Kirjoittaja Aihe: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G  (Luettu 10067 kertaa)

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« : 24 Joulukuu, 2008, 01:31:41 »
osaako kukaan vertailla näitä kahta simua toisiinsa? Itselläni on kokemusta vain RF 3,3.5,4 ja 4.5:stä - oikein mukavia ja realistisen oloisia (paljon säätöjäkin). phoenixistä olen nähnyt vain demon ja se oli ainakin paljon paremman näköinen, mutta muuta en tiedä. Rf:stä vielä sen verran, että aikaisemmin ainakin oli aika bugisia, mutta uusin ei enää kaatuile niin usein).

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« Vastaus #1 : 24 Joulukuu, 2008, 09:22:57 »
Luin muita foorumeja vähän asian tiimoilta ennen tätä postausta ja pistän tähän sen 'antia' joka oli varsin laihaa ja pääosin vanhoilta versioilta:

Phoenix 1.xx:
+ Phoenix ilmaiset päivitykset version 1.xx välillä (ainakin)
+ Grafiikka (täysin totta varmasti)
+ Ilmaisia uusia koneita (niitä saa 4.5G: henkin fanien tekeminä (ihan hyviä))
+ Moninpeli netissä (löytyy laniversio myös 4.5G: stä - en ole tosin koittanut, kun minulle harjoittelu väline eikä peli)
+ Monien mielestä Phoenix on realistisempi (tiedä sitten arvostellaanko sitä graafikan takia vai oikeasti fysiikasta - itselläni ei ole riittävää 3D kokemusta oikealla kopukalla, että osaisin tähän sanoa mitään - simua kun olen vain 3D: nä veivannut)
+ Phoenix on kaiketi vieläkin halvempi vaikka hintaero on tasoittunut
+ Phoenix pyörii paremmin (ainakin suhteessa grafiikan laatuun)

Poissa MTHS

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« Vastaus #2 : 24 Joulukuu, 2008, 11:05:41 »
Luin muita foorumeja vähän asian tiimoilta ennen tätä postausta ja pistän tähän sen 'antia' joka oli varsin laihaa ja pääosin vanhoilta versioilta:

Phoenix 1.xx:
+ Phoenix ilmaiset päivitykset version 1.xx välillä (ainakin)

Toistaiseksi kaikki päivitykset ovat olleet ilmaisia. Nyt on menossa versio 2.00, ja 1.00 -version voi päivittää siihen myös ilmaiseksi.

Plus-puolelle menee mielestäni myös se, että Phoenix RC:n käyttö onnistuu ilman mitään USB-leluradioita.

z0tis

  • Vieras
Vs: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« Vastaus #3 : 24 Joulukuu, 2008, 12:09:36 »

+ Moninpeli netissä (löytyy laniversio myös 4.5G: stä - en ole tosin koittanut, kun minulle harjoittelu väline eikä peli)


Noh onhan se totta että se on harjotteluväline mutta kyllä sitä silti on kivempi harjotella porukalla :) jaksaa paljon kauemmin ja voi välillä chattailla ja kysyä muilta vinkkejä

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« Vastaus #4 : 24 Joulukuu, 2008, 13:26:49 »
Hyviä huomioita - varmasti kivempi harjoitella porukalla - vielä kivempi jos omalla alueella ei ole paljon harrastajia niin saa ainakin virtuaali seuraa :)

Mitä tarkoitit että RF: ssä tarviisi leluradiota käyttää? Siis siinähän pistetään siihen 'leluohjaimeen' oma radio kiinni opetus modeen niin voi käyttää omaa radiota. Toki USB 'dongle' on suuri, mutta johto sen verran kivan mittainen, että itselläni se leluohjain on kokoajan lattialla ja liitän vain siihen sitten oman ohjaimen kun harjoittelen.

Miten tuo muuten toimii sillä Phoenixillä? eikö siinäkin ole usb johto jossa on vähän paksumpi mokkula joka sitten purkaa samalla tavalla sen salauksen kun toi RF: än radio.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« Vastaus #5 : 24 Joulukuu, 2008, 13:32:37 »
Se usb ohjain ei toimi phoenixin kanssa... pitää laittaa ohjain siihen phoenixin palikan perään.. siinä on stereo blugi, joka menee suoraan kiinni ainakin spektrumin radioihin, taitaa olla sama JR:n kanssa. Eli eskyt futabat yms tarvitsevat adapterin siihen.

Ymmärsin aluksi väärin viestisi, eli joo kyllä phoenixissä on viety vaan tuo "lisenssi" pitemmälle ja voit käyttää omaa lentomankkaa siinä... ei tarvitse mitään leluradioita. :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« Vastaus #6 : 24 Joulukuu, 2008, 13:55:59 »
Mä oon kokeillu 3.5G:tä. Ei ole tarpeeksi kokemusta varsinaisesti vertaamiseen, mutta semmonen huomio, että äänimaailma on paremmalla tasolla kuin Phoenixissa. Phoenixissa on pistetty pakollista aneemista blade farttia sinne tänne. Äänet on mielestäni toteutettu huomattavasti aidommin jo 3.5G:ssä. Kuitenkin päädyin ostamaan Phoenixin... muut huomannu samaa?

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« Vastaus #7 : 24 Joulukuu, 2008, 18:57:19 »
Onko tilanne äänien kanssa sama myös uusimmassa 2.xx versiossa? Demossa näytti olevan suht hyvät äänet (en huomannut ongelmia) - en tosin tiedä kuuluuko sama 'sample' vaikka mitä tekisi :D

Sellainen lisäkysymys vielä, että osaatteko 3D gurut sanoa, että mikä on suurin ero noin yleisesti (tai sitten simu kohtaisesti) todellisen ja simun välillä kunnon 3D väännössä. Itselläni on sellainen käsitys, että ne simuavat melko aidosti _hyvin_ säädettyä kopteria, mutta oikea kopteri on usein vähän vaikeampi lentää kun se usein (varsinkin aloittelijalla) ei ole ekoilla kerroilla täydellisissä säädöissä. Mietin tossa vain, että kun aloitan veivaamaan (toivottavasti kevään aikana) myös oikealla kopulla niin tarvitseeko huomioida esim se, että oikea kopteri ei ole niin sähäkkä ja esim lavat ei pysäytä niin hyvin kun mitä simussa?

RF: ssä on minusta aika kivan oloinen vauriomallinnus, jolla voi harjoitella yleisempiä vikoja ja niistä selviämistä ehjänä - toimiiko sama myös Phoenixissa? Ikävää kun tälläistä ei voi tutkia demolla kun se ei päästä edes niihin valikoihin (toivottavasti muistan oikein enkä puhu läpiä nyt päähäni), jotka on rajoitettu demossa.
« Viimeksi muokattu: 24 Joulukuu, 2008, 19:02:43 kirjoittanut kamakaze »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« Vastaus #8 : 24 Joulukuu, 2008, 19:31:38 »
Phoenixissa menee aina samat osat kappaleiksi, tosin sillä nyt ei ole mitään merkitystä.. ei sillä kyllä voi ennustaa mitä hajoaa :)
Ja luulen että suurin ero simulla ja livellä on ympäristö... tuulet yms vaikuttavat oikeaan... varmaan kuitenkin simussa tulee veivattua siinä tilassa jossa ei ole tuulia päällä, itse olen phoenixissa nyt laittanut puuskittaista yms tuulta niin muuttuu siltä osin realistisemmaksi... Mutta 600 rexä tuntuu ihan kohtuu samalta molemmissa, leijuttelua pitemmälle en vielä ole mennyt... oikealla :D
Itseäni nuo äänet ei kyllä ole haitannut, eipä niitä tarvitsekkaan... musiikkia päälle taustalle niin on mukava  8)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« Vastaus #9 : 24 Joulukuu, 2008, 21:04:13 »
Itse olen nyt pari päivää/yötä simutellut Phoenix:ä ja voin todeta, että on hieman vaikea, jollei tiedä lentämisestä mitään. Itselläni simutus menee ihan kivasti. Ei ne äänet aina ole samanlaisia, mut pääasia on lento ja sen aitous.

Olen MS FligthSimuja lennellyt/lennätellyt koptereilla 10 vuotta.
Kun ekan kerran aloitin FMS:llä simuttamisen, niin oli hieman vaikeaa. Syy löytyi. tuulta oli 10m/s. Kun otti tuulen pois, niin johan oli helppoa. Nyt tämän Phoenix:n kanssa...? Olen saanut aitoa tietoa, että kun sillä lennättelee, niin, jos sillä oppii, niin osaa lennättää myös oikeaa kopua. Ainut puoli siinä on, että simuttelussa ei tarvitse jännittää, mut kun kokeilet samaa oikealla kopterilla.....,niin johan pulssi nuosee korkealle ja jännitys on aivan eri luokkaa !

Tiedän kokemuksesta: Kun hieman simuttelin ja menin kokeilemaan oikeaa samanlaista, niin jännitti todella paljon   Järkyttynyt  Kun ensiksi simuttelee ja menee kokeilemaan oikeaa kopteria, niin "yritä" ottaa rennosti. Ei sitä sitten tarvitse edes nostaa ilmaan vaan kuuntelet oikean kopterin ääntä ja rauhoitut. Pidä taukoa niin pitkään kuin haluat ja sitten alat hiljakseen kokeilla nostaa ilmaan.

Muista. kaikki on aluksi vaikeaa kunnes osaa. Kukaan ei ole seppä syntyessään.
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« Vastaus #10 : 24 Joulukuu, 2008, 22:15:46 »
Realflight 3.5:llä olen lentänyt todella paljon ja phoenixillä vasta päivän pari. Molemmat siis omistan mutta kunnon vertailua en ole vielä päässyt tekemään.
Mutta muutama huomio...

Maakosketukset: Phoenixissa realistisempiä, maata pitää oikeasti pelätä. RF:ssä voi liutella aika raskaastikin eikä mitään tapahdu.
Äänet: RFssa paljon realisitisempi äänimaisema, doppler toimii paremmin, etäisyys vaikuttaa paremmin ja RF:ssä myös perälapojen äänet tomivat.

Tärkein, eli lentäminen:   Autorotaatiot RF:ssä ehkä liiankin helppoja, ei tosin paljon kokemusta oikeassa elämässä. Phoenixilla on minusta helpompi lentää kopteria, vastaa paremmin todellisuutta niiltä osin kuin oikealla osaan/uskallan lentää. Piroflipin saan joskus jotenkin pysymään läjässä, RF:ssä ei paljon toivoa, tosielämässä ei tulisi mieleenkään.

Muuta: Phoenix on paljon kevyempi konevaatimuksiltaan, samalla koneella tulee kauniimpaa ja parempi framerate.  RF:n Leluohjain on ihan hyvä, siinä on minusta ok tuntuma ja se on oikean kokoinen. Omalla radiolla toki voi ja kannattaa lentää mutta RF "radio" on matkustusystävällisempi. Kevyt RF ohjain on mukavampi raahata lyhyille ulkomaankomennuksille kuin iso painava 10 futaba ja sen laturi.

Phoenixin päivityspolitiikka on parempi. RF:llä ei ison version yli pääse ilman rahaa, eli 3.5:ssa jumitetaan.

Verkkopelimahdollisuus on molemmissa, mutta phoenixissa on kopterit.net tuttuja  :) Minä ainakin eilen viihdyin ihan vain katselemassa kuinka saakelin hyviä lentäjiä täällä on.

Phoenix kaatuilee joskus, RF ei.

Vahinkomallinnus on RF:ssä paljon parempi. Siinä voi myös raadolla yrittää lentää niin kauan kuin haluaa. Tämähän voi lennokkipuolella ola ihan oikeasti hyödyllinenkin kun yrittää roikottaa peräsimettömän lentokoneen pehmeästi tonttiin. Kopteripuolella voi taas harjoitella miltä tuntuu autorotaatio ilman perälapoja. Voi tulla ehkä tarpeeseen, en tiedä...

Näissä maallikko vertailuissa on se vaikeus että kun ei ole oikeassa elämässä tuota 3D:tä tullut veivattua niin on vaikea sanoa kumpi on realistisempi. Jonkun oikeasti hyvän kuskin pitäisi lentää molemmilla tarpeeksi pitkään ja raportoida.
Osta molemmat, niin minäkin tein :)


« Viimeksi muokattu: 24 Joulukuu, 2008, 22:22:08 kirjoittanut keke »

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« Vastaus #11 : 24 Joulukuu, 2008, 22:56:01 »
Kyllä phoenixissakin saa sen autorestartin pois päältä jos kone hajoo. Olen treenannut kopterin ajamista kun perä ei toimi niin...iha mielenkiintoista ;)

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« Vastaus #12 : 25 Joulukuu, 2008, 00:21:36 »
Kun äsken koetin , niin olohuoneessa tuli kokeiltua Nykyistä kopua....

No, neliömetri oli tilaa...Ja neljä lapaa...kaput !!!! A 22€ pari !

No, ei se mitään....Piti vaan testailla  ;D

Kohta ennen nukkumaan menoa, taitaa mennä parit lavat vielä  8)

Huomiseen !!!  ;D
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa MTHS

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« Vastaus #13 : 25 Joulukuu, 2008, 08:39:55 »
Mitä tarkoitit että RF: ssä tarviisi leluradiota käyttää? Siis siinähän pistetään siihen 'leluohjaimeen' oma radio kiinni opetus modeen niin voi käyttää omaa radiota. Toki USB 'dongle' on suuri, mutta johto sen verran kivan mittainen, että itselläni se leluohjain on kokoajan lattialla ja liitän vain siihen sitten oman ohjaimen kun harjoittelen.

Hyvä idea on se, että paketissa on se leluradio, jolloin ei heti tarvitse ostaa oikeaa radiota, ellei halua. Typerä idea on se, että kun oikean radion sitten hankkii, leluradiota on käytettävä donglena. Pidän Phoenixin ratkaisua parempana; Dongle on johdossa ja stidiaskin kokoinen. Täten Phoenix on myös noin 70 euroa halvempi.


Phoenix kaatuilee joskus, RF ei.

En väitä, ettei se voi kaatua, mutta itse en ole saanut Phoenixia kaatumaan. Olen käyttänyt nyt reilun vuoden verran, kolmessa eri tietokoneessa. Nettipeliä tosin harvakseltaan. Näin ollen en pitäisi kaatuilemista mitenkään luonteenomaisena Phoenixille.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« Vastaus #14 : 25 Joulukuu, 2008, 10:53:36 »
Itsekkin olen nyt jonkun aikaa käyttänyt, eikä tuo kaatuile niin että se olisi häiritsevää... ja käynnistyy nopeaseti takaisin päälle, no problem

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« Vastaus #15 : 25 Joulukuu, 2008, 12:52:50 »
Lainaus
Lainaus
Phoenix kaatuilee joskus, RF ei.
En väitä, ettei se voi kaatua, mutta itse en ole saanut Phoenixia kaatumaan.

Näinhän se on. Oli vähän liian joulumielellä heitetty ajattelematon kommentti. Kaikki ohjelmat kaatuu joskus ja kaatuminen on aika monesta asiasta kiinni eikä välttämättä simun syytä. Minulla RF kaatumistiheys on pienempi kuin Phoenixissa, mutta taitaa tosiaan esiintyä enempi tuossa verkkopelipuolella jota RF:llä taas en harrasta.

Lainaus
ja käynnistyy nopeaseti takaisin päälle
Joo Phoenix käynnistyy nopeammin ja kopterin/lentopaikan vaihto on paljon nopeampaa kuin RF:ssä.

Ohjaimen käyttö donglena on pikkuisen tyhmä juttu RF:ltä, melkein tulee aina lennettyä sillä leluohjaimella.

Kyllä nykyään ostaisin pelkän Phoenixin, mutta aikanaan RF oli Hobbylinnalla tarjouksessa ja olin vielä siinä vaiheessa että "kiinnostaakohan tämä kopterihomma tarpeeksi vai ei" niin se tuli reilusti halvemmaksi kuin Radio+Phoenix.



Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« Vastaus #16 : 25 Joulukuu, 2008, 13:26:17 »
Hyviä huomioita noussut - haluukos meidän 3D heput kommentoida ollenkaan realistisuutta kun kunnolla veivaa? :)

Myös minun T-rex 600 tuntuu leijuttelussa ja taivaslennossa samanlaiselle, mutta tosiaan haluaisin huomioita, että miten realistisia ne on kun vähän antaa enemmän keppiä... Ainakin luulin oman kopuni olevan aika hyvin säädöissä kun leijutus oli tosi helppoa ja se ei paljon tärissyt, mutta heti kun koitin antaa sille vähän lisää vaihtia niin ongelmia säädöissä on löytynyt joita olen sitten korjaillut pikkuhiljaa (liikaa kulmia, kaasukäyrän päät huonot jne...) Näin ollen mielestäni on hyvin vaikea arvioida simun realistisuutta ennen kun lentää oikeasti aika kovaa taivaslentoa tai sitten 3D röykytystä.

RF: än vauriomallinnus on aika hyvin säädettävissä parametreillä - voit säätää sen niin herkälle, että kone hajoaa tosiaan ihan päreiksi kun vähänkin hipaiset maata (kuten oikeasti). Tätä se ei tosin ole oletuksena kuten joku ehtikin kommentoida.
« Viimeksi muokattu: 26 Joulukuu, 2008, 11:02:28 kirjoittanut kamakaze »

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« Vastaus #17 : 26 Joulukuu, 2008, 23:59:34 »
No mäkin tungen lusikkani soppaan vaikken mikään 3D veivaaja olekkaan....en oo kyllä koittanu RealFlight 3 uudempaa, se ainakin häviää todentunnussa huomattavasti niin Phoenixille kuin Reflexillekin.

Noista kahdesta pitempään harrastaneet yleensä "vääntää", RealFlight ei oikeen enää oo ollu pinnalla jostain syystä.

Tossa joulun alla, kun kinkkua paistettiin, lenneltiin siinä sivussa Reflexillä, ja ainakin jonkun paikallaolleen mieli taas muuttui Phoenixistä Reflexiin, mun mielestä vähän henkimaailman hommia...jos nyt olisin hommaamassa ostaisin ehkä Phoenixin, silloin kun omani hommasin oli valittavana vain Reflex XTR ja Realflight... molempia kokeiltuani päädyin Reflexiin. Ja mä osasin jo silloin lennättäää jotenkin kopteria, aloitin homman ilman simua.
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« Vastaus #18 : 27 Joulukuu, 2008, 00:06:31 »
Näin olen vähän ollu aistivinani - RF: än fysiikka tosin on parantunut oleellisesti nelosessa mitä itse vertaan 3 ja 3.5G veivanneena. Voi tosin olla, että on silti epärealistinen jos vertaan Phoenixiin. Oletko miten kovia vauhteja vertaillut? Itse ainakin olen aistivinani epärealistisuutta juuri kovissa taivaslennoissa, jossa oikea kopu esim 'tippuu enemmän' kun simu ja on muutenkin turhan 'sähäkkä' - mun tämän hetkinen malli taitaa tosin olla tehomotilla varustettu, mutta mielestäni se vakiokin oli liian tehokas. - Toisaalta taas perä mielestäni pitää paremmin oikeasti kun mitä simussa helposti tuntuu - en tiedä onko nämä ihan turhia arvailuja...
« Viimeksi muokattu: 27 Joulukuu, 2008, 00:32:30 kirjoittanut kamakaze »

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« Vastaus #19 : 27 Joulukuu, 2008, 00:30:54 »
Ostakaa se phoenix ni pääsette pitämään meidän kanssa hauskaa. ;D Lisäksi ei ole rahastusmeininkiä niinkuin RF:ssä ja en ole ikinä tykännyt niiden mallinnuksesta, aivan karmeaa. Tosin en ole G4/4.5 kokeillut.
« Viimeksi muokattu: 27 Joulukuu, 2008, 09:53:26 kirjoittanut Affen »

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« Vastaus #20 : 27 Joulukuu, 2008, 04:09:59 »
Näin olen vähän ollu aistivinani - RF: än fysiikka tosin on parantunut oleellisesti nelosessa mitä itse vertaan 3 ja 3.5G veivanneena. Voi tosin olla, että on silti epärealistinen jos vertaan Phoenixiin. Oletko miten kovia vauhteja vertaillut? Itse ainakin olen aistivinani epärealistisuutta juuri kovissa taivaslennoissa, jossa oikea kopu esim 'tippuu enemmän' kun simu ja on muutenkin turhan 'sähäkkä' - mun tämän hetkinen malli taitaa tosin olla tehomotilla varustettu, mutta mielestäni se vakiokin oli liian tehokas. - Toisaalta taas perä mielestäni pitää paremmin oikeasti kun mitä simussa helposti tuntuu - en tiedä onko nämä ihan turhia arvailuja...

Kovassa vauhdissa ei simu oikein tunnu realistiselta, kopu häipyy liian nopeasti pisteeksi suhteessa vauhtiin ja en siihen muutenkaan oikeen toden tuntua saa, vähän sama leijutustreenissä kun "syvyysnäkö" puuttuu, tarkoitan nyt noita "kisakelluntakuvioita". Tosin en ole koskaan edes oikein antaumuksella innostunut simua säätämään.

Simussa jos valitsee 90 -kokoisen kopun, se häviää näkyvistä suunnilleen samaa tahtia kun 450 -kokoinen livenä...mun mielestä.

Gyroahan saa simuissa säädeltyä, sen toiminnan kyllä olen saanut tuntumaan lähellä oikeaa.

Alkuharjoittelussa ja 3D -harjoittelussa simu kyllä varmasti on tärkeä, aikaisemmin ei paljon rajumman 3D:n lennättäjiä näkynyt kun treenaaminen olis voinut tulla turhan kalliiksi. Esim. joku piroflippi vois vaatia säkillisen tuhottuja koptereita ennenkuin menis, siis ilman simuharjoittelua....

Ja Affenalle, on kyllä käynyt mielessä tuo Phoenixin hankinta, juuri noiden sessioiden takia. Ja krässääminen on siinä realistisempaa kun osat lentää ja ääni kuuluu, Reflexissä kopu pomppaa vaan muutaman kerran eleettömästi ilman lapoja vaikka kuinka yrittäisi, tärkeä ominaisuus simussa tietysti  ;D
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« Vastaus #21 : 27 Joulukuu, 2008, 11:25:09 »
Olen itsekin huomannut mainitsemasi asiat ja ne johtuu tuosta 3D maailman FOVin eroista todellisuuteen - ikävä ilmiö. Myöskin ihan se fyysinen näkökentän kokoero, jonka takia ne on hyvin nopeasti samassa mittaluokassa simun pienessä näytössä (molemmat mahdotonta nähdä missä asennossa kun toinen on 25 ja toinen 50 pikseliä). Tähän muuten auttaa jos pelaat perheen 42 tuumaisella lätty näytöllä ja istut siinä 1,5metrin päässä - tykki olis vielä parempi :)

Mielestäni myös kopterin fysiikka ei toimi ihan samalla tavalla - esim jos nostaa kopukan korkealle ja tiputtaa sen vauhdilla alas niin, että se liikkuu vähän eteenpäin - oikea kopteri on huomattavasti vaikeampi pysäyttää (ekalla kerralla meni aika lähelle maata :) ). Kopterin lähestyessä maata pelkästään kierroksia (ja kulmia positiivisiksi) lisäämällä simussa se pysähtyy 'seinään' ja kopterilla ei tunnu olevan mitään liike energiaa ja ilma on niin raskasta, että heti kun kulmat tulee takas positiiviseksi niin kopteri pysähtyy noin ½ metrissä - todellisessa maailmassa ilma liikkuu enemmän alta pois eikä mielestäni kopteria saa siksi niin nopeesti pysäytettyä  - ero on siis vähän sama kun veden ja todella suolaisen veden ero, jossa suolainen vesi on 'kiinteämmän' tuntuista pinnalla kun noste on suurempi - en tiedä onko tässä horinassani mitään perää, mutta tältä se minusta tuntuu - voihan olla, että kopterini ei ole vain hyvin säädöissä :). Tätä ilmiötä alunperin vähän lähdinkin kysymään, mutta en sitä kuvannut tuohon sillä ajattelin, että mikäli se on todellinen, niin muutkin on sen havainnut ja se tulee vastaan tässä ketjussa :)

Affenille vielä - pitää varmaan ostaa se Phoenix niin sitten pääse vertailemaan itse noita tarkemmin samalla - pitää vain odottaa lelupäivää! :P
« Viimeksi muokattu: 27 Joulukuu, 2008, 11:38:25 kirjoittanut kamakaze »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« Vastaus #22 : 27 Joulukuu, 2008, 11:54:23 »
Itseäni on ruennut rasittamaan vähän jo tuo vauriomallinnus phoenixissa... aina lavat, landarit, stabbari lähtevät kävelemään, tuossa olisi parantamisen varaa.
Olisi kiva jos peräputki menisi solmuun ja canoby lentää.. lavat katkeaa.. jne :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« Vastaus #23 : 27 Joulukuu, 2008, 15:41:27 »
Mä olen koettanut Reflexiä, Phoenixia ja vanhoja RF versioita (2,3). Pidän eniten Reflexistä, koska siinä nuo pari säätämääni kopua (Avant ja Trex 450) vastaa parhaiten todellisuutta. Huono puoli on, että ne muut koneet mitä en ole säätänyt toimii surkeasti  ;D. Phoenixissa kaikki koneet toimii kohtuullisesti ilman säätöä, tosin niissäkin huomattavissa selvää epärealistisuutta. Reflexissä on mielestäni itse simulaatio mallinnettu parhaiten, kameran liike on toteutettu hyvin. Ei ole samanlaista "nopeaa poistumista" mitä Jari tuossa kuvaili. Grafiikoiltaan Reflex pesee edelleen Phoenixin vaikka onkin useita vuosia vanhempi, ja silti pyörii koneella kevyemmin. Perä toimii simussa paremmin kuin mun oikeilla koneilla tällä hetkellä, ärsyttävää  :P.

Simujen pahin puute on koneen "keveys", tuntuu että menee liian kiskoilla eikä tunne varsinaista painoa. Kamakaze sanoit tuosta että pysähtyy kuin seinään, no niin se oikeastaan on oikeillakin koneilla tehokkaalla setupilla ja oikein säädettynä. Kone kyllä pysähtyy äkkiä vaikka tulisikin täydellä vauhdilla maata kohti.


-op-
« Viimeksi muokattu: 27 Joulukuu, 2008, 15:43:06 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Phoenix 2 vs RealFlight 4.5G
« Vastaus #24 : 27 Joulukuu, 2008, 15:50:47 »
Tuota 'keveyttä' yritin kuvaillakin tuolla viestilläni (liike-energia).

Vähän arvelinkin, että tämä tunteeni tuosta pysähtymisestä on varmaan vain tehotonta mottia (vakio T-Rex 600) sekä vähän pielessä olevia sääntöjä, joten en saa ihan kaikkea nostovoimaa. En muuten vispilä tarkoittanut sitä, että eikö oikea kopu pysähdy kun seinään, jos oikein 'yrittää', mutta ei käsittääkseni heti kun lapakulmia alkaa olla noin 4 astetta (vai olenko väärässä) vaan kyllä sitä ehtii lyödä ihan kunnolla lapoja ennen kun suunta vaihtuu 'kuin seinään'? Tämä 'keveyshän' mitä Vispiltä sanoi on ilmeisesti samaa mitä kuvasin liike-energiattomuudella? Varmaan siitä tulee juuri se tunteeni, että ilma on raskasta - vaihtoehdothan on, että kopu on kevyt tai ilma raskasta ja sama ilmiö :) Eli lähdin kuvaamaan asiaa väärästä suunnasta, sillä Vispilän kopterin kevyes on varmaan se mitä siinä oikeesti on 'vialla'. Olet Vispilä sitä mieltä, että se keveyden tunne ei korjaannu jos pistää 'ylimääräistä' (=todellisuutta enemmän) massaa kopuun, vai tuleeko siitä jotain muuta ongelmaa?
« Viimeksi muokattu: 27 Joulukuu, 2008, 15:53:37 kirjoittanut kamakaze »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
8857 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Joulukuu, 2009, 17:20:48
kirjoittanut Vispilä
28 Vastauksia
18153 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Huhtikuu, 2013, 17:36:34
kirjoittanut Jussi.
157 Vastauksia
75599 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Huhtikuu, 2017, 12:25:02
kirjoittanut TeroS
99 Vastauksia
53206 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Marraskuu, 2017, 18:32:08
kirjoittanut Tohtori R
18 Vastauksia
7003 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Maaliskuu, 2018, 08:19:11
kirjoittanut Iron_man