Kirjoittaja Aihe: Raptor 30 Käy ja kukkuu...  (Luettu 41606 kertaa)

Lapin Lentäjä

  • Vieras
Raptor 30 Käy ja kukkuu...
« : 13 Tammikuu, 2010, 16:39:03 »
Moi olisi ongelma raptor ei käynnisty vasta ostin käytettyny. hehku on ok vasta ladattu hehkua olen tarjonnut suoraan tulppaan ilman sitä johtoa. polttoainetta tulee ja välillä saa jopa liikaa kun valuu putkea pitkin ulos tyhjentänyt koneen useaan kertaan polttoaineesta. säädöt on ala neula auki 2 kierrosta pääneula 3 kierrosta kone on pro 39 tulppa OS 8. polttoaine byron fuel kopteri mallia.
« Viimeksi muokattu: 04 Helmikuu, 2010, 22:02:43 kirjoittanut Lapin Lentäjä »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #1 : 13 Tammikuu, 2010, 16:41:38 »
Oletko kokeillut eri tulpilla(toista os8), tai hehkutikunpäässä tulppaa että hehkuuko se?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Lapin Lentäjä

  • Vieras
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #2 : 13 Tammikuu, 2010, 16:52:11 »
Moi olisi ongelma raptor ei käynnisty vasta ostin käytettyny. hehku on ok vasta ladattu hehkua olen tarjonnut suoraan tulppaan ilman sitä johtoa. polttoainetta tulee ja välillä saa jopa liikaa kun valuu putkea pitkin ulos tyhjentänyt koneen useaan kertaan polttoaineesta. säädöt on ala neula auki 2 kierrosta pääneula 3 kierrosta kone on pro 39 tulppa OS 8. polttoaine byron fuel kopteri mallia.
kyllä menee heti punaseksi kun lykkää sen tohon hehkuttimen päähän. ei ole vielä tullu toisia tulppia tilattu on ja tuokin on aivan uusi tulppa

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #3 : 13 Tammikuu, 2010, 17:06:29 »
Jännä homma...
Missäpäin asut että löytyykö sieltä suunnalta harrastajia katsomaan livenäkin ongelmaa?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Lapin Lentäjä

  • Vieras
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #4 : 13 Tammikuu, 2010, 17:12:18 »
Moi olisi ongelma raptor ei käynnisty vasta ostin käytettyny. hehku on ok vasta ladattu hehkua olen tarjonnut suoraan tulppaan ilman sitä johtoa. polttoainetta tulee ja välillä saa jopa liikaa kun valuu putkea pitkin ulos tyhjentänyt koneen useaan kertaan polttoaineesta. säädöt on ala neula auki 2 kierrosta pääneula 3 kierrosta kone on pro 39 tulppa OS 8. polttoaine byron fuel kopteri mallia.
  Rovaniemellä.. ja vasta alottelemassa tätä harrastusta tosin aikasemmin ollut polttis autoja.. mutta tämä eka kopterini. nyt tais vika selvitä ehkä kun polttoaine onkin edellisen omistajan sekoituksia ei siis tuota byronia mitetnkin et on aika ärtsyä jos olis ollut tuota 35%. kokeilin se kyllä palaa sinisellä liekillä kun heitin tulta lusikkaan missä kysyeistä ainetta ja edellinen omistaja sanoi et oli hirobon saanu samalla liemellä käymään. no tilaan kuiten uutta polttoainetta..kun muutakaan keksi.

mrsaila

  • Vieras
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #5 : 13 Tammikuu, 2010, 18:16:54 »
Kannattaa tsekata tämä artikkeli, etenkin tuo 4. kirjoitus http://www.rcuniverse.com/forum/m_8379870/tm.htm

Lapin Lentäjä

  • Vieras
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #6 : 13 Tammikuu, 2010, 22:37:31 »
Moi olisi ongelma raptor ei käynnisty vasta ostin käytettyny. hehku on ok vasta ladattu hehkua olen tarjonnut suoraan tulppaan ilman sitä johtoa. polttoainetta tulee ja välillä saa jopa liikaa kun valuu putkea pitkin ulos tyhjentänyt koneen useaan kertaan polttoaineesta. säädöt on ala neula auki 2 kierrosta pääneula 3 kierrosta kone on pro 39 tulppa OS 8. polttoaine byron fuel kopteri mallia.
Moi joo vois olla hyväkin ohje mutta kun ei osaa tuota englantia yhtään. mistä polttoaineesta tietää onko nitro haihtunut taivaan tuuliin?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #7 : 13 Tammikuu, 2010, 22:47:53 »
Eikai se minnekkään haihku jos on ollut suljetussa astiassa... ei omat litkun ainakaa puolessa vuodessa mennyt miksikään... tukin se varmaan älyttömän vanhaa litkua on?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Lapin Lentäjä

  • Vieras
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #8 : 13 Tammikuu, 2010, 23:07:11 »
Eikai se minnekkään haihku jos on ollut suljetussa astiassa... ei omat litkun ainakaa puolessa vuodessa mennyt miksikään... tukin se varmaan älyttömän vanhaa litkua on?
Moi no ei tuo vaikuttanu kovin tiiviiltä kun tuli matkahuollon kautta laatikossa kaikki niin oli pahvilaatikko kostunu matkan varrella aukasin niin gallonassa oli vain alle puolet jäljellä ja myyjä sanoi et lähties oli täys gallona. entisel omistajalla se oli ollut hyllyssä yli 2kk.

Poissa roosa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • myös haukkuva koira puree
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #9 : 13 Tammikuu, 2010, 23:39:46 »
kokemukseta voin sanoa,et ei polttoaine kovin helpolla huonoksi mene.itlle kun oli tauko 6-7 vuotta ja polttoinetta jäi tankkiin varmaan puolet ja viime keväänä kun innostuin uudestaan, niin otin rapukkani 60 joka oli tt70 motilla.hörähti käyntiin välittömästi, vaikka oli seisonu noinkin kauan.polttoaine on muuten coolpower 20% ;D

edit:kokeile pääneulaa käännellä 2 ja 3 kierrosten välissä.15 astetta kerralla.meinaan et sais liikaa polttoainetta ja kastelis tulpan.mulla oli muistaakseni jossain lähempänä 2 kierrosta auki tuo pääneula
« Viimeksi muokattu: 13 Tammikuu, 2010, 23:53:54 kirjoittanut roosa »

Lapin Lentäjä

  • Vieras
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #10 : 14 Tammikuu, 2010, 00:19:52 »
kokemukseta voin sanoa,et ei polttoaine kovin helpolla huonoksi mene.itlle kun oli tauko 6-7 vuotta ja polttoinetta jäi tankkiin varmaan puolet ja viime keväänä kun innostuin uudestaan, niin otin rapukkani 60 joka oli tt70 motilla.hörähti käyntiin välittömästi, vaikka oli seisonu noinkin kauan.polttoaine on muuten coolpower 20% ;D

edit:kokeile pääneulaa käännellä 2 ja 3 kierrosten välissä.15 astetta kerralla.meinaan et sais liikaa polttoainetta ja kastelis tulpan.mulla oli muistaakseni jossain lähempänä 2 kierrosta auki tuo pääneula
 


okkei. pitänee huomenna jatkaa käynnistys yrityksiä.. sitä vähän ihmettelen miksi joku on tehny itse polttoaineen en oikein luota tuohon litkuun mitä siinä on. kun ei yhtään tiedä öljy määriä nitro määriä.. kone on käyny viimeksi 2 kk sitten. voi kaasarikin mennä tukkoon kun nitro haihtuu niin se öljy möhnä jää sinne kaasariin. ehkäpä otan kaasarinkin pöydälle...

Poissa Mesikämmen

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #11 : 14 Tammikuu, 2010, 08:00:53 »
Millä pyörität konetta? Jos se ei vaikka saisi riittävästi kierroksia käynnistyäkseen?
Hirobo Sceadu Evo .50
Spektrum DX7

Poissa mokkis

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #12 : 14 Tammikuu, 2010, 08:47:18 »
Ruiskuta polttoainetta hiukan tulpanreiästä sylinteriin ja tulppa paikoilleen,sitten vain hehkua ja starttaat.
Itselläni auttoi joskus,kun moottori käy muutaman kierroksen tuollain aluksi.

Ja jos ei vieläkään lupaa,niin tulppa tai polttoaine vaihtoon.

Jos lupaa mutta ei käynnisty,niin tarkistaisin tankin tiiviyden.
Onko painetta tankissa (pihahtaako) startin jälkeen.
Trex 600 N
Trex 500 Esp
Trex 500 FBL

7C 2.4gigaa

Lapin Lentäjä

  • Vieras
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #13 : 14 Tammikuu, 2010, 15:33:01 »
Ruiskuta polttoainetta hiukan tulpanreiästä sylinteriin ja tulppa paikoilleen,sitten vain hehkua ja starttaat.
Itselläni auttoi joskus,kun moottori käy muutaman kierroksen tuollain aluksi.

Ja jos ei vieläkään lupaa,niin tulppa tai polttoaine vaihtoon.

Jos lupaa mutta ei käynnisty,niin tarkistaisin tankin tiiviyden.
Onko painetta tankissa (pihahtaako) startin jälkeen.

 


Joo no alkaa kohta testaan taas josko nuilla neuvoilla käynnistyisi.. porakoneella pyöritellyt kivasti pyörii.

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #14 : 14 Tammikuu, 2010, 16:01:32 »
Pyörittääkö se porakone tarpeeksi nopeasti. Jotkut myös väittää että porakoneella saapi laakerit rikki tai muuten vehkeen hajalle.
Ettei käy vahinkoa jos kone on esim nestelukossa.

Kantsii hommata startteri .. vinkvink ... :P

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #15 : 14 Tammikuu, 2010, 16:04:11 »
Ruiskuta polttoainetta hiukan tulpanreiästä sylinteriin ja tulppa paikoilleen,sitten vain hehkua ja starttaat.
Itselläni auttoi joskus,kun moottori käy muutaman kierroksen tuollain aluksi.

Ja jos ei vieläkään lupaa,niin tulppa tai polttoaine vaihtoon.

Jos lupaa mutta ei käynnisty,niin tarkistaisin tankin tiiviyden.
Onko painetta tankissa (pihahtaako) startin jälkeen.

 


Joo no alkaa kohta testaan taas josko nuilla neuvoilla käynnistyisi.. porakoneella pyöritellyt kivasti pyörii.

Jep kuten kemisti jo sanoi ja mainitsin toisessa säikeessä jossa oli aiheesta.
Lukaise sieltä. Ei startterit kalliita ole  8)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Lapin Lentäjä

  • Vieras
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #16 : 14 Tammikuu, 2010, 16:34:31 »
Pyörittääkö se porakone tarpeeksi nopeasti. Jotkut myös väittää että porakoneella saapi laakerit rikki tai muuten vehkeen hajalle.
Ettei käy vahinkoa jos kone on esim nestelukossa.

Kantsii hommata startteri .. vinkvink ... :P

joo tilaamassa semmosta mutta pitäs vain löytää semmonen joka varmasti jaksaa pyörittää tuota kun ostin edellisen starterin autoo no eihän se jaksanu mitään pyörittää. 85€+ postk meni kuin kaivoon. ottaa päähän. ja myyjä väitti et joo tää malli sopii kyseiseen autoon. niimpä niin myynti puheita vain. se olikin toi oulun liike minkä kans meni muutenkin sukset ristiin.. nyt cenikin on jo onneksi myyty.

Poissa jklockars

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #17 : 14 Tammikuu, 2010, 16:41:27 »
Se 60 euron sullivanin dynatron sieltä risteysasemalta jaksaa aivan taatusti pyörittää. Itte starttailen samanlaisella startterilla Y.S 90:tä moottoria ilman ongelmia kelissä kuin kelissä.

Lapin Lentäjä

  • Vieras
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #18 : 14 Tammikuu, 2010, 17:01:06 »
Se 60 euron sullivanin dynatron sieltä risteysasemalta jaksaa aivan taatusti pyörittää. Itte starttailen samanlaisella startterilla Y.S 90:tä moottoria ilman ongelmia kelissä kuin kelissä.

tämmönen sitten tilaukseen loppuu se leikkiminen sen starterin kans. tähän vielä auton akku tai optima...  ;D johan pyörii.. :-

Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #19 : 14 Tammikuu, 2010, 18:27:43 »
Tämmösen listan joskus jostain löytänyt/tehnyt. Pätee pakopaineella polttoaineen syöttäviin motteihin (30- ja 50-luokan perusmoottorit OSsit/TTt mitä onkaan). YSsi/pumppuOSsi miehet voi modata tämän oman maun mukaan. Oon tuota samaa kyllä niissäkin käyttänyt kunhan soveltaa YSille yksisuuntaventtiilin tarkistuksen ja unohtaa pakokaasupaineistukseen liittyvät jutut mm. pakoputken pään tukkimiset yms. KopteriOSseista ei kokemusta, pumpullisista lennukoneista kylläkin. Näissäkään ei muuta eroa perustasolla kuin just tuo pakopainehomma.

Jos pytyssä tavaraa sopivasti ja hehku läsnä pitäs sen ainakin yrittää. Hörähtääkö se edes? Jos ei niin jompikumpi puuttuu.

Jos startteri ei tulpan kanssa jaksa kunnolla pyörittää niin "hätätilassa" (lue: Haluan tästä savut heti!!!) voi jättää tulppaa naftisti löysälle (puolipuristin 8)) ja sitten pyörittää. Heti kun starttaa niin kaasu pois ja sammutus tai jos on sairaan nopee niin tulppa kireelle. Tällä saa mottia lämpimäksi ja pyttyyn soveltuvat olosuhteet. Seuraavalla kerralla saattaa lähteä tulppa kireelläkin. Kopterihommissa tämä ei erityisen kätevää mutta lennuhommissa tuota aikanaan kovilla pakkasilla ja tyhjällä starttiakulla tullut sovellettua. En kuitenkaan tätä metodia suosittele kenellekkään koska tässä voi rikkoa tulpan kierteet tms. ja hosumisessa voi sattua vahinkoa sormille/kalustolle mutta hätätilassa, hätätilassa...

Kaukaisesti tietenkin on mahdollista että polttoaine on palamiskelvotonta mutta ei se kyllä kait kovin yleistä ole että täysin palamattomaksi menisi. Tarkista kuitenkin myyjältä kuinka vanhaa ja onko mahdollista että mukana vettä.

1.   Kaasulinkistön säätö eli tyhjäkäynnillä sopivasti (jotain millin luokkaa) kurkku auki ja ennen kaikkea että kaasu toimii oikein päin.
2.   Letkujen tarkistus, että ei reikiä, suodattimet auki yms. Yleisesti kaikki letkut kannattaa uuden tuttavuuden kanssa käyttää irti ja varmistaa ettei letkut nippojen/suodattimien tyvestä murtuneet. Myös tankin sisäisen letkutuksen tarkistus.
3.   Startterin pyörimissuunta oikein (moottori pyörii vastapäivään edestäpäin)
4.   Kokeile käsin starttikepillä että moottori pyörii vapaasti, ei nestelukkoa, mekaanista vaivaa tms.
5.   Puolikas tankki polttoainetta (täydellä tankilla vuotaa herkemmin pakariin yms. vaivaa ja vajaa taas vaikeuttaa syöttöä). Kuitenkin sen verran vähän että polttoaineen pinta on alle tankin lähtönipan. Tällöin helpommin huomaa jos imuletku vuotaa.
6.   PA-letku irti kaasarista ja pyöräytys startterilla varmistukseksi että tulee polttoainetta. Jos ei tule niin sormi pakoputken päähän ja pyöräytys. Näin saadaa lisäpainetta tankkiin ja polttoainetta pitäs viimeistään nyt tulla. Jos ei tule niin polttoainejärjestelmän tarkistus uudelleen.
7.   Kun polttoainetta tulee pelkällä startterilla pyörittämällä niin PA-letku kiinni kaasariin.
8.   Kaasarin pääneula kannattaa käyttää kokonaan kiinni (pistää muistiin paljonko oli auki) sitten  kokonaan auki (irti asti) ja startterilla pyöräytys. Polttoainetta pitäis tulla neulan reiästä. Kun kunnossa niin neula paikalleen ja saman verran auki kuin alussa (jos ei tietoa niin yleisohje on kierros-puolitoista-kaksi)
9.   Hehkutulppa irti ja tarkistus että se hehkuu kirkkaan oranssina.
10.   Kun hehkutulppa on irti niin kaasua auki neljäsosa ja 10 sek pyöräytys startterilla ja tarkistaa että polttoainesumua tulee tulpan reiästä. Kannattaa laittaa rättiä eteen  ettei  tahmaannu paikat. Laita rätistä kuiva kohta niin siitä sitten näkee paljonko ainetta tulee. 10 sekunnin pyöräytyksellä pitäisi rättiin tulle selkeä kostea kohta.  Jos ei niin voi kokeilla suurentaa kaasua kunnes selkeästi polttoainesumua tulee.  Tavoite  tällä leipomisella on saada pyttyyn likimain palamiselle suotuisat olosuhteet.
11.   Tulppa paikalleen.
12.   Kaasu tyhjäkäynnille.
13.   Hehku paikoilleen ja lyhyitä (3-5 s) pyöräytyksiä startterilla. Startterin pitäis jaksaa pyörittää keveän kuuloisesti.  
14.   Jos ei starttaa niin sitten tämä lista alusta jos ei muuta keksi  :D

Jotain tästäkin varmaan puuttuu vaan ei satu nyt silmään...

t. Oula

PS. Tämä siis on kroonisia starttivaivoja varten tämä. Päivittäiskäyttö polttiksissa (toivottavasti ja yleensä) helpompaa.
« Viimeksi muokattu: 14 Tammikuu, 2010, 18:48:07 kirjoittanut okallio »

Lapin Lentäjä

  • Vieras
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #20 : 14 Tammikuu, 2010, 21:50:22 »
okkei nyt on kone pöydällä kun nuo edellä mainitut asiat olen käynyt läpi. minkä mittanen pitäs tulpan olla? tässä on os 8 jenga osa 4mm pitkä kone on tt pro 39 ..  kun on autosta jäänyt pitenpi tulppa 5.5mm laitoin sen tiivisten kera sinne ja pyöritin varovasti käsin ei osu mäntään ainakaan kun kone on kylmä..

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #21 : 14 Tammikuu, 2010, 21:57:17 »
Kyllä pitäs tuon os8 käydä... varmaan paras tulppa kaikkeen ikinä..
Mitä googlettelin äkkiä niin porukalla ainakin toiminut tuo tulppa.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Lapin Lentäjä

  • Vieras
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #22 : 14 Tammikuu, 2010, 22:01:52 »
Kyllä pitäs tuon os8 käydä... varmaan paras tulppa kaikkeen ikinä..
Mitä googlettelin äkkiä niin porukalla ainakin toiminut tuo tulppa.

okkei niitä ei ilmeisesti ole olemassa eri mittasia.. ihmetyttää vain miten 5.5mm meni eikä ottanu mihinkään kiinni.. vika on kallistumassa mitä toden näköisemmin siihen poltta aine litkuun.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #23 : 14 Tammikuu, 2010, 22:50:36 »
Moi minä käytän ainoastaan ENYA 3 tulppana.

Lapin Lentäjä

  • Vieras
Vs: Raptor 30 ei käynnisty ei edes yritä kaikkeni olen tehnyt
« Vastaus #24 : 14 Tammikuu, 2010, 22:54:19 »
Moi minä käytän ainoastaan ENYA 3 tulppana.

okkei no onko kellään tietoa minkä mittainen tulpan pitäisi olla? kun 5.5mm menee eikä ota mäntään. os 8 näyttää olevan 4mm siis jenga osasta on kyse..

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
4172 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Toukokuu, 2007, 16:45:49
kirjoittanut Marcus
2 Vastauksia
3340 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Maaliskuu, 2008, 14:36:32
kirjoittanut IsoNega
10 Vastauksia
5734 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Helmikuu, 2009, 23:11:53
kirjoittanut Hermis
12 Vastauksia
4985 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Helmikuu, 2009, 21:27:56
kirjoittanut Arctikdiver
Raptor 50 & NH-90

Aloittaja Kopteri-eki MyFleet

5 Vastauksia
3802 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Heinäkuu, 2009, 16:57:44
kirjoittanut Kopteri-eki