Kirjoittaja Aihe: 500 ESP:n perä lähti alta  (Luettu 9652 kertaa)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
500 ESP:n perä lähti alta
« : 24 Toukokuu, 2009, 11:31:15 »
Lähdin eilen illalla kameroineni katselemaan leirielämää ja -lentoa ja nappasin oman reksinikin takapenkille. Kävin matkalla Paattisille pellonnurkassa hurraamassa vajaa neljä akullista. Viimeisellä akulla tultiin tonttiin.

Minulla on kyseisellä 500:lla noin 70 lentoa takana ja harjoittelen parhaillaan nokka kohti katollaan leijutusta, joka sujuu ajoittain jo ihan ok (kone viihtyy koko akullisen katollaan yhtämittaa). Heitin nytkin kopterin perän kautta katolleen heti lennon alkuun ja jäin leijumaan. Noin 30s jälkeen perä lähti yllättäen pyörimään kiihtyvällä vauhdilla ja meikältä meni sormi suuhun. Sain sentään heivattua vehkeen oikein päin, mutta nurtsiin tultiin että pärähti. Mm. nuppiservojen rattaat suoraksi, laskutelineet solmuun, lavat päreiksi ja takapuomi hieman käyrään oli torpin saldo. Ihme kyllä torque tuben akseli säilyi viivasuorana ja kaikki rattaa ehjinä.

Kun purin kopteria, huomasin että takaputken blokin sisään työntyvä osio oli kauttaaltaan torque tuben asennuksessa käyttämässäni silikoniöljyssä. Ja täten siis liukas kuten musta jää. Kysymykseni kuuluukin, että onko peräpuoli voinut liukua lennon aikana sen verran (~15mm) ulos, että torque tuben akseli on tullut ulos jommasta kummasta päästä hahlostaan ja tämän vuoksi perä lähti alta?

En muista kuollaksenikaan kumpaan suuntaan perä lähti (eli loppuiko perälavoista vääntö vai menikö esim. gyro linkkuun ja löi liikaa kulmia). Enkä oikein keksi järkevää selitystä tuolle puomin ja blokin välissä olevalle öljyllekään; käytin sitä kyllä asennuksessa reilusti, mutta säilytän aina kopterin perä kohti maata. Toki lentäessä johonkin kohtaan kerääntynyt öljy sinkoilee aivan mihin sattuu putken sisällä.

Jatkokysymyksenä: onko näissä 500:ssa ollut tapana kiinnittää takapuomi blokkiinsa tavallisen puristuskiinnityksen lisäksi pienellä blokin ja putken seinämän läpi menevällä ruuvilla/naulalla/pinnillä, kuten foorumikirjoitusten mukaan 450:ssä? Ainakin öljyä käytän korjauskierroksella vähemmän... :)

Poissa Tuukka

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #14
Vs: 500 ESP:n perä lähti alta
« Vastaus #1 : 09 Kesäkuu, 2009, 20:57:48 »
Taidankin tulla kysymyksineni mukaan tähän säikeeseen, vaikka en tiedä onko tapauksilla minkäänlaista yhteyttä.
Eli asiaan. Oon tässä muutaman kerran ajanut noita (hieman säälittäviä) looppeja. Jostakin syystä perästä katoaa pito (kylläkin noin joka kolmas kerta) kun kopu on pyörähdyksen jälkeen taas oikein päin. Tämä ilmiö tapahtuu voimakkaimmin silloin, jos ajaa leijuntatilassa eli koko ajan pluskulmilla loopin. Otin tällaisesta videon. Eli leijuntatilassa, pyörähdyksen jälkeen perä sekoaa täysin.  Mikä selittää tämän ? Onko vain niin, että akusta loppuu tehot ? (videossa akkuna Outrage 6s 2500 mAh)

Tuukka

Eli videossa n. 55sec kohdilla tämä pyörimishomma

http://www.youtube.com/watch?v=C610c_QGwM4
Esky Lama V3 !

- Conquer your credit card -

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: 500 ESP:n perä lähti alta
« Vastaus #2 : 09 Kesäkuu, 2009, 21:41:35 »
Lainaus
Mikä selittää tämän ? Onko vain niin, että akusta loppuu tehot ? (videossa akkuna Outrage 6s 2500 mAh)

Mun harjaantumattomaan korvaan kuulostaa siltä että kierrokset pörähtää liian alas ja perässä ei riitä puhallus kun luupin jälkeen lähtee vääntämään kiekkoja lisää.
Rapiampaa mottia ja/tai vähemmän kulmia voisi olla kokeilun arvoinen että saisi pidettyä kierroksia nupissa.
Loppuuko akusta teho/moottorista voima on arvailujen varassa ilman loggeria.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: 500 ESP:n perä lähti alta
« Vastaus #3 : 09 Kesäkuu, 2009, 21:51:11 »
Kylläpä kuulostaa laiskalta toi sun ESP!! Millainen kaasukäyrä ja kuinka vanha akku sulla on. Huomaa ihan perus lennossa kuinka se hyytyy, joten eihän sillä Gyro raukalla ole paljoa pelivaraa tossa tilanteessa. Omasta 500:sta löytyy kyllä paukkua tarpeeksi, joten voin sanoa että vakio motti ainakin riittää ja löytyy mulla samoja akkujakin.

-

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: 500 ESP:n perä lähti alta
« Vastaus #4 : 09 Kesäkuu, 2009, 21:58:16 »
Lainaus
Omasta 500:sta löytyy kyllä paukkua tarpeeksi
Jep... vähän hätiköiden usutan ihmisiä moottoria vaihtamaan.. :-[
Jos on siis kaasukäyrässä varaa nostaa niin nosta, tuosta vaan loppuu puhti suhteessa lapakulmiin syystä tahi kolmannesta.

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 500 ESP:n perä lähti alta
« Vastaus #5 : 09 Kesäkuu, 2009, 22:09:27 »
Alignin motissa on tehoa tarpeeksi ja Outrageista ei helpolla lopu teho perus lentelyssa jos on lataillut ja purkanut ohjeiden mukaan. Kaasukayra vaan idleuppiin 100-100-100 ja pinjonia vaihtamalla nuppiin sopivat kiekat niin alkaa toimia.

(aakkoset ei nay koska kirjoittelen Latvialaisella koneella.)

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Tuukka

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #14
Vs: 500 ESP:n perä lähti alta
« Vastaus #6 : 09 Kesäkuu, 2009, 22:12:56 »
Täällä kävikin uus scorpionin motti kääntymässä, oli vain rikkinäinen niin lähti takasin englantiin.

vähän suttunen kuva, mutta saa selvää.

Pinjoni on 14
Esky Lama V3 !

- Conquer your credit card -

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: 500 ESP:n perä lähti alta
« Vastaus #7 : 09 Kesäkuu, 2009, 22:21:22 »
Lensitkö noi taivaslennot normimodella *respect*  ;D (Ei siis ole mikään ihme että kyykkää)

Idle up vaan käyttöön. Mulla on käytössä 13 pinjoni ja flat 100% kaasukäyrä. Kierroksia on tällöin paljon ja timeri piippaa 3:40 kohdalla (laitan takaisin 2000mA). Lentotavasta riippuen kyllä pienemmätkin kiekat riittää. Pitkään ajelin V-käyrällä 85%keskellä ja 100% päissä.

Edit: Miksi laitoit 14:n pinjonin? Normi version paketissa tuli 12 ja 13.

-

« Viimeksi muokattu: 09 Kesäkuu, 2009, 22:25:37 kirjoittanut Maikko »

Poissa Tuukka

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #14
Vs: 500 ESP:n perä lähti alta
« Vastaus #8 : 09 Kesäkuu, 2009, 22:24:08 »
Lensitkö noi taivaslennot normimodella *respect*  ;D (Ei siis ole mikään ihme että kyykkää)

Idle up vaan käyttöön. Mulla on käytössä 13 pinjoni ja flat 100% kaasukäyrä. Kierroksia on tällöin paljon ja timeri piippaa 3:40 kohdalla (laitan takaisin 2000mA). Lentotavasta riippuen kyllä pienemmätkin kiekat riittää. Pitkään ajelin V-käyrällä 85%keskellä ja 100% päissä.

-



Joo, siis tämä sama homma on tapahtunut myös idle1:ssä, viimeksi tänään. Joo, tuossa videon tilanteessa ajoin tahallaan normimodessa, gyro sens 80% :ssa :D

Tänään peräsekoilu kesti about 2 kertaa pitempään ku tossa videolla. Kopteri oli tosin paljon korkeammalla niin ehdin pelastaa. Taidan jättää nämä kokeilut ;)
« Viimeksi muokattu: 09 Kesäkuu, 2009, 22:25:58 kirjoittanut Tuukka »
Esky Lama V3 !

- Conquer your credit card -

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: 500 ESP:n perä lähti alta
« Vastaus #9 : 09 Kesäkuu, 2009, 22:31:30 »
Lainaus
tuossa videon tilanteessa ajoin tahallaan normimodessa
Varoituksen sana: kun normimodella heittelee looppjea, ja luuppi meinaa jäädä alussa matalaksi, sitä heittää refleksinomaisesti vasemman tikun sekunnin osaksi nollaan.
Ainakin joillain nopareilla kaasun käyttö nollassa aiheuttaa softstartin. Eli käytännössä tulee eteen autorotaatio katoltaan aloittaen, ja matalalta...


Lainaus
homma on tapahtunut myös idle1:ssä
Mitäs sulla on kaasukäyränä siellä idle1:ssä?


Poissa Tuukka

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #14
Vs: 500 ESP:n perä lähti alta
« Vastaus #10 : 09 Kesäkuu, 2009, 22:37:29 »

[quote
Mitäs sulla on kaasukäyränä siellä idle1:ssä?


[/quote]



Esky Lama V3 !

- Conquer your credit card -

tuupola

  • Vieras
Vs: 500 ESP:n perä lähti alta
« Vastaus #11 : 09 Kesäkuu, 2009, 22:53:05 »
Kaasukayra vaan idleuppiin 100-100-100 ja pinjonia vaihtamalla nuppiin sopivat kiekat niin alkaa toimia.

Olenko ymmärtänyt oikein että flättikäyrällä kierrokset nousevat tikun ollessa keskellä?

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 500 ESP:n perä lähti alta
« Vastaus #12 : 09 Kesäkuu, 2009, 23:17:17 »
Kaasukayra vaan idleuppiin 100-100-100 ja pinjonia vaihtamalla nuppiin sopivat kiekat niin alkaa toimia.

Olenko ymmärtänyt oikein että flättikäyrällä kierrokset nousevat tikun ollessa keskellä?
Teoriassa ei kauheasti... sähkömoottori toimii sillä KV periaatteella eli kierrosta per voltti. Nyt jos rasituksella X = 0-kulmat ja 100% flat käyrällä tulee akusta pihalle 12 volttia ja moottorin KV on 4000, niin kierroksia on moottorissa 48000. Lapakulmaa kasvattamalla rasitus on vaikka 3X ja sen vaatima teho on vielä moottorin tarjoamissa rajoissa, niin jää ihan puhtaasti takana olevan sähköjärjestämän varaan laskeeko kierrokset vai ei. Eli pystyykö akku tarjoamaan 3X rasitukselle samalla jännitteellä enemmän virtaa. Jos pystyy, niin kierrokset on teoriassa samat lapakulmista riippumatta. Oiskohan saanu jotenkin helpommin selitettyä...? :)

Edit: Käytännössä sähkiksen nupin kiekat laskee tasasesti lennon loppua kohti, koska akku ei pysty enää tarjoamaan samaa jännitettä kuin alussa.

Edit2: Tästä syystä akuissa suositaan korkeaa purkuvirtaa esim. 35C, koska silloin akku pystyy luovuttamaan paljon virtaa jännitteen (tässä tapauksessa siis suoraan kierrosten) tippumatta.
« Viimeksi muokattu: 09 Kesäkuu, 2009, 23:23:01 kirjoittanut masu »

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 500 ESP:n perä lähti alta
« Vastaus #13 : 10 Kesäkuu, 2009, 15:35:21 »
Melkosta...

Täytyy kyllä tosiaan antaa rispektii kun uskaltautuu lentämään tuollaista leijuntamodella. Täytyy vähän taas tuoda omaa tulkintaa.

Vispilä neuvoi käyttämään suoraa 100% kaasukäyrää idle-up:lla. Mutta tuokin toki riippuu lentotyylistä, Vispilällä tuon ymmärrän koska ei sen kopteri ole sekuntiakaan vakaassa tilassa, tällöin kuormitusta on koko ajan enempi. Sitten jos lento on enempi taivaalla pöristelyä ja silmukoiden ja pystäreiden lentelyä jne. Niin silloin kyllä kaasukäyrää kannattaa laskea keskeltä tämä säästää meinaan sähkö nyt ainakin ja lisää lentoaikaa. Myös lapakulma-alue vaikuttaa sähköntalouteen ja lentotuntumaankin. Toki jotain pitch-pumppia ja tictockia jne... ajettaessa lapakulmia saa olla paljon, mutta esim perus silmukat, vaakakierteet, pystärit ja muut perusliikkeet onnistuu esim -7 - 9 lapakulmilla jo ihan mainiosti. Kopteri on pehmeämpi lentää ja virtaa kuluu vähemmän.

Itselläni nyt on nyt kaksi idleuppia, toinen on normaaliin taivastemppulentoon, ja toinen on sitten 3D:n jossa tulee kaikki ulos mitä irtoo, niin lapakulmista, liikealueista kuin moottorin tehoistakin.

PS. Tuolla S6 pakalla tuo 500 ESP vakio kone antaa tehoa niin hyvin, että tässä on tarkoitus kokeilla siihen jopa tuota 12 hampaista pinionia 13 piikkisen tilalle. Se tekisi kopterista vähän pehmeämmän lentää ja virrankulutus laskisi.

Tuskin kaikki täällä pyörittää kopteria kuten vispilä jolloin Vispilän setupit ei ehkä ole paras valinta jokaiselle täällä, vaan kannattaa optimoida ne asetukset omien lentotottumusten mukaan.

PS, Olettekos kokeilleet tuon 500 ESP:n painopistettä? Ainakin omassa yksilössäni se on 2600mAh S6 akulla melko takapainoinen. Jouduin lyömään about 100g painoa gabiinin nokkaan jotta sain sen painopisteen edes suunilleen kohdalleen. Tietty muoviset peräosat keventäisi perää, en ole vaan jaksanu alkaa haalimaan osia tuohon mistään.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 500 ESP:n perä lähti alta
« Vastaus #14 : 10 Kesäkuu, 2009, 16:13:07 »
Niin silloin kyllä kaasukäyrää kannattaa laskea keskeltä tämä säästää meinaan sähkö nyt ainakin ja lisää lentoaikaa.
Kaasukäyrää kannattaa sitten laskea järkevyyden rajoissa, koska harjattomat moottorit käyvät suuremmalla hyötysuhteella kierrosnopeuskaistan yläpäässä. Käytännössä homma on helppo testata esimerkiksi leijuttamalla kopteria 50% ja 90% kaasukäyrillä saman ajan ja mittaamalla moottorin sekä noparin lämpötilat kokeen jälkeen. Korkeammalla kaasukäyrällä vermeet käyvät viileämpinä.

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 500 ESP:n perä lähti alta
« Vastaus #15 : 10 Kesäkuu, 2009, 16:35:19 »
Niin silloin kyllä kaasukäyrää kannattaa laskea keskeltä tämä säästää meinaan sähkö nyt ainakin ja lisää lentoaikaa.
Kaasukäyrää kannattaa sitten laskea järkevyyden rajoissa, koska harjattomat moottorit käyvät suuremmalla hyötysuhteella kierrosnopeuskaistan yläpäässä. Käytännössä homma on helppo testata esimerkiksi leijuttamalla kopteria 50% ja 90% kaasukäyrillä saman ajan ja mittaamalla moottorin sekä noparin lämpötilat kokeen jälkeen. Korkeammalla kaasukäyrällä vermeet käyvät viileämpinä.

Toki näin, moottorin käämitys jne. vaikuttaa tosiaan siihen missä se hyötysuhde lienee parhaimmillaan ja säätimen ajoitus jne. Mutta jos joku lentää normaalia taivaslentoa ja sen mukaisia liikkeitä, näkisin että olisi silti järkevämpää säätää kaasukäyrä sellaiseksi, että roottorin kierrokset eivät nouse nolla kulmilla. Vaikkakin nykyiset gyrot pitävät perän tyylikkäästi hanskassa pienissä kierrosmuutoksissa. Niin kopteri tulee helpommaksi ajaa kun nupin kierrokset ei muutu kesken kaiken.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Toontza

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 500 ESP:n perä lähti alta
« Vastaus #16 : 12 Kesäkuu, 2009, 08:17:37 »


PS, Olettekos kokeilleet tuon 500 ESP:n painopistettä? Ainakin omassa yksilössäni se on 2600mAh S6 akulla melko takapainoinen. Jouduin lyömään about 100g painoa gabiinin nokkaan jotta sain sen painopisteen edes suunilleen kohdalleen. Tietty muoviset peräosat keventäisi perää, en ole vaan jaksanu alkaa haalimaan osia tuohon mistään.

--
Timo

Jeps. Omassa Espissäni kanssa pähkäilin pitkään painopisteen kanssa. Akkuna Outrage 6s 2500. Nopari akun alla ihan edessä. Akkua piti siirtää niin eteen, että se oli enää 1/4 akkutelineen päällä ennen kuin kone oli tasapainossa  :-\  . Noh akku kuitenkin oli ihan kiva saada kokonaisuudessaan kiinni akkutelineeseen, joten jouduin kanssa ylimääräistä painoa lisäämään keulaan.
Trex 500ESP, DJI450 NAZA-M
Futaba 7C 2.4 FASST

EX:Trex450V2,HBK2,WLK4#3B,Trex 600NSP,
Eflite MSSR,Trex 250Se

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: 500 ESP:n perä lähti alta
« Vastaus #17 : 12 Kesäkuu, 2009, 11:12:58 »
Mulla Outragen 6s 2500 akulla painopiste menee kohdilleen justiin, kun työntää akun niin eteen kuin sen saa. Kabiinin reiät aika takana. Outragen akut ovat mallilltaan pitkiä, joka aiheuttaa ongelmia. Lyhyemmillä akuilla  ongelmaa ei ollut.

- Mikko -

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 500 ESP:n perä lähti alta
« Vastaus #18 : 12 Kesäkuu, 2009, 11:38:27 »
Ihan mielenkiinnosta kysyn että, miten olet säätänyt perän? Servoarmi ja perälinkki 90 astetta, vai sillätavalla että kun gyro ei ole päällä niin kopteri ei kampea?

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa Toontza

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 500 ESP:n perä lähti alta
« Vastaus #19 : 12 Kesäkuu, 2009, 12:03:51 »
Mulla Outragen 6s 2500 akulla painopiste menee kohdilleen justiin, kun työntää akun niin eteen kuin sen saa. Kabiinin reiät aika takana. Outragen akut ovat mallilltaan pitkiä, joka aiheuttaa ongelmia. Lyhyemmillä akuilla  ongelmaa ei ollut.

- Mikko -

Varmaan jostain esittelystä löytäisinkin tiedon... mut mut... mikä versio sulla on viissatkusta ja onko perässä hihnaveto vai keppi?
Trex 500ESP, DJI450 NAZA-M
Futaba 7C 2.4 FASST

EX:Trex450V2,HBK2,WLK4#3B,Trex 600NSP,
Eflite MSSR,Trex 250Se

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 500 ESP:n perä lähti alta
« Vastaus #20 : 12 Kesäkuu, 2009, 12:32:28 »
Ihan mielenkiinnosta kysyn että, miten olet säätänyt perän? Servoarmi ja perälinkki 90 astetta, vai sillätavalla että kun gyro ei ole päällä niin kopteri ei kampea?

En tiedä kenelle kysymyksesi osoitit, mutta vastaanpa nyt sitten minäkin.

Minulla on gyrona CSM SL720 ja peräservona Futaban 9254. Alun perin säädin perän vanhasta tottumuksesta servoarmi 90 astetta, taka-akselin sliderin tarkalleen liikealueen keskellä. Näin säätämällähän ESP:in perään ei juuri lapakulmia jää. Kopteri lensin ihan OK ja perä piti leijutuksessa kuten naulattuna, mutta piroista pysähtyminen oli toiseen suuntaan jokseenkin epämääräistä. Tavasin gyron manuaalin läpi lukien tällä kertaa jokaisen sivun ja säädin ohjeen mukaan perälapoihin noin 8:n asteen kulman servon ollessa nollassa, armi 90 asteessa. Tämän jälkeen perä on pysähtynyt yhtä hyvin kummankin suunnan pirosta. Leijutuksessa on kuitenkin ilmaantunut pientä vaeltelua, eli koko akun leijutuksessa rudderiin koskematta perä voi kääntyä noin kahdeksasosakierroksen vasemmalle. Tämän saa manuaalin mukaan pois gyron quick trim -ominaisuudella tai tietokoneella. Pitää kurkata, mitä hallintasofta kertoo.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: 500 ESP:n perä lähti alta
« Vastaus #21 : 12 Kesäkuu, 2009, 13:23:20 »
onko perässä hihnaveto vai keppi?

Mulla on keppi perä. Lisäksi mulla on nyt ESC moottorin takapuollella (ennen oli akun alla). Mulla akku on siis todella edessä, ostin uuden kopan johon piti tehdä itse reiät joten sain kopan sovitettua hyvin painopisteelle.

Ne jotka ette ole saaneet painopistettä kohdilleen ilman lisäpainoa, voisitte kokeilla modata sitä radio trayta alemmaksi, sillä tilaa tälle on. Tällöin akun saa helpommin siirrettyä eteenpäin.

-

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 500 ESP:n perä lähti alta
« Vastaus #22 : 12 Kesäkuu, 2009, 13:50:02 »
Ihan mielenkiinnosta kysyn että, miten olet säätänyt perän? Servoarmi ja perälinkki 90 astetta, vai sillätavalla että kun gyro ei ole päällä niin kopteri ei kampea?

En tiedä kenelle kysymyksesi osoitit, mutta vastaanpa nyt sitten minäkin.

Minulla on gyrona CSM SL720 ja peräservona Futaban 9254. Alun perin säädin perän vanhasta tottumuksesta servoarmi 90 astetta, taka-akselin sliderin tarkalleen liikealueen keskellä. Näin säätämällähän ESP:in perään ei juuri lapakulmia jää. Kopteri lensin ihan OK ja perä piti leijutuksessa kuten naulattuna, mutta piroista pysähtyminen oli toiseen suuntaan jokseenkin epämääräistä. Tavasin gyron manuaalin läpi lukien tällä kertaa jokaisen sivun ja säädin ohjeen mukaan perälapoihin noin 8:n asteen kulman servon ollessa nollassa, armi 90 asteessa. Tämän jälkeen perä on pysähtynyt yhtä hyvin kummankin suunnan pirosta. Leijutuksessa on kuitenkin ilmaantunut pientä vaeltelua, eli koko akun leijutuksessa rudderiin koskematta perä voi kääntyä noin kahdeksasosakierroksen vasemmalle. Tämän saa manuaalin mukaan pois gyron quick trim -ominaisuudella tai tietokoneella. Pitää kurkata, mitä hallintasofta kertoo.

Meinasin vaan kun kuuntelin ton videon kopukkaa, niin ton hyytymisen seurauksena voi perä pettää jos on laitettu setuppi 90 asteen mukaan, eli slideri keskellä.. vois auttaa JOS NÄIN ON että jättää kulmaa perälle. Mutta kannattas ostaa uus covernori nopari tai reippaasti isompi idle. Toihan syö mottia ja akkua rotan lailla kun ajaa alhaisella headspeedillä? Noparikin kuumuu kai?
« Viimeksi muokattu: 12 Kesäkuu, 2009, 13:51:50 kirjoittanut XciD »

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
4689 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Heinäkuu, 2010, 15:19:05
kirjoittanut jkaija
11 Vastauksia
5290 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Heinäkuu, 2014, 12:38:08
kirjoittanut JCA
74 Vastauksia
67455 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Heinäkuu, 2016, 16:46:16
kirjoittanut SiB77
53 Vastauksia
29180 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Lokakuu, 2016, 23:11:16
kirjoittanut TeroS
17 Vastauksia
8090 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Helmikuu, 2017, 00:38:11
kirjoittanut carbonaattori