Kirjoittaja Aihe: [Ratkaistu] Futaba s9254 servo ja jännitteet  (Luettu 6006 kertaa)

Poissa MikaH

  • Opetteleva torppari
  • **
[Ratkaistu] Futaba s9254 servo ja jännitteet
« : 03 Maaliskuu, 2009, 13:42:14 »
Terve..

En oo varma kuuluuko tänne alueelle mut...

Tuli tilattua t-rex450se kitti. Perälle mulla olis valmiina gy401 ja s9254.

Reksän mukana tulee 430x motti ja RCE-BL35X 35A nopari.
Ymmärtääkseni toi nopari (BEC??) antaa ulos 6v. Mites mahtaa olla ton gyron ja servon kanssa kun Futaban sivuilla käyttöjännitteeksi annetaan 4.8v  Ja erikseen vielä mainitaan ettei suositella 6v.

Kärkkäisen sivuilla annetaan käyttöjännitteeksi 3.8-6.0v ja Saben sivuilla 4.8v  ???.

Sanokaas viisaammat tarviiko tohon väliin hommata vielä joku regulaattori aloittelijaa vielä enemmän hämmentämään ::) vai kytkenkö vain kiinni ja lentämään  :D


« Viimeksi muokattu: 05 Maaliskuu, 2009, 00:30:12 kirjoittanut Vanha Äijä »
450 Rekkula+Dx6i

Poissa RikuP

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Futaba s9254 servo ja jännitteet
« Vastaus #1 : 03 Maaliskuu, 2009, 13:59:11 »

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Futaba s9254 servo ja jännitteet
« Vastaus #2 : 03 Maaliskuu, 2009, 14:05:44 »
9254 Vaatii tipautuksen 5V:lle, tollainen RikuP:n step down on ihan simppeli ratkaisu.

Poissa MTHS

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Futaba s9254 servo ja jännitteet
« Vastaus #3 : 03 Maaliskuu, 2009, 14:09:46 »
9254:n paketissa lukee "4.8V only". Eli tarvitsee periaatteessa jännitteenalennuksen. Tosin ajelin T-rex 500:ssa Futaban 9257:ttä 6 voltilla ongelmitta koko viime kesän ja toimii edelleen...

9254 on aika järeä 450:n peräservoksi... 9257 olisi melkein kaksi kertaa kevyempi.
« Viimeksi muokattu: 03 Maaliskuu, 2009, 14:11:50 kirjoittanut MTHS »

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Futaba s9254 servo ja jännitteet
« Vastaus #4 : 03 Maaliskuu, 2009, 15:26:22 »
"Tuo 4.8V only" tarkoittaa 4-kennoista Nixx-akkua, joka on juuri laturista irroitettuna about 5.7V, jotkin kennomerkit vieläkin korkeammalla, toki kuorman alla tippuu likelle 5 volttia. Reguloitu 5.0-5.4V toimii todella mainiosti 9254:lla!


BTW. Itse ajelen HK_450:ssä 401+9257 settiä reguloidulla 6V! saaspas nähä kuin kauan kestää...
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Futaba s9254 servo ja jännitteet
« Vastaus #5 : 03 Maaliskuu, 2009, 15:51:57 »

9254 on aika järeä 450:n peräservoksi... 9257 olisi melkein kaksi kertaa kevyempi.

Joo, vähän on isohko. 9254 on kuitenkin standardiservo jota käytetään lähinnä .50/.90-luokan kopuissa. Jaa noh, 500 luokkaankin taitaa vielä mennä. 9257 olis paree...
Nada

Poissa MikaH

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Futaba s9254 servo ja jännitteet
« Vastaus #6 : 03 Maaliskuu, 2009, 23:57:52 »

9254 on aika järeä 450:n peräservoksi... 9257 olisi melkein kaksi kertaa kevyempi.

Joo, vähän on isohko. 9254 on kuitenkin standardiservo jota käytetään lähinnä .50/.90-luokan kopuissa. Jaa noh, 500 luokkaankin taitaa vielä mennä. 9257 olis paree...

No joo, isohan toi on...
Ton servon kanssa kävi niin etten päässyt itse hakemaan ko. servoa, niinpä laitoin emännän asialle Sabeen ;D ja lapun käteen mitä piti tuoda.

Siinä servoa asennellessa HBK2:een hiukan ihmettelin et miten mahtaa käydä tämän "tiiliskiven" kanssa ja  kyllä hymyilytti kun Kingin perä ei oikeen tahtonu irrota maasta  :D.

No tarkoitushan oli ostaa se 9257 mut olin kirjoittanut siihen lappuun 9254.
En lähteny vaihtamaan kun leijuttelussa toimi ihan hyvin kunhan laittoi paaaaaljon painoa Kingin nokalle.

Pitääpä tilata toi regulaattori ja ehkä hieman kevyempi peräservo, jos vaikka pääsis taivaalle asti.
Kiitos kaikille vastanneille
t:Mika


450 Rekkula+Dx6i

Poissa JJA

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: [Ratkaistu] Futaba s9254 servo ja jännitteet
« Vastaus #7 : 08 Maaliskuu, 2009, 19:05:56 »
Jollen ihan väärin ole ymmärtänyt, niin tuo stepdown onnistuu laittamalla diodin tuonne johdon väliin. Voi olla että kaupan värkit on ihan samanlaisia, mutta niillä on vaan hienompi nimi.   ;D

http://runryder.com/helicopter/t463572p1/

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: [Ratkaistu] Futaba s9254 servo ja jännitteet
« Vastaus #8 : 08 Maaliskuu, 2009, 19:17:03 »
Two-way step-downissa on kaksi diodia vastakkaisiin suuntiin. Toisellahan ei luonnollisesti tee mitään paitsi jos step-downin onnistuu kytkemään toisin päin ;)

Poissa motorhead

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: [Ratkaistu] Futaba s9254 servo ja jännitteet
« Vastaus #9 : 08 Maaliskuu, 2009, 22:08:06 »
Tyhmä kysymys, mutta aloittelijana kysyn kuitenkin. Tarviiko ton regun ottaa pois, jos käyttää lipon sijasta "normi" akkua, joka ei regua tarvitse?
Perse edellä puuhun, valitettavasti..

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: [Ratkaistu] Futaba s9254 servo ja jännitteet
« Vastaus #10 : 08 Maaliskuu, 2009, 22:34:24 »
Tyhmä kysymys, mutta aloittelijana kysyn kuitenkin. Tarviiko ton regun ottaa pois, jos käyttää lipon sijasta "normi" akkua, joka ei regua tarvitse?

Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä  :).

Regun tarvitsee silloin jos vastarin ulostulojännite on enemmän kuin jonkun komponentin kestoraja. Ei ole oikeastaan kyse siitä onko lipo vai nikkelipakka tai onko regua vai ei. Kun vastariin syötetään virtaa liposta niin tarvitaan regulaattori, koska 2 kennoisen lipon jännite on liian suuri useimmille servoille ja sähköosille (poikkeuksena 8V kestävät servot). Jotkut regut syöttävät vastariakulta vastarille 5V. Tällöin ei tarvitse 5V stepdown regua vastarin ja 5V speksattujen laitteiden välissä. Jotkut regulaattorit syöttää vastarille korkeampaa 6V jännitettä, jolloin tarvitsee laittaa 5V stepdown regu esim. gyron ja peräservon väliin.

Stepdownia voi joutua käyttämään myös "normiakuilla", eli nikkeleillä. 5 kennonen nikkelipakka on täyteen ladattuna n. 7.5V. Tällöin pitää myös käyttää joko 5 vai 6 voltin regua. 5V syöttävää regua käytettäessä ei tarvitse käyttää toista stepdown regua, koska vastari antaa jo valmiiksi 5V jännitettä. Huono puoli on se, että servot saa samaa 5V jännitettä ja ovat silloin hitaampia ja vääntävät vähemmän. 5 kennoisen nikkelipakan kanssa voi käyttää myös 6V regua, jolloin servot saa 6V, mutta joutuu käyttämään 5V stepdown regua joillekkin laitteille. 5 kennoista nikkelipakkaa voi käyttää tosin myös melko huoletta ilman regua 6V:lle speksattujen servojen kanssa, koska nikkelikennojen jännite laskee käytössä melko nopeasti.

Vaikka joku osa olisi speksattu esim. 4.8V:lle, se toimii myös korkeammalla jännitteellä. Ne kokeilut pitää tehdä kuitenkin omalla vastuulla, laitteen käyttöikä voi mm. laskea jos käyttää korkeampaa jännitettä kuin valmistaja suosittelee.

-op-
« Viimeksi muokattu: 08 Maaliskuu, 2009, 22:38:11 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: [Ratkaistu] Futaba s9254 servo ja jännitteet
« Vastaus #11 : 09 Maaliskuu, 2009, 07:46:17 »
Kannattaa myös huomata että diod(e)illa toteutettu step-down ei ole regulaattori vaan pudottaa jännitettä vain kynnysjännitteensä verran joka on vajaan voltin (n. 0,7V kuormittamattomana).

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
16 Vastauksia
7904 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Tammikuu, 2009, 13:28:16
kirjoittanut Vispilä
8 Vastauksia
3785 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Syyskuu, 2009, 23:03:13
kirjoittanut kapa990
8 Vastauksia
5065 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2010, 14:47:15
kirjoittanut Iski
0 Vastauksia
1566 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Syyskuu, 2011, 20:03:38
kirjoittanut ropellihattu
2 Vastauksia
2012 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Heinäkuu, 2015, 00:29:59
kirjoittanut Aki T