Kirjoittaja Aihe: Dronen rekisteröinti?  (Luettu 4595 kertaa)

Poissa Laitman

  • Aloitteleva torppari
  • *
Dronen rekisteröinti?
« : 09 Joulukuu, 2020, 19:43:58 »
Kohtaa alkaa vuosi 2021 ja säännöt muuttuvat. Miten drone voidaan rekisteröidä netin kautta? Menin Traficomin sivulle ja sitten sisään pankkitunnuksilla, mutta siinä kysyttiin sitten niin monimutkaisia asioita, etten pysty vastaamaan. Ja jos on kaksi dronea,  niin paljonko se maksaa. Minulla on yksi Mavic 2 Pro ja yksi Mavic Air 2, eikä minulla ole tarkempia tietoja kuin, nopeus, maksimikorkeus, -etäisyys. Ei mitään tietoja muista asioista.

Poissa Konna

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Dronen rekisteröinti?
« Vastaus #1 : 09 Joulukuu, 2020, 20:21:56 »
EU-droneasetuksen mukainen rekisteröinti ja opiskelumateriaali viivästyy
16.10.2020 12.32
Alamme soveltamaan yhteistä eurooppalaista EU:n droneasetusta (EU) 2019/947 31.12.2020. Tätä ennen dronejen ja lennokkien käyttäjien tulee rekisteröityä miehittämättömän ilma-alusjärjestelmän käyttäjäksi. Rekisteröintijärjestelmä n käyttöönotto on valitettavasti viivästynyt, mutta se julkaistaan ennen vuoden vaihdetta ja asiasta tiedotetaan tällä verkkosivustolla heti, kun julkaisuajankohta selviää tarkemmin. Tulemme ennen vuoden vaihdetta julkaisemaan myös opiskelumateriaalin, jonka perusteella kauko-ohjaajat voivat suorittaa tarvittaessa verkkotentin. Verkkotentin suorittaminen tulee mahdolliseksi samaan aikaan rekisteröintijärjestelmä n julkaisun kanssa.

Tuo oli Trafin sivuilla niin ei taida ihan vielä rekisteröinti onnistua.
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Dronen rekisteröinti?
« Vastaus #2 : 11 Joulukuu, 2020, 10:43:01 »
Eikös toi rekisteröintivelvoite pitäny siirtyä tyyliin heinäkuulle 2021?
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Dronen rekisteröinti?
« Vastaus #3 : 11 Joulukuu, 2020, 18:00:46 »
Droneinfo-sivu on päivitetty viimeksi kuun vaihteessa tulevien säännösten osalta. Lennättäjän reiksiteröinti tulee mutta itse lentävän värkin reiksiteröinti ei osunut omaan silmään. Kannattaa vilkaista https://www.droneinfo.fi/fi joka siis on Traficomin ylläpitämä.

Poissa Laitman

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Dronen rekisteröinti?
« Vastaus #4 : 27 Helmikuu, 2021, 18:07:52 »
Tunnustan, että olen mokannut! Näiden uusien määräysten ja säännösten kohdalla on ollut paljon kysymysmerkkejä ilmassa ja Traficomin webinaari 30.12.2020 oli sekava ja minulle moni asia jäi epäselväksi. 26.01.2021 pääsin sitten rekisteriin kauko-ohjaajana ja maksoin 30 euroa. Olin siinä käsityksessä, että kun olen maksanut 30 euroa ja ilmoittautunut verkkotenttiin, niin kutsu tenttiin tulee Traficomilta jossain vaiheessa, sähköpostissa. Nyt kävi kuitenkin niin, että viime yönä, tasan yksi kuukausi myöhemmin tuli Traficomilta ilmoitus, että minut on poistettu kauko-ohjaaja rekisteristä. Eli miten pitää toimia tässä asiassa?
Menen sivuille ja teen rekisteröinnin ja sitten? En silloin pyrkinyt heti suorittamaan tenttiä, koska koulutusmateriaalissa oli vielä epäselvyyksiä!

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Dronen rekisteröinti?
« Vastaus #5 : 27 Helmikuu, 2021, 19:45:52 »
Tunnustan, että olen mokannut! Näiden uusien määräysten ja säännösten kohdalla on ollut paljon kysymysmerkkejä ilmassa ja Traficomin webinaari 30.12.2020 oli sekava ja minulle moni asia jäi epäselväksi. 26.01.2021 pääsin sitten rekisteriin kauko-ohjaajana ja maksoin 30 euroa. Olin siinä käsityksessä, että kun olen maksanut 30 euroa ja ilmoittautunut verkkotenttiin, niin kutsu tenttiin tulee Traficomilta jossain vaiheessa, sähköpostissa. Nyt kävi kuitenkin niin, että viime yönä, tasan yksi kuukausi myöhemmin tuli Traficomilta ilmoitus, että minut on poistettu kauko-ohjaaja rekisteristä. Eli miten pitää toimia tässä asiassa?
Menen sivuille ja teen rekisteröinnin ja sitten? En silloin pyrkinyt heti suorittamaan tenttiä, koska koulutusmateriaalissa oli vielä epäselvyyksiä!

Oikea paikka kysyä lienee Traficom, muualta saat mutua.

Poissa Slowari

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • TreRC
Vs: Dronen rekisteröinti?
« Vastaus #6 : 27 Helmikuu, 2021, 23:19:49 »
Jaa'a. Mun mielestä itseopiskelumateriaali oli ihan ok siihen nähden, kun tenttikin nyt oli ihan mitä sattuu. Luntatakin sai niin ei se nyt mikään paha ollu.  ;D

Poissa Slowari

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • TreRC
Vs: Dronen rekisteröinti?
« Vastaus #7 : 27 Helmikuu, 2021, 23:25:10 »
Tunnustan, että olen mokannut! Näiden uusien määräysten ja säännösten kohdalla on ollut paljon kysymysmerkkejä ilmassa ja Traficomin webinaari 30.12.2020 oli sekava ja minulle moni asia jäi epäselväksi. 26.01.2021 pääsin sitten rekisteriin kauko-ohjaajana ja maksoin 30 euroa. Olin siinä käsityksessä, että kun olen maksanut 30 euroa ja ilmoittautunut verkkotenttiin, niin kutsu tenttiin tulee Traficomilta jossain vaiheessa, sähköpostissa. Nyt kävi kuitenkin niin, että viime yönä, tasan yksi kuukausi myöhemmin tuli Traficomilta ilmoitus, että minut on poistettu kauko-ohjaaja rekisteristä. Eli miten pitää toimia tässä asiassa?
Menen sivuille ja teen rekisteröinnin ja sitten? En silloin pyrkinyt heti suorittamaan tenttiä, koska koulutusmateriaalissa oli vielä epäselvyyksiä!

Pieni kämmi on nyt sulle käyny se täytyy myöntää.

"Olen rekisteröitynyt operaattoriksi yksityishenkilönä ja ilmoittanut lentäväni itse (ilmoittautunut kauko-ohjaajan kokeeseen), mutta en ole saanut sähköpostiin linkkiä, jolla pääsen ilmoittautumaan kokeeseen.

Huomaathan, että sähköpostiin tulee samalla otsikolla "Tapahtuma dronetoimijarekisterissä" kaksi eri viestiä operaattorirekisteröitym isen yhteydessä ilmoitetulle kauko-ohjaajalle. Useassa sähköpostiohjelmassa nämä viestit menevät saman ketjun alle. Voit yrittää hakea oikeaa viestiä sähköpostistasi esimerkiksi hakusanoilla "kutsu online-kokeeseen".

https://www.droneinfo.fi/fi/usein-kysyttya-rekisteroitymisesta-ja-koulutuksista

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Dronen rekisteröinti?
« Vastaus #8 : 31 Toukokuu, 2022, 23:54:51 »
Operaattoriksi rekisteröity, ja tenttikin suoritettu...

Useampana iltana tavannut pykäliä, ja juttuja niin tältä palstalta, Tragicomin sivuilta kuin muualtakin. Harvinaisen sekavan oloiseksi kyllä osattu tehdä. Ja ne tenttikysymykset, osaltaan ei liippaa edes läheltä kopterin leijuttelijaa... Vissiin enemmän semmoinen että kävisi kaikille lentäviä harrastaville, jolloin sitten tulee jokaiselle harrastuksen osa-alueelle kuulumattomia kysymyksiä mukaan..?

Ilman tälle sivustolle eksymistä olisi koko määräyskuvio jäänyt huomioimatta, vaikka Tragicomin sivuilla tulee asioitua säännöllisen epäsäännöllisesti, nelipyöräistä kalustoa kun on ns. riittävästi ja niitä tulee puljattua liikennekäyttöön ja -käytöstäpoistoon harva se kuukausi. Ja muutenkin tarkisteltua katsastushetkiä, kun ei niitä oikein tahdo muistaa. Droneinfon sivuilta löytyy paljon kaikkea, sekavasti sieltä-täältä, mutta yhtä paikkaa mistä selkeästi olisi päässyt käsitykseen, ei ainakaan kohdalle osunut. Parhaiten ehkä täältä, ja muualta sitten lisää, niistä kooten mielessään tarpeellinen määrä sekalaista tietoa, tentissä muutama mihin en suoraa vastausta löytänyt mistään vaan päättelemällä piti mennä, jäi sentään vielä marginaalia väärillekin veikkauksille ihan reilusti...

No, ompahan sitten taas yhdessä rekisterissä lisää, ennen seuraavaa lentoa pitää tulostella rekisterinumeroita tarratulostimella. Mitenkähän sitten, kun monessa yhteydessä on ollut maininta että todistus pitäisi kulkea lennätyspaikalla mukana, eikä ole aikomustakaan älypuhelimeen sortua (ei pysyisi todennäköisest ehjänä menossa mukana pyhätöntä viikkoakaan), niin noinkohan sitä pitää elvyttää tulostinkin vielä toimintakuntoon ja toivoa että musta-valkoisena todistuksesta saa edes jotain selvää? Tai jos saa, niin harrastaa (jälleen, kutne prätkän rek. otteelle tein) luvattomuuksia ja pienentää semmoiseen kokoon että pystyy mukanaan kuskaamaan..?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
5348 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Tammikuu, 2018, 16:57:45
kirjoittanut Murgo
0 Vastauksia
4002 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Tammikuu, 2020, 23:49:27
kirjoittanut Einari Lindberg
0 Vastauksia
1467 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Toukokuu, 2020, 21:52:06
kirjoittanut Jomppe