Kirjoittaja Aihe: Blade 180 CFX  (Luettu 52328 kertaa)

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Blade 180 CFX
« : 09 Marraskuu, 2014, 20:33:12 »
Aloitetaanpa ketju tällekin uudelle tulokkaalle!

Perjantaina DHL kiikutti kotiin Bladen uuden 180CFX:n. Kyseessä on siis nyt jo lopetetun 130X:n seuraaja ja isoveli. Päälapojen pituus on venähtänyt 19mm pidemmäksi ja on nyt 154mm. Voimalinja on suunniteltu 3S akuille ja nopeudensäätimenä on Castlen Talon 15. Lineaariservojen tilalla on Spektrumin mikroservot A2020 ja kopterin runko on hiilikuitua / alumiinia. Tail boom on nyt alumiinia ja torque tube on toteutettu Trex 250:n tapaan. Vastaanottimena / flybarless conrollerina on Spektrum AR6335 ja controllerin gaineja voidaan säätää Spektrumin lähettimen telemetrian kautta.

Olin jo ehtynyt päättämään, etten koske Bladen koptereihin enää pitkällä tikullakaan mutta tämä vaikuttaa ensilentojen perusteella itse asiassa varsin kivalta! Suuremman massan (190g akkuineen) ansiosta 180CFX lentää vakaasti ja 3S moottorissa on kohtuullisesti potkua tic-tockeihin ja piroflipitkin menevät siististi.

Tämä on minulle ensimmäinen todellinen BNF-mikrokopteri! En tehnyt vähäisintäkään säätöä ennen ensilentoa, enkä itse asiassa sen jälkeenkään. Akku vain kiinni ja menoksi. Kenties vain hyvää tuuria, mutta olen silti varsin tyytyväinen!

Torppauskestävyydestä ei onneksi vielä ole kokemusta mutta kasvaneen paino ja tehon vuoksi osia menee varmasti rikki eri tahtia kuin ennen. Helifreakissa käytävien keskustelujen perusteella servojen rattaat rikkoutuvat helposti. Tilasinkin jo Lynxin Trex 150-servoille tarkoitetut metallirattaat, joiden pitäisi sopia myös 180CFX:n nuppiservoihin.

Johdotus ei ole maailman siistein, kuten kuvasta näkyy. Toisaalta, esillä olevien johtojen vuoksi huolto on luultavasti myös helpompaa.
« Viimeksi muokattu: 10 Marraskuu, 2014, 09:41:57 kirjoittanut Picofly »

Poissa marola

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Blade 180 CFX
« Vastaus #1 : 24 Marraskuu, 2014, 23:03:50 »
Tuli oma Itävallasta, on vielä lentämättä  ja bindaamattakin. Perä vaikuttaa vakuuttavalta, lavat ja ländäri hieman hennot. Töistä vapaalla valoa odotellessa  :D
Phoenix 4-5-- Spektrum dx8--180CFX--T-rex 450L Dominator K-BAR--G380 KSE (paitsi canopy) V-BAR mini--Goblin 420 Sport K-BAR--Gaui X5 BeastX--Trex 700E DFC Pro Robird G31

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Blade 180 CFX
« Vastaus #2 : 25 Marraskuu, 2014, 07:52:35 »
Ihan mielenkiintoisen oloinen kopteri. Mcpx BL ja 130X eivät oikein vakuuttaneet suoraan laatikosta, mutta jospa kolmas kerta toden sanoisi. Mitenkäs tarkka lentotuntuma tässä on? Isoin ongelma noissa edellä mainituissa oli mun mielestä lentämisen epätarkkuus, joka johtui suuresta klapin määrästä nupissa ja perässä verrattuna kopterin kokoon.

Aika hintava tämä kyllä on. Taitaa Trex 250 combon saada about samaan hintaan. Tosin siihen joutuu hankkimaan vielä gyron.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Tumppi T

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Blade 180 CFX
« Vastaus #3 : 25 Marraskuu, 2014, 08:32:37 »
Hankinnan alla joku pikku-kopu sisälentelyyn liikuntahallissa :)

Vaihtoehtoina tämä Blade 180 ja TRex 150.
Ei vaan osaa päättää kumpi...  :-\
« Viimeksi muokattu: 25 Marraskuu, 2014, 08:40:40 kirjoittanut Tumppi T »

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: Blade 180 CFX
« Vastaus #4 : 25 Marraskuu, 2014, 08:52:24 »
Pääsin perjantaina vähän hypistelemään tota marolan 180cfxää ja tuntui kyllä asialliselta pikkukopulta. Ihan eri sarjaa verrattuna 130xään  :)
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Blade 180 CFX
« Vastaus #5 : 25 Marraskuu, 2014, 09:49:33 »
Puhtaasti sisälennättelyyn saattaa olla tuo 180 liian iso ja hätäinen? Kuitenkin jos pitäisi valita 150 rexin ja blade 180:n välillä, niin itse ottaisin bladen, koska on todennäköisesti parempi ulkona. Kummastakaan ei ole kyllä omakohtaista kokemusta...
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa JoniP

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Blade 180 CFX
« Vastaus #6 : 25 Marraskuu, 2014, 13:37:04 »
Mikä lähetin tuon kanssa pitäisi hommata? Dx6 tai Dx7? Tarkoitus olisi ostaa lähetin vain tuota kopteria varten, muita ajan Futaballa.

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Blade 180 CFX
« Vastaus #7 : 25 Marraskuu, 2014, 15:25:54 »
Mikä lähetin tuon kanssa pitäisi hommata? Dx6 tai Dx7? Tarkoitus olisi ostaa lähetin vain tuota kopteria varten, muita ajan Futaballa.

Molemmilla pitäisi toimia. DSMX yhteensopiva ohjain on vaatimuksena kopterin spekseissä, eli DSM2 tai DSMX protokollia juttelevat ohjaimet toimivat.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Blade 180 CFX
« Vastaus #8 : 25 Marraskuu, 2014, 16:12:55 »
Oma 180CFX on saanut tiimaa noin 20 akullisen verran (pelkästään ulkona) ja on toiminut toistaiseksi moitteetta.  Lentotuntuma on huomattavasti jämäkämpi kuin 130X:llä. Tehoa ei ole mitenkään räjähtävästi mutta rauhalliset tictocit onnistuvat kyllä.

Toistaiseksi tämä on paras mikroluokan kopteri mitä olen lentänyt, mukaan lukien kaikki Walkerat ja aikaisemmat Bladet. Trex 150:stä minulla ei ole kokemusta.

Poissa Aki T

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Blade 180 CFX
« Vastaus #9 : 28 Marraskuu, 2014, 18:31:06 »
Oottako seurailleet että mitä akku vaihtoehtoja tähän ois?
*Compass 7hv Ultimate
*Compass 6HV Ultimate
*Gaui X3


Poissa marola

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Blade 180 CFX
« Vastaus #10 : 29 Marraskuu, 2014, 19:18:03 »
Löytyi 180cfx:n ilmeinen sulakeosa, perälavat hieman laskussa hipaisivat maata ja torquetuben toinen muovinen pääkappale meni aivan palasiksi. Varaosavinkki: Kopteria ostaessa mukaan varatorquetube. Kahdesta toisesta päästä rikkoutuneesta torquetubesta vielä ilmeisesti saa helposti kasattua yhden toimivan. Tuben vaihto onnistuu todella helposti, yksi ruuvi auki, perä irti putkesta ja osan vaihto  :). Aivan eri planeetalta kuin esim. taistelu 130X:n perän minirattaiden korjauksissa. 180cfx hajosi yllättävän helposti, mutta jos rattaat säästyy "sulakkeella" niin ei haittaa, kun korjaus helppoa  :)
Phoenix 4-5-- Spektrum dx8--180CFX--T-rex 450L Dominator K-BAR--G380 KSE (paitsi canopy) V-BAR mini--Goblin 420 Sport K-BAR--Gaui X5 BeastX--Trex 700E DFC Pro Robird G31

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Blade 180 CFX
« Vastaus #11 : 09 Joulukuu, 2014, 18:38:50 »
Kovasti kyllä houkuttelisi tilata itselle joululahjaksi tällainen. Vieläkö kopteri tuntuu hyvältä, vai onko löytynyt ongelmia?

Ei taida EU alueelta tämän halvemmalla saada? :

http://www.rcheli-store.de/Blade/Baukaesten-Helis/Blade-180-CFX/Blade-180-CFX-BNF-.htm?shop=rcheli&SessionId=&a=article&ProdNr=HH-BLH3450&t=6752&c=28307&p=28307

Kympin postikulut, niin 225e hinnalla saisi...
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Blade 180 CFX
« Vastaus #12 : 10 Joulukuu, 2014, 11:00:17 »
Kovasti kyllä houkuttelisi tilata itselle joululahjaksi tällainen. Vieläkö kopteri tuntuu hyvältä, vai onko löytynyt ongelmia?

On edelleen parhaiten lentävä mikro mitä olen lentänyt ja parani vain kun asensin vastariin firmwarepäivityksen 1.53! Vakiokokoonpano toimii hämmästyttävän hyvin ollakseen Bladen tekemä.

En ole vielä ehtinyt torppaamaan joten kestävyys on toistaiseksi vielä mysteeri. Arvatenkin ainakin TT:n rattaat ja landarit ovat kulutustavaraa, luultavasti myös tail boom.

Sen verran olen joutunut runkoa availemaan, että hienosäädin TT:n rattaiden välistykset mahdollisimman tärinättömiksi ja vedin servojen sekä noparin johdotukset rungon sisään piiloon. Oma kopuni on siirtymässä FPV-käyttöön ja kaikki ylimääräiset tärinät ja värinät pitää saada pois.

« Viimeksi muokattu: 10 Joulukuu, 2014, 11:05:50 kirjoittanut Picofly »

Poissa marola

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Blade 180 CFX
« Vastaus #13 : 10 Joulukuu, 2014, 21:37:47 »
Ilmeisesti firmwaren päivitykseen täytyy ostaa tuo reilun 20€ kaapeli  :(. Mitä firmwaren päivitys muuttaa tuntumasta? Edelleenkin ehdotan ykkösvaraosaksi tuota torquetubea, olenkohan ensimmäinen suomalainen, joka tuonkin on rikkonut... Torquetube hajoaa helposti ja on helppo vaihtaa, siihen verrattuna rattaat ovat tukevat. Isosta torpista ei (vielä) kokemusta.
Phoenix 4-5-- Spektrum dx8--180CFX--T-rex 450L Dominator K-BAR--G380 KSE (paitsi canopy) V-BAR mini--Goblin 420 Sport K-BAR--Gaui X5 BeastX--Trex 700E DFC Pro Robird G31

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Blade 180 CFX
« Vastaus #14 : 10 Joulukuu, 2014, 22:45:41 »
Ilmeisesti firmwaren päivitykseen täytyy ostaa tuo reilun 20€ kaapeli  :(. Mitä firmwaren päivitys muuttaa tuntumasta?
V1.41 poistaa servojen ohjelmointiin (keskittämiseen) liittyvän bugin. V1.53 poistaa perän satunnaisen nykäisyn.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Blade 180 CFX
« Vastaus #15 : 20 Joulukuu, 2014, 14:36:04 »
Hiukan piti kuitenkin päästä tuunaamaan!

Reititin servojen ja noparin johdot rungon sisään ja askartelin tail boomin kiinalaisesta hiilikuituputkesta. 12$ putkenpätkästä riittää materiaalia neljään tail boomiin.

Poissa Aki T

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Blade 180 CFX
« Vastaus #16 : 23 Joulukuu, 2014, 15:15:52 »
Vaikka lupailinki mcpx bl jälkeen että e-fliten kopuja en enää hommaa nii tuli kuitenki tämä hommattua. Näin reilun 15n akullisen jälkeen oikeen mainiolta tuntuu.

Kolme kertaa on nyt veto päällä tullu maahan (lumeen), niin kaikki servon rattaat on vielä ehjänä. Kuten myös vetorattaat ja kardaani.
Ainoa murheen kryyni on ollu tuo peräpoksi joka ei tahdo pysyä paikoillaan vaikka olen laittanu toisen kiinnitys ruuvin. Lukitetta on tullu laitettua mutta silti pyörii ruuvit auki joka lennolla.
Akkuina on 1 orggis 450mah ja 2 dualskyn, 300mah ja 400mah. Fyysisesti dualskyt on isompia kapasiteettiin nähden. 300mah on saman kokoinen kuin orginelli 450mah.

Mut kaiken kaikkiaan ihan mainio pikku kopteri  :D
*Compass 7hv Ultimate
*Compass 6HV Ultimate
*Gaui X3


Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Blade 180 CFX
« Vastaus #17 : 20 Huhtikuu, 2015, 18:45:43 »
Huomasin ilokseni, että Madpilot on ottanut 180CFX:n varaosat valikoimiin. Nyt voi taas suosia Suomalaista:

http://www.madpilot.fi/blade-varaosat-blade-180-cfx-c-34_110_196.html


Poissa Aki T

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Blade 180 CFX
« Vastaus #18 : 28 Syyskuu, 2015, 13:56:21 »
Kysytääs viisaammilta. Kopu o ollu rikki pitemmän aikaa niin voisko tämän vastari/gyroa käyttää esim, lennokissa firmistä vaihtamalla?
*Compass 7hv Ultimate
*Compass 6HV Ultimate
*Gaui X3


Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Blade 180 CFX
« Vastaus #19 : 28 Syyskuu, 2015, 18:27:10 »
Kysytääs viisaammilta. Kopu o ollu rikki pitemmän aikaa niin voisko tämän vastari/gyroa käyttää esim, lennokissa firmistä vaihtamalla?

Pitäisi periaatteessa onnistua jos lennokkifirmis suostuu asentumaan. Spektrum myy samaa vastaria myös lennokkikäyttöön: https://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdID=SPMAR6335

Oletko jo yrittänyt firmwaren vaihtamista? Siihen tarvitaan Spektrum Updater-ohjelma ja vastaanotin pitää rekisteröidä Spektrumin sivuilla ennen uuden firmwaren asennusta.

Poissa Aiv

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Blade 180 CFX
« Vastaus #20 : 25 Helmikuu, 2016, 18:24:24 »
Tulipa torpattua oma 180cfx oikein huolella tänään. Ensin tehot tippu kesken lennon -  ajattelin, että LVC iski, mutta sitten se alkoikin pirottaa aika vauhdilla, kunnes sai kylmän vastaanoton maankamaralla hankeen torpattuna.

Jälkianalyysissä näyttäisi, että peräputki katkesi ilmassa ks. kuvat liitteenä. Tangon pään tappi irronnut, joka sorvasi putken sisältäpäin poikki, kunnes lopulta TT:n pää ja laakerit petti... olipa eka kerta kun tuli torpattua toi vehje tekniikkavikaan. Syyttää voin vain itseäni, kun TT oli itse kasattu kahdesta torpatusta. Olis pitänyt laittaa enemmän kuin se pikku tippa sitä liimaa.  Taisi se melkein 20 lentoa kestää, ennenkuin teki ton tempun.

Oiskohan toi sorvaus aiheuttanut, että tuntui akkuissa tehot vähissä? Tänään yhdellä akulla iski LVC kun olin laskeutumassa ja toisella akulla jännitevaroitin huuti lopussa yhtä soittoa. Kuvittelin, että se on vaan mun kehittynyt lentotyyli. ;-)

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Blade 180 CFX
« Vastaus #21 : 26 Helmikuu, 2016, 08:24:48 »
Jos ei muuta ni aika omaperäisesti torpattu, ei oo kyllä tämmöstä tilannetta tullu ennen vastaan :D
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Blade 180 CFX
« Vastaus #22 : 26 Helmikuu, 2016, 13:11:12 »
Mulla olisi jokunen ylimääräinen alumiininen tailboom ja yksi alkuperäinen TT (lentelen nykyään vain hiilikuituisilla). Voisin luopua niistä kirjekuoren ja postimerkin hinnalla jos kiinnostaa...

Poissa Aiv

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Blade 180 CFX
« Vastaus #23 : 26 Helmikuu, 2016, 13:42:38 »
Kyllä kiitos, minulle kelpaa originaali osat. Sisälennätykseen pitäis saada toi taas kuntoon. Taisit olla sinne Myrtsiin tulossa? voin siellä vastaanottaa tarpeettomat osat. Torppaus frekvenssilläni en ole vielä ole uskaltanut siirtyä hiilari osiin. Postissa on jo tulossa puuttuvia osia, joten ei nyt tulen palava kiire. Torque tube sai uudenlaisen virityksen - netin ohjeilla yritin kytkimen tapaisen tehdä . Tämän kerran tappiot taitaa olla tailbox, tt, boom, tt päistä laakerit ja feathering shaft, joten aika vähillä selvisin, ellei löydy vielä jotain muuta.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Blade 180 CFX
« Vastaus #24 : 26 Helmikuu, 2016, 21:44:45 »
Joo yritän tosiaan ehtiä Myrtsiin. Otan osat sinne mukaan jos vain pääsen paikalle.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
4781 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Toukokuu, 2013, 10:06:44
kirjoittanut Spin
3 Vastauksia
3480 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Lokakuu, 2013, 14:07:49
kirjoittanut jesi
1 Vastauksia
2394 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Syyskuu, 2014, 16:29:14
kirjoittanut yazca
3 Vastauksia
8770 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Huhtikuu, 2016, 17:32:34
kirjoittanut Aiv
6 Vastauksia
3298 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Syyskuu, 2018, 08:45:06
kirjoittanut Dutchman