Kirjoittaja Aihe: [Ratkaistu] Ongelmia Phoenixin lapakulmissa  (Luettu 2905 kertaa)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
[Ratkaistu] Ongelmia Phoenixin lapakulmissa
« : 02 Tammikuu, 2009, 12:13:31 »
Mä eilen vähän säätelin mun Phoenix modelia lähettimessä idlen kaasukäyrien osalta ja huomasin siinä testaillessa et lapakulmissa on jotain outoa. Mulla on lapakulmakäyrä tällä hetkellä 0-100% kaikissa lentomoodeissa. Tästä päästäänkin itse ongelmaan. Oikein päin kopteri leijuu tikun asennossa 64 (50 on siis keskellä ja pitäs olla 0 kulmat), joka 12 asteen maksimilla vastaisi 3,36 astetta positiivista. Kun flippaa kopun inverted, niin se leijuukin tikun asennossa 48 eli vain 0,48 astetta negatiivista. Ei vastaa ihan todellisuutta. En vielä syventyny tutkimaan tuota, mutta äkkiseltään en löytäny Phoenixin puolelta lapakulmiin vaikuttavia säätöjä. Mistähän tuota nyt säätäs?
« Viimeksi muokattu: 03 Tammikuu, 2009, 13:22:50 kirjoittanut masu »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Ongelmia Phoenixin lapakulmissa
« Vastaus #1 : 02 Tammikuu, 2009, 16:42:25 »
Oletkos kalibroinut phoenixin lähettimen ollessa leijuttelumodessa vai idlessä? Käsittääkseni jos laittaa ennen kalibroimista normitilaan lapakulmakäyrän joka alkaa esim. -6 asteesta ja menee 12 asteeseen, simu käsittää keskikohdan vähän eri tavalla. Elikkä kun simu pyytää keskittämään tikut, pitäisi olla käytössä lineaarinen lapakulmakäyrä.


-op-
« Viimeksi muokattu: 02 Tammikuu, 2009, 17:37:20 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ongelmia Phoenixin lapakulmissa
« Vastaus #2 : 02 Tammikuu, 2009, 16:58:25 »
Oletkos kalibroinut phoenixin lähettimen ollessa leijuttelumodessa vai idlessä? Käsittääkseni jos laittaa ennen kalibroimista normitilaan lapakulmakäyrän joka alkaa esim. -6 asteesta ja menee 12 asteeseen, simu käsittää keskikohdan vähän eri tavalla. Elikkä kun simu pyytää keskittämään tikut, pitäisi olla käytössä lineaarinen lapakulmakäyrä.
Oon kalibroinu normimodessa... mut täytyy nyt vielä tarkistaa onko normimodessakin tosiaan 0-100% lapakulmakäyrä vai onko siihen tullu kuitenkin räpellettyä jotain muuta. Nyt kun tuosta puhuit niin tuli hämärästi mieleen et oisin joskus kokeillu et vaikuttaako se normimoden käyrän muokkaaminen mitään. Sitä ennen oli ainakin tyhjässä ohjelmassa 0-100% kaikissa. Tuohan sen vois selittää, jos siinä on joku 40%-100% käyrä ja olen sen jälkeen kalibroinu uusiks. Hyvä pointti!

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Ongelmia Phoenixin lapakulmissa
« Vastaus #3 : 02 Tammikuu, 2009, 19:07:15 »
Tuo kalibrointiasia mullekin tuli ensimmäiseksi mieleen, ja nuo lapakulmathan saa näkyviin "Flight Info"-ikkunaan jolloin voi varmistua asiasta.

Huomasin kyllä itsekin että katollaan leijuu hieman pienemmillä kulmilla kuin oikeinpäin. Onko se oikeastikin niin? Ainoa mahdollinen selitys minkä keksin on, että oikeinpäinleijunnassa kopteri on ilmavirran tiellä ja väärinpäinleijunnassa ei.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Ongelmia Phoenixin lapakulmissa
« Vastaus #4 : 02 Tammikuu, 2009, 19:18:34 »
eihän sen pitäisi vaikuttaa onko kopteri ilmavirran tiellä vai ei?

Tuli mieleen myytinmurtajien testi että lähteekö lentokone lentoon juoksumatolta/liikkuvalta alustatlta, siis että pysyy paikollaan vaikka lähdetään "kiihdyttämään"... "vedetään mattoa jalkojen alta"
Ja niinhän siinä kävi että hetken "vauhtia" kertättyään se nousi siitä matolta ilmaan ja lähti eteenpäin, olisikohan tässä vähän samantyyppinen olettamus joka tuntuisi loogiselta olematta sitä  ;D ?

Oli kyllä jo niin OT että, anteeksi :p
Voisi itse kokeilla että miten itselläni phoenixissa leijuu, olen lineaarisillä kalibroinut. kerron illanpäälle kokemuksesta  ::)

EDTI:

Itselläni leijuu ihan oikein -4 väärinpäin ja +4 oikein  :)
« Viimeksi muokattu: 02 Tammikuu, 2009, 19:35:27 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Ongelmia Phoenixin lapakulmissa
« Vastaus #5 : 03 Tammikuu, 2009, 00:31:56 »
voiskohan tämä sama ilmiö olla mulla RF:ssä, kun kopteri lähtee pyörimään perän luistaen jos vedän ihan täysille negatiiviset tai positiiviset kulmat ja tehot. Eli kalibrointi kun ei ole tehty lineaarisilla käyrillä...

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Ongelmia Phoenixin lapakulmissa
« Vastaus #6 : 03 Tammikuu, 2009, 00:37:01 »
Joku muu säätö pielessä jos perä ei pidä.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: [Ratkaistu] Ongelmia Phoenixin lapakulmissa
« Vastaus #7 : 03 Tammikuu, 2009, 13:25:21 »
Ongelma tosiaan oli kalibroinnissa. Olin ilmeisesti kalibroinut aikaisemmin niin että lapakulmakäyrä ei ollu 0-100% ja vaikka nyt sen olin muuttanut niin eihän se mitään enää auttanut, kun kalibrointi oli tehty eri asetuksilla. Throttle pitää myös olla 0-100% kalibroidessa, muuten ainakin mun lähettimellä menee homma sekasin... nyt taas kunnossa.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2071 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Maaliskuu, 2008, 08:10:50
kirjoittanut TTM
18 Vastauksia
7939 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Toukokuu, 2008, 18:28:01
kirjoittanut seppomikael
7 Vastauksia
14674 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Heinäkuu, 2011, 00:35:54
kirjoittanut harrier46
6 Vastauksia
3763 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Syyskuu, 2011, 22:52:30
kirjoittanut kaardian
8 Vastauksia
5681 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Helmikuu, 2014, 13:26:15
kirjoittanut Sammy