Kirjoittaja Aihe: RevMax ja 9C  (Luettu 3373 kertaa)

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
RevMax ja 9C
« : 11 Syyskuu, 2008, 16:51:18 »
Heps, olettekos miten säätäneet tuon RevMaxin toimimaan Futaba 9C radioilla?

Eli mielestäni vaihtoehtoisia asetustapoja on kaksi kun haluaa kaksi eri vaihtoehtoista maks.kierrosasetusta. Slidereita yms en välttämättä käyttäisi...

1. Endpoint säätö
Valitaan 7-kanavaksi C-tikku ja sille endpointit esim 65 ja 75. Toki myös joku muu kolmiasentoinen tikku ja vapaa kanava käy 8)

2. Governor -toiminto
Aktivoidaan Governor -toiminto 7-kanavaan ja C-tikkuun ja näppäillään sinne asetukset 0, 65 ja 75.

Tikku voi olla toki myös E eikä kanavankaan tarvitse olla 7, kunhan vain on vapaa.

Erona noissa on (sen lisäksi että "nollakohta" on eri tikun asennossa) se että 1. tavalla säädettäessä tuo nuo asetukset vievät servosingaalin eri suuntiin, eli esimerkissä säätöpisteet on 65 yksikköä vasemmalle ja 75 yksikköä oikealle tms. Kun taas 2. tapauksessa pisteet on 65 yksikköä oikealle ja seuraava piste on 10 yksikköä lisää oikealle.

RevMaxin manuaalissa kuvattiin asiaa tuolla 1. tavalla.

Vai onko sillä väliä kummalla tavalla sen tekee, toimiiko molemmilla tavoilla?
« Viimeksi muokattu: 12 Syyskuu, 2008, 16:22:00 kirjoittanut illi »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: RevMax ja 9C
« Vastaus #1 : 11 Syyskuu, 2008, 17:25:42 »
Itellä on governor valikossa. Muista laittaa aux kanavan endpointit 90%


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: RevMax ja 9C
« Vastaus #2 : 12 Syyskuu, 2008, 13:25:14 »
Hmmm... Ei toimi ???

2. tavalla säädettynä 7-kanavan endpointit 90/90 ja gov-valikossa 0/65/75 (kokeiltu myös 0/35/50). Melkein suoralla kaasukäyrällä molemmilla gov asetuksilla moottori huutaa ku elttoni.

Kokeilin myös tuota tapaa 1, eli c-tikun yläasennossa 35, keskellä nolla ja ala-asennossa 50 sekä gov-toiminto pois päältä mutta ei vaikutusta.

Moottorin käydessä punainen ledi vilkkuu, eli anturi toimii. Samoin kalibrointi tehty sekä eilen kotona että tänään kentällä ensimmäisten epäonnisten testien jälkeen.

Vaikuttaako kuinka paljon asiaan se että kaasuservon liikerata on 85/90? Ohje kyllä sanoo säätämään mahdollisimman lähelle 100% ja tuo on mahd. lähellä. Linkkiä jos siirtää moottorin päässä yhden ulommas niin liikeradat on 110/130 jotta menee kokonaan auki/kiinni. Kumpi olisi parempi?

Vai onko tässä "joku muu" juttu jota vain en hoksaa?

JHypp

  • Vieras
Vs: RevMax ja 9C
« Vastaus #3 : 12 Syyskuu, 2008, 14:18:53 »
Katso, että RevMaxin ylin ledi vilkkuu vihreänä, kun laitat sen päälle kytkimestä ja/tai modevivusta. Tämä vilkutus on siis merkki, että RevMax yrittää säätää, sen voi testata siis ilman, että mosa on käynnissä.

Kaasuservon liikeradalla ei ole mitään väliä. RevMax lukee liikeradat, silloin kun "opetat" sen. Eli kalibrointi pitää tehdä niin, että kaasukäyrä menee servon liikealueen max. kiinni - auki ja tietenkin Aux-kanava kalibroitaessa -100% - +100% (tai 0-100%, en tiedä miten se Futabassa on). Pääset siis kalibrointitilaan, kun napsautat Auxia pari kertaa. Sitten liikutat sauvaa tyhjäkäynniltä max. asetukseen (Ledi vilkkuu keltaisena max. kaasulla) ja takaisin ja sitten vaan AUXia pari kertaa napsauttamalla arvot talteen, virrat pois, käyrät lentotiloilla oikeiksi ja Auxilla kanssa. Aux-kanavan keskellä RevMax on pois päältä ja molempiin suuntiin siitä säätää.

- Jari

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: RevMax ja 9C
« Vastaus #4 : 12 Syyskuu, 2008, 14:51:33 »
Eli moottorin käydessä pitäisi vilkkua kaksi lediä jos kytkin on napsautettuna rajoitus-asentoon?

Kalibroinnissa tulee tuo vihreä vai onko se keltainen ledi joka vilkkuu siihen asti että napsauttaa pari kertaa liikeradan talteen.

Kalibroinnin jälkeen ainoa ledi joka vilkkuu on punainen, eli keskimmäinen silloin kun magneetti on anturin kohdalla.

JHypp

  • Vieras
Vs: RevMax ja 9C
« Vastaus #5 : 12 Syyskuu, 2008, 16:11:18 »
Kun RevMaxin ehdot täyttyy, eli rajoitus on päällä, niin vihreä ledi vilkkuu. Nuo ehdot on, että throttle kanava on yli 25% auki ja Aux kanava jossain muualla kuin keskellä (+/-5%).
Kalibroitaessa tuo vihreä muuttuu keltaiseksi, kun kaasu on täysin auki. Vihreä ledi siis vilkkuu oli moottori käynnissä tai ei ja muuttuu punaiseksi kun magmeetti on anturin kohdalla.
Jos vihreä ledi ei vilku, niin RevMax ei toimi. 

Minä olen kytkenyt RevMaxin mode kytkimen taakse siten, että se ohjaa Idl1 asennossa Aux-kanavaan 75% ja Idl2 asennossa 90% ja tietysti kaasukäyrä pitää olla yli sen 20%, mutta minulla se on 100%-100%-100%-100%-100% molemmilla Idleillä ja kierrokset säädän Aux-kanavalla RevMaxin avulla, eli käytän sitä Governöörinä ja toimii!

Kun napsautan Idl-kytkimen päälle, niin RevMax alkaa vilkuttaa vihreää ja kaasu ajautuu täysin auki. Norm. asennossa Aux-kanava on puolessa välissä, mikä JR:llä on 50%.

Jos se ei toimi näin, eli vihreä ei vilku, niin kalibrointi voi olla mennyt pieleen.

- Jari

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: RevMax ja 9C
« Vastaus #6 : 12 Syyskuu, 2008, 16:20:17 »
Haa! Nytpäs selvisi, kalibrointi vain ei mennyt läpi -> eli ei ledi muuttunut keltaiseksi kun kaasu auki. Jostain syystä yhden kerran edestakaisin ajaminen kaasulla ei riittänyt, vaan kun pari-kolme kertaa liikutteli kaasua edestakaisin niin muuttui keltaiseksi.

Tämän jälkeen alkaa set-ledi vilkkumaan kun kaasua on yli 25% tms.

Hienoa, kiitoksia, nyt vain odottamaan huomista että pääsee testaamaan :D

Edit - näyttää hyvältä tuo Idleen kytkeminen, pitääpä säädellä sopivat kierrokset ensin c-kytkimessä ja siirtää sitten e:hen, eli idleen.
« Viimeksi muokattu: 12 Syyskuu, 2008, 16:34:59 kirjoittanut illi »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: RevMax ja 9C
« Vastaus #7 : 12 Syyskuu, 2008, 17:39:38 »
Finlesskin videollaan huomautti että kannattaa calibroidessa liikutella tikkua useamman kerran että varmasti menee perille.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: RevMax ja 9C
« Vastaus #8 : 12 Syyskuu, 2008, 18:10:24 »
Mulla on ollu RevMax kanssa jo jonkin aikaa hyllyssä, pitäis kai kokeilla. Mitä kaasuservoa olette moisen kanssa käyttäneet?
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: RevMax ja 9C
« Vastaus #9 : 12 Syyskuu, 2008, 18:18:56 »
s9257/ s9254/ s9253/ s9256/ s9452/ s9451/ s9252 futtelta on hyviä vaihtoehtoja, JR:n servoja en tunne kovin hyvin.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

JHypp

  • Vieras
Vs: RevMax ja 9C
« Vastaus #10 : 12 Syyskuu, 2008, 18:24:40 »
s9257/ s9254/ s9253/ s9256/ s9452/ s9451/ s9252 futtelta on hyviä vaihtoehtoja, JR:n servoja en tunne kovin hyvin.


-op-

Lyhyen servopulssin servot ei kelpaa, eli S9256 ei käy, muut tuosta luettelosta kyllä. RevMaxin nopeus on 0.12s/laidasta laitaan, eli sitä nopeampi pelittää hyvin.

- Jari
« Viimeksi muokattu: 13 Syyskuu, 2008, 16:50:46 kirjoittanut JHypp »

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: RevMax ja 9C
« Vastaus #11 : 12 Syyskuu, 2008, 18:35:51 »
Finlesskin videollaan huomautti että kannattaa calibroidessa liikutella tikkua useamman kerran että varmasti menee perille.

Niinpä tietenkin, en vain jostain syystä löytänyt Finlessin videota aiheesta vaikka kävin etsiskelemässäkin. Olisihan se pitänyt tietää että siellä se on tuokin neuvottu...

JR DS8041 näyttäisi minulla olevan kaasulla, saas nähdä miten tuo toimii kun sen spekseistä ei allekirjoittaneella ole mitään hajua. Edellisen omistajan jäämistöä.

JHypp

  • Vieras
Vs: RevMax ja 9C
« Vastaus #12 : 12 Syyskuu, 2008, 18:44:03 »
DS8041:n nopeus on just sopiva eli toimii hyvin. Minulla on sellainen K3D:ssä RevMaxin kaverina = riittävän nopea (0,12s/laidasta laitaan) perusdigi ;)

Vielä RevMaxista: sitä voi käyttää limitterinä, eli normaalien käyrien lisänä, jolloin leikataan vain huiput pois tai sitten govina, jolloin pyyttää tarpeeksi ja rajaa kierrokset Auxilla.
Hyvä, yksinkertainen toimiva laite.

- Jari
« Viimeksi muokattu: 12 Syyskuu, 2008, 18:49:20 kirjoittanut JHypp »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: RevMax ja 9C
« Vastaus #13 : 13 Syyskuu, 2008, 14:11:08 »
s9257/ s9254/ s9253/ s9256/ s9452/ s9451/ s9252 futtelta on hyviä vaihtoehtoja, JR:n servoja en tunne kovin hyvin.


-op-

Lyhyen servopulssin servot ei kelpaa, eli S9256 ei käy, muut tuosta luettelosta kyllä. RevMaxin nopeus on 0.12s/servopulssi laidasta laitaan, eli sitä nopeampi pelittää hyvin.

- Jari

No niinpä tietysti, eipä tullut ajatelleeksi. Hyvä että korjasit.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: RevMax ja 9C
« Vastaus #14 : 13 Syyskuu, 2008, 17:59:13 »
Hyvin tuntui toimivan Revmaksi. Tälle päivälle tuli 10 tankillista koelentelyä  :D

Jostain syystä "jossain välissä" revmaksi hukkasi kalibroinnit ja lentelin yhden lennon ilman limitointeja, oli kuitenkin sen verran hyvät käyrät että ei "kauheasti" haitannut, ihmetytti vain että eikö se pelitäkään.

No, lennon jälkeen asiaa tutkaillessa totesin että vihreä valo ei syty. Uudelleen kalibrointi ja rupesti taas toimimaan.

Onko tuollainen kovinkin yleistä ja mikä sen voisi aiheuttaa? Ei nyt ennen joka lentoa viitsisi koppaa aukoa että onko valot päällä.


Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: RevMax ja 9C
« Vastaus #15 : 14 Syyskuu, 2008, 10:23:57 »
Omaan setupiin laitoin nämä:
Kaasu ja Smartcarb servona on JR DS290G micro gyro servo, joka toimii 6v setupilla .07sec / 60deg.
Nää meni RJX Xtreme 90:n paikoille heittämällä ja hintakaan ei ollut paha 39$ /kpl readyhelissä.

Toki tää on vielä rakennuksen alla, mutta revmax odottaa asennusta, niin kuin myös tuo smartcarbkin.

-Samppa
   
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
1327 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Lokakuu, 2008, 13:51:55
kirjoittanut Maikko
7 Vastauksia
1716 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Joulukuu, 2008, 19:02:20
kirjoittanut illi
2 Vastauksia
1105 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Kesäkuu, 2009, 10:49:19
kirjoittanut kaardian
3 Vastauksia
1230 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Toukokuu, 2010, 15:36:29
kirjoittanut masu
3 Vastauksia
1406 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Heinäkuu, 2010, 22:35:22
kirjoittanut Vispilä