Kirjoittaja Aihe: Vortex lavat?  (Luettu 4398 kertaa)

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vortex lavat?
« : 16 Toukokuu, 2015, 23:59:58 »
Voorumihuhut (ja messut) kertoo että tulossa lapoja nimellä Vortex (tai VTX). Muoto on vähintäänkin mielenkiintoinen.

Nyt vaan se että löytyykö kellään mitään infoa vielä?

EDIT: Poistettu virheellinen tieto että ois Mikadon lavat.
« Viimeksi muokattu: 17 Toukokuu, 2015, 00:04:36 kirjoittanut TeroS »

Poissa Wilikki

  • TLR-Tiimipelotti
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Espoon Ilmailukenttä, RC-Kopterit Ry #169, SIL
Vs: Vortex lavat?
« Vastaus #1 : 17 Toukokuu, 2015, 12:03:12 »
Näyttääkös ne ihan vanhoilta Allulaisilta?

- #Telakalla SUPER Minipruutus - Mini PRÔTOS - 500 PRÔTOS - HENSELEIT TDR - LOGO 600SE - #Telakalla SAB Fireball -
Romut:  Skyartec Wasp X3V (RIP), Walkera Genius CP v2 Exät: T-Rex 450 Pro  DFC stretch 3GX, Gaui X7 Formula, SAB Goblin G700, SAB Black Thunder 700, Prôtos Evoluzione 770, Prôtos 380

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vortex lavat?
« Vastaus #2 : 17 Toukokuu, 2015, 12:12:39 »
Tuossa lavassa on otettu huomioon kopterinlavan aerodynaamiset ominaisuudet. Vortex nimi varmaan on otettu lavan kärkipyörteen nimestä :)

Lavan muotohan on kuvasta katsoen sellainen että kärjestä ja tyvestä kapeampi kuin keski osalta jossa leveyttä enemmän. Tämä perustuu siihen että kopterin lavan tyvi ja kärki ovat vastusta lisääviä ja ei nostovoimaan vaikuta. Nostovoima alue on noin 1/4 mitan päästä lavan pituudesta kun otetaan lavan päistä mittattu matka eli sen väliin jäänyt alue. Kuvassa näkyvä leveämpi alue.

Isoissa nopeissa kopterissa tämä ilmiö on yritetty korjata samantyyppisesti ja näitä lavan kärjen muodon kääntämäisiä eri asentoihin on kokeiltu.

Mielenkiintoista olisi että jos näitä rc koptereiden lapoja pääsisi kehittämään tuulitunnelliin tai vastaavaan niin kuin paljon ne kehittyisivät. Nykyisin taidetaan lähinnä kokeilun ja erehdyksen kautta tehdä näitä uusia malleja.
« Viimeksi muokattu: 17 Toukokuu, 2015, 12:14:25 kirjoittanut Anssi »
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa xio

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vortex lavat?
« Vastaus #3 : 17 Toukokuu, 2015, 14:09:36 »
Lainaus
Mielenkiintoista olisi että jos näitä rc koptereiden lapoja pääsisi kehittämään tuulitunnelliin tai vastaavaan niin kuin paljon ne kehittyisivät.

Ei kuulemma yhtään. Nopeuslentoon ehkä/kyllä?
Oli rchelination podcastissä juttua tästä. Mene ja tiedä sitte  ???

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Vortex lavat?
« Vastaus #4 : 17 Toukokuu, 2015, 14:16:00 »
En ihan allekirjottais tota. Aivan varmasti löytyis jotain pientä kehitettävää kun lähdettäis isolla budjetilla tekemään kunnon R&D:tä, mitä sitten tulis lapasten hinnaks onki ihan toinen juttu :D

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Vortex lavat?
« Vastaus #5 : 17 Toukokuu, 2015, 14:18:24 »
oishan se hienon näköistä vetää piroflippiä tuulitunnelissa ja sit analysoida virtauksia ;)

..jep nopeuslentoon ja leijutukseen vois saada pientä parannusta mutta noi on täysin turhat muodot meidän vehkeissä.
« Viimeksi muokattu: 17 Toukokuu, 2015, 15:28:17 kirjoittanut jkkmobile »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
3621 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Elokuu, 2014, 10:22:40
kirjoittanut njs
0 Vastauksia
1908 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Joulukuu, 2012, 12:48:56
kirjoittanut Dje
36 Vastauksia
36291 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Toukokuu, 2016, 09:31:30
kirjoittanut njs
19 Vastauksia
10877 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Heinäkuu, 2016, 12:45:16
kirjoittanut jesi
ImmersionRC Vortex

Aloittaja seOjala Multikopterit

3 Vastauksia
2460 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Syyskuu, 2015, 23:21:09
kirjoittanut seOjala