Kirjoittaja Aihe: Tuli torpattua Beam E4 FBL  (Luettu 8317 kertaa)

Poissa maek

  • Opetteleva torppari
  • **
Tuli torpattua Beam E4 FBL
« : 05 Maaliskuu, 2016, 18:23:39 »
Joo, tuli torpattua tänään Beam E4 joka on muutettu FBL:ksi Treksin FBL -nupilla ja Beastin purkilla.
Syy torppaukseen oli huolimattomuus ja kokemattomuus. Olin lennättänyt 2 akullista ilman ongelmia.
Beam lensi hyvin. Nokka itseenpäin leijutus ja pienimuotoinen taivaslento tuntui sujuvan jo aika hyvin.
Sitten kun piti tuoda laskuun kolmannen akullisen jälkeen, niin laitoinkin vahingossa radiosta kytkimen
tilaan jossa kaasukäyrä on tasainen 95 % ja lapakäyrä -12 - +12 astetta. Piti laittaa asentoon jossa
kaasukäyrä on 0 % -80 % ja lapakäyrä jotain -2 - +9. Ihmettelin kun kopteri sinkosi sinne ja tänne ja
lopulta päätyi kyljellään kaasu melkein täysillä lumeen. Saldona pääakseli vääntyi, lepari vääntyi, hihnaa
pyörittävä ratas halkesi, yksisuuntaislaakerin holkki hajosi ja perälapojen akseli vääntyi.

Kuva on torppauksesta johtaneeseen tilaan. Torppauksen jälkeisestä kuvasta ei olisi näkynyt vaurioita.
Ja unohtui ottaa sellainen   :-[
« Viimeksi muokattu: 05 Maaliskuu, 2016, 18:25:21 kirjoittanut maek »
Trex 500L Dominator, Beam E4 V1 FBL, Trex 250 dfc, Assault 100 Flybarless Dual Brushless
Turnigy SK450 Quad Copter, 250 quadrokopteri, Hubsan x4 HD, Hubsan H501S X4, 7 kiinteäsiipistä
Futaba T10J, Flysky TH9X

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Tuli torpattua Beam E4 FBL
« Vastaus #1 : 05 Maaliskuu, 2016, 19:55:06 »
Tervetuloa mukavan harrastuksne pariin :)

Ja juu, yksi harrastuksen kulmakivistä on torppikuvan ottaminen, aihetta aina löytyy ;D

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Tuli torpattua Beam E4 FBL
« Vastaus #2 : 06 Maaliskuu, 2016, 10:36:40 »
Suosittelisin melkein että opettelet ajamaan kopua flätillä kaasukäyrällä ja lineaarisella lapakulmakäyrällä. Purkista saa kyllä koneen säädettyä riittävän rauhalliseksi.

Ja hyvä torppiraportti, sehän on ihan harrastuksen kulmakiviä :D
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa maek

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tuli torpattua Beam E4 FBL
« Vastaus #3 : 06 Maaliskuu, 2016, 11:38:11 »
Suosittelisin melkein että opettelet ajamaan kopua flätillä kaasukäyrällä ja lineaarisella lapakulmakäyrällä. Purkista saa kyllä koneen säädettyä riittävän rauhalliseksi.

Ja hyvä torppiraportti, sehän on ihan harrastuksen kulmakiviä :D

Ajan taivaslentoa flätillä kaasukayrällä 88 88 88 88 88 %  ja lapakulmat ovat  -20 +5 +30 +56 +81 %  radio kytkin asennossa 2
Laskuun tullessa ja leijuttelussa on kaasukäyrä  0 88 88 88 88 % ja lapakulmat -20 +5 +30 +56 +81  % radion kytkin asennossa 1
Sitten radion kytkimen asennossa 3 on kaasukäyrä 98 90 80 90 98 %  lapakulmat -98 -52 0 +52 +98  %

Tuossa ekaviestissä muistin käyrät vähän väärin.

Laitoin viimeiseiseen laskuun tullessa vahingossa radion kytkimen asentoon 3 kun piti laittaa asentoon 1
Kopteri lähti lapasesta saman tien.

Noitten käyrien kanssa on vielä hakemista. Ei ole oikein tietoa mikä olisi optimi käyrä mihinkin lentoon.

V*****s käyrä sen sijaan nousi eilen jonkin verran.
« Viimeksi muokattu: 06 Maaliskuu, 2016, 11:40:03 kirjoittanut maek »
Trex 500L Dominator, Beam E4 V1 FBL, Trex 250 dfc, Assault 100 Flybarless Dual Brushless
Turnigy SK450 Quad Copter, 250 quadrokopteri, Hubsan x4 HD, Hubsan H501S X4, 7 kiinteäsiipistä
Futaba T10J, Flysky TH9X

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tuli torpattua Beam E4 FBL
« Vastaus #4 : 06 Maaliskuu, 2016, 11:48:23 »
Suosittelen symmetristä lapakäyrää kaikille tiloille.
Eli olkoon maksimi kulmat mitä tahansa milläkin tilalla, mutta että plussat ja miinukset on aina. Kierroksilla ja muilla säädöillä sitten vaikutetaan käyttäytymiseen.
Ja ehdottomasti myös kaasukäyrä aina tasainen. Joko sitten 30, 50 tai 80% mutta että sama prosentti koko matkalle.
Melkeinpä joka jannu joka käyttää eri käyriä tai kulmia lentotiloissa, jossain vaiheessa ne torppaa sen takia.
Tai vähintäänkin aiheuttaa kunnon tykytykset jos saakin pelastettua.
Se että lapakulma käyrä pitäs laskussa ja tai nousussa olla eri, on täyttä humpuukia. Se aiheuttaa vain turhaa värkkäämistä.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: Tuli torpattua Beam E4 FBL
« Vastaus #5 : 06 Maaliskuu, 2016, 11:51:37 »
Lapa käyrä kaikkiin sama niin ei pompaa niin paljon. Ite vetelen jengoista 1200-2000 ja toisinpäin. Ei pompaa tai sitten vaan oppinu. Että lineaarinen lapa käyrä on hyä. Varsinkin aloitelialle. Tuntuu että ohjekirjan arvot on rahan keruuta. Torpit menee niin sanottu aloiteliaan piikkiin.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Tuli torpattua Beam E4 FBL
« Vastaus #6 : 06 Maaliskuu, 2016, 12:04:45 »
Ja laskut ja lentoonlähdöt holdilla ni ei tarvi niitä varten omia lentotiloja.
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Tuli torpattua Beam E4 FBL
« Vastaus #7 : 06 Maaliskuu, 2016, 12:06:56 »
Joo lapakulmat kaikissa lentotiloissa 0 keskellä. Leijuun voi vähän muuttaa yläpäätä loivemmaksi. Laskut holdilla.

ja kyl pomppaa aika kuvasti kun nostaa kiekkoja 1500-1800. Noparista tai mankasta voi tehdä useissa muutoksen tapahtuvaksi hitaasti.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Tuli torpattua Beam E4 FBL
« Vastaus #8 : 06 Maaliskuu, 2016, 12:56:41 »
Ja muista että hold on myös lentotila eli samat lapakulma käyrät sillekin.

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Tuli torpattua Beam E4 FBL
« Vastaus #9 : 06 Maaliskuu, 2016, 13:29:39 »
Riippuu tietty mankasta. Taraniksessa käytän holdina kaasukanavan overdrive -100. Tappaa kaasun joka tilanteessa.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Sute

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tuli torpattua Beam E4 FBL
« Vastaus #10 : 08 Maaliskuu, 2016, 23:11:37 »
Joo siitä se lähtee. ;D Itse onnistuin polttamaan muutama päivä sitten G500S:n moottorin, kun en malttanut kaivaa hankeen tarpeeksi suurta laskeutumispaikkaa ja kone haukkas paksuun lumeen, kun laskeuduin ja jäi juntturaan, enkä urpo tajunnut vetästä holdeja päälle. Makeet savut tuli vaan. :D

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
18 Vastauksia
7971 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Lokakuu, 2008, 02:08:28
kirjoittanut bobbyorr
9 Vastauksia
3778 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Heinäkuu, 2009, 17:47:08
kirjoittanut Trnquill
7 Vastauksia
3573 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Huhtikuu, 2015, 22:24:40
kirjoittanut JokiKarhu
28 Vastauksia
29153 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Joulukuu, 2014, 21:11:52
kirjoittanut mikkis123
13 Vastauksia
3445 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Tammikuu, 2019, 23:07:17
kirjoittanut Jussi.