Kirjoittaja Aihe: Yökuvausta ja lentoetäisyyksiä Phantom 3 Pro vs Yuneec Typhoon 500 4k  (Luettu 9093 kertaa)

Poissa jarineva

  • Aloitteleva torppari
  • *
Nyt on ollut lennätettävänä Phantom 3 advanced

Tässä hiukan yöllistä lentokuvaa Uudestakaupungista https://youtu.be/WJK7ez0gTSM

Omaa kopteria olen hankkimassa ja ostettavaksi tulee jompi kumpi otsikossa mainituista.
Muuten valinta olisi kallistumassa Yuneecin puoleen, mutta hiukan mietityttää tuo CE speksin mukainen vain 300 m lennätysetäisyys

Tuossa videollakin kävin Phantomilla vaajaan 400m etäisyydellä, joten jos tuo tosiaan käytännössäkin jää 300 metriin, niin se on kyllä puute.
Mielelläni kuulisin kokemuksia, teiltä joilla tuollainen jo on käytössä

Phantom
FCC: 20 dBm CE: 16 dBm
Operating Frequency   2.400 GHz-2.483 GHz
Max Distance   Up to 5 km or 3.1 miles (unobstructed, free of interference) when FCC compliant
Up to 3.5 km or 2.1 miles (unobstructed, free of interference) when CE compliant

Yuneec
Control transmission: FCC Compliance: Up to 800m (2624.67 ft) CE Compliance: Up to 400m
Video transmission: FCC Compliance: Up to 600m (1968.5 ft) CE Compliance: Up to 300m

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Hienoa kuvaa, eihän siinä!

Oma näkökanta on se että en ikinä suostuis rahastakaan lentämään tollasia 400m hävittäjälentoja keskustassa jos ei oo mitään käsitystä mitä alla on.  Vaikka on 10 vuoden harrastus- ja 4 vuoden ilmakuvausyrittäjyyskoke mus, vaikka koptereissa on laskuvarjot ja vaikka niillä on lennetty satoja lentotunteja ilman ongelmia. Miksikö, no siksi, että jos kaikki ei meekkään putkeen, niin loppu on 100% tuurista kiinni. Hyvällä tuurilla tippuu tai syöksyy avoimelle paikalla, mutta yhtä hyvin voi tippua vaikka lapsen päälle tai tuulilasiin. Vakuutus löytyy puoleen miljoonaan euroon asti (onko sulla?) ja saattaa JOPA korvata kustannukset, mutta ihan sama se vahingon kärsijän näkökulmasta on. Kaiken päälle Suomen kaltaisessa maassa yksi vahinko riittää, ja siitä eteenpäin kaikilla on vaikeempaa.

Ja v*tun ihan sama vaikka koneella olis 500 onnistunutta lentoa takana, riittää kun se yksi pintaliitoskomponentti sanoo ittensä irti. Phanttomit alkaa sekoilla pelkästä kylmyydestä, ihan lähipiirissäkin on sattunu jo riittävän monta flippitorppia pienellä pakkasella. Joka ikisellä tutulla on joku laite joskus hajonnu kesken lennon. Omasta radiosta kuoli lähetinmoduuli ja kopteri alko nykiä miten sattuu, on hajonnu moottoreita, ja säätimiä.

Pyydän kiltisti, että mieti ens kerralla missä ja miten lentelet, ettei loput harrastajilta harrastus ja meiltä yrittäjiltä työt.
« Viimeksi muokattu: 30 Marraskuu, 2015, 22:03:00 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa jarineva

  • Aloitteleva torppari
  • *
Suoraa linjaa eteenpäin ja melkein samaa linjaa takaisinpäin kopteri koko ajan näkyvissä ja tutussa ympäristössä ei ole kovin vaativa suoritus.

Eli tuo pitkä veto oli vain sinne ja takaisin, tarkempien keskustakuvien aikaan seisoin itse torilla max 50m kopterista.
Eli tuo ei ole yhtä ottoa, vaan leikattu useammasta lennosta saman illan aikana

Tuo pitkä etäisyystarve tuleekin ammattikuvauksista, eikä tallaisesta harrastuskuvauksesta

Tarkoitus on lähinnä kuvata kopterilla kasvustokuvauksia avoimilla pelloilla tavallisella ja infrapunakameralla. Tällöin etäisyydellä on väliä kun etäisyys pellon toiseen päähän voi olla useita satoja metrejä

Kuvaushetkellä muuten ei ollut pakkasta

Ja kyllä vakuutukset on kunnossa ja olen lentänyt aidollakin koneella, josta tiedän että sekin voi pudota, ilman että voin vaikuttaa mihin se tippuu

Mutta kiitos jokatapauksessa vastauksesta.


Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Muistetaampa nyt pari juttua.

Oikeita koneita valvotaan ja katsastetaan viranomaisten puolesta, niita leluja EI.

Tämä laji on yleistynyt rajusti ja teknisiin ongelmiin pitää suhtautua asiaan kuuluvalla tavalla. En halua, että kukaan ikinä lentää sirkkeliä 10m yläpuolellani.

Teen työkseni festariääntä ja olen lukuisia kertoja häätänyt mm. phanttomisteja pois alueelta, koska ovat lennättäneet yleisön ja henkilökuntani päällä.

Rane
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa -T800-

  • Tavallinen torppari
  • ***

Tässä hiukan yöllistä lentokuvaa Uudestakaupungista
Aika hyvää jälkeä omiin yöilmakuva räpellyksiin verrattuna. Onko tuossa videossa kameran asetukset automaatilla, vai käsin viritelty ?

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Suoraa linjaa eteenpäin ja melkein samaa linjaa takaisinpäin kopteri koko ajan näkyvissä ja tutussa ympäristössä ei ole kovin vaativa suoritus.

Pointtini taisi mennä ohi. Orpo olo alkaa silloin kun kopteri ei tulekaan takaisin sillon kun tikusta kääntää, voin kerran kokeneena luvata.

Mitä oikeisiin lentokoneisiin tulee, mieluummin haluaisin Suomessa huolletun lentokoneen kuin minkä tahansa multikopterin pyörimään torin päälle. Valmistajalla ja huollolla on vastuu siitä että kone pysyy kunnossa ja penalttia tulee heti jos mutkia oijotaan. Phanttomin kun tippuu niin DJI toteaa että mitäs ostit. Suurin osa harrastuslaitteista tulee Kiinasta ja vastaan on tullu mm. 1000€ autopilotti, josta oli unohtunu kolvaukset tehtaalla.

Mutta niinhän se menee että jokainen tavallaan, hyvää ja lentoisaa uuttavuotta!  :)
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Onko muuten totta että pahanttomit ei noudata eu-määräyksiä?
Siinä voi, ainakin jos on menyt asialla brassailemaan jo etukäteen netissä, mennä se vakuutuskorvauskin, kun lentelee, täysin tietäen, laittomalla laitteella...

Poissa VERTICAL

  • Seniori torppari
  • *****
    • VERTICAL Hobby
Phantom ja Yuneec typhoon on teknisesti aika erilaisia laitteita. Phantom:ia ajetaa korkeammalla jännitteellä, pienemmillä ja nopeammin kiertävillä potkureilla, kun taas Yuneec:ia pienillä kierroksilla ja isoilla potkureilla. Yuneec:lla saadaan näin pienemmillä tehoilla sama noste, mutta ei sitten pärjää tuulisessa säässä, kun tarvitaan tehoa kompensoimaan tuulta ja isoilla potkureilla sitä tarvitaan vielä enemmän, kun tuulella on enemmän "tarttumapintaa".  Toisaalta Yuneec on samasta syystä rauhallisempi, eli sopii alottelijalle paremmin. Ammattikuvaukseen minusta DJI on parempi, koska toimii säässä kuin säässä paremmin. Ellei sitten kuvauspäiviä voi ajoittaa sään mukaan.  Toki kannattaa selvittää sen infrapunakameran sopivuus sitten kopteriin, sekä DJI, että Yuneec:in omat kamerat on aikalailla integroituja paketteja ja niiden korvaaminen toisella kameralla on aikalailla haasteellista.  Ennnemin sitten laitetta, jossa on jokin geneerisempi gimbaali, johon voi muitakin kameroita asentaa. Kummankin ongelma on, ettei saa kattavasti varaosia tai ne ovat hurjan hintaisia (esim. noparin kärähtäminen DJI:lla on 500 € paukku), mutta DJI:lle saa varusteita paremmin. Ammattikäytössä pitäisi kuitenkin laitteet saada korjattua mielellään paikanpäällä tai muutamassa päivässä, eikä odotella, että laite tulee huollosta.  Siksi jokin kitti tai geneerisempi malli olisi minusta parempi, mutta vaatii sitten perehtymistä enemmän. Harrastelijalle siis hyviä koptereita, mutta jos tarpeena on laittaa muita kameroita ja ammattikäyttö, niin eivät oikein sovi siihen.
Ilmainen toimitus yli 50 € tilauksille!.
Kopterit, Multikopterit, Lennokit, Autot, Tankit. 10 vuotta ammattitaitoista palvelua harrastajilta.

Poissa jarineva

  • Aloitteleva torppari
  • *
Aika hyvää jälkeä omiin yöilmakuva räpellyksiin verrattuna. Onko tuossa videossa kameran asetukset automaatilla, vai käsin viritelty ?

Ihan automaatilla mentiin

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Q500 Typhoon

Aloittaja oskuk « 1 2 » Multikopterit

30 Vastauksia
49017 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2017, 17:41:24
kirjoittanut carbonaattori
0 Vastauksia
3752 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Tammikuu, 2016, 11:01:30
kirjoittanut Hobbylinna
0 Vastauksia
2828 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Kesäkuu, 2016, 15:38:39
kirjoittanut Hobbylinna
0 Vastauksia
5556 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Kesäkuu, 2016, 16:29:08
kirjoittanut VERTICAL
0 Vastauksia
7435 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Huhtikuu, 2017, 08:37:49
kirjoittanut ollilind