Kirjoittaja Aihe: "Yksikin keikka voi viedä yrittäjäksi"  (Luettu 4311 kertaa)

Poissa Tumelius

  • Opetteleva torppari
  • **
"Yksikin keikka voi viedä yrittäjäksi"
« : 12 Tammikuu, 2016, 16:58:59 »
Tälläinen uutinen luki aamulehden 11. tammikuun numerossa.

Tämä voi tarkoittaa sitäkin kun kuvaatte ja otatte siitä ehkä jonkinlaista korvausta voi vahinko käydä ja olette yrittäjä. Tämä koskee ehkä eniten niitä,jotka ole työ/virkasuhteessa.

Ajattelin tuoda tämän esille,koska moni ei tätä välttämättä ole mistään lukenut tai kuullut.

Enkä tiedä löytyykö tuohon em. mitään linkkiä,joku voi löytääkin.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: "Yksikin keikka voi viedä yrittäjäksi"
« Vastaus #1 : 12 Tammikuu, 2016, 17:57:58 »
Toiminimen perustaminen on helppoa (ja edullista), kirjanpitoon on maksuttomia ja/tai edullisia vaihtoehtoja. Se ei sinällään ole vaikeaa.

Poissa Tumelius

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: "Yksikin keikka voi viedä yrittäjäksi"
« Vastaus #2 : 12 Tammikuu, 2016, 19:12:47 »
Totta,mutta vielä helpompaa se on kun joku muu tekee sen puolestasi ja huomaat ettet enää nauti siitä vähästään toimeentulosta joista osa tääläkin kirjoittajasta tukeutuu kun ole töitä.

Nuorelle ihmiselle se voi myös olla kova paikka kun ne vähätkin rahat loppuu,eikä omaa harrastustaan voi ehkä jatkaa.

Harmi,kun ei tullut otettua juttua talteen. Siinä mainittiin jotenkin (kun muistaisi nyt oikein)myös se että jos keikkoja tulee vähän. Hommaa katsotaan silloin yrittäjän riskeistä johtuvaksi jne.

Ajattelen tilannetta ehkä toisin kuin Teros mutta senpä takia tämän tänne kirjoitinkin.







Poissa velemu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: "Yksikin keikka voi viedä yrittäjäksi"
« Vastaus #3 : 12 Tammikuu, 2016, 21:08:20 »
Yrittäjilehän löytyy ihan yhdistyskin http://www.rpas.fi/ ja siellä on jo perunantutkimuslaitoskin jäsenenä.

Jotenkin tuntuu, että tässä touhussa on, varsinkin harrastusvälineillä rahan tekemisen jälkeen, mennyt puurot, vellit, jauhot, pilaantuneet perunat, ruikkukakka ja kiljut sekaisin. Ja siihen kun vielä Trafi tulee asiaa sotkemaan niin siitä kiljupöntöstä lähti hiivatkin...

Otetaanpas nyt semmotti rautalankaesimerkki: Jos minulla nyt on mökkinaapuri kylässä ja kysyy seinälle katsottuaan, että "ui kuinka kaunis ilmakuva sun rantasaunasta, paljo makso?" Ja kuultuaan, että ihan omalla multikikkareella otin, tilaa samanmoisen itselleen ja antaa palkaksi kossupullon niin olenko minä yrittäjä ja oliko se ilmailutyötä? Minua ei kiinnosta Trafin kanta, eikä muuten rpas finland ry:n kantakaan ja itse itselleni vastaten: en ole yrittäjä ja ei ole ilmailutyötä.

No seuraavaksi, mökkinaapurin serkunkumminkaimanveli on saunakylässä mökkinaapurilla ja ihailee seinällä olevaa kuvaa "ui kuinka kaunis...jne" No sitten kyselemään tulevatten ja ajan naapurikuntaan, saan bensarahat (käteisellä, kilometrikorvauksen mukaan), kossupullon ja laatikollisen Pirkka-olutta bonuksena kun hövelinä tulin kesken saunan lämmtyksen. Olenko minä yrittäjä? No en v*ttu ole! Aivan sama mitä Trafi tai RPAS ry asiasta sanoo.

Jatkanko vielä? Asia muuttuu siinä vaiheessa kun rahatulo alkaa olla sitä luokkaa, josta marjanpoimijan kohdallakin verottaja alkaisi kiinnostua. Ja tietysti siinä vaiheessa kun kuvahomma aletaan hoitaa yleisötilaisuuksissa, tilaajana on firma tms.

Nämä edellä mainitut esimerkit ovat ihan puhtaasti mielikuvituksen tuotetta, koskapa minulla ei ole kesämökkiä eikä siten mökkinaapureitakaan. Eikä edes kalustoa, jolla seinälle suurennettavaa kuvaa edes saisi aikaiseksi. Ja jos joskus mökin saan hankittua ja esimerkit realisoituvat niin uskalla väittää, että kun tässä euroopan ihmisoikeustuomioistuime en saakka kaikkia syöpäläisiä hyysäävässä maassa oikeutta asiasta käytäisiin niin Trafi, RPAS Finland ry ja Hei Suomen Kivoimmat Ilmakuvat Oy jäisivät nuolemaan näppejään.

Miettikää nyt oikeasti: jos minä otan Kiinaturistista hänen itsensä pyytämänä kuvan omalla kamerallani Tuomiokirkon edessä, se onnistuu ihan sairaan hyvin, lähetän sen turistin sähköpostiin ja saan siitä jonkun roposen niin olenko minä ammattivalokuvaaja ja yrittäjä? Häh?

Sillä lailla sitä vuodatusta, niin. Koko pitkän kirjoituksen glue, eli liima, on nyt se, että jotain maalaisjärkeä nyt tähän koko hypetykseen. Ihan aikuisten oikeesti, jooko?

Edi: unohdin keltapääpallerot, tosikot vielä luulette

 :o ja  :-X ja mielensäpahoittaja vielä päälle  :'(
« Viimeksi muokattu: 12 Tammikuu, 2016, 21:15:32 kirjoittanut velemu »

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: "Yksikin keikka voi viedä yrittäjäksi"
« Vastaus #4 : 12 Tammikuu, 2016, 21:28:43 »
Hohhoijaa, ihan hyvät popparin alutha tässä ois toki ollu jo kasassa  ;D

"Vuodenvaihteessa freelancereista pakkoyrittäjiä tehnyt työttömyysturvalain muutos pelottaa taiteen ammattilaisia. Viime viikolla TE-toimistoihin saapuneet soveltamisohjeet eivät ainakaan hälventäneet keikkatyöläisten pelkoja siitä, ettei heillä ole enää mahdollisuutta työttömyysturvaan"

Näin jossain ton uutisen kokonaanki, luin toki vaa sieltä täältä nii ei pysty referoimaan ton enempää mitä uutiset alku on. http://www.kainuunsanomat.fi/kainuun-sanomat/kotimaa/yksikin-keikka-voi-vieda-yrittajaksi/

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: "Yksikin keikka voi viedä yrittäjäksi"
« Vastaus #5 : 12 Tammikuu, 2016, 21:37:30 »
Siis tässä maassa jossa vastikkeeton vapaaehtoistyökin vie työttömyyskorvauksen koska "se on työhön verrattavaa, sai palkkaa tai ei" tilanne on melko yksinkertainen. Jos teet vastikkeellista työtä toiselle olet tehnyt työtä josta tulee maksella verot, TE-maksut ja kaikki muutkin kirjainyhdistelmämaksut.

Siinä saa toki velemut ja muut olla asiasta ihan mitä mieltä vaan mutta ei se tuota tilannetta muuta.

Se sitten että mikä on tämän rikoksen suuruus ja siitä mahdollisesti kiinnijäätyään rangaistus on toinen asia. Suomen lainsäädännön ja oikeuskäytönnön tuntien häkkiä ja korvausvaateita tulee enemmän kuin lastenraiskaajalle tai valkokaulusrikolliselle. Sehän on selvä. Niin ja rikoksentekovälineet menee valtiolle, tottakai.

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: "Yksikin keikka voi viedä yrittäjäksi"
« Vastaus #6 : 16 Tammikuu, 2016, 10:18:44 »
Itse olen tehnyt viranomaisille kaksi kertaa pitkän selvityksen siitä, etten ole yrittäjä enkä saa hyötyä edes vaimoini yrityksestä.
Tylsää ja toki omasta mielestä turhaa, mutta tarkemmin ajatellen ihan järkevää ja asiallista. Olisi omituista jos virkamies ei moisia vaatisi, tilanteessa jossa hän ei asiaa tiedä. Muutenhan hän tekisi virkarikkeen, katsoessaan epäilystä läpi sormien.
Ja todellaan ei ole väliä, mitä  ilmailuviranomainen ajattelee, vaan mitä veroviranomainen ja työllisyysviranomainen ajattelee.

Toki maassa jossa mm. veronkierto ja tullirikos on kansanurheilua, se voi olla vaikea käsittää, kun rikollisia on aina vain muualla...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3493 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Elokuu, 2009, 10:55:35
kirjoittanut Jyri
0 Vastauksia
35871 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Toukokuu, 2010, 10:27:18
kirjoittanut mrsaila
15 Vastauksia
7647 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Heinäkuu, 2010, 21:56:11
kirjoittanut J-m-s
18 Vastauksia
10030 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Marraskuu, 2011, 07:04:50
kirjoittanut jamppa991
39 Vastauksia
99658 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Toukokuu, 2014, 10:29:46
kirjoittanut 3J