Kirjoittaja Aihe: Säätö apuva  (Luettu 41725 kertaa)

Hedgehog

  • Vieras
Säätö apuva
« : 03 Marraskuu, 2008, 21:55:42 »
 ;D Ihka ensinmäinen ulko "lennätys" Takana! Asiaan mitä pitäisi sätää ja miten, kun kopterin keventää leijutukseen niin se lähtee kopterin takaa katsottuna kiertämään vasemmalle taakse ympyrää ??? kokeilin trimmejä ei apuva, samoin lisä kaasu ei apuva. P:s olihan makeeta, vielä kun pääsis ilmaan ;D :D

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Säätö apuva
« Vastaus #1 : 03 Marraskuu, 2008, 22:04:36 »
Lähtee kiertämään ympyrää, eli perä kääntyy? Hitaasti vai nopeasti? Jos todella nopeasti niin käännä gyron korjaussuunta. Jos hitaasti niin sitä ei saa säätää trimmillä, mahdollisia syitä:

- gyro normitilassa ja väärä asetuskulma perässä (gyro normitilassa jos servo keskittyy ohjauskäskyn jälkeen)
- hihnan pulley luistaa (kokeile pitämällä kiinni perästä ja kääntämällä pääroottoria)
- liian vähän gainia (jos perä ei tunnu pysyvän suorassa, ja ohjauskäskyt välittyy "viiveellä" ja "kuminauhamaisesti")
- väärin säädetty perän mekaniikka (eli ei löydy tarpeeksi kulmia korjaukseen. Katso että on säädetty oikein tämän mukaan.
- liian vähän kierroksia nupissa. (jolloin perä teho ei riitä kääntöön.)

Annas vähän lisätietoja.

-op-
« Viimeksi muokattu: 03 Marraskuu, 2008, 22:08:28 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Hedgehog

  • Vieras
Vs: Säätö apuva
« Vastaus #2 : 03 Marraskuu, 2008, 23:43:17 »
terve vispilä!  elikkä se kääntää keulaa kopterista, eli keula keirtää iso ympyrää  ::) ja perä ei sudi. laitan sulle pari kuvaa tähän liitteeksi. Kyseinen linkki oli päin vit... ;D aloitelia moka puhtaasti ja helvetin huono ohjekirja syynä myöskin. Eikun uudestaa kokeilemaan mitä sen nyt sanoo ;D Kampee edelleen vasemalle keulaa ja trimmin säädöt ei riitä eli nuppia säätämään? ala kuva korjattu linkki, perä keskellä, perä oikeassa laidassa, ja perä vasemmassa laidassa. Milläs korjaan kun tuo servon asento on noin paljon metsässä mustavalko epämääräisen kuvan mukaan sen pitäis olla suorassa.
« Viimeksi muokattu: 04 Marraskuu, 2008, 01:42:04 kirjoittanut Hedgehog »

Poissa Halfelf

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Säätö apuva
« Vastaus #3 : 04 Marraskuu, 2008, 09:27:36 »
Itselläni on HBK II kone, ei ole tuosta Beltistä niin kokemusta mutta tässä joitan asioita mitä tein oman koneeni kanssa jotta sain perän pitämään.

Vispilän mainitsema hihnan kiristäminen + sen tarkistaminen ettei kierry liikaa putkessa.
Isompien perälapojen osto (MiniTitanin lavat).
Isompihampaisen hihnapyörän osto.

Perälapojen kulmien tarkistus, kuvan perusteella näyttäisit saavan maksimikulmat. Se mihin kiinnitin huomiota niin itselläni perän setti kootaan niin että ruuvien "ruuvauspää" osoittaa perälavanpitimissä putkesta poispäin, ei putkeenpäin. En ole varma vaikuttaa se mitenkään perälapojen kulmaan että "kummin päin" se pidin / lapa on siellä takana. Eli onko pientä eroa vai onko symmetrinen. Sitten se osa jossa perälapojen pitimet on kiinni ja joka on siinä peräakselissa kiinni.. sehän kiristetään peräakseliin kiinni niin että ruuvilla kiristetään se akselissa olevaa lovea vasten? Voit yrittää sitä liikuttaa loven tarjoamissa puitteissa suuntaan ja toiseen joka aiheuttaa pieniä muutoksia maksimikulmiin. Sitten myös varmaan myös peräservon voimalla on virkaa siinä että saako se pidettyä noi maksimikulmat päällä sitten kun tulee vastusta.

Varmistin että perän tavara liikkuu hyvin ja öljysin.

Perän linkistöt 90-asteen kulmiin, servon armin sai 90 asteen kulmaan niin että säädin subtrimmillä ennen virran iskemistä koneeseen, kuten Vispilä totesi sitä ei saa käyttää säätämiseen enää sen jälkeen kun olet virrat koneeseen laittanut.


Viimeisin ongelma perän kanssa oli se että päälavoissa oli aivan liikaa kulmia jolloinka perässä ei riittänyt pito. Eli tarksita päälapojen kulmat.

« Viimeksi muokattu: 04 Marraskuu, 2008, 09:32:18 kirjoittanut Halfelf »

Hedgehog

  • Vieras
Vs: Säätö apuva
« Vastaus #4 : 04 Marraskuu, 2008, 11:09:44 »
Kiitoksia, toivottavasti keli sallii illalla kokeilu 3:sen lähettimen säädöt oli myöskin poskellaan sain viimeisessä kokeilussa penkissä kiertämisen ruhoitumaan, mutta katsotaan illalla kuis käy  ;D

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Säätö apuva
« Vastaus #5 : 04 Marraskuu, 2008, 16:10:47 »
Tuo eskyn RATE gyro ei tule pitämään perää täysin paikallaan. Sen on kaikkien rate gyrojen ominaisuus.

Poissa Halfelf

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Säätö apuva
« Vastaus #6 : 04 Marraskuu, 2008, 17:40:48 »
Tekemiini toimenpiteisiin voi myös lisätä paremman gyron ja peräservun ostamisen.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Säätö apuva
« Vastaus #7 : 04 Marraskuu, 2008, 18:01:43 »
Gy401 + s9257 that is.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Hedgehog

  • Vieras
Vs: Säätö apuva
« Vastaus #8 : 05 Marraskuu, 2008, 01:03:29 »
Nyt se toimii  ;D nyt ei taidot vaan enään riitä  :'(

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Säätö apuva
« Vastaus #9 : 05 Marraskuu, 2008, 02:30:08 »
Kampee edelleen vasemalle keulaa ja trimmin säädöt ei riitä eli nuppia säätämään?

Ei saisi käyttää trimmejä säätöön(pieneen hienosäätöön ehkä), linkkien pituutta säätämällä vaeltelu minimiin.. niin ei syö servojen liike-aluetta  :)

Ja hyvä jos nyt toimiii sitten  ;)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Halfelf

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Säätö apuva
« Vastaus #10 : 05 Marraskuu, 2008, 11:12:07 »
Osaatkos sanoa mistä se oli kiinni? Kiva kuulla syy jos se on selvillä.

Poissa -DaMulQ-

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • -GG-
Vs: Säätö apuva
« Vastaus #11 : 05 Marraskuu, 2008, 21:04:06 »
Juu niin olisi, itselle Beltti tulossa perjantaina, jos samaa vikaa ilmenee olisi mukava tietää miten se poistetaan :)

Hedgehog

  • Vieras
Vs: Säätö apuva
« Vastaus #12 : 08 Marraskuu, 2008, 03:30:25 »
linkekien säätöä ja paljon, ei vieläkään täysin hyvä mutta toimii. kopu muuten myynissä hintaa 120 euroa.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Säätö apuva
« Vastaus #13 : 08 Marraskuu, 2008, 11:48:49 »
linkekien säätöä ja paljon, ei vieläkään täysin hyvä mutta toimii. kopu muuten myynissä hintaa 120 euroa.

OT: Jotain muuta tulossa tilalle?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

z0tis

  • Vieras
Vs: Säätö apuva
« Vastaus #14 : 08 Marraskuu, 2008, 13:09:42 »
Tuo toinen ylhäältä alaspäin laskettuna (uudet001.jpg) niin siinähän on nuo 2 servolta lähtevää linkkiä, niin säädetäänkö noista yleensä tuota alempaa vai ylempää linkkiä?

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Säätö apuva
« Vastaus #15 : 08 Marraskuu, 2008, 13:22:08 »
Sanotaanko näin: Siinä on nyt se linkki mikä menee servon sarveen ja se mikä menee swashiin. Ittellä ei oo tommosta mutta luulenpa että sitä säädetään mikä meneen swashille???
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Säätö apuva
« Vastaus #16 : 08 Marraskuu, 2008, 14:10:16 »
Tuossa kuvassa,
Jos lyhennät alempaa niin swash nousee, ja ylemmästä swash laskee... loogisesti
Luulen että ei ole merkitystä kumpaa säädät?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Säätö apuva
« Vastaus #17 : 08 Marraskuu, 2008, 14:20:20 »
Lainaus
Luulen että ei ole merkitystä kumpaa säädät?

On sillä suurtakin merkitystä. L-linkin pitää olla 90 asteen kulmassa servolta tulevaan ja swashiin menevään linkkiin nähden, kun radion lapakulmatikku on keskellä, oikea tikku keskellä, ja normi trimmit nollassa (Katso kuva; punainen viiva).

Kuva selventää, swashin korkeutta säädetään vihreällä linkillä (josta käytetään termiä "swashin linkki"). Sama pätee jokaiseen servoon.

Säätö tehdään näin, jotta linkistö olisi mahdollisimman lineaarinen.

-op-
« Viimeksi muokattu: 08 Marraskuu, 2008, 14:33:05 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Säätö apuva
« Vastaus #18 : 08 Marraskuu, 2008, 14:31:16 »
Aaa, niinpä on.
Anteeksi  :-[

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa -DaMulQ-

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • -GG-
Vs: Säätö apuva
« Vastaus #19 : 09 Marraskuu, 2008, 13:54:02 »
Mites tuo swashin säätö vaikuttaa, loogisesti ajatellen jos swash kallistuu eteenpäin kopukin sinne menee??? Itsellä swash silmämääräisesti hieman kenossa etuoikealle, kuitenkin kopu kääntää itseään takavasemmalle, mistäs aloitan säätämään?

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Säätö apuva
« Vastaus #20 : 09 Marraskuu, 2008, 15:31:33 »
Eka syy varmaan että sulla on silmät vinossa. :P Vitsi vitsi...
No yks syy muuten saattaa olla että painopiste heittää takavasemmalle, korjaa painopiste ja swashplate.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Säätö apuva
« Vastaus #21 : 09 Marraskuu, 2008, 19:29:47 »
Swash ensin SUORAAN ja sitten radiolla miksaat/trimmaat kopterin.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


z0tis

  • Vieras
Vs: Säätö apuva
« Vastaus #22 : 09 Marraskuu, 2008, 21:57:53 »
Kiitos vispilälle hyvästä demonstraatiosta tuo selvens paljon, thx!


Swash ensin SUORAAN ja sitten radiolla miksaat/trimmaat kopterin.
,

Oon saanu semmosen käsityksen että noilla trimmelillä ei kannatas kauheesti trimmailla ku rajottaa aikapaljon radion liikeratoja, oonko väärässä?


Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Säätö apuva
« Vastaus #23 : 09 Marraskuu, 2008, 22:02:57 »
Juho tarkoittaa normi trimmejä tikkujen vieressä, niitä kyllä voi säätää eikä ne vaikuta paljon liikealueisiin. Tietenkin parempi jos ei tartte trimmailla vaan kopu leijuu suorassa huolellisen säätämisen jälkeen  :)

-op-

« Viimeksi muokattu: 09 Marraskuu, 2008, 22:13:24 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Säätö apuva
« Vastaus #24 : 09 Marraskuu, 2008, 22:08:17 »
Oon saanu semmosen käsityksen että noilla trimmelillä ei kannatas kauheesti trimmailla ku rajottaa aikapaljon radion liikeratoja, oonko väärässä?

Trimmaamiseen ne on tarkoitettu, miksi muuten ne olisi siinä ;) Kyllähän ne rajoittaa, mutta tuskin sun kopterin linkistöt kääntyy yli 180 astetta. Eli ihan heti sulla ei pitäis liikeradat loppua kesken.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
4123 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Maaliskuu, 2014, 20:07:31
kirjoittanut Sammy
11 Vastauksia
5626 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Tammikuu, 2015, 20:34:06
kirjoittanut Hese64
4 Vastauksia
3448 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Maaliskuu, 2015, 21:31:14
kirjoittanut petrim
1 Vastauksia
2862 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Maaliskuu, 2017, 16:20:37
kirjoittanut hukkapätkä
0 Vastauksia
4602 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Tammikuu, 2020, 10:54:07
kirjoittanut masala