Kirjoittaja Aihe: 500ESP ja vapaapudotus....  (Luettu 2612 kertaa)

Poissa Toontza

  • Opetteleva torppari
  • **
500ESP ja vapaapudotus....
« : 10 Heinäkuu, 2009, 08:16:38 »
No niin.... Tossa pari kuukautta sitten kasasin 500ESPin ja sillä on tullut noin alle kymmenen lentoa lenneltyä. Vielä kun kovasti harjoittelen tuolla 450:llä. Espillä lähinnä vaan leijutellut ja pirun hyvin on toiminutkin. Juhannuslennolla sitten taas ihan kevyttä ympyräajoa. Siinä sitten huomasin perän outoa käyttäytymistä. Silloin oli kova tuuli ja muutenkin perässä ilmeni pienitä wägäystä käännöksissä, joten aattelin, että pitää vielä hieman säädellä. Vertailin muitten setuppeja ja mulla oli tönäri kiinni peräservossa pykälän ulompana, kun muilla, joten tein sen ihan ensimmäiseksi, että siirsin sitä yhen reijän sisemmäksi. Tossa sitten kävin kevyesti testailemassa ja pelas kun kello. Siinä sitten hieman innostuin ja testailin hieman kovempaa ajoa, vähän flippejä (rääpäisyjä mun taidoilla).... ja olin kyllä aika vakuuttunut 500:n ominaisuuksiin, kun vertailukohteena oli minuutti sitten lennetty 450. Noh lopulta kun olin aikani leikkinyt, niin jätin koneen noin 30 metriin leijumaan. Sitten kuuluikin ikäviä narahduksia ja perä alkoi menettää pidon. Pari kertaa pyörähti kokonaan ympäri, mutta sain aina sen jälkeen haltuun. Aattelin pikkuhiljaa tuoda konetta alemmas, kunnes perä menetti kokonaan pidon. Alkoi hillitön pyöriminen, joten vedin holdin päälle. Kone lähti kovasta kieputuksesta taittumaan alas sillä seurauksena, että kone oli hieman vasemmalle kaartuneena ja aivan pystysuoraa alas. Jollain ihmeen kaupalla sain koneen kääntymään niin, että se taittui oikein päin ns. kreivin aikaan. Kone kävi itseasiassa niin lähellä maata tuossa vaiheessa, että tuommoiseen pehmeään hiekkaan jäi pienet uurteet ländäreistä, että siinä on jokin pyyhkässyt ohi.... noh tuossa vaiheessa korjausliike oli ehkä hieman liian suuri ja samalla löin vielä paniikissa vasemmalla tikulla kulmia lisää, joten kone nousi vielä noin parin metrin korkeuteen. niin ja kun holdi oli ollut päällä aikoja sitten, niin sitten se rotaation veto vaan loppu ja kone tippui sieltä parista metristä hiekkaan. (Pelimies ois varmaan tossakin vielä pelastanut koneen, mutta aloittelijana vaan pidin vasentatikkua ylhäällä ja mielessä oli sana "nooooouuuuu") kone tuli kyllä lopulta aika rauhallisesti maaha ja kääntyi oikeelle kyljelle, jolloin lavat sitten nappas hiekkaan kiinni. Ja sitten vallitsi hiljaisuus.

Noh lopulta sitten helpotukseksi, pääsin kyllä todella pienillä vaurioilla. 
eli ne mitä meni torpissa rikki:
-kummatkin etummaisista nupin servoista. (pyörii ilman mitään vastusta, eli varmaan rattaat pieninä murusina.)
-toisessa päälavassa pieni reikä (lapa löysi varmaan ainoan kiven koko kentältä, mihin sitten päätti osua)

noooh enivei. Aloin sitten etsiä torpin syytä, ja heti tiesin, että jollain tapaa liittyy torrque tuubiin, kun pyörittelin päälapoja, niin perälavat eivät pyörineet. Noh paljastui täysin omaksi syyksi, eli jotenkin olen onnistunut asentamaan tuubin niin, että se oli vain "hitusen" kiinni noissa rattaissa. Joten kun aloin hieman räimiä, niin jossain vaiheessa se lipesi sieltä pois. Tämä oli helppo tarkastaa, kun olen ruuvilla varmistanut peräputken kiinnityksen peräkasettiin. Otin kuoren irti peräblokista ja kiinnitin alkuperäisille reijille. Tällöin näkee tämmöisen läpileikkauksen koko rakennelmasta. Siinä sitten heti näky, ettei tuubi ole lähelläkään pohjassa. Nooh kaikesta oppii.

Nooh vaikka missään ei näkynyt mitään vaurioo (miinuksena toinen päälapa ja servot). Ostin seuraavat osat varmuuden vuoksi.
-Päälavat
-uudet servojen rattaat
-perälavat
-peräputki
-etummaiset ja takimmaiset tuubin rattaat
-tuubi
-stabbarin tanko
-päätanko
-lepatusakseli

eli vaihdan kaikki "perusosat", joten ei jää mikään häiritsee.

Nooh tuossa kun vaihtelin tuubin rattaita, niin huomasin, että niiden laakerit on aika vittumaisesti kiinni. Irroittelin laakerit käyttäen tota etummaista peräkasettia. Eli kun siinä on valmiit laakeripukin, niin niitä vasten kevyesti naputtelin laakerit irti. Kun kiinnitin laakerit takaisin, niin huomasin, että niihin tuli tuommoista pientä "rahinaa", vaikka en mielestäni hirveesti väkivaltaa niihin käyttänyt. Eli kokosin nuo ja testailin pyörittää perää, niin kyllä niistä hieman sellaista rohinaa kuuluu. Kun pyörittelin niitä ennen toimenpiteitä, niin ne pyöri todella sulavasti ilman mitään ääntä........ nooh laitoin uudet laakerit tilaukseen. Tosin pelottaa vain se, kun testasin vielä kertaalleen, siten että otin etummaisesta rattaasta täysin rohinattoman laakerin ja naputtelin sen pikkasen kiinni tuohon uuteen rattaaseen, niin sekin alkoi heti pitämään pientä ääntä. Rohina on siis todella pientä, mutta kuitenkin huomattavissa täysin tommoseen "rohinattomapaa"... Ja aina pelottaa, kun olisi ihan kiva, että tuo perä toimii täysin moitteettomasti........ noooooh ei muuta kuin kovaan ajoon.....

niin ja sen huomasin, ettei tuommoinen soramontun pehmeä hiekka ole paras alusta. sinne kun tuuppaat koneen, niin on sitten joka paikka täynnä pientä hiekan murua. Ja onneksi olin vielä käyttänyt hieman öljyä koneessa, joten aika mukavasti jää vielä kiinnikkin tuo hiekka......
Trex 500ESP, DJI450 NAZA-M
Futaba 7C 2.4 FASST

EX:Trex450V2,HBK2,WLK4#3B,Trex 600NSP,
Eflite MSSR,Trex 250Se

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 500ESP ja vapaapudotus....
« Vastaus #1 : 10 Heinäkuu, 2009, 14:11:49 »
Lainaus
niin ja sen huomasin, ettei tuommoinen soramontun pehmeä hiekka ole paras alusta. sinne kun tuuppaat koneen, niin on sitten joka paikka täynnä pientä hiekan murua. Ja onneksi olin vielä käyttänyt hieman öljyä koneessa, joten aika mukavasti jää vielä kiinnikkin tuo hiekka......

Ole onnellinen että ei ole nitro, mukava kun pyörittelee että on varmasti öljyssä koko kampe (flippailee jne) sitte laskee hiekkatielle tms niin jo on hyvin päällystetty hiekalla  :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Tuukka

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #14
Vs: 500ESP ja vapaapudotus....
« Vastaus #2 : 10 Heinäkuu, 2009, 16:12:01 »


Nooh tuossa kun vaihtelin tuubin rattaita, niin huomasin, että niiden laakerit on aika vittumaisesti kiinni. Irroittelin laakerit käyttäen tota etummaista peräkasettia. Eli kun siinä on valmiit laakeripukin, niin niitä vasten kevyesti naputtelin laakerit irti. Kun kiinnitin laakerit takaisin, niin huomasin, että niihin tuli tuommoista pientä "rahinaa", vaikka en mielestäni hirveesti väkivaltaa niihin käyttänyt. Eli kokosin nuo ja testailin pyörittää perää, niin kyllä niistä hieman sellaista rohinaa kuuluu. Kun pyörittelin niitä ennen toimenpiteitä, niin ne pyöri todella sulavasti ilman mitään ääntä........ nooh laitoin uudet laakerit tilaukseen. Tosin pelottaa vain se, kun testasin vielä kertaalleen, siten että otin etummaisesta rattaasta täysin rohinattoman laakerin ja naputtelin sen pikkasen kiinni tuohon uuteen rattaaseen, niin sekin alkoi heti pitämään pientä ääntä. Rohina on siis todella pientä, mutta kuitenkin huomattavissa täysin tommoseen "rohinattomapaa"... Ja aina pelottaa, kun olisi ihan kiva, että tuo perä toimii täysin moitteettomasti........ noooooh ei muuta kuin kovaan ajoon.....

niin ja sen huomasin, ettei tuommoinen soramontun pehmeä hiekka ole paras alusta. sinne kun tuuppaat koneen, niin on sitten joka paikka täynnä pientä hiekan murua. Ja onneksi olin vielä käyttänyt hieman öljyä koneessa, joten aika mukavasti jää vielä kiinnikkin tuo hiekka......


Noita kaposia laakereita ei kannata "naputella" ollenkaan, tai helposti käy juuri noin. Ne vääntyy helposti, seurauksena laakeri piloilla. Itse olen ensin voidellut ne muoviosat jollain, esim silikoniöljyllä ja sitten painanut hitaasti (mutta tasaisesti) ne laakerit paikoilleen.

Tuukka
Esky Lama V3 !

- Conquer your credit card -

Poissa Toontza

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 500ESP ja vapaapudotus....
« Vastaus #3 : 10 Heinäkuu, 2009, 21:56:26 »


Nooh tuossa kun vaihtelin tuubin rattaita, niin huomasin, että niiden laakerit on aika vittumaisesti kiinni. Irroittelin laakerit käyttäen tota etummaista peräkasettia. Eli kun siinä on valmiit laakeripukin, niin niitä vasten kevyesti naputtelin laakerit irti. Kun kiinnitin laakerit takaisin, niin huomasin, että niihin tuli tuommoista pientä "rahinaa", vaikka en mielestäni hirveesti väkivaltaa niihin käyttänyt. Eli kokosin nuo ja testailin pyörittää perää, niin kyllä niistä hieman sellaista rohinaa kuuluu. Kun pyörittelin niitä ennen toimenpiteitä, niin ne pyöri todella sulavasti ilman mitään ääntä........ nooh laitoin uudet laakerit tilaukseen. Tosin pelottaa vain se, kun testasin vielä kertaalleen, siten että otin etummaisesta rattaasta täysin rohinattoman laakerin ja naputtelin sen pikkasen kiinni tuohon uuteen rattaaseen, niin sekin alkoi heti pitämään pientä ääntä. Rohina on siis todella pientä, mutta kuitenkin huomattavissa täysin tommoseen "rohinattomapaa"... Ja aina pelottaa, kun olisi ihan kiva, että tuo perä toimii täysin moitteettomasti........ noooooh ei muuta kuin kovaan ajoon.....

niin ja sen huomasin, ettei tuommoinen soramontun pehmeä hiekka ole paras alusta. sinne kun tuuppaat koneen, niin on sitten joka paikka täynnä pientä hiekan murua. Ja onneksi olin vielä käyttänyt hieman öljyä koneessa, joten aika mukavasti jää vielä kiinnikkin tuo hiekka......


Noita kaposia laakereita ei kannata "naputella" ollenkaan, tai helposti käy juuri noin. Ne vääntyy helposti, seurauksena laakeri piloilla. Itse olen ensin voidellut ne muoviosat jollain, esim silikoniöljyllä ja sitten painanut hitaasti (mutta tasaisesti) ne laakerit paikoilleen.

Tuukka

No näin kans ittekkin aattelin, et herkät laakerit on kyseessä. Ja kyllähän tuo runko on todella ohut, missä kuulat on, eli ilmeisesti ottavat muodonmuutoksen pienestäkin voimasta. Eli täytyy vaan todella varovasti työskennellä, jahka ensi viikolla saa uudet laakerit.
Trex 500ESP, DJI450 NAZA-M
Futaba 7C 2.4 FASST

EX:Trex450V2,HBK2,WLK4#3B,Trex 600NSP,
Eflite MSSR,Trex 250Se

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
17 Vastauksia
5605 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Tammikuu, 2009, 00:58:10
kirjoittanut geeni
9 Vastauksia
3764 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Tammikuu, 2010, 09:28:36
kirjoittanut Vispilä
19 Vastauksia
9541 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Tammikuu, 2010, 14:42:18
kirjoittanut Trnquill
20 Vastauksia
5762 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Tammikuu, 2010, 14:13:57
kirjoittanut Muikku
122 Vastauksia
41740 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Joulukuu, 2011, 01:01:38
kirjoittanut zodiak