  En ole mikään walkera expertti mutta jos aamusta (joskus 8-9) välillä pystyt tuomaan itsesi ja 4#3 johonkin parkkipaikalle tms. Loviisassa niin voisin ainakin kokeilla onko kovin erilainen kuin omani.

Itse ostin RealFlight 3.5:n aikanani, mutta nyt kaduttaa etten ostanut Phoenixia. Toisaalta alkuun silmä-käsi refleksejä voi varmasti harjoittaa vaikka noilla ilmaisillakin simuilla. En ainakaan tuosta omasta simusta ole saanut säätämälläkään mitään kopteria kovin hyvin vastaamaan 4#3:sta joten kovin autenttista harjoittelua sillä ei juuri tuota kopteria varten voi kuitenkaan harjoittaa.

Laita vaikka YV jos tuo torstai olisi sinulle passeli niin sovitaan lisää. Tänään vähän lentelin ulkona tuolla kärpäsellä ja sitä suosittelen myös lämpimästi treenaukseen. Ulkona on paljon enemmän aikaa korjailla kun saa jotenkin revittyä sitä korkeutta ensin.

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Walkera 4#3B
« Vastaus #73 : 22 Syyskuu, 2008, 21:46:42 »
ei millään osaa valita minkä simun hankkisi...)

Phoenixille 100pistettä

Itse olen ollut kaupallisia simuja vastaan aina viimeviikkoon saakka...
Onhan se yhden peruslennokin hinta, mutta kyllä sillä on mukava harjoitella
-kannattaa lukea lisää esim lennokit.net yms foorumeiden palstoilta.
.. ja ilmaiset päivitykset mukaan...
Phoenikia koskevaa keskustelua kopteritnetissä ainakin tuolla
http://www.kopterit.net/index.php?topic=2475.0.
Samasta ketjusta löytyy linkki myös vispilän kokemuksiin phoenixista ja rflexistä
Itse olen enemmän kuin tyytyväinen Phoenixiin ;)
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #74 : 22 Syyskuu, 2008, 22:06:39 »
Ei se kyllä minulla ainakaan pelkällä kaasulla pysy paikallaan noususta. Johonkin suuntaan sillä on aina mieli.

Kyse lienee siitä, että sen ensimmäisen korjauksen pitää mennä oikeaan suuntaan ja oikean suuruisena. Sitten helpottaa hieman (pystyy hengittämään) sitä seuraava korjauksen korjaus taas oikeaan suuntaan mutta pienempänä, perää voi joutua vähän pitämään itseensä päin jos kaasua oikein repii. Kyllä siinä aluksi tosiaan hetki menee ennenkuin kopterista saa "kopin".
Tuohon samaan asiaan liittyen, skannasin tuossa Quarkin manuaalista yhden sivun, jossa selostetaan noita 5mm korkeita 'nökösiä' vasemmassa jalaksessa.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Walkera 22 E

Aloittaja timberjack « 1 2 » Walkera

45 Vastauksia
20161 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Heinäkuu, 2010, 11:56:33
kirjoittanut Jokusenpoika
Walkera E36

Aloittaja maje88 Walkera

3 Vastauksia
2996 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Marraskuu, 2008, 18:39:30
kirjoittanut z0tis
15 Vastauksia
8109 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Marraskuu, 2008, 20:44:07
kirjoittanut 1m4s0_
Walkera 36 ongelma!

Aloittaja z0tis Walkera

13 Vastauksia
6222 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Marraskuu, 2008, 13:00:46
kirjoittanut z0tis
Walkera 5G6

Aloittaja Pertti Walkera

2 Vastauksia
3186 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Tammikuu, 2009, 13:08:34
kirjoittanut oba