Kirjoittaja Aihe: Leijuttelusta taivasajoon, mitä säätöjä tarvitaan?  (Luettu 6118 kertaa)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Internet tuntuu olevan pullollaan enemmän tai vähemmän hyviä ohjeita kopterien säätämiseksi, mutta mutta kaikki joihin olen törmännyt käsittelevät leijututtelua, eli mitä pitäisi tehdä kun siirrytään taivasajoon, tai miten siis saisi kopterin säädettyä kohdalleen ennen kuin aloittaa tuon taivasajon. Ei oikein huvittaisi torppailla kopukkaa sen takia että säädöt on pielessä oikeaan lentelyyn vaikka leijuttelussa toimiikin.

Eri topikeissa olen törmännyt erilaisiin miksauksiin joita tulisi tehdä että kopteri käyttäytyisi niin kuin kuuluu (ei tuo pyörivä siipi taida olla niitä kaikkien symmetrisimpiä siipiä ;D ), eli esim. jotta kopteri nsaa lentämään suoraan, jotta vaakakierteet toimii, jotta perä ei muljahda kun pompauttaa täysnegoilta täyspositiivisille jne...

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Leijuttelusta taivasajoon, mitä ssätöjä tarvitaan?
« Vastaus #1 : 23 Elokuu, 2008, 16:20:46 »
Jos sulla on semmoset perussäädöt, että mekaniikka antaa kulmiksi jotain -10 - +10 tai -12 - +12, ja tästä olet sitten leijuntaan rajannut radiosta lapakulmiksi -4 -+8~10, niin kaikki hyvin. Taivaalle vaan jotain 10 suuntaansa, keskellä nolla. Kaasukäyrät silleen mukaviksi :)
Expoja voit nostaa taivaalle hiukan, ja liikealuetta reilummin. Mulla on 5%~10% lisää expoa ja 15%~25% lisää liikealuetta.
Jos sulla on gyro säädetty hyvin, niin se pitää eikä tartte mitään erikoisia miksauksia. Gainia vaan vähän pois, koska taivaalla on enemmän kiekkoja nupissa ja perällä. Vaakakierteiden avustus miksauksilla on jo poppakonsteja, jos olet siirtymässä vasta leijunnasta taivaalle, niin sellaisilla asioilla ei ole käytännön merkitystä. Tikku laitaan ja lapakulmilla pumppausta niin kone pyörii. Siihen suunnan pysyvyyteen kiinnitetään huomiota sitten kun treenaat FAI-ohjelmaa kisoihin.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Leijuttelusta taivasajoon, mitä ssätöjä tarvitaan?
« Vastaus #2 : 23 Elokuu, 2008, 16:57:12 »
Hermis tais vähän innostua..

Pistä IDLE1 noin -3 / +9. Sillä lähdet varovaisesti kokeilemaan. Jos tuntuu että pyrstö vatkaa käännöksissä, niin ota alas, ja vähennä IDLE1 gainia.

Muista.. Varo sitä toista käännöstä.  :D

EDIT - Niin, ja unohda ne vaakakierteet, ja loopit. Kokeile ensin kuinka kasit ja ympyrät menee molempiin suuntiin.
« Viimeksi muokattu: 23 Elokuu, 2008, 16:58:55 kirjoittanut XciD »

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Leijuttelusta taivasajoon, mitä ssätöjä tarvitaan?
« Vastaus #3 : 23 Elokuu, 2008, 17:42:05 »
Yks ja hailee onko -4+10 vai -3+9, mitä enemmän reserviä niin sen nopeammin oppii käyttämään pitchiä oikein.

 :P

Taivaslennossa on tärkeää että perä reagoi oikealla tavalla, sen säätämiseen kannattaa perehtyä. Hitaan piroraten kanssa vähemmän expoa ja nopean kanssa enemmän. Liian herkkä perä on "pain in tha a$$" aloittelijalle.

Ja jätä miksauksen rauhaan, niitä kannattaa tehdä mahdollisemman vähän ja vasta sitten kun on kehittynyt kyky "fiilistellä" kopteria lennossa ja käyttäytymisen perusteella tietää mitä säätöjä täytyy muuttaa. Yksi väärin tehty miksaus vaikeuttaa huomattavasti.


-op-
« Viimeksi muokattu: 23 Elokuu, 2008, 17:50:46 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Leijuttelusta taivasajoon, mitä ssätöjä tarvitaan?
« Vastaus #4 : 23 Elokuu, 2008, 17:51:04 »
"Ja jätä miksauksen rauhaan, niitä kannattaa tehdä mahdollisemman vähän ja vasta sitten kun on kehittynyt kyky "fiilistellä" kopteria lennossa ja käyttäytymisen perusteella tietää mitä säätöjä täytyy muuttaa. Yksi väärin tehty miksaus vaikeuttaa huomattavasti"

Ja oikein tehty miksaus helpottaa lentoa puoleen...
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Leijuttelusta taivasajoon, mitä ssätöjä tarvitaan?
« Vastaus #5 : 23 Elokuu, 2008, 17:56:45 »
Totta. Mutta miksauksen tekeminen voi olla jollekkin vaikeaa jos ei tiedä miten se vaikuttaa kopteriin, ainakin jos on ekat taivaslentokerrat kyseessä. Jos kentältä löytyy joku kokeneempi, niin kannattaa kysyä apua säätöjen tekemisessä.


-op-

Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Leijuttelusta taivasajoon, mitä ssätöjä tarvitaan?
« Vastaus #6 : 23 Elokuu, 2008, 21:13:39 »
Yks ja hailee onko -4+10 vai -3+9, mitä enemmän reserviä niin sen nopeammin oppii käyttämään pitchiä oikein.

 :P

Taivaslennossa on tärkeää että perä reagoi oikealla tavalla, sen säätämiseen kannattaa perehtyä. Hitaan piroraten kanssa vähemmän expoa ja nopean kanssa enemmän. Liian herkkä perä on "pain in tha a$$" aloittelijalle.

Ja jätä miksauksen rauhaan, niitä kannattaa tehdä mahdollisemman vähän ja vasta sitten kun on kehittynyt kyky "fiilistellä" kopteria lennossa ja käyttäytymisen perusteella tietää mitä säätöjä täytyy muuttaa. Yksi väärin tehty miksaus vaikeuttaa huomattavasti.


-op-

Lähinnä kokemuksesta suosittelin 'ei niin tiukkaa' käyrää alkuun.. Toi 9 nyt lähinnä on kontrastina sille mitä haen..
Ajo on kuitenkin varovaista, ja lapakulmien säätely pehmeämpää. Saahan sitä lentää vaikka +-13 kulmilla, mutta aikamoista hyppyytystä voi olla.
Että ei siinä sinänsä eroa tolle -4 +10 kikkuralle ollut, muuta kuin juurikin se että itse aloitin pehmeämmällä, ja suosittelen myös muille.
Ja tosiaan, kannattaa ottaa tuntumaa sen perän pironopeuteen, ja expoihin.. Mukavampi ajella, kun ei perä tule roikkuen.
En tiedä muista, mutta itsellä juurikin kävi lähes kalpaten ensimmäisillä käännöksillä, kun vähän unohtui se perän ohjaaminen.. Tai lähinnä jäi vajaaksi..

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Leijuttelusta taivasajoon, mitä säätöjä tarvitaan?
« Vastaus #7 : 23 Elokuu, 2008, 22:18:48 »
Kiitoksia vaan kaikille vastanneille. Olisi pitänyt ehkä kertoa hieman enemmän taustaa...
Taivaslentotiloilla on tullut toki räpättyä ja ne on nyt kuvernöörin myötä säädetty seuraavasti:
DX7 Settings

Swash menu
3 servos 120 DEG
AILE +50
ELEV -66
PIT. -64
EXP INH

Travel Adjust
THRO 100/100
AILE 100/93
ELEV 110/101
RUDD 43/25
GEAR +64/-55
PIT. 100/100
AUX2 +100/-100

Sub Trim
THRO 0
AILE R10
ELEV D40
RUDD 0
GEAR 0
PIT. H10
AUX2 0

Reversing SWJ
1 Norm
2 Norm
3 Rev.
4 Norm
5 Norm
6 Rev.
7 Norm

[AUTO D/R EXP]
NORM P-0
ST-1 P-1
ST-2 P-1
HOLD P-0

[D/R & EXP]
P0
AILE
EXP 85%
D/R 20%
ELEV
EXP 85%
D/R 20%
RUDD
EXP 85%
D/R 20%

P1
AILE
EXP 100%
D/R 25%
ELEV
EXP 100%
D/R 25%
RUDD
EXP 100%
D/R 25%

Thorttle Curve
Normal 0-100-100-100-100 EXP OFF
ST1 100-INH-100-INH-100 EXP OFF
ST2 100-INH-100-INH-100 EXP OFF

Pitch Curve
Normal 40-60-72-82-100 EXP ON
ST1 9,5-INH-50-INH-100 EXP ON
ST2 9,5-INH-50-INH-100 EXP ON
Hold 40-60-72-82-100 EXP ON

Se mitä olin lähinnä ajamassa takaa oli että miten noiden miksauksien kanssa saisi tuon kopterin käyttäytymään "symmetrisesti" eli kun tekee äkkinäisiä liikkeitä esim. ne pari looppia joita kokeilin tehdä (huonolla menestyksellä) päättyivät siihen että kopteri ei ollutkaan enää saman pystyakselin suuntaisesti (simussa ne menee aina ihan leikiten ja ihan kuin kiskoilla, pystyakselin suuntaisesti) tai pomputtaessa kopukkaa se keinahtaa aina...

Edit. Mekaanisesti tulee kulmia siinä 12-13 suuntaansa, mutta muuten on sitten kulmat olleet aika lailla Finlessin suuntaiset

Poissa Arctikdiver

  • Pro torppari
  • ****
  • Jari Salin RC-Kopterit Ry
Vs: Leijuttelusta taivasajoon, mitä säätöjä tarvitaan?
« Vastaus #8 : 23 Elokuu, 2008, 22:39:38 »
Mielestäni vois unohtaa tuon pomputtamisen, siitä ei ole mielestäni hyötyä kuin korkeintaan joisssain tapauksessa pikku säätöä tehdessä.
Ensimmäisenä mieleen tulee Rikun suurella ja ansiokkaalla vaivalla aikaan saama yksityiskohtainen harjoitusohjelma: http://www.kopterit.net/index.php?topic=1147.0 tuossa on läpikäymistä monelle, kuten itselle.

Miksaussita voivat edistyneemmät harrastajat kertoa enempi...
Läskillä on aina lämmin
Miehen voi saada Lapista, muttei Lappia voi saada miehestä. -Lordi-


Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Leijuttelusta taivasajoon, mitä säätöjä tarvitaan?
« Vastaus #10 : 23 Elokuu, 2008, 22:47:31 »
Ai niin meinasi unohtua se alkuperäinen syy tähän topikkiin, eli halusin vain varmistaa että tulee alusta alkaen harjoiteltua oikein lentävällä kopterilla, ettei opettelisis selkäytimeen vääriä korjauksia, kun niiden oppiminen tuntuu olevan ihan tarpeeksi hidasta tässä iässä ;)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
2238 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Marraskuu, 2010, 10:04:16
kirjoittanut vee73
7 Vastauksia
4753 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Marraskuu, 2011, 13:58:24
kirjoittanut Speedy
23 Vastauksia
21235 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Syyskuu, 2016, 20:14:09
kirjoittanut tominiem
1 Vastauksia
2788 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Marraskuu, 2016, 16:22:47
kirjoittanut Tuoppi
7 Vastauksia
2960 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Kesäkuu, 2022, 19:59:05
kirjoittanut Puuhispete