Kirjoittaja Aihe: Kollektiivitikun jousipalautus  (Luettu 6208 kertaa)

Poissa Hylppy

  • Aloitteleva torppari
  • *
Kollektiivitikun jousipalautus
« : 06 Syyskuu, 2017, 14:15:42 »
Lentääkö kukaan teistä kokeneemmista siten, että kaasu/kollektiivitikussa on jousipalautus päällä? Eli että tikku käyttäytyisi samalla lailla kuin cyclic-tikku.

Ostin 450-kokoisen kopterin muutaman multikopun jatkeeksi, sillä toistaiseksi 0 lentoa takana. Simulaattoria olen kyllä tahkonut. Tuntuu pitchin hallinta jotenkin luontevammalta siten, että tikku keskittää itsestään. Peukut varmaan tottuneet xbox- ja ps-ohjaimiin.

Mielessä kävi laittaa kaikille lentotiloille kaasukäyrät nollaan ja throttle holdilla sitten hoitaa kaasun hallinta, tai sitten toisinpäin, eli throttle hold päällä kaasu 0% ja throttle holdin pois napsauttamalla moottori käynnistyy ja kaasun hallinta tulee lentotilojen kaasukäyristä.

Walkera V450D03 ja Devo 10
Walkera V450D03
Devo 10

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: Kollektiivitikun jousipalautus
« Vastaus #1 : 06 Syyskuu, 2017, 16:18:03 »
Kyllä se jousipalautus kannattaa poistaa, joskus saattaa tulla tarve irroittaa peukalo tikulta ja jos jousi on silloin toiminnassa niin käy luultavasti huonosti ;)
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Kollektiivitikun jousipalautus
« Vastaus #2 : 06 Syyskuu, 2017, 16:25:55 »
Harvempi taitaa jousipalautusta käyttää, mutta jossain tilanteissa se vois olla ihan hyvin, esim rotaatioissa. Toki ei paljoo passaa huiskia vasemmalla kädellä hyttysiä niinku Jerkku totesi.

Kaasukäyrä kantsii olla flätti, esim. 75 % kaikissa tikun asennoissa, ja hold päällä 0 %. Noparin soft start hoitaa sit spool upin.
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kollektiivitikun jousipalautus
« Vastaus #3 : 06 Syyskuu, 2017, 16:30:31 »
En ainakaan tiedä ketään, joka jousipalautusta käyttäisi collectivessa. En ole kokeillut, mutta voisin kuvitella vaikeuttavan ainakin nopeita tiktokkeja. Toki kaikkeen tottuu, mutta en nyt ehkä näin kuitenkaan suosittelisi opettelemaan.

Throttle hold kannattaa pitää nollakaasuna ja kaasukäyrillä ohjata kierroksia.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Bnito

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kollektiivitikun jousipalautus
« Vastaus #4 : 06 Syyskuu, 2017, 16:53:47 »
Helifreakissä oli tuosta keskustelua ja kyllä siinä olevan kyselyn mukaan jousen käyttäjiäkin löytyy ihan useampia...

https://www.helifreak.com/showthread.php?t=732827&highlight=collective

Yhden käyttäjän kommentti :

After trying it I now fly like this all the time. If you fly 3D your collective is rarely at the same spot for long, so the argument about fighting stick tension really doesn't matter, its just not something that bothers you when you're used to it.

In fact, I'd argue that being able to feel stick tension either side of zero actually helps for moves like tic-tocks where you're looking for equal amounts of positive then negative pitch.

Same for autos, you can feel exactly where zero is, which makes it really easy to add in a touch of negative. Having that zero point as a solid reference all the time makes a lot of stuff easy.

I like it so much that I've specifically ordered my new Jeti with two sprung gimbals, I'm just not going back to a ratcheted throttle.

« Viimeksi muokattu: 06 Syyskuu, 2017, 16:57:20 kirjoittanut Bnito »
Protos 380 , Protos Max V2 , Futaba 8FGS, NeXt

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kollektiivitikun jousipalautus
« Vastaus #5 : 06 Syyskuu, 2017, 18:32:37 »
Taitaa tulla kuvausmultien puolelta tuo jousipalautussysteemi, niissä kun tikku keskellä leijuu vakiokorkeudella ja siitä poikkeuttamalla nousee tai laskee eli siinä ihan loogista. Miksei toimisi CP-kopussakin.

Tottumiskysymys tietty, itse tykkään käyttää ilman palautusta mutta melko pienellä kitkalla ja ilman "räikkää".

Jos samalla radiolla lennättää myös kiinteäsiipisiä kuten esim. minä niin jousikeskitys ei ehkä ole kovin hyvä idea.  :)
« Viimeksi muokattu: 06 Syyskuu, 2017, 18:43:40 kirjoittanut Murgo »

Poissa Hylppy

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kollektiivitikun jousipalautus
« Vastaus #6 : 06 Syyskuu, 2017, 20:17:56 »
Kiitokset vastauksista! Kyllä mä taidan ensilennot ainakin hoitaa jousipalautus päällä, tuntui sen verran paremmalta simulaattorilla testatessa.

Soft startista toi mun kopu ei näköjään tiedä mitään, kokeilin roottorit irrotettuna. Aika hättäseen nostaa kierrokset vaihtaessa 0% throttle holdilta flat 75% lentotilaan. Täytyy varmaan yhteen lentotilaan laittaa tikku alhaalla 0% ja nostaa jengat manuaalisesti 75 prosenttiin ja siitä napsauttaa lentotilaan, missä tasainen kaasukäyrä.
Walkera V450D03
Devo 10

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kollektiivitikun jousipalautus
« Vastaus #7 : 06 Syyskuu, 2017, 21:16:16 »
itse olen jopa joskus koittanu simutella niin. Olis vaan jousikuormitettuna niin paljon parempi rotatoida. Jos nyt aloittaisin ja tietäisin mitä tulen haluamaan niin laittaisin jousikuormitteiseksi.

On se vaan niin että ku on melkeen vuosikymmenen lentäny ilman sitä jousta niin eihän siitä lennosta tule sen jousikuorman kanssa yhtään mitään :D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Kollektiivitikun jousipalautus
« Vastaus #8 : 06 Syyskuu, 2017, 21:17:06 »
Sitä noparia varmaan pääsee jotenkin ohjelmoimaan, soft start pitäisi kyllä melkein jokaisesta kopterikäyttöön tehdystä noparista löytyä.
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch