Kirjoittaja Aihe: Walkera 4#3b:n säädöt  (Luettu 8428 kertaa)

newbie78

  • Vieras
Walkera 4#3b:n säädöt
« : 01 Huhtikuu, 2009, 10:15:18 »
Hommasin Walkera 4#3b:n ja eilen kokeilin sitten ensilentoa. Sain perän trimmin avulla paikalleen, mutta noustessaan kopteri lähtee kovaa vauhtia vasemmalle. Onko tämä tasapaino- ja/tai säätöongelma? Stabilointilavoissa ilmeisesti säätämisen tarvetta?

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkera 4#3b:n säädöt
« Vastaus #1 : 01 Huhtikuu, 2009, 10:22:57 »
Ihan ekaks tietysti koitat saada painopistettä oikeammalle. Jos ei onnistu, sitten trimmeilla, jos ei vieläkään niin sitten lisäpainoja oikeelle. Eihän se stabilointilapa vaikuta vaeltamiseen tolleen.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Walkera 4#3b:n säädöt
« Vastaus #2 : 01 Huhtikuu, 2009, 10:33:20 »
Tuota ominaisuutta et saa säätämällä pois - ilmiö johtuu siitä että pääroottori pyörii ylhäältä katsoen myötäpäivää ja pyrstö joutuu kompensoimaan tätä puhaltamalla oikealle jolloin kopteri lähtee vasemmalle. Leijuttelussa vastaavasti pyrstön suunnasta katsoen kopteri nojaa hieman oikealle kun kompensoidaan pyrstöroottorin työntöä vasemmalle.

Ratkaisu tähän on että ohjaat aileronia nostovaiheessa hieman oikealla ja nostat kopterin leijuntaa vähintään n. 30 cm korkeudelle jolloin maaefekti ei ole enää kovin voimakas.

Tuosta vasemmalle liikkumisesta on joskus hyötyä jos laskeutuu lähelle estettä kopterin voi saada ajettua lattiaa pitkin kauemas esteestä ja nostettua ilmaan.

4#3B:n säätämisestä:
- tarkista että swash on suorassa
- tarkista että stabilointilavat ovat yhtä etäällä nupista
- tarkista että stabilointilavat ovat samansuuntaiset ja linjassa nupin kanssa
- tasapainota peräroottori
- tarkista päälapojen liikkuvuus, parempi jos eivät ole ihan löysät tosin 4#3B:n toimii kyllä vaikka olisivatkin löysällä

newbie78

  • Vieras
Vs: Walkera 4#3b:n säädöt
« Vastaus #3 : 01 Huhtikuu, 2009, 15:22:32 »
Loistavia neuvoja, kiitos kaikille. Täytyy tänään vähän tsekkailla tuota. Muuten mukava pikkuhärveli, vaikkakin sormet saisivat olla pienemmät tuota säätäessä.  ;D

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Walkera 4#3b:n säädöt
« Vastaus #4 : 01 Huhtikuu, 2009, 18:19:46 »
Johtuu osaksi perän aiheuttamasta työnnöstä oikealle, mutta voi se johtua myös siitä että säädöt on pielessä. Jos mitenkään mahdollista niin pyydä kokeneempaa tarkistamaan nupin säädöt ja trimmaamaan kone. Trimmausta varten koneen joutuu mielellään nostamaan yli puoleen metriin ettei maefekti vaikuta niin paljon. Trimmattu kone on paljon mukavampi lentää ja helpompi aloittelijalle  :).

Lainaus
Eihän se stabilointilapa vaikuta vaeltamiseen tolleen.

Vaikuttaa omalla tavallaan, jos ne on vinossa niin kopu ei toimi normaalisti.


-op-

Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Walkera 4#3b:n säädöt
« Vastaus #5 : 02 Huhtikuu, 2009, 09:04:35 »
4#3B:n säätämisestä:
- tarkista että swash on suorassa
Tähän korjaus: otin kuvat 4#3B:stä ja swash on aika lailla vinossa kun cyclic-tikku on keskellä.

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: Walkera 4#3b:n säädöt
« Vastaus #6 : 02 Huhtikuu, 2009, 14:50:49 »
Lainaus
Eihän se stabilointilapa vaikuta vaeltamiseen tolleen.

Vaikuttaa omalla tavallaan, jos ne on vinossa niin kopu ei toimi normaalisti.
-op-
Jos stabbarilavat on vinossa, kone vain tärisee. Sama kuin pyörittäisi cyclic tikkua ympyrää 2000 kierrosta minuuttiin. Että stabilointi saisi koneen kallistumaan vahingossa, olisi lapojen oltava vinossa eri suuntaan puolen kierroksen välein, kuten normaalissa ohjausliikkeessäkin, ja se ei onnistu kuin swashplatelta asti lähtevällä virheellä.

Eli molemmat oikein. Stabilointi lapa ei vaikuta silleen mutta jos se on vinossa niin kopu ei toimi normaalisti.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkera 4#3b:n säädöt
« Vastaus #7 : 02 Huhtikuu, 2009, 15:23:55 »
Lainaus
Eihän se stabilointilapa vaikuta vaeltamiseen tolleen.

Vaikuttaa omalla tavallaan, jos ne on vinossa niin kopu ei toimi normaalisti.
-op-
Jos stabbarilavat on vinossa, kone vain tärisee. Sama kuin pyörittäisi cyclic tikkua ympyrää 2000 kierrosta minuuttiin. Että stabilointi saisi koneen kallistumaan vahingossa, olisi lapojen oltava vinossa eri suuntaan puolen kierroksen välein, kuten normaalissa ohjausliikkeessäkin, ja se ei onnistu kuin swashplatelta asti lähtevällä virheellä.

Eli molemmat oikein. Stabilointi lapa ei vaikuta silleen mutta jos se on vinossa niin kopu ei toimi normaalisti.

Just tuota meinasin. Pyörivällä osalla ei saa kallistusta aikaan, kyseisestä syystä, ite sen päättelin... Sillä saa vaan tärinää aikaan.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Walkera 4#3b:n säädöt
« Vastaus #8 : 06 Toukokuu, 2009, 19:00:39 »
4#3B:n säätämisestä:
- tarkista että swash on suorassa
Tähän korjaus: otin kuvat 4#3B:stä ja swash on aika lailla vinossa kun cyclic-tikku on keskellä.

Minähän en näistä vielä paljon mitään tiedä, 4#3B on ollut talossa vasta pari päivää ja lennetty alle 10 akullista. Enivei, minulla on swashplate kyllä aika suorassa joka suunnasta katsottuna ja nyt on kopteri todella mukavan vakaa. Ensimmäiset lennot kestivät vain parin sekunnin ajan, mutta nyt mennään jo melkein koko akullinen kerralla. Kaikkiaan kokemusta ei ole koptereista kuin vasta parin viikon verran.

4#3B paketista suoraan otettuna oli kuitenkin kohtuullisen hyvä, tottumattomuutta oli outoa tuo aloittajan mainitsema sivulle meno. Reilulla lähdöllä muutaman kymmenen sentin korkeuteen, niin siirtymistä sivusuunnassa ei tule juurikaan. Stabbarilavat ilmeisesti jonkin tällin yhteydessä muuttivat kulmiaan ja kopterista tuli aika mahdoton käsitellä. Olen laittanut molempiin lievää nousukulmaa silmämääräisesti huolella saman verran ja tarkistanut niiden pituuden (oli jo alusta asti hyvät).

Osassa, johon päälavat kiinnittyvät, ilmaantui (saattoi olla alusta asti) klappia. Sen ruuvit kiristämällä ääni (ehdin jo ihmetellä ääntä, joka hiljeni kun kierrokset nousivat tietyn rajan yli) ja vakaus paranivat. Akku pitää työntää kunnolla sisään asti ja tuoda siihen menevät piuhat akunpitimen alareunassa olevan kolon kautta - painopiste siirtyy lähemmäs oikeaa paikkaa. Voitelin kevyesti liikkuvat osat nupissa ja tarkistin myös muut ruuvit. Ilmeisesti valmistuksen jäljiltä jotkut saattavat olla vähän liian löysällä. Lapojen kiinnitystä kiristin hiuksen hienosti siten, että lavat pääsevät kuitenkin liikkumaan.

Servojen liikeratoja olen hieman pienentänyt, ettei tällaisella aloittelijalla tulisi suuria liioitteluja ohjausliikkeiden tekemisessä.

Tällaisillä pienillä, osalla jopa merkityksettömän tuntuisilla asioilla sain kopterin vielä huomattavasti vakaammaksi kuin mitä se alkuun oli ja pari edellistä lentoa ovatkin sitten olleet jo aika nautinnollisia leijutuksia. Ei, en osaa vielä ;) lentää hienommin. Mutta nyt kun tuntuu säädöt olevan kohdillaan, niin tämä tuntuu helpommalta kopterilta kuin olin kuvitellutkaan, hetkittäin tuntui että tuli liian vaikea hankinta tehtyä. On tämä hieno harrastus  ;D
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Jatama

  • Vieras
Vs: Walkera 4#3b:n säädöt
« Vastaus #9 : 12 Toukokuu, 2009, 22:34:53 »
Onko mahdollista säätää jotenkin servojen herkkyyttä "heikommaksi" niin, että radion tapin tuhannesosamillin hipaisu ei kallistaisi konetta niin raa'asti? Näin alkuun olisi huomattavasti helpompaa, jos kokematon peukalo saisi vähän enemmän anteeksi :)

Asiasta toiseen. Pitääkö paddlejen olla täysin vaakatasossa? Paketista otettuna molemmat ovat muutaman asteen alaviistoon (ja tankoon näyttäisi olevan leikattu kolo joka pakottaa paddlet tuohon asentoon, kun ruuvin kiristää). Itseasiassa toinen on muutaman asteen jyrkemmin alaviistoon. Mielestäni kone ei tärise kuitenkaan, mutta vaikuttaako tuo muuten koneen käyttäytymiseen, lähinnä leijuttamisen kannalta?

Kolmas kysymys. Kun swashplate on saatu trimmeillä suoraan niin voiko radion trimmi-nappulat jättää ko. asentoihin radion sammutuksen jälkeenkin? Ohjeissa käskettiin asettamaan trimmit keskiasentoon, kun laite kytketään päälle... Tuli vain mieleen, että "muistaako" ohjain servojen asennot vai pitääkö trimmit säätää joka kerta, kun akun irroittaa?

Puuh, taistelu jatkuu, jospa tuon joskus saisi nousemaan edes suurinpiirtein suoraan ylös päin... tällä hetkellä lähdetään aina kohtuu lujaa johonkin suuntaan ja lennot kestää sen 2-5 sek :P
« Viimeksi muokattu: 12 Toukokuu, 2009, 22:41:25 kirjoittanut Jatama »

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Walkera 4#3b:n säädöt
« Vastaus #10 : 13 Toukokuu, 2009, 08:33:43 »
Vastaanottimessa on servojen liikeradan säätö, pieni kääntö vastapäivään rajoittaa liikeratoja.

Paddleissa pitää olla sama kulma molemmissa. Ohjeissa taisi lukea, että niiden pitää olla vaakatasossa, mutta itselläni tuntuu toimivan hyvin, kun molemmissa on pieni nostava kulma, arvioiden ehkä n. 10°. Jos kulma on keskenään erilainen, kopteri ei todellakaan ole vakaa vaan menee minne sattuu. Kulmat kannattaa tarkistaa aina ennen lentoa, paddlet muuttavat helposti asentoa, vaikka ruuvit olisivat kireällä.

Trimmit itse laitan aika keskelle ennen lentoa. Perän trimmiä joutuu lennon aikana säätämään ja akun loppuessa se onkin pitkällä oikealla.
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Jatama

  • Vieras
Vs: Walkera 4#3b:n säädöt
« Vastaus #11 : 13 Toukokuu, 2009, 20:58:08 »
Kun tuota vastaanottimessa olevaa servojen liikeradan säätöruuvia ruuvailee niin miten paljon sitä pitäisi kääntää? Ruuvi tuntuu pyörivän ympyrää, juurikaan vaikuttamatta mihinkään...

Onkohan tuo niin, että yksi kierros on ns min-to-max vai pitääkö sitä pyörittää pitkästikkin, että saa servot kohtuu pienille arvoille? Nihkeästi tehty, kun ei ole mitään nuolta, että missä kohti säädin on.

Tällä hetkellä ei ole kyllä sitten enään mitään hajua oikein, että missä asennossa se nyt on. Sen verran tuota on tullut vatkailtua :/

pepez

  • Vieras
Vs: Walkera 4#3b:n säädöt
« Vastaus #12 : 13 Toukokuu, 2009, 21:39:37 »
Tarkkaa tuo painopisteen kanssa - meikäläisellä akku on puolivälissä suurinpiirtein. Akku täysin sisään työnnettynä tuo on täysin mahdoton kapistus.

Jatama

  • Vieras
Vs: Walkera 4#3b:n säädöt
« Vastaus #13 : 15 Toukokuu, 2009, 21:25:24 »
Kun tuota vastaanottimessa olevaa servojen liikeradan säätöruuvia ruuvailee niin miten paljon sitä pitäisi kääntää? Ruuvi tuntuu pyörivän ympyrää, juurikaan vaikuttamatta mihinkään...

Onkohan tuo niin, että yksi kierros on ns min-to-max vai pitääkö sitä pyörittää pitkästikkin, että saa servot kohtuu pienille arvoille? Nihkeästi tehty, kun ei ole mitään nuolta, että missä kohti säädin on.

Tällä hetkellä ei ole kyllä sitten enään mitään hajua oikein, että missä asennossa se nyt on. Sen verran tuota on tullut vatkailtua :/

Ei kenelläkään ole mitään vinkkiä tähän, että miten tuo oikein säädetään?

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3b:n säädöt
« Vastaus #14 : 15 Toukokuu, 2009, 22:31:31 »

Kun tuota vastaanottimessa olevaa servojen liikeradan säätöruuvia ruuvailee niin miten paljon sitä pitäisi kääntää? Ruuvi tuntuu pyörivän ympyrää, juurikaan vaikuttamatta mihinkään...

Onkohan tuo niin, että yksi kierros on ns min-to-max vai pitääkö sitä pyörittää pitkästikkin, että saa servot kohtuu pienille arvoille? Nihkeästi tehty, kun ei ole mitään nuolta, että missä kohti säädin on.

Ei kenelläkään ole mitään vinkkiä tähän, että miten tuo oikein säädetään?
Kokeilemalla se selviää parhaiten. Pidät oikean tikun ääriasennossa ja pyörität samalla liikeradan säätöruuvia. Jossain vaiheessa servot liikkuvat olemattoman vähän, ja minimi on saavutettu. Sen jälkeen kun käännät lisää samaan suuntaan, pomppaavat liikeradan maksimiin. Liikeratoja kannattaa olla vähintään 50% tai ohjaaaminen muuttuu turhan hitaaksi.

newbie78

  • Vieras
Vs: Walkera 4#3b:n säädöt
« Vastaus #15 : 20 Toukokuu, 2009, 09:05:45 »
Onko mahdollista säätää jotenkin servojen herkkyyttä "heikommaksi" niin, että radion tapin tuhannesosamillin hipaisu ei kallistaisi konetta niin raa'asti? Näin alkuun olisi huomattavasti helpompaa, jos kokematon peukalo saisi vähän enemmän anteeksi :)

Asiasta toiseen. Pitääkö paddlejen olla täysin vaakatasossa? Paketista otettuna molemmat ovat muutaman asteen alaviistoon (ja tankoon näyttäisi olevan leikattu kolo joka pakottaa paddlet tuohon asentoon, kun ruuvin kiristää). Itseasiassa toinen on muutaman asteen jyrkemmin alaviistoon. Mielestäni kone ei tärise kuitenkaan, mutta vaikuttaako tuo muuten koneen käyttäytymiseen, lähinnä leijuttamisen kannalta?

Kolmas kysymys. Kun swashplate on saatu trimmeillä suoraan niin voiko radion trimmi-nappulat jättää ko. asentoihin radion sammutuksen jälkeenkin? Ohjeissa käskettiin asettamaan trimmit keskiasentoon, kun laite kytketään päälle... Tuli vain mieleen, että "muistaako" ohjain servojen asennot vai pitääkö trimmit säätää joka kerta, kun akun irroittaa?

Puuh, taistelu jatkuu, jospa tuon joskus saisi nousemaan edes suurinpiirtein suoraan ylös päin... tällä hetkellä lähdetään aina kohtuu lujaa johonkin suuntaan ja lennot kestää sen 2-5 sek :P

Erittäin tutunkuuloista tarinaa, mutta nyt kone pysyy jo hienosti paikalla leijunnassa ja uskallan jo vähän "irroitellakin". Takana toistakymmentä lentoa vasta.

Ei välttämättä kannata koskea noihin servoihin, sillä kun saat koneen ilmaan, huomaat, että noista herkistä liikkeistä on enemmän hyötyä kuin haittaa.

Kuten tuossa muutkin kirjoittavat, tärkeintä on, että paddlet ovat samassa kulmassa toisiinsa verrattuna. Itselläni nuo ovat pienessä kulmassa ylöspäin ja näin olen saanut kopterista todella vakaan. Samoin testaa koko koneen tasapaino tuota akkua siirtämällä. Täysin perälle en voi omassa kopussa akkua työntää tai koneesta tulee täysin mahdoton lentää. Nuo paddlet liikkuvat sitten todella helposti (etenkin torppien jälkeen ovat yleensä miten sattuu), joten niitä kannattaa hieman seurailla. Paddlen kiinnikkeet murtuvat helposti, joten väännä niitä varovasti.

Itse jätän trimmit aina lennätyksen jälkeisiin asentoihin. Näin ei tarvitse aina säätää uudelleen. Tosin perän liike muuttuu ja on erilainen akun ollessa täysi kuin tyhjänä.

Tsemppiä ja malttia, sanoisin. :) Nosta konetta rohkeasti ylöspäin, jotta saat tuon maaefektin voitettua. Kyllä se siitä.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
56 Vastauksia
25079 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Toukokuu, 2011, 20:12:45
kirjoittanut vee73
0 Vastauksia
1958 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Kesäkuu, 2011, 23:03:26
kirjoittanut mct76
0 Vastauksia
1949 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Maaliskuu, 2012, 16:14:26
kirjoittanut Ripa
2 Vastauksia
1590 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Elokuu, 2019, 20:44:48
kirjoittanut viltsu
10 Vastauksia
2814 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Maaliskuu, 2020, 13:39:27
kirjoittanut Tohtori R