Kirjoittaja Aihe: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.  (Luettu 32479 kertaa)

El_magico

  • Vieras
Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« : 27 Joulukuu, 2008, 01:49:06 »
Päätin tehddä tälläisen aiheen jotta voisimme helposti vertailla omia härveleitämme.
Voi toki poistaa jos koetaan turhaksi.


Omani:

Mini muumi Pro
EP200 perä, ilman tukia
EP200 lavat ja isot stabbari painot.
EP200 high performance maingear
3s 850 mah 15c 3s1p Lipot
Phoenix 25A
Z-POWER S300 KV5150
Futten S3154 servot perässä ja nupissa
Gy-401
8ch 35mhz vastari jostakin liidokista.
Rudderin tanko on tehty ja smirgelillä rosteri hitsi puikosta kun ei ollut sopivaa putken vaihdon jälkeen.

Total: 287,9g

Kaasu on vähän ennen puolta jo 95, mutta laiska toi on nousemaan ylös.  ;D







Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« Vastaus #1 : 27 Joulukuu, 2008, 09:03:50 »

Total: 287,9g

Kaasu on vähän ennen puolta jo 95, mutta laiska toi on nousemaan ylös.  ;D


Onko lapakulmat ja Esc:n asetukset kohdallaan? Tuolla moottorilla pitäisi kyllä päästä rivakasti ylös 95% tehoilla...

Tässä on minun kokoonpanoni:

- EP200 V2 FES
- 3 x Inno-Lab HG-D202HB (swash)
- 1 x Hyperion DS 09GMD (pyrstö)
- gyro Gaui GU365
- Gaui 18A Esc
- 200mm muovilavat (tulossa on pari settiä Tre 250:n hiilikuitulapoja)
- Z-power 5150 kV moottori
- Lähetin Spektrun DX6i, vastaanotin AR6200
- 2S akkut; Robotbirds 900 mAh (42g), Bigdotunclestore 1000 mAh (46g), Aplus 850 mAh (48g)

Paino lentovalmiina 285-292g akusta riippuen.

« Viimeksi muokattu: 27 Joulukuu, 2008, 09:08:31 kirjoittanut Picofly »

Poissa kaardian

  • Moderator
  • *****
Vs: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« Vastaus #2 : 27 Joulukuu, 2008, 11:07:56 »
Tässä speksit omista Gaui'ista.

- EP200SE V2
- 3 x Maxwell HDS-60HB (swash)
- 1 x Maxwell HDS-60HB (pyrstö, ihan riittävän nopee ja tarkka mun käyttöön)
- Gyrona Logitech LTG-2100T
- Gaui 18A Esc
- 200mm muovilavat
- Gaui 4800 kV moottori
- Lähetin Spektrun DX7, vastaanotin AR6200
- 2S akkut; APlus 850 mAh, Robotbirdisin LPL 1000 mAh
- 3S akkuina APlus 850mAh

Toinen paketti on:
- EP100 Pro, pidennetyllä puomilla
- 3 x Maxwell-MX306BB(High Speed) (swash)
- 1 x Futaba Digital Servo S3154 (rudder)
- Gyrona Gaui GY-210
- Gaui 12A Esc
- 200mm muovilavat
- Gaui S300 moottori
- Lähetin Spektrun DX7, vastaanotin AR6200
- 2S akkut; APlus 850 mAh, Robotbirdisin LPL 1000 mAh
- 3S akkuina APlus 850mAh

Mulla ei ole niin hyvää vaakaa että saisin tarkkaa lentoonlähtöpainoa mitattua. Talon paras vaaka kykenee ~200g tarkkuuteen... ja se on vähä turhan vähän tarkkuutta. Arvioimalla että mikä akku on ni vois vaihdella jossain 300g hujakoilla tuossa ep200, ja ep100 on hippasen köykäsempi, ehkä 50g.

Kommenttina sen verran että EP100 on hieman huteramman oloinen käsissäkin pideltynä. 200 runko on paljon jäykempi ja muutenkin jämäkämpi. Muuta laadullista eroa ei mielestäni oikeasti ole. Laatu molemmissa varsin hyvä. Se ep100 perän tärinä on tasapainotuksesta kiinni, pitäisi jaksaa hieroa sitä riittävästi.

Setuppien teko radiosta päin on hieman kesken molempiin. Govi päälle escistä ja kaasukurvi 95-INH-90-INH-95. Se se varmaan tulee oleen millä ajelen. 3S akkua ei toi 12A esci kestä, tai kestää jos pihalla on riittävän viileetä ;D
« Viimeksi muokattu: 27 Joulukuu, 2008, 11:12:33 kirjoittanut kaardian »
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« Vastaus #3 : 29 Joulukuu, 2008, 01:22:37 »
Itsellä vissiin aivan orkkisvehje.
**klik** oma 200SE **klik**


-lasikuitu koppa "huomioväreillä" tottakai!
-REC550 heding lock gyro (toimii minun taidoilla ~ok)
-2s 850mAh ( ~5min lentoaikoja)
-12A GAUI ESC
-Coronan DC vastari
servot:
-MX306BB nupissa
-Hitec 56 Carbon perässä

Kunnon puntaria ei ole, mutta koitan punnita kun saan uudet osat kiinni ;)


Olen miettinyt, että mahtaisiko jaksaa lentää... 1500mAh 2s LiPolla? Koira aikanaan söi yhden kennon 3s liposta. Joten kaksi ehjää olisi odottamassa? => vai lataanko täyteen ja ammun uutenavuotena?
ja toisaalta... miten tuolla voi 3s lipoilla lentää? => tarviiko muuta rajoittaa, kun virtaa? (noparissa 2-4s)
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

El_magico

  • Vieras
Vs: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« Vastaus #4 : 29 Joulukuu, 2008, 02:29:17 »
Kait sitä pitäis laittaa radio setupit uusiks? emt. , mulla on noita erillaisia akkuja ja kaikilla toi mun pöristin liikkuu :)

Poissa kaardian

  • Moderator
  • *****
Vs: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« Vastaus #5 : 29 Joulukuu, 2008, 11:44:46 »
Olen miettinyt, että mahtaisiko jaksaa lentää... 1500mAh 2s LiPolla? Koira aikanaan söi yhden kennon 3s liposta. Joten kaksi ehjää olisi odottamassa? => vai lataanko täyteen ja ammun uutenavuotena?
ja toisaalta... miten tuolla voi 3s lipoilla lentää? => tarviiko muuta rajoittaa, kun virtaa? (noparissa 2-4s)

Se 12A esci ei kestä 3s lipoa kun sen pitää koettaa pudottaa jännitettä vastarille, servoille ja gyrolle. Pihalla viileässä se futaa ihan ok. 3s tuo melkosesti lisää kierroksia nuppiin, joten kannattaa tehä 3s setuppi radioon erikseen, tai ainakin harkiten lähteä kokeilemaan.
Oman ep100 torppasin pikkujouluissa just tästä syystä. Joku pakottava tarve tuli ajella 3s akulla kun Markuskin teki niin ;). No sitten ajelin sillä ohjelmalla mikä on säädetty 3s lipoille että se esci kestää. No sitte lopettaessa en ajatellu mitään vaan aattelin että "normi mode päälle, ni on mukavempi ottaa alas". Joo onhan se. Kun kaasukurvilla oon säätäny asioita. Kaasuhan sitte pomppas 35% -> 75% ja parin piron + kauniin 4m kaaren jälkeen se räpsähti maahan. Omaa osaamattomuutta ja ajattelemattomuutta.
Ota opiksesi ja tee jotain toisin :) kuin minä.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Miku

  • Vieras
Vs: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« Vastaus #6 : 29 Joulukuu, 2008, 14:54:15 »
Ei ilmeisesti ole gauita kovin montaa Suomessa. Neljä ilmoittautunut, tai viisi kaardianilla on kaksi.
Jos rexille tehtäisiin tälläinen topicci olisi se alle minuutissa yli 20 sivua pitkä. ;D

- Miku

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« Vastaus #7 : 29 Joulukuu, 2008, 15:00:51 »
juu minä olen mielellään erillainen ;)
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« Vastaus #8 : 29 Joulukuu, 2008, 16:37:41 »
Ei ilmeisesti ole gauita kovin montaa Suomessa. Neljä ilmoittautunut, tai viisi kaardianilla on kaksi.

Täällä on myös yksi GAIU EP200 SE v2 - vieläkin laatikossa kun olimme joulunvietossa anoppilassa.

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« Vastaus #9 : 29 Joulukuu, 2008, 16:45:17 »
Minullakin on Gaiu Ep100, muovinen. Eikä noita Rexi 250 vielä paljoa suomessa ole, Gaiuja enemmän.

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« Vastaus #10 : 02 Tammikuu, 2009, 21:49:27 »
Tänään suoritin ensileijutukset EP200SEv2:lla seuraavalla kokoonpanolla:

Gaui 18A ESC
Gaui KV4800 Motor
AP850 mAh LiPo
4 x Maxwell MDS60HB
Spartan DS760

Lentopaino 311 g

MDS60HB perällä pitänee korvata jollakin nopeammalla servolla, nyt gyron gain piti laittaa hyvin alas, Futaban lähettimessa 60% ts. noin 20% gainia että wagaamisen sai (lähes) loppumaan, pienemmällä asetusarvolla gyro ei tiedä missä moodissa sen pitäisi olla eikä ohjaa perää. Nupissa on vielä jotain kummaa epätasapainoa joka tuntuisi eri lentokerroilla hieman vaihtelevan, lapaura on kohdallaan, stabbarit symmetrisesti ja muovilavat mielestäni tasapainossa. Värinä näkyy mm. landareissa ja peräevässä - pitää varmaan ensi kerralla kokeilla kuitulapoja... ja ilman lapoja ei värise.

Gaui nopari (default asetuksilla, mutta kaasu kalibroituna) käyttäytyi myös oudosti alkuperäisellä nousevalla kaasukäyrällä (0, 50, 60, 75, 80) hetkellisesti tuntui että kierroksia tuli lisää ja kopu selvästi ampaisi ylös. suoralla käyrällä (0, 50, 75, 75, 75) tätä ei tapahtunut, kierrokset ehkä ovat liian alhaalla?

Muuten vaikutti mukavalta peliltä ja lennätystilaa tuntui olevan Lippulaivassa enemmän kuin 450 Trexillä.

Poissa kaardian

  • Moderator
  • *****
Vs: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« Vastaus #11 : 02 Tammikuu, 2009, 22:34:34 »
MDS60HB perällä pitänee korvata jollakin nopeammalla servolla, nyt gyron gain piti laittaa hyvin alas, Futaban lähettimessa 60% ts. noin 20% gainia että wagaamisen sai (lähes) loppumaan, pienemmällä asetusarvolla gyro ei tiedä missä moodissa sen pitäisi olla eikä ohjaa perää.
Itselläni on tuo sama servo perällä, mut gyron virkaa toimittaa tuo Logitech 2100T. En ole paljon päässyt ilmassa ajelemaan, mut sen mitä anoppilassa kissoja pelottelin, niin se perä piti ihan ok.
Kokeileppa erilaisilla kaasukurveilla, se 0-75-75-75-75, tai vähän enempikin. Itselläni on normimoodi 0-75-80-85-90 ja perä pitää ihan ok ei wäggää eikä mitään.

Paras olis tietty video... jos huomenna on innostusta ni vois koittaa olohuoneessa videoida ton mun perän 200:sen toimintaa...

Nupissa on vielä jotain kummaa epätasapainoa joka tuntuisi eri lentokerroilla hieman vaihtelevan, lapaura on kohdallaan, stabbarit symmetrisesti ja muovilavat mielestäni tasapainossa. Värinä näkyy mm. landareissa ja peräevässä - pitää varmaan ensi kerralla kokeilla kuitulapoja... ja ilman lapoja ei värise.
Perälapojen tasapaino kannattaa tutkia kans. Se mun EP100 on varsin hurja täristin ko on jotain kummaa sen perässä muutennii...

Edit: lisätty unohtunut asia... video juttu.
« Viimeksi muokattu: 02 Tammikuu, 2009, 22:36:26 kirjoittanut kaardian »
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« Vastaus #12 : 03 Tammikuu, 2009, 12:23:31 »
Itselläni on tuo sama servo perällä, mut gyron virkaa toimittaa tuo Logitech 2100T. En ole paljon päässyt ilmassa ajelemaan, mut sen mitä anoppilassa kissoja pelottelin, niin se perä piti ihan ok.
Kokeileppa erilaisilla kaasukurveilla, se 0-75-75-75-75, tai vähän enempikin. Itselläni on normimoodi 0-75-80-85-90 ja perä pitää ihan ok ei wäggää eikä mitään.

Kyllä se perä pitää, mutta gaini pitää vain hilata kovin alas.

Paras olis tietty video... jos huomenna on innostusta ni vois koittaa olohuoneessa videoida ton mun perän 200:sen toimintaa...

Perälapojen tasapaino kannattaa tutkia kans. Se mun EP100 on varsin hurja täristin ko on jotain kummaa sen perässä muutennii...

Löytyihän vikoja kun tutki tarkemmin: peräakselissa on heittoa ja roottorin puoleinen laakeri on rikki - eikun laakereita tilaamaan. Taisivat saada kipeää kun hipaisivat Lippiksen rataesteeseen :(

Nupissa näyttäisi että toinen lavanpidin olisi aavistuksen ulompana kuin toinen, PW3x3.7x1.6:sta näkyy toisella puolella ehkä 0,1 mm enemmän, ero on kyllä aika mitätön.

Poissa JanneL

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« Vastaus #13 : 06 Tammikuu, 2009, 11:14:10 »
Nonni, iski kopukuume. Joku 3D kone olis kiva, vaikka en osaakkaan ajaa kovin hyvin. Simulla reenit ensin ja sitten tuollaisella harjoottelemaan. Gaui olisi tosi hianon näkönen ja hyväkin viestien perustella. Tekeekö tällaisella setillä mitään?

http://flying-hobby.com/catalog/product_info.php?cPath=3_5_246&products_id=4086&osCsid=3nvmc1aaa4i5a3hfcp963f51i3

En äkkiseltään löytänyt tuon noparin speksejä, kestääköhän becci 3S? Entä koko kopun kaikki laitteet? Mutta kai sillä 2 kennoisellakin voi jotakin tehdä.

Oon vielä sen verran nyyppä hekoissa niin en kauheesti tiedä...:D



Janne

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« Vastaus #14 : 06 Tammikuu, 2009, 11:56:38 »
Nonni, iski kopukuume. Joku 3D kone olis kiva, vaikka en osaakkaan ajaa kovin hyvin. Simulla reenit ensin ja sitten tuollaisella harjoottelemaan. Gaui olisi tosi hianon näkönen ja hyväkin viestien perustella. Tekeekö tällaisella setillä mitään?

http://flying-hobby.com/catalog/product_info.php?cPath=3_5_246&products_id=4086&osCsid=3nvmc1aaa4i5a3hfcp963f51i3

En äkkiseltään löytänyt tuon noparin speksejä, kestääköhän becci 3S? Entä koko kopun kaikki laitteet? Mutta kai sillä 2 kennoisellakin voi jotakin tehdä.

Tilasin kuukausi sitten tuon saman setin, tosin silloin sen hinta oli $299. Minulla oli ds760 odottamassa enkä tiedä millainen tuo Gauin GU210 gyro on - se on vielä paketissa. Yleensä näiden combojen hinnat ovat aika edullisia (lue lisäosat edullisia) ja ainahan voi sitten päivitellä osia. FH:sta tilatessa voi vielä jännittää saako ALV-alennuksen jos paketti tulee suoraan kotiin. 2S setup saa minulla ainakin toistaiseksi riittää, en edes vielä haaveile 3D lennosta. Vakio akut ovat 15C pakkoja joten lisäpakat kannattaa ehkä olla järeämpiä. Minulla on pari DualSky 850mAh/25C pakkaa jotka hieman suurempina mahtuvat juuri ja juuri canopyn sisään. Ainakaan vielä en leijuttelussa huomannut mitään eroa APLUS ja DualSky välillä.

Juuri nyt Gaui on telakalla odottamassa helidirectistä tulevia laakereita.

Onko kenelläkään tietoa mistä saisi suoria peräakseleita vai pitääkö vain yrittää väännellä näitä alkuperäisiä valmiiksi kieroja?

--
Jukka

Poissa JanneL

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« Vastaus #15 : 06 Tammikuu, 2009, 12:13:03 »
Jeps, mutta mitä ihmeen eroa noilla kaikilla Hurricane 200-malleilla nyt oikein on? Ainakin hintaeroa on suht paljon.

http://flying-hobby.com/catalog/index.php?cPath=3_5_199


Janne

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« Vastaus #16 : 06 Tammikuu, 2009, 12:25:19 »
Jeps, mutta mitä ihmeen eroa noilla kaikilla Hurricane 200-malleilla nyt oikein on? Ainakin hintaeroa on suht paljon.

http://flying-hobby.com/catalog/index.php?cPath=3_5_199


Janne
Paketit kulkee aika laidasta laitaan, lähtee pelkästä kitistä ilman mitään sähköjä, laittamalla kympin lisää tuleekin jo akut, servot, gyrot, nopari ja moottori :D
Lisäämällä hieman lisää, saa mukaan paremmat servot, noparin ja gyron.
SE -> SD tekee muutaman kympin.
Flybarles versiot omana osionaan ja pitää muistaa sopiva gyro.
RTF paketeissa mukana on myös radio.

Pakettien sisällön näet klikkaamalla auki nuo eri versiot ja kurkkaamalla sisällön sivun alareunasta.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa JanneL

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« Vastaus #17 : 06 Tammikuu, 2009, 12:28:52 »
Okke, tänks. Tuli mieleen, että löytyisikö noista paketeista jotakin, mikä olisi tarkoitettu 3 kennolle? Kun muistin vasta, että mulla on 1000mAh 3S akkuja aika monta, olisi hyvä jos niitä voisi hyödyntää. Eikä haittaisi, vaikka olisikin 3D:hen kykenevä. Se olisikin ihan hyvä niin myöhemmin voi sitten sitäkin alkaa veivata kun oppii lisää. Ei tarvitsisi uutta konetta ostaa.

Janne

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« Vastaus #18 : 06 Tammikuu, 2009, 12:58:24 »
here's an equipment recommendation for 3s:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=3383.0

there are two potential problems with 3s:
- you tend to run at lower throttle, and most ESCs can't deal with this. The YGE ESC doesn't suffer from this problem, it has "active freewheeling" circuitry.
- a linear BEC gets hot because it has to dissipate over 7 V: (12.6V - 5 V)*2A servo current is a whooping 15! watts heating up the BEC. The YGE ESC has a switching BEC.

Poissa JanneL

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« Vastaus #19 : 06 Tammikuu, 2009, 14:34:06 »
Kyllä 2A lineaari bec riittää 3 kennolla 4:lle servolle tässä kokoluokassa. Mutta eikö Turnigyn 18 tai 25A toimisi? Tai Dualskyn vastaavat?

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« Vastaus #20 : 06 Tammikuu, 2009, 14:39:35 »
Kyllä 2A lineaari bec riittää 3 kennolla 4:lle servolle tässä kokoluokassa.
nope  :)

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« Vastaus #21 : 03 Helmikuu, 2009, 22:17:20 »
Kyllä 2A lineaari bec riittää 3 kennolla 4:lle servolle tässä kokoluokassa.
nope  :)
Looks like "been there, done that"-face ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« Vastaus #22 : 03 Helmikuu, 2009, 22:37:56 »
Looks like "been there, done that"-face ;D
I think there were three Lippulaiva sessions in a row, where my 3s GAUI dropped out of the air without warning from overheated ESC. Truly, been there, done that, thank you...

This ESC/BEC
http://www.world-of-heli.de/elektronik/regler/yge/yge-18a-brushless-regler.html
works amazingly well, even if abused (i.e. 2s motor on 3s run on a low throttle curve). It has a governor that works, imagine! I should say that again: G-O-V-E-R-N-O-R  ;D
It requires the "Prog Card II" http://www.world-of-heli.de/elektronik/regler/yge/yge-prog-card-ii.html
Don't order anywhere else - there is an older version (pre v3) that is missing the governor.
There is always a catch: The manual is in German.
« Viimeksi muokattu: 03 Helmikuu, 2009, 22:48:16 kirjoittanut mnentwig »

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« Vastaus #23 : 06 Helmikuu, 2009, 08:24:30 »
This ESC/BEC
http://www.world-of-heli.de/elektronik/regler/yge/yge-18a-brushless-regler.html
works amazingly well, even if abused (i.e. 2s motor on 3s run on a low throttle curve). It has a governor that works, imagine! I should say that again: G-O-V-E-R-N-O-R  ;D
It requires the "Prog Card II" http://www.world-of-heli.de/elektronik/regler/yge/yge-prog-card-ii.html
Don't order anywhere else - there is an older version (pre v3) that is missing the governor.
There is always a catch: The manual is in German.

Yesterday I installed the YGE 18 ESC on my heli, replaced the original JST power connectors with Deans-style connectors but after spooling up and down the ESC gives the "two beeps" undervoltage warning. My 2S LiPo is full, I think I'm going to ignore the undervoltage detected warning for now but I'm not disabling it yet. It probably is just too sensitive.

Well IMO the manual could be more detailed on at least for how the Governor store mode works.

I read on rcgroups that others have had tail wagging problems with their EP200 v2s too and some could have been related to the JST power plugs. Well now I have moved the rudder servo link ball further in and replaced power connectors and ESC, I'll give it a try today.

I'm using the following (conservative) settings:

Timing12 degrees (8-pole motor)
Brakeoff
cut off type/accutypeslow down/LiPo
cut off voltage3.1
Act. Freew./Gov. Modeon/Gov. store
P-Gain0.9
I-Gain0.05
Startup SpeedHeli slow
PWM-Frequency8 kHz
Startup PowerAuto 1-32%

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Sinun Gaui: Kuva,paino, setup ja ominaisuudet.
« Vastaus #24 : 06 Helmikuu, 2009, 10:29:30 »
lower the cutdown voltage to 2.9, that should help.
Probably you can use the highest settings for both I- and P gain (unless the headspeed starts to oscillate). The governor will react MUCH faster.
I use
- auto timing
- the highest PWM frequency (16 kHz? can't remember).
- maximum startup power
- fast heli spoolup (but, one has to be a bit careful then - it is really "fast").

The small LiPos on the EP 100 don't have much margin - on bursts, the motor / ESC combination can draw an amazing current. That may explain the undervoltage warning (if it persists on 2.9 V cutoff - I had the same problem but think I fixed it).
Yes, and the manual doesn't tell too much on the governor, unfortunately:

- P gain means "increase the motor throttle by Pgain times the headspeed error"
- I gain means "ramp up / down the motor throttle according to Igain times the headspeed error"
P gain alone is fast, but has a remaining error.
I gain is slow, but will reach the target headspeed eventually. And, too much gain can lead to stability problems.
« Viimeksi muokattu: 06 Helmikuu, 2009, 10:31:55 kirjoittanut mnentwig »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
26 Vastauksia
11234 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Toukokuu, 2010, 19:57:48
kirjoittanut unskale
18 Vastauksia
10748 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Toukokuu, 2012, 10:41:37
kirjoittanut jesi
0 Vastauksia
1953 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Tammikuu, 2013, 16:11:49
kirjoittanut juhamoisio
8 Vastauksia
4709 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Kesäkuu, 2014, 21:30:12
kirjoittanut JCA
4 Vastauksia
3382 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Helmikuu, 2015, 12:49:03
kirjoittanut 338federal