Kirjoittaja Aihe: "tip clearance" Propellien maksimikoko runkoon nähden?  (Luettu 2567 kertaa)

Poissa tapio.l.

  • Opetteleva torppari
  • **
"tip clearance" Propellien maksimikoko runkoon nähden?
« : 24 Heinäkuu, 2014, 23:37:09 »
tuli tässä gramman viilaus puuhissa mieleen että mitenkä määritetään propellien maksimikoko runkoon nähden? Amerikan foorumeilla on puhuttu että "tip clearancen" tulee olla "riittävä", mutta tietenkään kukaan ei ole sanallakaan viitannut mikä olisi "riittävä" clearance.

Tämä saattaa olla vähän takaperin ajattelua, mutta kun moottorit ja ropellit on valittu (sunnysky 800kv ja 11x5.5) niin mietinkin voiko grammojen säästämiseksi pätkäistä varsia vähän lyhyemmäksi? Nyt on 550 diagonaalimitta eli 39cm per sivu. 11" propellien kanssa tämä antaa 11cm tip clearancen.

jos varsista pätkisisi 5cm pois säästäisi jokusen useamman gramman pelkistä puomeista + gimbalia ei tarvitse tuoda niin eteen = kopteri tarvitsee fyysisesti pienemmän "base platen".
480mm diagonaalimitta olisi 34cm per sivu ja tämä jättäisi 6cm tip clearancea.

Onko tuo 6cm tip clearance turvallinen vai voisiko varsia lyhentää vielä enemmän ilman että tulee ongelmia prop washin kanssa?

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: "tip clearance" Propellien maksimikoko runkoon nähden?
« Vastaus #1 : 25 Heinäkuu, 2014, 10:08:08 »
Muistan lukeneeni, että "riittävä" tip clearance on potkurin halkaisija. Tällöin vierekkäin pyörivien potkureiden pyörteet eivät vaikuta enää mainittavasti toisiinsa. Multikoptereiden alkuaikoina tätä pidettiinkin kiveen hakattuna sääntönä, eli tätä pienempi tip clearance oli yksiselitteisesti väärin. Nykyään jostain syystä tuosta "säännöstä" on lipsuttu - onko sitten aivot parantuneet niin ettei turbulenssin mukanaan tuomaa epävakautta enää huomaa ja voimapuolellakin on niin paljon ylimäärää, ettei häiriö vaikuta lentoaikaan niin että korpeaisi. Oli miten oli, nykyään nyrkkisääntö tuntuu olevan se, että kun potkurit eivät hakkaa toisiaan rikki, on hajurakoa riittävästi. :) Käytännön kokeilujen kautta olen huomannut saman, eli potkurit voidaan tuoda hyvin lähelle toisiaan ilman sen suurempia ongelmia. Olen kokeillut jopa limittäin pyöriviä potkureita, enkä huomannut siinäkään mitään sen suurempaa ongelmaa. Lentoaika tippui (marginaalisen) vähän ja tuosta tulee runkoon lisää värinää, mutta siinä se.

Nykyään potkurit ovat jo usein niin suuria (40cm ja yli), että "ohjeen mukaisella" raolla kopterista tulisi aivan tolkuttoman suuri.

Minkälaiset puomit sinulla on, voiko moottoreita siirtää puomissa lähemmäs runkoa portaattomasti? Jos näin, voit helpolla kokeilla pienennystä ja tutkailla sen vaikutusta. Lyhentää puomit sitten, kun sopiva etäisyys löytyy. Pääsääntöisesti pidemmät puomit tuovat vakautta ja hitautta, lyhyemmät ketteryyttä ja epävakautta. Sanoisin että tuo mainitsemasi lyhyempi etäisyys on vielä oikeinkin OK.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3497 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Elokuu, 2009, 10:55:35
kirjoittanut Jyri
0 Vastauksia
35875 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Toukokuu, 2010, 10:27:18
kirjoittanut mrsaila
15 Vastauksia
7655 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Heinäkuu, 2010, 21:56:11
kirjoittanut J-m-s
18 Vastauksia
10039 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Marraskuu, 2011, 07:04:50
kirjoittanut jamppa991
39 Vastauksia
99677 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Toukokuu, 2014, 10:29:46
kirjoittanut 3J