Kirjoittaja Aihe: Vantaalla tapahtui tänään....  (Luettu 82327 kertaa)

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vantaalla tapahtui tänään....
« : 22 Maaliskuu, 2009, 19:30:23 »
Vantaalla tapahtui tänään......

Ajoin Jukan luokse Varistoon hieman ennen klo 14:00.

Koska Jukan 450:ssä oli etulandari poikki, niin mä lainasin hänelle sen ja mulla oli onneksi kaikenlaisia työkaluja, nippusiteitä jne. mukana, niin Jukka vaihtoi autoni peräkontin "tasanteella" landarin sekä apulandarit nippareilla kiinni.
 Sitten mietittiin, mihin mennä lennättämään. Päätimme käydä Variston Rakun kentällä, mut siellä oli porukkaa, joten EI sinne. Vieressä olisi ollut luminen/kurainen alue, joten päätimme ajaa ISKU:n parkkipaikalle. No, siihenhän aurinko välillä paistoi ihan mukavasti, parkkis oli kuiva ja hieman tuulinen paikka. Päätimme kokeilla siinä kumpikin T-Rex 450:n lennätystä. Ekax Jukka, sitten minä, ekaa kertaa omalla 450:llä. Aikaa itselläni oli vierähtänyt jo kuukausia viime kerrasta Hughes300:n kanssa. 8)


No Jukka leijutteli ihan kivasti  :) ja sitten tuli mun vuoroni. Nätisti ja hitaasti kopu leijuntaan, kuten Jukkakin oli jo tehnyt. Adrenaliini sekä syke olivat itselläni korkealla  ???, mut kummallakin meni pari akullista ihan hienosti, ilman torppeja. Jukka lensi pienen autossa lämmittelyn jälkeen kolmannen akullisen ja kopu ehjänä  Virnistää.
Sitten mun vuoro kolmannella akulla.... :-) Olihan sitä pakko kokeilla leijuttaa kylki itseäni päin taas uudelleen. Mut sitten tuli vaan pieni halu myös hieman hitaasti lentää. No, kopteri lähestyi valotolppaa ja nokka oli välillä hieman itseäni päin, joten päätin, että siihen tolppaan se ei saa osua.
Tipautin tahallani kopun hieman rajusti alas, soralle, mutta asfaltti vei pyrstön takana voiton. Asfaltti oli korkeammalla kuin sora, ja pyrstölavat osuivat asfalttiin. No, niinhän siinä kävi, että perälavat menevät uusiksi, samoin pyrstön akseli (taisi katketa). No onneksi on uusi akseli varaosissa sekä lavat, jotka vaihdan. Jos jotain muuta meni rikki, niin kerron myöhemmin.

Silti oli ihan mukavaa leijutella ja kokeilla lennättää myös niin, että kylki oli itseeni päin. Jukan kopu säilyi ehjänä, mut oli ihan mukavaa, meille aloittelijoille ! Yli kax tuntia vierähti ulkoilmassa mukavasti  ??? ::) ;D

Videoo löytyy tästä myöhempänä ajankohtana  ;D



« Viimeksi muokattu: 17 Tammikuu, 2012, 22:09:39 kirjoittanut Iski »
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Vantaalla tapahtui tänään....
« Vastaus #1 : 22 Maaliskuu, 2009, 20:05:45 »
Saako muuten 450 SE V2 perän akseleita jostain erikseen vai pitääkö ostaa koko Tail Rotor Shaft Assembly ??? Tuli vain mieleen eilisen torpin jälkeen - ehjä se vielä onneksi on.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Vantaalla tapahtui tänään....
« Vastaus #2 : 22 Maaliskuu, 2009, 20:18:40 »
Lainaus
Saako muuten 450 SE V2 perän akseleita jostain erikseen

Tuolla on ja on monessa muussakin kaupassa.

http://www.realraptors.co.uk/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=217_331_164&products_id=2382


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Vantaalla tapahtui tänään....
« Vastaus #3 : 22 Maaliskuu, 2009, 21:01:57 »
Kiitos! Täältähän se tieto löytyikin nopeasti. Liian usein törmää siihen ettei manuaalin osanumeron perusteella löydy osaa ja web-kauppojen sivuilla pitää kahlata läpi kaikki eri mallit ja upgraded eikä niiden perusteella tiedä mikä sopii mihinkin kun osanumerot eivät täsmää >:(

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Vantaalla tapahtui tänään....
« Vastaus #4 : 23 Maaliskuu, 2009, 20:28:03 »
Vain perälavat + sitä liikuttava akseli menivät vaihtoon. Pienen pieni musta ruuvi ei kiinnittynyt hieman kuluneeseen akseliin kunnolla, joten vaihdoin sen akselin suosiolla uuteen  8). Akseli EI ollut poikki.
Löytyi kopusta pari muutakin kohtaa; yksi vaihdettava ja toinen lisättävä osa pyrstöön, edellisen omistajan jäljiltä, mutta onneksi kopun mukana tulivat nuo osat, eikä "vielä" tullut tarvetta uusiin ostoksiin  ;).
Ruusut varaosista kuuluu kopun myyjälle !
Nyt tuo pieni hienosti lentävä T-Rex450 SE V2 odottaa jo innolla ilmaan pääsyä  ;D

"Tutkijalautakunta" suosittelee silti varovaisuuteen/maltillisuuteen lennätyksen opettelun alkumetreillä  ::)
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Vantaalla tapahtui tänään....
« Vastaus #5 : 30 Maaliskuu, 2009, 22:27:49 »
Edit: Videot poistettu, koska lopetin irc-gallerian käytön.

Mun lentoharkat löytyvät seuraavista kahdesta linkistä. Kuvan laatu ei ole hääppöinen, enää Movie Makerin jäljiltä.

http://irc-galleria.net/view.php?nick=Iski&image_id=101448675

http://irc-galleria.net/view.php?nick=Iski&image_id=101445117


Myöhemmin tänne ilmestyy kyllä myös Jukan videot, jos hän niin haluaa.

Ei ole pakko nauraa, mut jos haluaa, niin siitä vaan  ;D

Kohta T-Rex600ESP on valmis, mut harjoitukset tulevat olemaan aivan erilaisia. Rauhallisempia ja kaukana elävistä "olennoista" !  :P

« Viimeksi muokattu: 01 Maaliskuu, 2010, 14:12:14 kirjoittanut Iski »
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Beginer

  • Vieras
Vs: Vantaalla tapahtui tänään....
« Vastaus #6 : 31 Maaliskuu, 2009, 00:07:59 »
Pahoittelut vapisevasta kuvaus kädestä mutta oli jo omat lennätykset melkein lennety ja oli kylmä ;D

Laitan omat rävellykset kunhan saan videot iskiltä ;D

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Vantaalla tapahtui tänään....
« Vastaus #7 : 31 Maaliskuu, 2009, 05:53:22 »
Vain perälavat + sitä liikuttava akseli menivät vaihtoon. Pienen pieni musta ruuvi ei kiinnittynyt hieman kuluneeseen akseliin kunnolla, joten vaihdoin sen akselin suosiolla uuteen  8). Akseli EI ollut poikki.
Löytyi kopusta pari muutakin kohtaa; yksi vaihdettava ja toinen lisättävä osa pyrstöön, edellisen omistajan jäljiltä, mutta onneksi kopun mukana tulivat nuo osat, eikä "vielä" tullut tarvetta uusiin ostoksiin  ;).
Ruusut varaosista kuuluu kopun myyjälle !
Nyt tuo pieni hienosti lentävä T-Rex450 SE V2 odottaa jo innolla ilmaan pääsyä  ;D

"Tutkijalautakunta" suosittelee silti varovaisuuteen/maltillisuuteen lennätyksen opettelun alkumetreillä  ::)

Jos se lisättävä osa on se peräkotelon päälypuolella oleva hihnan paininrulla nii ota pois se heti. Siitä on tarinaa monessakin paikassa että se saattaa aiheuttaa peräremmin suistumisen pois hihnapyörältä!!!
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Vantaalla tapahtui tänään....
« Vastaus #8 : 31 Maaliskuu, 2009, 07:14:26 »
This may be quite intereresting reading:
http://www.dream-models.com/eco/flying-index.html
Worked at least for me, my living room carpet as the "box".
Enforced by table, sofa, shelves, "piano", ... at least the latter had a mean tendency to always jump into the heli's way  ;D

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Vantaalla tapahtui tänään....
« Vastaus #9 : 26 Huhtikuu, 2009, 20:37:44 »
No niin !

Unohtui tuo päivän kohokohta Tuusulassa.

J.T:n kanssa mentiin leijuttelemaan Vantaan Varistoon. Aluksi tuuli noin 5m/s ja Jukka aloitti  :)
Kummallakin T-Rex450.

Hyvin meni ja sitten tuli mun vuoroni. Kädet tärisi ihan "sikana"...jännityksestä, koska kokemusta on vaan ihan liian vähän. Kumpikin vielä apulandareilla ! Testattiin vuorotellen. Tuuli puuskittain ja päätettiin jättää kahteen akulliseen......

Halusin kuitenkin vielä kokeilla kolmannen akullisen. Jukka kuvasi mun pokkarilla lentojani. Treenasin laskeutumisia ja leijutusta. Lopuksi kun tuuli yltyi mun kolmannella akullisella, niin kokeilin jo nostaa ylemmäksi. Jukan mielestä kopu oli 15 metrin korkeudella, mut mun mielestäni about kahdeksassa metrissä.

Koput ehjänä lopetettiin ja kumpikin oli yhtä hymyä, onnistuneiden lentojen jälkeen. ;D
Eli, lensin kolme akullista ja noin 22 minuuttia. En ole ikinä ennen edes uskaltanut kokeilla moisella puuskittaisella tuulella. Arvelin puuskittaisen tuulen olevan 9m/s, mut ainakin Vantaan lentokentän mittari on näyttänyt silloin noin 10-12 metriä/s tuulen nopeudeksi. Nyt ei enää tuo tuuli pelota kuten aiemmin  ::)
Eli niin J.T:llä kuten mullakin alkaa jo hieman tulla itsevarmuuta kehiin. Vielä pitää opetella laskeutumisia, jotta sais noi apulandarit pois ! ! !
(tuli kyllä sitäkin harjoiteltua).
Mulla nyt T-Rex450:llä viisi akullista + pari minuuttia harjoittelua takana. Yhteensä mulla noin 3 tuntia ja 40 minuuttia kopterointia livenä....
Eli näin Vantaalla tänään  ;D
« Viimeksi muokattu: 27 Huhtikuu, 2009, 08:57:57 kirjoittanut Iski »
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Kaapo

  • Vieras
Vs: Vantaalla tapahtui tänään....
« Vastaus #10 : 26 Huhtikuu, 2009, 21:11:59 »
Kyllä muakin jännitti se tuuli ;D


Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vantaalla tapahtui tänään....
« Vastaus #11 : 26 Huhtikuu, 2009, 21:32:44 »
Vielä pitää opetella laskeutumisia, jotta sais noi apulandarit pois ! ! !
Säädä kuule se leijutustila niin että tikku alhaalla on jotain -4 astetta ja kun tulet laskuun niin käytät hetken aikaa ihan pinnassa, ja kun tulee se hetki, jolloin kopu ei liiku minnekkään, vedät tikun alas. Negatiiviset lapakulmat painaa koneen maahan niin että se ei varmasti kaadu. Et sinä opi laskeutumaan ilman aputellareita jos ne on sulla kokoajan kiinni ;)
-flybarless, sedative stabilized head-

Kaapo

  • Vieras
Vs: Vantaalla tapahtui tänään....
« Vastaus #12 : 27 Huhtikuu, 2009, 17:16:08 »
Tässä hiukan alku rävellystä ;D

Kyllä ne pampulat on viel ihan tarpeen ::)

http://www.youtube.com/watch?v=Raz0fx8o2_Y


Edit: Ainakin minulla ;D
« Viimeksi muokattu: 27 Huhtikuu, 2009, 17:23:54 kirjoittanut Kaapo »

tuupola

  • Vieras
Vs: Vantaalla tapahtui tänään....
« Vastaus #13 : 27 Huhtikuu, 2009, 17:23:22 »
Eli, lensin kolme akullista ja noin 22 minuuttia.

Luulen että voit kyllä leijutella kauemmin. Itsekin vielä alkaja ja lähinnä edestakaisin lentoa ja välillä hieman pumppaamista kaasulla (että näkee potkaiseeko perä). Lennän taimerilla lentoaika 10 minuuttia ja yleensä olen käyttänyt noin 70-80% akun varauksesta (2200 mAh akut). Nyttemmin kun olen alkanut antamaan enemmän kaasua olen tipauttanut timerin 9 minuuttiin...

Tosin tuo originaali moottori tuntuu aika mopolta. Voi olla että sekin on syynä vähäiseen virrankulutukseen.

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vantaalla tapahtui tänään....
« Vastaus #14 : 27 Huhtikuu, 2009, 19:20:12 »
Tässä hiukan alku rävellystä ;D

Kyllä ne pampulat on viel ihan tarpeen ::)

Hyvinhän se pysyy. Ei muuta ku pampulat ja tikut pois häirittemästä, ja samalla säädät pitch kurvia vähän loivemmaks alapäästä ja nostat kaasukurvia pikkasen.
Tai jos kaasukurvi tuntuu sopivalta niin annat olla. Tai mikä minä mitään kurveja olen neuvomaan. Omaan rauhalliseen tahtiin tätä harrastusta on suoritettava.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Vantaalla tapahtui tänään....
« Vastaus #15 : 27 Huhtikuu, 2009, 20:02:16 »
Tsau !

Hermis laittoi jo eilen yhden viestin, mut vaikka myös mun "pampulat" ottaa tuulta, niin en vielä niistä luovu  :) Tiedän, että helpottaisi lennätystä, mut kun oon tottunut tekemään "asiat" vaikeimman kautta. Siinähän vasta oppii  8) ??? ::) :)

Eilen oli todella tuulinen päivä, näin aloittelijoille. (Ehkä teen kuten Hermis neuvoi, tai sitten en  ::)
Kun on jo ikää 50+, ja viime kesänä aloitin, niin otan tämän uuden harrastuksen ihan iisisti, sillä ei tää helpoin harrastus oo ! Kun kerran aloitin, niin en kyl' ihan heti luovuta  ;D Eli, mä otan ainakin ihan iisisti viel tuon 450:n kaa.



« Viimeksi muokattu: 28 Huhtikuu, 2009, 08:44:38 kirjoittanut Iski »
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Kaapo

  • Vieras
Vs: Vantaalla tapahtui tänään....
« Vastaus #16 : 27 Huhtikuu, 2009, 20:41:24 »
No nyt lähti pampulat pois ;D

Laitoin t-rex 500 landarit on pikkasen leveemät.

Jos ny pärjäis sitten ilman niitä apujalkoja :D


Kaapo

  • Vieras
Vs: Vantaalla tapahtui tänään....
« Vastaus #17 : 01 Toukokuu, 2009, 17:41:55 »
No nyt on vapun kunniaksi pikku rekkula uusilla landareilla lentänyt rakun kentällä ;D ;D

Vastaanotto ei ollut heti lämmin koska olin kopulla :o

Mutta kun alku ujous oli pois olikin jo jutun aihetta ja kyllä me sitten mahuttiin kaikki samalle kentälle ennakkoluuloista huolimatta ;D ;D ;D ;D ;D

Räpsin hiukan siellä kuvia ja kysyin lupaa laittaa kuvia koneista :D

Saahan tänne laittaa myös lennokki kuvia? No ylläpito poistaa jos ei saa ::)

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Vantaalla tapahtui tänään....
« Vastaus #18 : 01 Toukokuu, 2009, 21:00:54 »
No munpuolesta noita kuvia ei ole koskaan liikaa. Kaikki ilmailuun littyvä mun puolesta tänne vaan.Mut Modet päättäköön.

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Vantaalla tapahtui tänään....
« Vastaus #19 : 01 Toukokuu, 2009, 21:46:30 »
Samaa mieltä kuin Ege, monella kopteristilla on noita kiinteäsiipisiäkin ja nyt itse harkitsen sellaisen ostoa  ;) kun näin Mikalla sellaisen . Itseltäni löytyy jo RC-Auto jolla lasteni kanssa ajelen ja vene voisi olla kiva kesäksi kun meri on vieressä.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vantaalla tapahtui tänään....
« Vastaus #20 : 02 Toukokuu, 2009, 09:55:25 »
Olen aloittanut rc harrastuksen polttomoottori lennokeilla 15 vuotta sitten. Lentokuntoisia lennokeita on vielä toistakymmentä tallella. Satunnaisesti olen vielä muutamaa lennokkia lennättänyt.

Kaapo

  • Vieras
Vs: Vantaalla tapahtui tänään....
« Vastaus #21 : 03 Toukokuu, 2009, 16:42:56 »
Tänään oltiin sitten iskin kanssa ulkoiluttamassa koptereita.. ;D

Kohtalainen tuuli oli joten oli taas aika hypytystä mun lento mutta tässä näyte.. :D

http://www.youtube.com/watch?v=sAanBQEesac

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Vantaalla tapahtui tänään....
« Vastaus #22 : 03 Toukokuu, 2009, 21:51:08 »
Tänään Varistossa Kaapon kanssa mentiin pienelle kentälle.
Pehu tuli myös poikansa kanssa paikalle tsiigaileen.
Kaapo lensi ihan nätisti ekan akullisen ja sit tuli mun vuoro.

Ennen lennätyksiä ei tuullut ollenkaan, mut ku aloitettiin, niin johan tuuli yltyi :-) About 6m/s.

Mua taas jännitti, mut ihan ok meni. Toisella akullisella oli "pakko" jälleen kokeilla....Kylki itseäni päin, käännös parissa metrissä perä itseäni kohti ja taas toiselle kyljelle ja takas perä itseäni kohden parin metrin päähän, Mut sitten tuli mieleen jälleen kerran Sepon opit: Perä itseään päin ja leijutusta lähes paikoillaan. Vaikka tuulikin, niin pystyin pitämään kopun leijunnassa noin 30cm säteellä, välillä aivan paikallaankin, metrin sekä parin korkeudella., JESH !

No, kyllä kohta pingispallot lähtee alta pois, sillä tuli harjoiteltua paljon myös täsmällisiä laskuja :-)

Nyt 450:llä 7 akullista olen treenannut :-).......
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Kaapo

  • Vieras
Vs: Vantaalla tapahtui tänään....
« Vastaus #23 : 05 Toukokuu, 2009, 06:30:07 »
Harmittaa kun en saanut kameraa auki iskin 2 lento oli kyllä tyyli suoritus.. :D :D

Oli muuten väärä kuva moodi siksi se ei näkyny se kuva ;D "Uusi kamera ja en osaa käyttää" :D

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Vantaalla tapahtui tänään....
« Vastaus #24 : 13 Toukokuu, 2009, 18:10:47 »
Tää ei tapahtunut Vantaalla vaan Porissa, meren äärellä, niemen kärjessä, vanhempien kesämökillä viime perjantaina-sunnuntaina. Halusin vaan laittaa tän tähän osioon ;D.

Tuuli melko paljon ja lennätysalue oli 8x6metriä. Olisi siinä ollut hieman enemmänkin tilaa, mut Suuret katajat ja muut puut sekä autot lähellä, niin "rajoitin" leijutus (lennätysalueen) sen mukaiseksi. Tuuli viikonloppuna oli vaihtelevaa ja puuskittain noin 9-12 m/s. Nostin T-Rex450:n (pingispallot alla) välillä noin 4-5 metrin korkeuteen ja leijui sielläkin ihan kivasti. Kyllä leijutin myös kylki itseäni päin tuulessa moneen otteeseen, mutta parin metrin korkeudella 8).

Tein paljon myös laskeutumisharjoituksia, nousut ja laskut samaan paikkaan.
Yhteensä 9 akullista ja lentoaika 70 minuuttia.

Faija kuvasi yhden 8 min otoksen, mut en ole sitä häneltä vielä saanut.
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2317 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Elokuu, 2007, 21:31:42
kirjoittanut JiriK
69 Vastauksia
24165 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Tammikuu, 2015, 17:07:01
kirjoittanut vee73
2 Vastauksia
3486 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Tammikuu, 2016, 20:25:31
kirjoittanut Certi
0 Vastauksia
2819 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Kesäkuu, 2016, 15:38:39
kirjoittanut Hobbylinna
10 Vastauksia
6293 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Kesäkuu, 2016, 17:35:58
kirjoittanut madog2mad