Kirjoittaja Aihe: FB vai FBL ?  (Luettu 9402 kertaa)

Poissa Bnito

  • Pro torppari
  • ****
FB vai FBL ?
« : 12 Kesäkuu, 2014, 14:50:31 »
Eli olen tässä nyt walkeran microja lennätellyt (Minicp brushless motilla ja perus genius cp v2) Maaliskuusta asti, phoenixin simu löytyy myös jolla jokunen kymmentä tuntia takana.

Taitotaso about että kykenee lentää taivaslentoa kerrostalon takapihalla, välillä hyvällä menestyksellä ja välillä sitten taasen vähän huonommalla, leijunta sujuu joka suunnalta, vaikeinta vielä kummalla tahansa kyljellä, mutta päivä päivältä paremmin, flipit ja rollit oon jättäny vielä simun puolelle, ajattelin eka perus jutut saada kuntoon... Microt onneks antaa hyvin anteeks omat aivopierut, rateja nostin juuri vähän kovemmiksi, vähän nuo microt myös rohkaisee rajumpiin liikkeisiin kun eivät niin helpolla hajoa.

Enivei.

Tarkoituksena olisi nyt käytettynä kesän aikana hommat ensimmäinen 450 kopu, alignia nyt suht paljon tarjolla joten luultavasti moinen tulee hankittua.

Kysymys kuitenkin kuuluu fb vai fbl. Onko järkeä enää tanko mallia laittaa? vai suosiolla fbl ja opetteleen sääteleen?

« Viimeksi muokattu: 12 Kesäkuu, 2014, 15:19:41 kirjoittanut Bnito »
Protos 380 , Protos Max V2 , Futaba 8FGS, NeXt

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: FB vai FBL ?
« Vastaus #1 : 12 Kesäkuu, 2014, 14:55:28 »
Mitä?! Onko vielä FB koptereita olemassa? ;D

No ei vais, tästä saa taas pienen tappelun aikaan, että varaudu siihe. Nykypäivänä taitaa olla aika historiaa nuo tankovehkeet. Aloitteliallekin helpompi ottaa suoraan FBL kopteri. Se on vakaampi tuulessa eikä vaeltele oikein säädettynä. Tietenkin FBL purkkien välillä on eroja.

Minä suosittelen FBL kopua, FB koput ovat jo menneen talven juttuja.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: FB vai FBL ?
« Vastaus #2 : 12 Kesäkuu, 2014, 15:04:27 »
Sanoisinko näin että ei se FB vieläkään ihan täysin menneen talven lumia ole. Se on vaikeampi lentää, siitä ei pääse mihinkää, mutta sekin lentää varsin mukavasti kun sen saa säädettyä. Vastaavasti huonosti säädetty FBL lentää myös surkeasti. Molemmista saa hyvän ja huonon, riippuen ihan miten osaa, jaksaa, ymmärtää ja viitsii säätää.

Suurin juttu on ehkä että FB nuppia pitää ruuvata edes takaisin ja siinä on särkyviä osia paljon. Se on aika sekava etenkin alkuvaiheessa ja onhan se huomattavasti monimutkaisempi kuin fbl-nuppi.

Nyt omalta kohdalta tekis tosissaan mieli päästä taas kokeilemaan tankolaitetta ja vertaamaan kun on oppinut jotain lisää reilussa vuodessa. Jos hintaero ei ole varsin merkittävä, päätyisin fbl kopteriin tällä hetkellä jo. Tietysti tankovehkeen voi aina päivittää fbl-kopteriksi, mutta kannattaa oikeasti laskea paljonko se kaikkiaan maksaa ja pähkäillä siltä kantilta tulisko vähän kalliimi fbl kopteri kuitenkin selvästi edullisemmaksi.

Purkki vaikuttaa paljon hintaan, v-bar ja brain nostaa hintaa selvästi, beastia ja 3gx:ää saa halvemmalla ja sitten on vielä kiinan purkit. Jokaisessa noissa on puolensa, säätäminen pitää opetella jokaisen kanssa. Mikään ei säädy itsestään hyväksi ja kun opettelee jotain, se on ihan sama mitä purkin kyljessä lukee, se vaan on opeteltava sen vehkeen metkut. Jokaisessa on omansa, enemmän tai vähemmän. Tunnetut purkit on siitä mukavia että niitä on paljon ja joku osaa aina neuvoa ja auttaa jos homma tuntuu nousevan ihan pystyyn.

Toni ehti väliin eli kirjoitin tuon tietämättä Tonin kirjoituksesta.
Kompaan kyllä Tonia että mielummin kuitenkin jo se fbl, tuosta mun kirjoituksesta sai ehkä väärän kuvan. Itse siis suosittelen sitä, en tankolaitetta, mutta en täysin sitä hylkää. Noilla varauksilla tankolaite.
« Viimeksi muokattu: 12 Kesäkuu, 2014, 15:07:55 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: FB vai FBL ?
« Vastaus #3 : 12 Kesäkuu, 2014, 15:12:01 »
Kannattaa huomioida myös se että 450 ja 500 kokoisilla tankovehkeillä on valtava ero kiikkeryydessä, isomman hyväksi. Pikkuita tankokopteria on huomattavan paljon vaikeampi lentää mitä isompaa. FBL koptereissa myös pienistä koptereista saa ihan lennettäviä. Jos pientä kopteria suunnittelet niin kannattaa varmaan kärpäslätkät unohtaa kokonaan.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: FB vai FBL ?
« Vastaus #4 : 27 Kesäkuu, 2014, 21:19:15 »
Tankonupeilla oon pääasiassa lentänyt ja pääosin onnistunut välttelemään tangottomia :). Ajattelin tosin koettaa nitrossa V-baria. Se on tähän mennessä ollut ainut FBL purkki mitä voisin harkita omiin koptereihin (Tässä kohti joku varmasti tulee puolustelemaan miten paras se oma XYZ666 purkki on ;) ).

Enpä menis ihan suorilta sanomaan että tangottomat on menneen talven lumia. Alignit ei lennä suoraan tuulessa, ei edes tyynessä (kun taas Hirobot lentää), mutta sitä varten radiossa on ollut tikku jolla voi korjata. Reaktionopeus on niissä omaa luokkaansa ja sen kyllä tuntee että kopteri vastaa tikkuihin. Tangoton on vähän niinkuin simua lentäisi, V-bar on tosin tässäkin suhteessa ollut miellyttävin kokemus.
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa HJK

  • Jäsen 2023
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: FB vai FBL ?
« Vastaus #5 : 01 Heinäkuu, 2014, 11:49:50 »
Annan ääneni tankosille! - koska olen niitä ikäni "leijutellut"  8)
Sen sijaan nämä purkit tökkii ja huomaan että minulta on mennyt jotakin aivan perustavan laatuista ohitse! Sillä noiden purkien säätäminen näyttäisi vaativan vähintään korkeakouluopintoja tai datanomin tutkintoa  :-\ Tälläiselle entiselle lennokkimiehelle moninaisten käyttisten ja säätöjen omaksuminen on vähintäänkin vaivalloista. Vuosiin en ole ajanut isoa kopteria mäkeen, mutta viimevuonna FBL:n avulla sekin onnistui pariinkin kertaan.

Miksi ihmeessä pitää keskittyä niin paljon dikitaaliseen säätötekniikkaan? - että itse asiassa se on jo oma harrastuksensa, eli lennätys jää jo oheispuuhasteluksi? Ainoat hyvin lentävät kopterini on yhä tankosia! - sen sijaan purkilliset (Brain ja 3GX) ovat vasta tunnustelun tasolla.

Houkuttaa jo vaihtaa FBL nupit FB tankosiin, on niin paljon simppelimpää puuhaa (tutun mekaniikan kautta). Ainoa miksi haluan omaksua FBL:n, on eläkepapan varautumista ikääntymiseen. Ehkä noista FBL-"apupyöristä" olisi myöhemmin vielä jotakin hyötyä? Toisaalta vaivalla hankittu ja ylläpidetty taito säilyy yllättävän pitkälle! (vaikka voimat hiipuukin matkan varrella). Se on ihan mielestä kiinni - kauan eläköön se "ikuinen pikkupoika"  ;D
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l
 Align T-Rex 600 Pro  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FB vai FBL ?
« Vastaus #6 : 01 Heinäkuu, 2014, 12:56:42 »
No mä olen myös allerginen tietotekniikalle ja V-baarin räpeltäminen on onnistunut kohtuullisesti täältä saatujen tietojen perusteella. Mutta on totta ettei bitit helposti avaudu jossei niitä muualla tarvinnu ole :)
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: FB vai FBL ?
« Vastaus #7 : 01 Heinäkuu, 2014, 14:33:13 »
Tangoissa ei todellakaan oli mitään vikaa, päin vastoin. Jos ihan tarkkoja ollaan, niin tanko on mun mielestä välittömämpi ja jotenkn dynaamisempi kuin yksikään fbl. Fbl:ssä on aina prossu välissä ja vaikka viive on mitätön, sitä on. Vbar tuntuu FBL:ksi ihan hyvältä, mutta kyllä siinäkin tuntuu tietokone välissä olevan, mutta melko hyvä sellainen. Itse lennän molemman tyyppisillä ja tankonupin säätäminen on melko helppoa ainakin 3D käyttöön, FAI onkn sitten ihan toinen juttu. FBL käytän ainoastaan sen takia, että ovat tehokkaampia, kun massaa on nupissa vähemmän. Vbarin säätäminen on mielestäni helpointa niistä purkeista mitä olen käyttänyt (3G, 3GX, CopterX, VBar, TotalG, vierestä nähnyt CGY, BeastX ja Brainen säätöjä)

Rane
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FB vai FBL ?
« Vastaus #8 : 01 Heinäkuu, 2014, 20:46:54 »
Minusta taas 3gx on selvempi säätää kun vbar.
Molemmat ovat kuitenkin helppoja.
Aloittelijalle riittää perussetup.
Kokeneempi voi sitten säädellä enempi.
Tanko nupeista en enää tiedä mittään kun siitä on niin kauan.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FB vai FBL ?
« Vastaus #9 : 01 Heinäkuu, 2014, 21:09:18 »
Mulla ollut vain Hirobo Lepton EX tankokoneena. Enkä muista siinä olleen mitään hyvää. Ja sanotaan että, aika kultaa muistot :D
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: FB vai FBL ?
« Vastaus #10 : 01 Heinäkuu, 2014, 21:28:00 »
Minusta taas 3gx on selvempi säätää kun vbar.
Molemmat ovat kuitenkin helppoja.
Aloittelijalle riittää perussetup.
Kokeneempi voi sitten säädellä enempi.
Tanko nupeista en enää tiedä mittään kun siitä on niin kauan.

Nää on taas näitä mihin tottunut  ;) Jos nyt kuitenkin ollaan ihan rehellisiä niin vbarista ei saa tekemälläkään hankalampaa kuin 3gx. Mankka nollilla, ekalla sivulla reverset kuntoon ja loput kuvallisesti kerrottu ja hiirtä liikuttamalla pääset haluaamasi lopputulokseen. Lapsikin osaisi  ;D Ja ehkä parasta se että lennätystuntuma-asetuksista pääsee hyvin lähelle kun katsoo niitä kuvia siinä palkkien vieressä ja ymmärtää neljä sanaa englantia  ;D

Itellä oli pitkään niin paska radio( dx6i ) ettei tangolliselle saanut kunnolla setuppia mistä saisi tarpeeksi poppia esim. 700 nitroon. swashringit ja muut puuttuu. Olihan se ihan selvä peli heti kun nitro luovutti lätkänsä  8)

Mutta tosiaan itsekkin tuli harrastuksen alussa töpeksittyä noiden fbl purkkien kanssa. Tangollinenhan lentää kunhan tikuista tahtuu oikeita asioita  :)
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FB vai FBL ?
« Vastaus #11 : 01 Heinäkuu, 2014, 22:11:24 »
Itse säätö V-baarissa ihan suht simppeliä. Mutta ensin pitää päivittää Proo-versioon. Ja se ei niinkään simppeliä. Ja mä en ensinkään ymmärrä miksi ihmeessä purkkia myydään ilman proo-ohjelmaa???? Eihä sillä perushommalla tee mitään. Aivan tarttuvan tautista ees aatella myydä ilman päivitystä, joka on vielä suht monimutkainen operaatio tehdä. Missää ei ees kerrota koko proon olemassaolosta, eikä varsinkaa siitä mistä sen sitten saa ja .. :D No joo..

Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: FB vai FBL ?
« Vastaus #12 : 01 Heinäkuu, 2014, 22:14:56 »
Itse säätö V-baarissa ihan suht simppeliä. Mutta ensin pitää päivittää Proo-versioon. Ja se ei niinkään simppeliä. Ja mä en ensinkään ymmärrä miksi ihmeessä purkkia myydään ilman proo-ohjelmaa???? Eihä sillä perushommalla tee mitään. Aivan tarttuvan tautista ees aatella myydä ilman päivitystä, joka on vielä suht monimutkainen operaatio tehdä. Missää ei ees kerrota koko proon olemassaolosta, eikä varsinkaa siitä mistä sen sitten saa ja .. :D No joo..

Tuo on toden totta! Ärsyttää tossa jo se että täytyy kirjautua mikadolle... Siitä ääni muille valmistajille!
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FB vai FBL ?
« Vastaus #13 : 01 Heinäkuu, 2014, 22:15:51 »
Lainaus
Jos nyt kuitenkin ollaan ihan rehellisiä niin vbarista ei saa tekemälläkään hankalampaa kuin 3gx.


Ei toi 3GX vaikea ole!
3GX:ssä mankasta swash suoraan ja nolla kulmille kuten FB:ssä. Swash mix:stä maxkulmat ja kääntymis kulmat kohilleen kuten FB:ssä.
Opetus naksutukset sitten perä gyro kuten Allun perusgyrossa.


No ei se Vbarkaan mvaikea ole kunhan saa yhteyden guron ja konen välillä toimimaan.


V bar o kyllä melko lussu oletus asetuksilla.
3GX taas on melko ripeä oletus asetuksilla.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: FB vai FBL ?
« Vastaus #14 : 01 Heinäkuu, 2014, 22:21:28 »

Ei toi 3GX vaikea ole!
3GX:ssä mankasta swash suoraan ja nolla kulmille kuten FB:ssä. Swash mix:stä maxkulmat ja kääntymis kulmat kohilleen kuten FB:ssä.
Opetus naksutukset sitten perä gyro kuten Allun perusgyrossa.


No ei se Vbarkaan mvaikea ole kunhan saa yhteyden guron ja konen välillä toimimaan.


V bar o kyllä melko lussu oletus asetuksilla.
3GX taas on melko ripeä oletus asetuksilla.

Molemmat on lussuja jos lähtee liikkeelle vakioasetuksista..

Onhan siellä peräti se yks ajuri kun tarttee syöttää wintoosalle. Sama juttu on myös 3gx:sässä jollet muista?
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FB vai FBL ?
« Vastaus #15 : 01 Heinäkuu, 2014, 23:22:55 »
Molemmat on lussuja jos lähtee liikkeelle vakioasetuksista..

Onhan siellä peräti se yks ajuri kun tarttee syöttää wintoosalle. Sama juttu on myös 3gx:sässä jollet muista?


Ei 3GX:n asetuksissa tartte tietsikkaa mihinkään. Hyvä on ola muttei välttämätön.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FB vai FBL ?
« Vastaus #16 : 01 Heinäkuu, 2014, 23:35:19 »
Mitä?! Onko vielä FB koptereita olemassa? ;D

No ei vais, tästä saa taas pienen tappelun aikaan, että varaudu siihe. Nykypäivänä taitaa olla aika historiaa nuo tankovehkeet. Aloitteliallekin helpompi ottaa suoraan FBL kopteri. Se on vakaampi tuulessa eikä vaeltele oikein säädettynä. Tietenkin FBL purkkien välillä on eroja.

Minä suosittelen FBL kopua, FB koput ovat jo menneen talven juttuja.

BOOOO!

Paskaa, sanoi Sakari ja vei tikulla pihalle...

Kaiketi FBL-kopteri on helevatasti ketterämpi kuin tangollinen, mutta se ei tee tankovehkeestä käyttökelvotonta.

Tosin omat lentotaidot rajoittuvat aika perusliikkeisiin, joten en ole ehkä paras jätkä kommentoimaan.

Mutta esmes Vispilää vois kuunnella... :D

Eli ääni tangolle.
« Viimeksi muokattu: 01 Heinäkuu, 2014, 23:37:30 kirjoittanut ropellihattu »
Nada

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: FB vai FBL ?
« Vastaus #17 : 02 Heinäkuu, 2014, 00:11:02 »
Mulla oli hetki sitten taas tangollinen kopu ja mun mielestä siihen oli vaikeampi tehdä setuppi kuin FBL-kopuihin. Jos yritti saada riittävästi collectivea, niin sitten ei saanut taas cyclicciä ja päinvastoin. Aikaa meni huomattavasti enemmän kuin esim. 3GX:än setupissa. Voi olla tietty että on noi kärpästangon niksit päässeet unohtumaan ja hyvinhän se tangollakin lentää, ei siinä mitään.

FBL-purkkien kippailuista kuulee useasti valitusta. Mun mielestä asia on melko simppeli. Aina kasauksen tai torpin jälkeen tärinätesti joka lentotilalla. Jos unohti tai ei jaksanut tehdä testiä, niin voi syyttää vaan itseään :) Mutta onhan se välillä v-mäistä etsiä sitä tärinän lähdettä.
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FB vai FBL ?
« Vastaus #18 : 02 Heinäkuu, 2014, 08:00:37 »
Tärinätestiä olisi tuolla purkille saanut tehdä kymmeniä akullisia.
Kaveri lensi sillä vaikka kuinka paljon ilman mitään ongelmaa. Sitten yksi kaunis päivä se vaan otti ja sekos. Joten en kyllä syyttäis käyttäjää. Sitten se kävi Mikadolla joka totesi sen ehjäksi. No, se laitettiin mun kopteriin ja lensin kymmeniä lentoja ilman mitään oireita, kunnes se yhtäkkiä taaas alkoi sekoilla. Joten en syyttäis käyttäjää.
Ja molemmissa koptereissa laitettiin ihan uusi purkki tilalle eikä ole ollut mitään ongelmaa. Vika ei siis voi olla muualla kuin Mikadon ehjässä purkissa.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Nitebiker

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: FB vai FBL ?
« Vastaus #19 : 02 Heinäkuu, 2014, 10:32:11 »
Mainitsikohan joku jo sen, että FBL-kopterissa on torpin jälkeen oleellisesti vähemmän nupin osia uusittavana. Tulee siis sitä kautta pitemmän  päälle halvemmaksi. Lisäksi torpin jälkeinen perussäätö on nopeampi tehdä FBL:ään.

Itse olen pääosin lennellyt Turnigy 3D-H -purkeilla ja ikinä ne eivät ole tehneet mitään kummallista. Ei edes HK-250GT:ssä, joka tärisee kiitettävästi ja jonka mekaaniikka on muutenkin vähemmän hifiä (swashissa milli tai pari klappia yms.).

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: FB vai FBL ?
« Vastaus #20 : 02 Heinäkuu, 2014, 10:40:54 »
Tärinätestiä olisi tuolla purkille saanut tehdä kymmeniä akullisia.
Kaveri lensi sillä vaikka kuinka paljon ilman mitään ongelmaa. Sitten yksi kaunis päivä se vaan otti ja sekos. Joten en kyllä syyttäis käyttäjää. Sitten se kävi Mikadolla joka totesi sen ehjäksi. No, se laitettiin mun kopteriin ja lensin kymmeniä lentoja ilman mitään oireita, kunnes se yhtäkkiä taaas alkoi sekoilla. Joten en syyttäis käyttäjää.
Ja molemmissa koptereissa laitettiin ihan uusi purkki tilalle eikä ole ollut mitään ongelmaa. Vika ei siis voi olla muualla kuin Mikadon ehjässä purkissa.

Nii joo sorry, en tarkoittanut tuota tapausta. Mutta melkein aina siis vika on lopulta käyttäjässä. Älä kysy mistä tiedän  :( :D
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: FB vai FBL ?
« Vastaus #21 : 02 Heinäkuu, 2014, 10:57:15 »
Tuossa se himputin purkki lojuu. Olispa joku HK:n (Hello Kitty) pikkuvispilä johon sen vois laittaa.
Ei tuommosta viitti kovin isoon kepakkoon laittaa. Ohan se jo homo sabiens vaarallinen.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: FB vai FBL ?
« Vastaus #22 : 02 Heinäkuu, 2014, 14:23:02 »
Mainitsikohan joku jo sen, että FBL-kopterissa on torpin jälkeen oleellisesti vähemmän nupin osia uusittavana. Tulee siis sitä kautta pitemmän  päälle halvemmaksi.
No tässä voi olla eri mieltä. FBL:sää on linkit suoraan servoon. Servot voi hajota aika helposti. Ainakin align merkiset.  Mks servot on nyt isoissa ja ei torppi vielä niin kestääkö vai ei. Sen näkee sitten kun on se huono päivä iskee. Minä taas lennän pappa tyyli niin torpit on vähissä.

FB nupissa on enemmän joka ottaa vastaan torpin niin ehkä servot säästyy.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: FB vai FBL ?
« Vastaus #23 : 02 Heinäkuu, 2014, 14:38:00 »
Ei kannata käyttää metallisia servo armeja. Käyttää vaikka niitä mikadon muovihässäkkä armeja niin säästyy torpissa rattaat. Armit katkeaa --> servon rattaat säästyy.
Metalli armeissa menee armit ja ne rattaat kun kaikki vääntyy ;D

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: FB vai FBL ?
« Vastaus #24 : 02 Heinäkuu, 2014, 15:43:10 »
Tohon säätämisen vaikeuteen.

Itse alotin aikanani fb rekkulalla (trex500esp) ja kyllähän sen nippuun ja säätöön sai. Mä olin tosin kahlannu foorumin aika läpikotasin ja koittanu oikeasti jopa ymmärtää asiat. Jotain mitä ei tajunnu ni kyselin sitte täältä. Sain sen nippuun ja se lensi niin hyvin ku tollanen tangollinen nyt voi lentää.

Tossa tartti kuitenkin olla aika iso ymmärrys asioista. Pelkällä allun huonolla ohjeella se ei välttämättä olis ollikkaan niin hyvin lentävä.

Sen jälkeen on ollu erilaisia fbl purkkeja joista v-bar on jääny käyttöön parhaimpana.

Väitän että tollasen veebaarilla varustetun kopterin saa alottelija helpommin ok lentävään säätöön ku monimutkasen fb nupin.

Mikadon säätöohjelma on tehty just niin että kun painat setuppia ni se sittee neuvoo oikein kuvien kera. Eikai tohon edes taida ohjetta olla ku ei sellasella mitään tee.

Mä en oo koskaan tarvinnu mitään ajureita asentaa mutta mulla ei olekkaan win8 koneita. Sekin on kuitenkin niin että oli se sitte printteri tai mikävaan ni se on osattava laittaa.

Ei näitä fbl purkkeja kannata pelätä. Ei ne oikeasti ole vaikeita. Kannattaa kuitenkin keskittyä yhteen ja ainoaan koska noissa on omat juttunsa.

Mä olen säätäny lentokuntoon vaan align 3G, beastX ja v-bar purkkeja.

3G oli surkea lentää ja sekava säätää. Siinä kun hämärtyy raja mitä pitää tehdä mankasta ja mitä purkista. Se purkki ei nimittäin miksaa ccpm miksausta vaan se tehdään mankalla.

Oon myös purassu align 3gx purkkia. Maistu pahalle eli ei vakuuttanu sekään.

Noille kahdelle muulle riittää normaali 90 asteen heliohjelma ja säädöt tehään siihen kikkareeseen eikä mankkaan.


Kyllähän noi vaikeeksi vetää ja vaatii paneutumista sitte ku alkaa sekottamaan mukaan goveja jne mutta kyllä esim veepaari on aika plug n play kamaa kenelle vaan.
« Viimeksi muokattu: 02 Heinäkuu, 2014, 15:46:25 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir