Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan x350pron käyttöönotto  (Luettu 7299 kertaa)

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Aloittelijan x350pron käyttöönotto
« : 03 Helmikuu, 2015, 22:08:56 »
Noniin, ajattelinpa kysästä nyt ihan täältä ja saa vääntää rautalangasta ja varoituksena että kysymykset on todella tyhmiä ja teksti on sekavaa kun kirjoittaessa päähän pulpahtaa koko ajan lisää kysymyksiä :D
Olen ihan pihalla... En oikein uskalla edetä tässä käyttöönotossa ennenkuin kysyn täältä neuvoja/vinkkejä...
Kerron tässä nyt vaan ajatuksiani ja pähkäilyjäni. Toivoisin jelppiä ennenkuin edes käynnistän konetta sen enempää. Lentää kuitenkin seinään heti kättelyssä :D

Tosiaan hommasin käytetyn x350pro setin jossa tuli mukana vähän kaikkea hilpettä.
2x 5200mh akkuja ja laturit x2
Devo-F7 ohjain ja kaikenlaista mahdollista piuhaa ja mushroomia ja mitä vielä...
Mission Plannerin latasin ja ajattelin sen avulla säätää kopterin asetuksia ja tarkastaa ainakin päivitykset ajan tasalle (mikä päivitys on ns paras/luotettava?)
(ensiksi failsafe pois päältä? ja battery monitor vaihtaa 3300mh>>5200mh? eiks niin?)
Mitähän muuta mun kannattas tarkastaa ton plannerin avulla tosta kopterista että onko edellinen omistaja sörkkinyt sieltä jotain asetuksia ja kenties vaikka väärin olis säätäny...
Oon lueskellu täältä jonkun verran että porukka on hienosäätänyt näitä kaikenmaailman leijunta-ym asetuksia esim throttle hover 500:sta 540:een ja se on auttanut johonkin? No ehkä mun ei edes ihan kaikkea tartte tietää vielä mutta mietin tässä just että
mitä mun kantsis tietää ja tarkastaa jo valmiiksi kuntoon ennenkuin kokeilen edes lentää. Asetuksia kun on näköjään ihan perkeleesti tuolla mission plannerissä mitä voi säätää.
Uskalsin sentään akun kiinnittää ja sain sen siis kytkettyä onnistuneesti mission planneriin. Ohjaimessa myös virrat.

ps. oon hakua käyttäny mutta ei oikein löytynyt selvää asetus ohjetta tälläseen...

EDIT: ja sen verran vielä mission planneristä että miksi pitää säätää sieltä oikeasta yläreunasta jotain Auto/COM11/COM33 jne juttuja ja se joku numero (57600...) mitä ne on edes?
« Viimeksi muokattu: 03 Helmikuu, 2015, 22:15:32 kirjoittanut Simeoni350pro »

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Aloittelijan x350pron käyttöönotto
« Vastaus #1 : 04 Helmikuu, 2015, 09:57:46 »
Hei

Paljonhan säätöjä sieltä voi tehdä, mutta toki kannattaa tehdä vain mitä tietää :)

Tuo akkukoko on eka minkä itsekin muutin sekä failsafe tila. Voit säätää myös jännitemäärää milloin pitää palata takaisin. RTL tarkoittaa paluuta lähtöpisteeseen eli ekaan pisteeseen missä loggautui gps-tilaan kun käynnistit virrat.

Kallistuskulmia pystyy säätämään eli siinä vaiheessa kun tuntuu meno liian hiljaiselta voi tehdä niitä säätöjä. Voi säätää myös nousu- ja laskeutumis nopeutta. Mieletön määrä säätöjä mahdollista tehdä.

Itse käytän QR X350 PRO kopterissa FW 1.5 versiota. Ei ongelmia sen kanssa ollut.

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Aloittelijan x350pron käyttöönotto
« Vastaus #2 : 04 Helmikuu, 2015, 17:06:46 »
Juu, kiitoksia vastauksesta.
Törmäsin facebookin walkera ryhmässä tämmöseen:

https://www.facebook.com/notes/walkera-x350-pro-support-group/apm-safety-parameters-for-the-x350-pro-via-mission-planner-version-135/760490980663607

kommenttikenttään on linkattu asetuksia, nämä siis toimivat vaan 1.3.5 firmware versiossa.
Kannattasko tuo uusin versio jonka latasin poistaa ja asentaa tommonen vanha firmware ja muuttaa asetuksia kuten tuo Matt on tuolla suositellut? Aika hyvältä ja asiantuntevaltahan se kuulostaa mutta niin kuulostaa asetukset täälläkin jota on kerrottu esim juuri tuo hover säätö joka täällä sivustolla neuvottiin muuttamaan 500:sta 540:een mutta Matt neuvoo säätämään jopa 650:een.
Ilmeisesti mun vaan pitää itse kokeilla ja todeta itselle paras vaihtoehto, eli että näissä ei ole niin sanotusti yhtä varmaa ja parasta vaihtoehtoa vaan on kopterikohtaista? (jota vähän ehkä ihmettelen).

Toinen juttu mikä tuli tuolta eteen oli se ettei kopteria kannattaisi kalibroida joka kerta vaan tehdä kalibrointi MissionPlanner ohjelmalla kerran kunnolla.

Katsokaapas tuo linkki ja kommenttikentän asetukset (kuvat) mitä mieltä olette?
Lataanko vanhan firmwaren ja teen kuten Matt suosittelee asetuksien osalta?
Ja mikähän FW kannattaisi tuohon kopteriin ja ohjaimeen asentaa? Onko uusimmassa bugeja vai onko uusimmassa bugit nimenomaan korjattu?

Kokeilin eilen sisällä nousta kopterilla ilmaan (20cm :) ) ja joo sain ilmaan mutta pikkusen se lähti vaeltamaan heti kun ilmaan pääsi, mutta kuitenkin yllätyin vakaudesta. Ajattelin että se lentää samantien seinään.
Joo hulluahan tuo on sisällä kokeilla mutta kun ei malttanut :)
Kalibrointi ei mielestäni kyllä onnistunut kun ei lopuksi vilkuttanut mitään valoja.

Ja sori nyt näin amatöörimäisistä kysymyksistä ja toteamisista mutta siks kirjotankin tänne aloittelijan palstalle :)

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Aloittelijan x350pron käyttöönotto
« Vastaus #3 : 04 Helmikuu, 2015, 17:17:53 »
1.3.5 versio on Mission Plannerin versio - ei kopterin ;)

Itse kalibroin kopterin vain muutamia kertoja (n. 5 kertaa) vuodessa. Ja nimenomaan Mission Planner ohjelmalla.

Omat asetukseni mitä käytän voi omalla vastuulla ladata täältä, ja säädöt aina omalla vastuulla: https://drive.google.com/folderview?id=0B5Fh29wA_lboQU1qRlVfdVZ4eHc&usp=sharing

Itse lennän näillä eivätkä ole ollenkaan rauhalliset eli kopterista tulee liikkeissään huomattavasti nopeampi. Itselle nuokin jääneet hiukan liian hitaiksi, pitää alkaa säätämään  ;D

Lennätän FW 1.5 versiolla. Kalibroinnin jälkeen muista käynnistää kopteri uudestaan ennen kuin lennätät.

Radiokanava säädöt noissa mun ohjeissa F7 ohjaimelle. Eli jos käytät Devo 10 tai 7 pitää asetukset muuttaa toisiksi.

Tuota jakamaasi facebook linkkiä ei voi katsoa jos ei kuulu ryhmään. Matt ei kestänyt DJI huumoria ja viskas mutt pihalle, oli rakentanut kaverilleen DJI aivoilla olevan kopun ja testilennolla teki fly away- liikkeen, totesin vain että: Surprise:D, oli kai kaverille liikaa,  no jenkki mikä jenkki :P
« Viimeksi muokattu: 04 Helmikuu, 2015, 17:27:01 kirjoittanut Makke76 »

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Aloittelijan x350pron käyttöönotto
« Vastaus #4 : 04 Helmikuu, 2015, 18:29:48 »
Justjust vai semmonen kaveri :)
Uskottavan kuulosia vinkkejä sillä kuitenkin...

Itelläni on tuo Devo-F7 ohjain.

Tarkotinkin Mission Planner 1.3.5 "firmwarea" eli versiota :D hehe ei ihan hallussa nää nimet vielä ;)

Minä haen kopteriini siis mahdollisimman tasaista ja hidasliikkeistä toimintaa kuvauksen takia.
Hommasin kopterin siis ihan valokuvauksen ja videokuvauksen takia, en niinkään silmukoitten lennättämistä varten.
Olen siis ennemminkin valokuvaaja joka hakee kopterilla uutta kulmaa kuvaukseen ;)
Tosin alkaahan tämä lennättäminen kiinnostamaan muutenkin kuin vain kuvauksen kantilta.

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Aloittelijan x350pron käyttöönotto
« Vastaus #5 : 04 Helmikuu, 2015, 18:36:21 »
Kyllä Matt paljon tietää ja varmasti toimivat parametrit.

Kannattaa tehdas parametrit tallentaa koneelle ennen kuin ajat muokatut parametrit tilalle.

Itse myös pääasiassa kuvailen, perus parametrit kuitenkin liian hitaat esim. RTL ja Autopilot tilassa. Sen vuoksi säädin tiukemmiksi.

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Aloittelijan x350pron käyttöönotto
« Vastaus #6 : 04 Helmikuu, 2015, 18:55:30 »
Pitäsköhän nyt lähteä siitä liikkeelle että lukasisit manuaalin läpi, jos ei paperillista ole niin walkeran sivuilta löytyy varmasti. Ennenkuin kopteri tulee silmille ja loppuu ne kuvaus hommatkin. Ihan vaan sun turvallisuutta tässä ajattelen. Rauhassa opiskelet ennenkuin kupeet mitään soveltamaan.

Kirjoitus ei ole kettuilua, vaan toivottavasti haaverin ehkäisy. Tuntuu innokkuutta olevan himpun verran liikaa mukana ;)

Ensin perustoiminnot kondikseen ja harjottelua jotta kopterin käyttäytyminen tulee tutuksi. Helpottaa huomattavasti kuvaus hommia kun on kopteri hallussa, oli se mitenpäin tahansa taivaalla.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Aloittelijan x350pron käyttöönotto
« Vastaus #7 : 04 Helmikuu, 2015, 19:19:19 »
Ja noihin autopilotteihin ja rth:n varaan ei todellakaan kannata lentämistä heittää. Ei ole yks tai kaks multia kun on lähteneet täysin omille teilleen "automaattisesti" kamera kyydissään. Eli lentämisen perusteet ja hallinta kuntoon ennen kuin haaveilee upeista kuvakulmista.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Aloittelijan x350pron käyttöönotto
« Vastaus #8 : 04 Helmikuu, 2015, 20:05:53 »
Heh, hyvää palautetta, kiitos!
Intoa on, myönnän, mutta niin on myös pelkoa! Siksi kyselen.
Tässä kävi nimittäin niin päin että menin ja luin ja katsoin videoita liikaa, josta heräsi "turha" pelko siitä että omassa kopterissani on varmaan asetukset vähintäänkin päin peetä.

Mielenrauhaani olis helpottanut huomattavasti enemmän se etten olisi sitä englanninkielistä manuaalia ja nettivideoita plärännyt niin paljoa kun mitä pläräsin. Olisin vain laittanut kopterin päälle ja kokeillut niin olis turhat pelot ja kysymykset päässä kadonnut.

Oikeesti, mulla meni eilen pari tuntia tutkiessani ihan pelkästään sitä että uskallanko kytkeä edes akkua päälle ettei tapahdu mitään odottamatonta. Propellit oli tietenkin otettu irti heti ekana :D

Uskalsin jopa kytkeä akun, ja kokeilin tunnistaako läppärini kopterin oikein ja pelittääkö Mission Planner.
Kaikki toimi yllätyksekseni ja Mission Planneristähän sitten ilmeni se että kuinka paljon siellä sitten on oikeesti säädettävää ja
ajattelin että ehkä parempi kysyä ennenkun edes yrittää mitään säätää kuten videoissa ym on neuvottu.
Mutta tosiaan taidan latailla akut täyteen ja käydä lähipäivinä kokeilemassa ulkoilmassa miten tuo kopteri manuaalitilassa käyttäytyy ja sen pohjalta lähden miettimään sitten vasta tarkempia säätöjä.
 RTL ja GPS:ää en ole ajatellutkaan alussa käyttää vaan yritän nimenomaan opetella lentämään "oikeesti" koska olen ymmärtänyt että suurimmat bugi- ym ongelmat on juurikin noissa automatiikoissa kuten RTL ja GPS. Joten ne jääkööt unholaan ennenkuin osaan kopteria lennättää manuaalisesti.

Mulla on tässä kesään asti aikaa oppia ennenkuin varsinaisia kuvausjuttuja edes harkitsen.

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Aloittelijan x350pron käyttöönotto
« Vastaus #9 : 04 Helmikuu, 2015, 21:01:02 »
Terve pelko ja sopiva jännitys tulisi jokaisella pilotilla olla, on kokenut tai kokematon.

Sitten kun se jännitys katoaa kokonaan ja lentelee itsevarmasti, tapahtuu crash tai fly away.

Itse kun lennätän olen koko aika tietoinen mihin kopteri tippuu, jos jotakin menee pieleen, teknisesti tai pilot errorin vuoksi.

Sillä silmällä valitsen myös lennätys alueen.

Jos mission plannerilla muutat jotakin parametriä, muista aina kalibroida ennen lennätystä. Jos teet karttaan lentosuunnitelman, ei kopteri vaadi erikseen kalibrointia.

Tätä reittilento ominaisuutta käytä vasta sitten kun osaa manuaalisesti lennättää. Ennen suurempaa lentoa, pitää tuotakin opetella pienellä alueella ja oppia keskeyttämään reittilento ja ottaa kopteri manuaalitilassa hallintaan. Tuossa oma pikku lentoni viime kesältä autopilot tilassa. Kamera oli rungossa suoraan kiinni kun innostuin myymään mökillä ollessa gimbaliin sopivan kameran pois :) https://www.youtube.com/watch?v=I1Y5nCRHLCA&list=TLnCLM_9pMSNE

Videolla nousu ilmaan tapahtuu manuaalisesti, itse en koskaa nouse automaatti toiminnolla ilmaan koska haluan varmistaa että kaikki toimii kuten pitääkin, ennen kuin kytken päälle reittilento toiminnon.
« Viimeksi muokattu: 04 Helmikuu, 2015, 21:10:20 kirjoittanut Makke76 »

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Aloittelijan x350pron käyttöönotto
« Vastaus #10 : 04 Helmikuu, 2015, 21:11:15 »
Joo, sepä se, rutinoitumisen jälkeen tulee itsevarmuus ja sen jälkeen tapahtuu jotain jota ei rutiinissa osaa enää huomioida!
-
-

Onko parempi asettaa Failsafe tilaksi Disabled, Land vai RTL ?
Tietty Disabled jos tietää tarkkaan kauan akku kestää?
Mutta ajattelin tuota RTL:ää aluksi.
Mutta mitäs kun oon lukenu että RTL tiputtaa kopterin tonttiin?
Eikös RTL mene päälle sillon kun akun tila on liian alhainen mutta ei kuitenkaan niin alhainen etteikö se jaksaisi laskeutua turvallisesti?
Mikäs idea tossa Failsafe RTL:ssä on jossei se mukamas toimi edes?


Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Aloittelijan x350pron käyttöönotto
« Vastaus #11 : 04 Helmikuu, 2015, 21:21:03 »
Joo, sepä se, rutinoitumisen jälkeen tulee itsevarmuus ja sen jälkeen tapahtuu jotain jota ei rutiinissa osaa enää huomioida!
-
-

Onko parempi asettaa Failsafe tilaksi Disabled, Land vai RTL ?
Tietty Disabled jos tietää tarkkaan kauan akku kestää?
Mutta ajattelin tuota RTL:ää aluksi.
Mutta mitäs kun oon lukenu että RTL tiputtaa kopterin tonttiin?
Eikös RTL mene päälle sillon kun akun tila on liian alhainen mutta ei kuitenkaan niin alhainen etteikö se jaksaisi laskeutua turvallisesti?
Mikäs idea tossa Failsafe RTL:ssä on jossei se mukamas toimi edes?

Mulla se on RTL ehkä kuitenkin laittaisin Land, jos lennättää kylmemmässä ilmassa ei välttämättä ehdi palata takaisin.

En koskaan ole lennättänyt akkua niin loppuun etten lentämällä olisi palannut takaisin, tosin lennätän aina timerin varassa ja tiedän miten kauan akku kestää eri lämpötiloissa. Itselläni timerissä esim. 12 minuuttia kun alkaa hälyttää, jos akku kestää siinä lämpötilassa sen 15 min. Eli aina itsellä 3 minuuttia aikaa ottaa kopteri maahan. Tuota kestoaikaa ei tiedä kuin testaamalla ja sillä painolla millä lennättää :)

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Aloittelijan x350pron käyttöönotto
« Vastaus #12 : 04 Helmikuu, 2015, 21:22:54 »
Juu tuon sinun 17 point lentovideon olenkin jo katsonut aiemmin :)

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Aloittelijan x350pron käyttöönotto
« Vastaus #13 : 04 Helmikuu, 2015, 21:38:49 »
Niin, kai tuo laskeutumis asetus akun loppuessa on aika paljon kiinni siitä missä lentää.
Onko puita tai muita esteitä suoran laskeutumisen esteenä tai RTL:n esteenä.
(huomaan itse osittain vastaavani omiin kysymyksiini saadessani hieman tukea ajatuksilleni ;)
 
Nyt ei ole kopteri kiinni läppärissä mutta Mission Plannerissä oli joku osio jossa näkyi akun asetukset,
siellä oli akun tehona 3300mh vaikka mulla on 5200mh, muutanko siihen 5200mh?
Tartteeko muuta tehdä?
Ilmeisesti se vaikuttaa ehkä johonkin?

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Aloittelijan x350pron käyttöönotto
« Vastaus #14 : 05 Helmikuu, 2015, 19:15:56 »
Tuli testattua kopteria ulkona tänään.
Hyvinhän se pelitti eikä ensituntumalta ollut niin vaikeaa mitä oli ajatellut.
Toki kokeilin vain ihan perus liikkeitä enkä mitään pyörittelyjä sen kummemmin :)
Tuosta videota:
https://www.youtube.com/watch?v=nzvj6HvD79Y&feature=youtu.be

Pitäisikö kopterin leijua paikallaan silloin kun kaasuvipu on puolessa välissä?
Mulla kun kaasuvipu on 36% niin kopteri hitaasti nousee, ja kun vipu on 35% niin kopteri hitaasti laskee. Eli en saa pysymään sitä paikallaan korkeussuunnassa... Olisiko tähän jotain ratkaisua?
Mulla ei ollut gimbaalia eikä kameraa kiinni joten nyt jos jotain säätöjä tekisin niin se säätö tietenkin muuttuisi sitten taas kun kamerahilppeet laittaa kiinni, mutta mistä tätä saa säädettyä?


Poissa Smigi

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Aloittelijan x350pron käyttöönotto
« Vastaus #15 : 05 Helmikuu, 2015, 21:10:22 »
(korjatkaa jos olen väärässä mutta) tietääkseni Walkeran quadrojen kaasu on aina "manuaalinen" eli nouseminen tai laskeminen säädetään kaasusta. Tietysti gps hold -toiminto pitää korkeuden suunnilleen mutta manuaalitilassa korkeutta ei saa lukittua. Phantomissa kaasuvipu palautuu aina keskelle ja kone pysyy tietyssä korkeudessa (vissiin gps:n avustuksella?). Itsellä qr x350 mutta ei pro-versio.

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: Aloittelijan x350pron käyttöönotto
« Vastaus #16 : 05 Helmikuu, 2015, 21:25:42 »
(korjatkaa jos olen väärässä mutta) tietääkseni Walkeran quadrojen kaasu on aina "manuaalinen" eli nouseminen tai laskeminen säädetään kaasusta. Tietysti gps hold -toiminto pitää korkeuden suunnilleen mutta manuaalitilassa korkeutta ei saa lukittua. Phantomissa kaasuvipu palautuu aina keskelle ja kone pysyy tietyssä korkeudessa (vissiin gps:n avustuksella?). Itsellä qr x350 mutta ei pro-versio.
Pelkästään GPS:n varassa ei yleisesti ottaen korkeuspito onnistu, se on aivan liian epätarkka siihen. Barometri on se anturi joka alt-hold pidon  mahdollistaa (ja maanpinnan lähellä sitten muutkin kuten sonar). Walkeraa en tunne, onko siinä sitten kytketty gps-hold -tilaan myös  barometrin käyttö, mutta barometri siellä varmasti on.
HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Aloittelijan x350pron käyttöönotto
« Vastaus #17 : 06 Helmikuu, 2015, 00:15:48 »
Joo en mä gepsiä käyttänytkään. Ihan manuaalina lentelin kokoajan.
Ajattelin kyllä että siinä olisi joku kohta kaasuvivussa jossa kopteri pysyisi paikallaan.

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Aloittelijan x350pron käyttöönotto
« Vastaus #18 : 06 Helmikuu, 2015, 07:21:20 »
Ilman gps tilaa saa aika tarkkaan asetella ett leijuisi paikallaan ja silti se tahtoo elää hiukan ylös tai alas. Videollasi kaasun käyttö oli sen verran yli energistä ettei saanut selvää missä kohtaa meinasit leijuttaa :)

Parhaiten näet kun yrität leijuttaa matalalla 2 metrin korkeudessa.

QR X350 PRO:ssa gps on aina päällä leijuttaa tai ei. FW 1.2 versiolla pystyy lentelemään ilman gps yhteyttä ja leijuttamaankin. FW 1.5 versiossa moottorilukkoa ei saa auki ennen kuin yhteys GPS:n on muodostunut.
« Viimeksi muokattu: 06 Helmikuu, 2015, 10:08:15 kirjoittanut Makke76 »

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Aloittelijan x350pron käyttöönotto
« Vastaus #19 : 06 Helmikuu, 2015, 20:10:26 »
juu tuossa videossa en sitä leijuntaa kuvaakaan vaan video on ihan muuten vaan :)

Justjust.
En tiedäkkään edes mikä FW mulla tossa on.
Gps ledit on vilkkunu ainoastaan max5 kertaa (4-5) eli sillonhan se tarkottaa ettei ole yhtään satelliittia?
Tänään kopteri kyllä silti tuli kotiin pienen "katoamisen" jälkeen kun kytkin RTL päälle :)
Meinas olla jännäkakka housussa ja ihan varma etten kopteria enää löydä.
Mulla oli kamera kiinni kopterissa niin näin videolta jälkeenpäin että kopteri oli käynyt n. kilometrin päässä ennenkuin tuli kotiin.
Olin kytkenyt RTL:n kuitenkin jo vähintään puolessa välissä tuota matkaa.
Lähdin juoksemaan tielle päin (300m) ja ehdin jo pellolle lantiota myöden lumihankeen tarpomaan kun kuulin jotain pörinää.
Hetken katselin ympärille ja kuuntelin mistä se pörinä tulee joka kuulostaa tutulta pörinältä niin huomasin kopterin pääni yläpuolella aika korkealla menossa kotiin :D Soitin emännälle että meneppä pihalle kattomaan näkyykö kopteria kohta siinä niin siinähän se hetken päästä oli leijumassa reilun metrin korkeudessa kotipihalla :D

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Aloittelijan x350pron käyttöönotto
« Vastaus #20 : 06 Helmikuu, 2015, 20:21:50 »
Heh, ilmankos en leijuntaa nähnyt.

Kyllähän näiden kanssa välillä jänniä tilanteita saattaa tulla vaikka kaikki tekisikin oppikirjan mukaan :)  Hyvä että kotiin tuli :)

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Aloittelijan x350pron käyttöönotto
« Vastaus #21 : 07 Helmikuu, 2015, 17:21:12 »
Nyt yritän päivittää kopteria Mission Plannerillä wizardin kautta mutta se on jumittanut jo 15minuuttia heti alussa. Sanoo vaan että Initialising APM... Ei toimi Next- eikä Continue napit... Epäilen että kuuluu näin kauan initialisoida...

edit:
Lopetin sen päivityksen ja tajusin että vissii noi päivitykset tehdäänki siitä toisesta kohdasta... blaa.
Sekin kyllä jumittui heti ekaan kohtaan (detecting board version)...
Tais jumittua koko MP.
Ohhoh...
Oon mä kyllä aika amatööri :D Sitä tyhmemmäks tulee mitä enemmän opiskelee aihetta. Jokaseen aiheeseen tai ongelmaan on vähintää se 5 eri ratkasua joista mikään ei varmaan toimi just sulla sun kopterissa...

ps. Vaikuttaako kopterin päivitys jotenkin gimbaalin toimintaan?
« Viimeksi muokattu: 07 Helmikuu, 2015, 18:04:18 kirjoittanut Simeoni350pro »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
25144 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Huhtikuu, 2009, 10:24:13
kirjoittanut eikka
14 Vastauksia
7512 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Joulukuu, 2008, 19:30:09
kirjoittanut Kallio
Aloittelijan vaikeudet A-Ö

Aloittaja El_magico « 1 2 » Muu keskustelu

44 Vastauksia
17718 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Elokuu, 2008, 16:19:05
kirjoittanut sgtpepper
56 Vastauksia
43536 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Heinäkuu, 2012, 20:27:14
kirjoittanut Ves@
2 Vastauksia
7710 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Maaliskuu, 2018, 07:28:30
kirjoittanut Hämis76