Kirjoittaja Aihe: KOPTERI TREX600N (LIMITED EDITION) TIETOA-VINKKEJÄ & MURHEITA:)  (Luettu 127680 kertaa)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #125 : 09 Tammikuu, 2010, 21:38:53 »
Riippuu minkä kytkimen (SW) takana sulla gaini on (Gyro sense). Jos se on lentotilan mukaan (Cond.) niin sitten tarttee laittaa Leijulle, kaikille kolmelle idlelle ja holdille erikseen. Jos taas joku muu niin ei tartte.

Holdiinhan jotkut laittavat normimoden etkä HH:ta (AVC). HH voi käsittääkseni kuluttaa roottoreista energiaa  enemmän kuin normimode. Ei suurensuuri ero mutta joskus sitä viimestä tippaa voi tarvita...

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #126 : 09 Tammikuu, 2010, 22:21:54 »
Joo mulla on lentotilojen mukaan eli (Cond), ymmärsinkö että käy sama arvo kuin vaikka leijunta modessa tai semmonen arvo mikä pelaa esim leijunta/idle modessa ettei perä vägää yhtään?
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #127 : 09 Tammikuu, 2010, 22:28:18 »
dx7 ei ainakaan tarvitse, taitaa mennä leijuntamoden arvoilla...
Eikös ahaalta ilmennyt, että kyseessä oli futaba?

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #128 : 09 Tammikuu, 2010, 22:30:50 »
Jeps futaba 10cp
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #129 : 09 Tammikuu, 2010, 22:49:16 »
Joo mulla on lentotilojen mukaan eli (Cond), ymmärsinkö että käy sama arvo kuin vaikka leijunta modessa tai semmonen arvo mikä pelaa esim leijunta/idle modessa ettei perä vägää yhtään?

Noh, minä en mikään autorotaatiokingi ole, mutta periaatteessa holdissahan kierrokset tippuu aika tavalla joten gainia varmasti kestää enemmän, mutta kun ajattelee autorotaatiota toimintona niin perän naulattu pitäminen ei ole maailman oleellisin asia ja perälavoissa ei tarvita kulmaa juuri mitään kun veto loppuu =>  ei synny kiertävää voimaa jonka perän pitäisi kumota.

Laita sinne vaikka sama kuin leijussa.

Juu ja fut10 oli mielessä näissä jorinoissa.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #130 : 10 Tammikuu, 2010, 00:14:38 »
Enpä kiinnittänyt asiaan huomiota... tuli mieleen yleensä koko holdi.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #131 : 10 Tammikuu, 2010, 00:18:22 »
Ei hätää.., ensikerralla mietintämyssy päähän ennen kommenttia! Ei aina pidä olla eka... ::)

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #132 : 10 Tammikuu, 2010, 17:11:22 »
Moro :)

Kysyisin tämmöitteen kysymyksen normi/idlen lapakulmista, kun on jäänyt vaivaamaan kun jotkut tykkää käyttää semmosia lapakulma arvoja ettei kone pomppaa idlelle vaihdossa, elikäs niillä on siinä tapauksessa samat arvot käyrien yläpäässä mutta silloin niillä ei myöskään ole lineaarinen käyrä idlessä vaan ässän muotoinen eikö vain?, että eikös se olis kuitenkin pääasia että käyrät olis lineaarisia eikä mitään käärmeen muotoisia, sehän on vähän makuasia mutta ihan peruslennossa luulisi että lineaarinen olisi kaikkein suotavaa jotkut oikein ammati kisa lentäjät voi käyttää jotain vastaavia mutkakäyriä mutta perus temppuilussa/lennossa EI?.
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #133 : 10 Tammikuu, 2010, 17:27:04 »
... elikäs niillä on siinä tapauksessa samat arvot käyrien yläpäässä mutta silloin niillä ei myöskään ole lineaarinen käyrä idlessä vaan ässän muotoinen eikö vain?
Kun itse ajoin eri käyrillä eri lentotiloissa (normaalista temppuilusta nyt siis puhe, ei kisailusta), oli normaalissa moodissa 40-50-100 ja idelllä 0-50-100. Ei mitään ässiä, mutta silti nollakulmista ylöspäin identtiset käyrät. Kopteri leijuu noin 3/4 tikulla kaikissa moodeissa.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #134 : 10 Tammikuu, 2010, 19:03:40 »
... elikäs niillä on siinä tapauksessa samat arvot käyrien yläpäässä mutta silloin niillä ei myöskään ole lineaarinen käyrä idlessä vaan ässän muotoinen eikö vain?
Kun itse ajoin eri käyrillä eri lentotiloissa (normaalista temppuilusta nyt siis puhe, ei kisailusta), oli normaalissa moodissa 40-50-100 ja idelllä 0-50-100. Ei mitään ässiä, mutta silti nollakulmista ylöspäin identtiset käyrät. Kopteri leijuu noin 3/4 tikulla kaikissa moodeissa.

Itsekkin aika tuollaisia käytin aluksi, nyt olen vaihtanut -4 0 +12 normi, idle -12 0 +12
Mukavampi normi modessa leijuttaa kun tikku on about keskellä, omaan makuun.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #135 : 10 Tammikuu, 2010, 20:01:53 »
Jeps, pointti tässä nyt on ollu se että jos piirretään taulukko paperille käyristä niin käyrät pitäisi näyttää suoralta viivalta elikkä lineaarinen, itse olen leikkinyt tuon futten radiolla missä näkyy kuvana nuo käyrät, eli jos haluaisin samat arvot normin/idlen yläpäähän ja myös idlen alapäähän että olisi samanlainen lentää myös ylösalaisin, niin se käyrä ei todellakaan ole suora viiva eikä voikkaan olla suora! jos on samat arvot.  :)
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #136 : 10 Tammikuu, 2010, 20:12:40 »
Eli jos idle uppiin haluat esim +-12 astetta niin sulla näyttää käyrän arvot vaikka 0-INH-50-INH-80 ?
Sitten nupin linkkejä säätämään ja nuppi identtiseksi molempiin suunttiin jo haluat sen viivan suoraksi, toimii se nuinkin vaikka numeron ei näytä ihan suoraa yhtenäistä viivaa.. kunhan et mitään väli arvoja keksi nuoden päiden ja keskipisteen välille (5. pisteen käyä)
Itselläni on nyt rexässä käyrä idlessä 0-inh-50-inh-100 ja lapakulma arvot -12 - 0 - +12
Ei tarvitse mitään arvoja siellä muutella :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #137 : 10 Tammikuu, 2010, 20:37:44 »
Kantsii muuten laittaa vaikka 25% delayta pitchiin niin ei turhia hyökkäile lentotilanvaihdossa vaikka tulis vahingossa tehtyä hassumpikin käyrä. Siitä ei mielestäni ole mitään haittaa.
Advanced Menu=> Delay, PITC

Tossa futabassahan on 7 pisteen käyrät, mutta jos haluat 0-100 suorat niin ei tartte pitää kuin nuo päätypisteet päällä. Pisteen saa pimiäksi (--) kun pitää -stk- puolella nappia hetken pohjassa pisteen kohdalla (jos et ole sattunut huomaamaan vielä)

Erilaisista käyristä on paljon juttua kun haeskelee. Minä tulin lentäneeksi  0-100 käyrillä kaikissa modeissa, mutta loppukesästä on tullut vähän enemmän säädettyä kun yrittää sillä kopterilla jotain tarkempaa leijutteluakin harrastaa.

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #138 : 10 Tammikuu, 2010, 20:48:16 »
jeps, mitenköhän tämän nyt selittäisin, eli jos laitan tuohon omaan radioon suorat käyrät eli lineaariset kone pomppaa jos taas laitan samat lukemat molempiin tiloihin niin kone ei pomppaa ja käyrätkään ei ole silloin myöskään suorat miten niitten pitäisi ollakkin, ei ollut puhetta mitä se lapakulmamäärä on missäkin tikun asennossa vaan käyrän suoruudesta, alla on minun lapakulma käyrät siittä voi pähkäilla miten käyrät muuttuu jos arvot laittais samaks.
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #139 : 10 Tammikuu, 2010, 20:50:45 »
Tuli pari ylimäärästä kuvaa :)
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #140 : 10 Tammikuu, 2010, 20:55:45 »
Jaajuu... nyt ymmärrän :)

Sulla on varmaan HOV-PIT valikon takana miksaus päällä.. Laita siellä MIX > INH

Kun katsot tota käyrää niin ruuvaappa samalla niitä kolmea potikkaa laidasta laitaan, jonkun kohdalla käyrä alkaa elää (siis normimoden käyrä)...
« Viimeksi muokattu: 10 Tammikuu, 2010, 21:00:38 kirjoittanut keke »

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #141 : 10 Tammikuu, 2010, 21:44:17 »
Joo elikkäs ajatushan tässä oli semmonen että on täys mahdottomuus käyrän olla suora viiva idlessä/normissa jos olisi yläpäät samoja tuollaisessa käyrässä kuin minulla  (norm-2 +5 +12)  niin tässä tapauksessa käyrän muoto olisi loiva ässä jos idlessä olisi samat arvot kuin normin yläpäässä, mut siinä tapauksessa jos normissa olisi tikku-keskellä 0 niin silloin olisi käyrä suora eikö vain, en aikaisemmin selittänyt hyvinkään tarkasti mitä ajoin takaa mut toivottavasti jotenkin selkis ;D.


Tosiaan keke tuossa futabassa on tuo delay ominaisuus niin kopun pystyy rauhoittamaan vaihdon aikana ettei tule äkkipikaista pompsahdusta erittäin kätevä ominaisuus. :)
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #142 : 10 Tammikuu, 2010, 21:56:22 »
Lainaus
Joo elikkäs ajatushan tässä oli semmonen että on täys mahdottomuus käyrän olla suora viiva idlessä/normissa jos olisi yläpäät samoja tuollaisessa käyrässä kuin minulla  (norm-2 +5 +12)  niin tässä tapauksessa käyrän muoto olisi loiva ässä jos idlessä olisi samat arvot kuin normin yläpäässä, mut siinä tapauksessa jos normissa olisi tikku-keskellä 0 niin silloin olisi käyrä suora eikö vain, en aikaisemmin selittänyt hyvinkään tarkasti mitä ajoin takaa mut toivottavasti jotenkin selkis .

Hehee :D, eli toisin sanoin sanoit, että jos tekee kaks erilaista käyrää niin että toinen on suora ja toinen ei niin ne ei ole samanlaisia ja toinen ei ole suora :)
Totta joka sana! eli kääntäen, = mahdotonta kuten sanoitkin ...
Lentelemisiin  :)

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #143 : 10 Tammikuu, 2010, 22:34:39 »
Oletteko tasapainottaneet yleensä 600:sta kun ainakin oma on aika lailla takapainoinen ja saa jonkin verra pitää tikkua vastaan jos haluaa leijuttaa paikallaan, tai eihän nitro vehkeet ole ikinä tasapainossa kun tankki ei ole pääakselin alapuolella mutta jos tasapainoittais esim. puolella tankilla niin se olisi aika optimaalinen? :) vai onko ihan turhaa kikkailua vai antaako vaan mennä, trimmejä en ainakaan tykkäis käyttää.
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa Manu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #144 : 11 Tammikuu, 2010, 07:54:09 »
Jos tuon vielä oman näkemykseni tähän kulma käppyrä asiaan..
Käsittääkseni tässä on nyt kyse siitä että Simo tarkoittaa että jos hän tekee käyrän idleen joka on 0-50-100 tyylinen joka toimii idlessä parhaiten,  koska silloin kopteri on täysin samanlainen lentää niin ylösalaisin kuin oikeinpäinkin, leijuen aina tikun keskiasennon ylä- tai alapuolella, riippuen siitä kumminpäin kopteri on.
Mutta normimodessa Simo (kuten minäkin) tahtoo leijuttaa tikun ollessa n. keskiasennossa, jotta näin tapahtuisi käyrän pitää olla joku 40-55-100 ja tässä tulee se ero että kun idle kytkintä käyttää, kannattaa laittaa viive päälle niin vaihdosta tulee pehmeämpi.

Eli ominaisuuksia saavutetaan aina toisen ominaisuuden kustannuksella, jos tehdään N-käyrä 40-50-100 sekä idle 0-50-100  kopteri toimii hienosti niin idlessa kuin normissakin, ainoastaan leijuu n.3/4 tikussa.
Mikäli halutaan että kopteri leijuisi puolitikussa N-modessa, pitää kulmia nostaa tikun keskialueella joka taas saa aikaan kulmien muutoksen käytettäessä idle kytkintä.
Align T-Rex 600 NSP 3G
Futaba 7C fasst 2,4Ghz

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #145 : 11 Tammikuu, 2010, 08:23:35 »
Lainaus
Mutta normimodessa Simo (kuten minäkin) tahtoo leijuttaa tikun ollessa n. keskiasennossa
Toden totta, tämän puuttuvan palan kun ottaa mukaan, niin  minäkin alan ymmärtämään jotain keskustelusta... ehkä.   

Kiitos selvennyksestä.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #146 : 11 Tammikuu, 2010, 14:15:36 »
Näinhän se on, pieni putoaminen tapahtuu...
Mutta saanen kysyä mikä tässä on nyt se ongelma, tuo putoaminen?
Eihän se niin suuri ja paha ole etteikö sitä voi tikulla korjata, pari kertaa nappaa idlen päälle niin alkaa tulemaan automaatiolla tikkun työntö.

Ymmärsinkö oikein että nyt oli kuitenkin tarkoitus hakea/selvittää
Että onko/eikö ole mahdollista saada sitä pois kyseisillä käyrillä (kopteri leijuu keskitikussa)  ??? ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #147 : 11 Tammikuu, 2010, 19:03:54 »
Apuva!! :)

Nyt ei puhuta enään lapakulmista vaan siirrytään governoorin oikeaan ongelmaan ;D.

Governor RCE-G600
Eliikkäs oltiin tänään Manun kanssa testailemassa taasen koptereita ja ajattelin testata governooria että mitesse sanoo, tein kaasukäyrästä suoran 60%:ttia jokaiseen pisteeseen näin kokeeksi ja govi valikkoon kanssa sen 60%, governooriin oli ohjelmoitu kaasunliikeala niinkuin pitääkin mutta mitä tapahtuikaan kun heitin idlen päälle koneesta tippui kierrokset tyhjäkäynnille vaikka kaasuarvo oli 60%:ssa, governoorissa luultavasti vika kuin jos pöydällä katsoo kaasuläppää kuin heittää idleen niin siinä kyllä liikkuu siihen arvoon läppä kun on määrittänytkin.

TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #148 : 11 Tammikuu, 2010, 20:38:31 »
Apuva!! :)

Nyt ei puhuta enään lapakulmista vaan siirrytään governoorin oikeaan ongelmaan ;D.

Governor RCE-G600
Eliikkäs oltiin tänään Manun kanssa testailemassa taasen koptereita ja ajattelin testata governooria että mitesse sanoo, tein kaasukäyrästä suoran 60%:ttia jokaiseen pisteeseen näin kokeeksi ja govi valikkoon kanssa sen 60%, governooriin oli ohjelmoitu kaasunliikeala niinkuin pitääkin mutta mitä tapahtuikaan kun heitin idlen päälle koneesta tippui kierrokset tyhjäkäynnille vaikka kaasuarvo oli 60%:ssa, governoorissa luultavasti vika kuin jos pöydällä katsoo kaasuläppää kuin heittää idleen niin siinä kyllä liikkuu siihen arvoon läppä kun on määrittänytkin.
Oudon kuulonen juttu. Jos tuon govin asennuksessa on jotain häikkää, niin se tippuisi sillon kaasukäyrälle ja kiekkoja pitäs tulla sen 60% kaasun mukaan. Tuohan vaatii toimiakseen, että siihen ohjauskanavaan tulee signaali ja kaasukäyrän arvo on yli 30%. Nämä ehdot nyt taitavat täyttyä. Asensitko kaksi magneettia? Onhan toisen napaisuus eri päin kuin toisen? Jos molemmat magneetit on niin päin, että anturi lukee ne, luulee laite kierroksia tuplaksi siitä mitä ne todellisuudessa on... eli jos ohjauskanavaa olisi asetettu semmoinen arvo joka tuottaa 2000 kierrosta nuppiin, niin govi säätäisi siihen 1000 kierrosta. Vielä rautalankaa: jos siis moottorin pitäisi kiertää 17000 jenkaa, niin govi luulee, että se kiertää 17000 jo silloin kun se kiertää 8500.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #149 : 11 Tammikuu, 2010, 20:57:55 »
Koetas heittää kaasukäyrä 100-100-100 ihan huvikses, en kyllä tiedä auttaako. Toinen juttu, laitoithan magneetit varmasti oikein? Eli ei samoinpäin vaan toinen eripäin. Mietin vaan että jos se lukee magneetin kaks kertaa per kierros niin luulee että kiekkoja on tuplasti liikaa ja siksi pudottaa tyhjäkäynnille.

-op-

Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2245 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Toukokuu, 2009, 19:10:54
kirjoittanut jpietari
10 Vastauksia
4228 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Maaliskuu, 2012, 21:55:10
kirjoittanut jekuusi
2 Vastauksia
3775 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Helmikuu, 2013, 19:41:02
kirjoittanut dera
1 Vastauksia
2697 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2015, 18:25:19
kirjoittanut vee73
1 Vastauksia
4757 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Syyskuu, 2018, 20:28:20
kirjoittanut TeroS