Kirjoittaja Aihe: Mitä Governööriä käytät Nitrokopterissa?  (Luettu 6659 kertaa)

JHypp

  • Vieras
Mitä Governööriä käytät Nitrokopterissa?
« : 30 Joulukuu, 2007, 17:48:28 »
Itsellä on kokemuksia vain kahdesta laitteesta eli Futaban GV-1:stä ja Model Avionicsin RevMaxista.

Futte lensi olan yli muutaman lennon jälkeen, koska se oli auttamatta liian hidas, vaikka käyttöliittymältään kehittynyt ja hinnaltaan korkea.
Nopea servokaan (=S9253) ei auttanut. Kierrokset vatkasi, ei päässyt alueelle tms. muuta 'vikaa', mutta en oikein päässyt sinuiksi sen kanssa ollenkaan. Luultavasti senkin saisi jotenkin toimimaan, mutta en tykännyt.

Toisin on RevMaxin kanssa. RevMax on käytännössä kierrosrajoitin, mutta kun Throttle kanavalta pyytää täydet ja säätää flight-moden mukaan kierrokset AUX-kanavalla, niin ne on ja pysyy kohdallaan, vaikka mitenkä kopua vatkaa, jos vaan moottori jaksaa ne pitää. Tämä siis toimii myös kierrosten säätäjänä huomattavasti paremmin ja nopeammin kuin GV-1. HUOM. myös käyriä voi käyttää jos haluaa. Minä olen viime aikoina ajellut siten, että tehokäyrä on käytössä vain Norm. -modessa ja Idl1:llä ja Id2:lla säädön hoitaa RevMax. Lisäksi olen mixannut slideriin +/-10%:n säätövaran hienosäätöä varten.

Laite on lisäksi helppo ottaa käyttöön: laitetaan laite setup-modeen naksauttamalla pari kertaa AUX-kanavaa (+/-100%) käynnistyksen jälkeisen 3s:n aikana, minkä jälkeen Throttle kanavaa ohjataan 0%-100%-0% ja lopuksi naksautetaan taas pari kertaa AUX-kanavaa - se on siinä. Nyt laite tietää throttle-kanavan laajuuden ja AUX-kanavan laajuuden. Laite seuraa nyt AUX-kanavaa ja toimii kuten gyrojen AUX, eli keskellä pois ja molemissa laidoissa 100%. Tämän mukaan siis vaan ohjaukset lentotilojen mukaan. RevMax tarvitsee kaverikseen jonkun nopean, vähintään 0.12s/45 astetta servon, mutta en ole sitä hitaammillakaan saanut värähtelemään. Kerran on magneetti irronnut ilmassa, jolloin kierrokset parkaisi täysille, mutta modea vaihtamalla tuli turvallisesti alas.

Kertokaa muutkin kokemuksia Governööreistä.

- Jari
« Viimeksi muokattu: 02 Tammikuu, 2008, 19:27:39 kirjoittanut JHypp »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Mitä Governööriä käytät Nitrokopterissa?
« Vastaus #1 : 30 Joulukuu, 2007, 20:25:35 »
Etäisesti asiaan liittyen, voiko 9254 servoa normi kanavassa ilman mitään gyroa tai limitteriä, tuleeko ongelmaa pulssinleveyksien kanssa? Onko kellään?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

JHypp

  • Vieras
Vs: Mitä Governööriä käytät Nitrokopterissa?
« Vastaus #2 : 30 Joulukuu, 2007, 21:48:23 »
Etäisesti asiaan liittyen, voiko 9254 servoa normi kanavassa ilman mitään gyroa tai limitteriä, tuleeko ongelmaa pulssinleveyksien kanssa? Onko kellään?


-op-

Futaban S9254:llä näyttää ainakin speksien mukaan olevan samat pulssinpituudet ym. ohjaukseen liittyvät arvot kuin muillakin Futten 'normaaleilla' digeillä esim. S9252, S9451, S9255, S9452 ... sitten on tietysti nuo 'Gyro only' servot.

Itse säätelin kaasuservon hornit liittämällä servon (S9253) suoraan kanavaan, ennen kuin sain RevMaxin ja hyvin toimi...ja toimii edelleen.

Toinen asia, mitä epäilin on tuo toiminta regun perässä 5.8V:lla, mutta ainakin toistaiseksi toimii. Onhan se kuitenkin reguloitu 5,8V:iin, kun neljällä kennolla reguloimattomana jännite saattaa latauksen jälkeen olla reilusti yli 6V :-\

Servojen speksejä löytyy ainakin tuolta:

http://www.servocity.com/html/futaba_servos.html

- Jari
« Viimeksi muokattu: 30 Joulukuu, 2007, 22:23:56 kirjoittanut JHypp »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mitä Governööriä käytät Nitrokopterissa?
« Vastaus #3 : 30 Joulukuu, 2007, 23:06:35 »
Mulla on kanssa RevMax Rapukassa, muttei tällähetkellä käytössä... Voiko tuota tosiaan siis ajaa 100-100-100-100-100 käyrällä? Kokeilin kerran, ei oikein toiminut, nimittäin Hyperi huuti ja kovaa ;D Voi tosin johtua siitäkin että viime huollossa en enää löytänyt magneetteja mistään...  ::)
-flybarless, sedative stabilized head-

JHypp

  • Vieras
Vs: Mitä Governööriä käytät Nitrokopterissa?
« Vastaus #4 : 31 Joulukuu, 2007, 00:01:46 »
Mulla on kanssa RevMax Rapukassa, muttei tällähetkellä käytössä... Voiko tuota tosiaan siis ajaa 100-100-100-100-100 käyrällä? Kokeilin kerran, ei oikein toiminut, nimittäin Hyperi huuti ja kovaa ;D Voi tosin johtua siitäkin että viime huollossa en enää löytänyt magneetteja mistään...  ::)

Kyllä voi ajaa 100-100-100-100-100 'käyrällä' säätää vaan AUX-kanavalla vaikka 2000 kiekkaa/min nuppiin tai vaikka 1500, se pitää ne siinä, eikä päästä ylikierroksille (eikä alikierroksille). Tai sitten voi käyttää käyriä ja leikata ylikierrokset pois. Minulla oli Futabassa (T9CAP) ja on nyt JR9XII:ssä samanlainen mixaus, eli norm -modessa AUX-kanava 50% ja normaali kaasukäyrä, IDL1:llä AUX 75% ja kaasukäyrä 90-90-90-90-90 ja IDL2:lla AUX 85% ja käyrä 100-100-100-100-100. Sliderillä mixasin hienosäätöä aluksi AUX-kanavaan +/-10% ja kun löytyi sopivat kiekat, niin laitoin ne suoraan AUX-kanavaan ja otin mixauksen pois. Jos magneetti lähtee, niin moottori kyllä parkaisee kierrokset tappiinsa, mutta sen kyllä huomaa ;). Holdilla AUXiin pitää laittaa luonnollisesti 50%, eli RevMax on pois päältä - tai taitaa siinä riittää, että Trottle kanava on alle 25%. Liimaa magneetti paikoilleen, testaa ja unohda kaasukäyrät! Servona minulla on toisessa Rapukassa Graupner/JR DS 8041 -perusdigiservo 0.12s/45 ast.

- Jari


« Viimeksi muokattu: 31 Joulukuu, 2007, 13:26:46 kirjoittanut JHypp »

JHypp

  • Vieras
Vs: Mitä Governööriä käytät Nitrokopterissa?
« Vastaus #5 : 02 Tammikuu, 2008, 19:38:04 »
RevMax toimii, kun seuraavat ehdot täyttyvät:

1. Sensori, Throttle- ja AUX-kanavat toimivat oikein JA
2. RevMax on kalibroitu JA
3. Throttle kanava ohjattu yli 25% JA
4. AUX-kanava ohjattu >+/-5% (keskellä pois päältä) JA
5. Haluttu pyörimisnopeus saavutettu

Kun RevMax on ottanut säädön "haltuun", niin se palauttaa säädön Throttle-kanavalle jos

1. Throttle -kanavan ohjaus menee alle 25% TAI
2. Sensori ei toimi TAI
3. AUX-kanava <+/-5%

Esim. HOLDdilla täytyy ehto 1. ja itse olen säätänyt siten, että myös ehto 3. eli AUX-kanava keskitetään.

- Jari
« Viimeksi muokattu: 02 Tammikuu, 2008, 23:12:30 kirjoittanut JHypp »

JHypp

  • Vieras
Vs: Mitä Governööriä käytät Nitrokopterissa?
« Vastaus #6 : 03 Tammikuu, 2008, 14:38:00 »
Itekki ajoin revmaxilla idle käyrä kokoajan 100% ja toimi loistavasti. Paljon parempi ku governor. Ei tosiaan kieku kone ku alas tulee. Mutta kyllä se alikierroksille päästi jos koneesta puhti loppui. Servona oli Futaba 9253.

Kyllä varmasti menee alikierroksille, jos pyytää liikaa, eikä moottori jaksa vääntää, mutta heti rasituksen jälkeen on taas nupissa oikeat kiekat. Hyvä, yksinkertainen ja toimiva laite! (=uber, zyyber jne :D)

- Jari

Lisää tietoa tuolta:  http://www.modelavionics.com/revmax.asp

« Viimeksi muokattu: 03 Tammikuu, 2008, 14:40:29 kirjoittanut JHypp »

Make J

  • Vieras
Vs: Mitä Governööriä käytät Nitrokopterissa?
« Vastaus #7 : 04 Tammikuu, 2008, 08:52:00 »
Mulla on CSM RevLock 20, joka on govi sekä limiteri, ihan itse saa valita. Kuvernööri vakioasetuksena Limiterin kytkemiseksi tarttee PC-kaapelin, jolla sitten pääsee härväämään muitakin parametrejä jos tuntee tarvetta. Pelaa suoraan pussista erittäin hyvin, vertailukohtana Model Avionicsin Throttle Jockey "PoRO" (eri laite siis kuin RevMax) jota lopunperin inhosin sen vasteen laiskuuden takia.

RevLockin asennus on samanlainen suunnilleen kuin muissakin, kierrosluku määritellään kyljessä olevien 4 ledin avulla joka ilmoittaa moottorin kiekat, välityssuhteella sitten voi laskea nupin vastaavat. Eli ei tartte erillistä kiekkamittaria.

Erittäin tyytyväisenä vermeeseen, laitan varmaan seuraavaankin koneeseen saman kikkareen.

JHypp

  • Vieras
Vs: Mitä Governööriä käytät Nitrokopterissa?
« Vastaus #8 : 05 Tammikuu, 2008, 19:49:40 »
Hei Make, miten sä käytät sitä RevLockia, erillisellä kytkimellä vai lentotiloihin miksattuna?

- Jari

(Ps. Samaa olen kuullut tuon "PoRO" mallin laiskuudesta muiltakin kun mitä tuossa sanoit)
« Viimeksi muokattu: 05 Tammikuu, 2008, 20:03:03 kirjoittanut JHypp »

Make J

  • Vieras
Vs: Mitä Governööriä käytät Nitrokopterissa?
« Vastaus #9 : 05 Tammikuu, 2008, 20:07:52 »
Lentotiloihin sotken. Leijunta on käyrällä, muut Govilla, tuo nostaa melko pehmeästi jengat kun kytkeytyy.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
20 Vastauksia
9118 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Toukokuu, 2009, 18:29:16
kirjoittanut Vispilä
21 Vastauksia
9532 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Elokuu, 2010, 19:32:20
kirjoittanut MPa
27 Vastauksia
8779 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Huhtikuu, 2014, 23:21:01
kirjoittanut Tsss
10 Vastauksia
3131 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Kesäkuu, 2014, 13:00:19
kirjoittanut SJo1
2 Vastauksia
2484 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Elokuu, 2015, 14:17:40
kirjoittanut TeroS