Tämä on oikeasti aika mielenkiintoinen projekti. Noiden toimittajien kanssa keskulteltuani tiedän, että käytännössä kuvaukset sähkölinjoilla eivät ole mitään puiden kuvauksia. Kuvauksissa kuvataan kaikki komponentit matkan varrella. Miten UAV sitten autonomisessa lennossaan havaitsee jossain olevan jokin kisämökkäre? Ei mitenkään. Niiden kohdalla joudutaan himmaamaan ja kuvaamaan ne tarkasti. Sitten voimalinjojen aiheuttama häiriö. EN ehkä kuitenkaan menisi 30m kantamalla olevalla laitteella kuvaamaan 400KV linjan päälle. Mikä on linjan maksimikorkeus maasta? En osaa itse sanoo mut varmaan lähemmäs se 30m. Häiriön sattuessa ei taida vastuuvakuutuksessa nollat riittää kun korvauksista puhutaan. Se aiheuttaako jotain vauriota, joudutaan varmaan kuitenkin tarkistamaan jälkikäteen. Idea tästä laser-skannauksesta on hyvä ja näitä mielellään lisää, mutta lähtökohtana on se, että kaikille samat säännöt ja jos saadaan poikkeussääntöjä niin niistä informoiminen olisi suotavaa. Ei kaikkien ole pakko kulkea kivistä tietä. Se on aina sen ensimmäisen ongelma, valitettavasti.
Noi väistämissäännöt ja 150m, niin todellisuudessa esim mediheli tai rajavartiolaitos, linjanraivaajat, ilmakuvaajat tms. voivat olla hyvinkin matalalla. Automaattisesti lentävä laite on silloin suureksi vaaraksi, oli se sitten linjojen päällä tai ei. Sähkölinjat kulkee vielä monesti maastossa jonne ei voida mennä telemetrialinkkien kantaman päässä, joten on täysin mahdoton tietää mitä siellä tapahtuu. Myöskin maininta aiemmin ketjussa, että rahalla saa. Niin se varmaan on, mutta ei saisi olla. Ei jotain autonomista lentoa pidä mahdollistaa vain isoille projekteille joissa liikkuu paljon rahaa. Tällöin pitää samoilla edellytyksillä sallia myös pienemmät projektit. Mikä on nykyään edes lain kirjain automaattisesta lennosta vaikka olisi näköyhteys ja mahdollisuus manuaaliin? Löytyykö jostain sen sallivaa tekstiä? Itse en ole huomannut, joten silloin monet jutut olisivat laittomia.
Johonkin ketjuun laitoin jo tekstit kun trafilta on kysytty mitä saa tehdä ja korkeudet. Silloin ei ollut tietoakaan nyt tulevista säännöistä. Garug sen tähänkin ketjuun on laittanut. Silloin näillä tulkinnoilla mennään jos uudempaakaan ei ole. Armeijalla on resurssit valvoa tutkilla aluetta jossa UAV lentää ja silloin näkevät vaaratilanteet ennakkoon tutkalla. Siviili-ilmailussa ei ole mahdollisuutta nähdä kuin koneet joilla on transponderi. Mielestäni autonomisesti liikkuvilta laitteilta voisi vaatia transponderia vähintäänkin. Silloin niistä on tieto missä ne menee. Myöskin tarkka lentosuunnitelma kellonaikoineen 10 min vähimmäistarkkuudella voisi olla hyvinkin tarpeellinen vaatia. Tällöin lennonjohto tietää edes missä laitteet on. Muistaakseni harrasteilmailuunkin on suunnitteilla transponderipakko.
Nythän joku foorumilainen joka on trafiin paljon yhteydessä, voisi kysellä sieltä tästäkin asiasta. Tai sitten vaan firmaan suoraan yhteys ja kysellä suoraan kaikki asiat tarkasti. Alan harrastajina osaamme kysyä meille tärkeät tiedot. Luulisi että koekäyttöön on luvat tulleet joillekkin syrjäisille alueille jossa ei ole ilmaliikennettä juuri koskaan.