Kirjoittaja Aihe: 500:nen vaaputtaa?  (Luettu 9242 kertaa)

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
500:nen vaaputtaa?
« : 09 Elokuu, 2008, 19:41:42 »
Mikähän tuossa rexissä mahtaisi olla, kun vaappuu pituussuunnassa? Seppomikaelin neuvojen mukaan koitin lisätä kierroksia leijuntaan, mutta ei tuntunut vaikuttavan. Lisäksi olen koittanut muuttaa gyron gainia, tosin tämän tein jo vähän epätoivoissani, koska ei tuo sivusuunnassa vispaa, eikä täten gainin muutos auttanut. Tätä on esiintynyt kokoajan, aikaisemmin ajattelin sen johtuvan apulandareista, mutta ei. Sitten maaefektistä, mutta ei siitäkään, kun tapahtuu myös korkealla. Lisäksi tässä on sellainen outo juttu, että ei tapahdu ihan lennon alussa. Muutamia kymmeniä sekuntteja, peräti minuutteja leijuu vakaasti, mutta pikkuhiljaa alkaa vispaa enemmän ja enemmän. Olisi kiva saada selville mistä tuo johtuu, jotta pääsisi jatkaa treenejä. Perälavat on saanneet vihreää, mutta tuo on niin matalataajuista, että en oikein usko johtuvan  siitä...

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: 500:nen vaaputtaa?
« Vastaus #1 : 09 Elokuu, 2008, 20:01:20 »
wild guess: Check the rotor head damper rubbers and related (blade grips, feathering shaft, thrust bearings etc).
Blade holder screws aren't too tight?

Or maybe it is simply a bent main shaft.
Check for vibrations, when you spin up the heli without blades.


Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: 500:nen vaaputtaa?
« Vastaus #2 : 09 Elokuu, 2008, 20:07:10 »
Mä oon kerran tuon nupin purkanut, tosin sen jälkeen on otettu apulandarit pois. Tosin sillonki teki tuota pituussuunnassa vaaputusta. Kaikki oli suoraa, tai niin suoraa ettei peilin päällä huomannut eroa. Olen myös kiristänyt/löystänyt päälapojen ruuveja. Jotenki tuntuisi ettei olisi nupissa vika, kun on niin matalataajuista, ja lisäksi lennon alussa ei ollenkaan, kiihtyen verrattuna lentoaikaan. Välillä kun ottaa maahan ja antaa olla vähän aikaa. Niin ei joko täristä ollenkaan, tai ihan vähän kun ottaa ilmaan uudestaan, mutta alkaa taas kovenemaan. Moottorin lämpötilaa kun koitin, niin pystyi jonkun aikaa pitämään kättä kiinni, mutta pitemmän päälle poltti. Akku on kädenlämpöinen, esc vähän kättä lämpimämpi.

Edit: mutta pitää ilmeisesti ottaa uudestaan nuppi irti ja tsekata, kunhan taas ehtii ;D

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: 500:nen vaaputtaa?
« Vastaus #3 : 09 Elokuu, 2008, 20:51:36 »
Nyt vaihdoin perälavat. Samalla huomasin että perälapojen kiinnitys hankasi välillä-> perälapa oli kohtuu tiukka eikä suoristunut helpolla. Tuota ei kyllä oikee voi löystääkkää, kun pultti on vähä liian lyhyt, eikä ota m3 mutterin nylock osuuteen kiinni.

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 500:nen vaaputtaa?
« Vastaus #4 : 09 Elokuu, 2008, 22:10:05 »
Kun 500 rexi vaappuu, vika on kierrosten ja lapakulmakäyrän suhteessa. Muissa koptereissa en ole ilmiötä niin vahvana huomannut. Muuta lapakulmia pienemmiksi ja kierroksia suuremmiksi sillä kohtaa tikkua missä haluat kopterin leijuvan. Been there done that.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: 500:nen vaaputtaa?
« Vastaus #5 : 09 Elokuu, 2008, 22:32:27 »
Selvä, muokkaan lapakulmakäyrää, koska siihen en ole koskenutkaan. Inhoittavaa vaan kun mulla leijuu 4:llä kaasu- ja lapakulmakäyrän pisteellä, ja kolmas on keskitikku eli nollakulmat. Jos haluan nostaa 4 pistettä, niin pitää nostaa myös 3 pistettä, jottei tuu kauheen jyrkkää, ja 0-kulmilla sillo nosuee kiekat...

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: 500:nen vaaputtaa?
« Vastaus #6 : 10 Elokuu, 2008, 12:39:12 »
Niinhä se tuntuu johtuvan noista käyristä. Tänään säädin kaasukäyrää paljo ylemmäksi, ja loivensin ihan hitusen lapakulmakäyrää. Nyt ei perä vaappunut kuin satunnaisesti ja todella vähän, paitsi lennon (leijutuksen) lopussa alkoi taas hakkaamaan, alko kai tehot jo laskemaan kun akku tyhjä?  Nyt on vaan sika herkkä kaasutikulle ja lapakulmakäyrää on inhottava loiventaa, kun ei täsmää sit idlejen kanssa. Noh, pitää miettiä. Nyt uskalsi jo kylki itseä kohti leijutella...

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 500:nen vaaputtaa?
« Vastaus #7 : 10 Elokuu, 2008, 13:15:16 »
Lennon lopulla alkaa heilumaan juurikin akun hiipumisen takia, koska kierroksia on silloin vähemmän.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

koikkis69

  • Vieras
Vs: 500:nen vaaputtaa?
« Vastaus #8 : 10 Elokuu, 2008, 22:20:40 »
lapakulmakäyrää on inhottava loiventaa, kun ei täsmää sit idlejen kanssa.

Mitäs tekemistä idlen käyrillä on normimoodin käyrien kanssa? Miksi niiden pitää täsmätä keskenään??

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: 500:nen vaaputtaa?
« Vastaus #9 : 10 Elokuu, 2008, 22:28:12 »
Meinasin lähinnä että kummassaki tilassa leijuisi samassa kohdassa tikkua. Toki se tikku on liikkuvaa mallia, mutta mun mielestä olisi mukavempi noin.

koikkis69

  • Vieras
Vs: 500:nen vaaputtaa?
« Vastaus #10 : 10 Elokuu, 2008, 22:40:54 »
Meinasin lähinnä että kummassaki tilassa leijuisi samassa kohdassa tikkua. Toki se tikku on liikkuvaa mallia, mutta mun mielestä olisi mukavempi noin.

ok.

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 500:nen vaaputtaa?
« Vastaus #11 : 10 Elokuu, 2008, 22:56:04 »
Oma 600 alko heijjaamaan myös kun vaihdoin päälavat hienompiin  ;D Lavat

Alignin omilla ei ollut tietoakaan heijaamisesta, mutta noi uudet *huokaa*.. Kiikkuu noin 2-3 krt sekunnissa sivusuunnassa ja ehkä hieman myös pituussuunnassa. Stabbari on OK, eikä torppeja.

Nostin ton kontronikin govin leijuntaprosentit 45 pinnaan, ja ehkä hieman auttoi. Ja ID1 50% ei heijaa yhtään.

Miksi näin?
« Viimeksi muokattu: 10 Elokuu, 2008, 22:57:47 kirjoittanut XciD »

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Girk

  • Vieras
Vs: 500:nen vaaputtaa?
« Vastaus #12 : 10 Elokuu, 2008, 23:01:12 »
itselläni on tälläista heijaus/väpätys ongelmaa 450se v2. Alussa kun kopterin ottaa taivaalle ei ole tietoakaan mistään ongelmasta kunnes 3-5min päästä tulee väpätys. jonkin moinen video siitä.

Olen koittanut pähkäillä missä vika on, täytynee koettaa itsekkin noita käyrien muutoksia.

ps. edelleen torppaamaton

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: 500:nen vaaputtaa?
« Vastaus #13 : 10 Elokuu, 2008, 23:08:17 »
Samanlailla heijas mullakin. Voisko johtua siitä että akku alkaa olee tyhjä, joten kierrokset laskee hitusen ja alkaa tuo väpätys? Mullakin oli sillai että lennon alussa ei mit, vähän ajan päästä alotti.

Girk

  • Vieras
Vs: 500:nen vaaputtaa?
« Vastaus #14 : 10 Elokuu, 2008, 23:29:07 »
perus leijutuksessakin alkaa tekemään tota väpätystä. Välillä saattaa mennä puolikin akkua ennen kuin alkaa väpättämään. Jossain päin foorumia puhuttiin lepatuskumeista että voisivat tehdä moista jos liian pehmeät??. Noh eiköhän se kohta selviä kun muutkin näkevät tuon videon. Mut ajattelin huomenissa koettaa käyrien muokkaamista ,nopeastihan se sillä selviää auttaako vaiko ei.

Timo Kokko

  • Vieras
Vs: 500:nen vaaputtaa?
« Vastaus #15 : 11 Elokuu, 2008, 10:31:36 »
Omasssa 450:sessä tuli samallainen pituussuuntainen väpätys ongelma..
Ongelma poistui heti päälapojen uudelleen tasapainotuksella. Mitään muuta säätöö en tehnyt.
Ja nyt edelleen lentää hyvin..

Poissa MTHS

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 500:nen vaaputtaa?
« Vastaus #16 : 11 Elokuu, 2008, 17:27:51 »
Samanlailla heijas mullakin. Voisko johtua siitä että akku alkaa olee tyhjä, joten kierrokset laskee hitusen ja alkaa tuo väpätys? Mullakin oli sillai että lennon alussa ei mit, vähän ajan päästä alotti.

Oma 500:nen väpätti aluksi myös, kunnes nostin kaasukäyrää ylöspäin. Nyt on kaasukäyrä leijutellessa 0-70-95-95-95 % ja lapakulmat -2 - +10 astetta. Omasta mielestäni miellyttävä leijutella, eikä väpätä. Ei myöskään akun loppuessa. Peränkin pito parani, kun vaihdoin sinne Alignin hiilarilavat.
« Viimeksi muokattu: 11 Elokuu, 2008, 17:30:00 kirjoittanut MTHS »

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: 500:nen vaaputtaa?
« Vastaus #17 : 11 Elokuu, 2008, 17:29:21 »

Oma 500:nen väpätti aluksi myös, kunnes nostin kaasukäyrää ylöspäin. Nyt on kaasukäyrä leijutellessa 0-70-95-95-95 % ja lapakulmat -2 - +10 astetta. Omasta mielestäni miellyttävä leijutella, eikä väpätä. Peränkin pito parani, kun vaihdoin sinne Alignin hiilarilavat.

Sulla on varmaan governor käytössä, jos tuollainen kaasukäyrä on?

EDIT: Itsellä tällähetkellä kaasukäyrä 0-20-40-63-76-83,5-95,5%. Ja ei siis governooria:P
« Viimeksi muokattu: 11 Elokuu, 2008, 17:31:14 kirjoittanut Affen »

Poissa MTHS

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 500:nen vaaputtaa?
« Vastaus #18 : 11 Elokuu, 2008, 17:30:51 »

Oma 500:nen väpätti aluksi myös, kunnes nostin kaasukäyrää ylöspäin. Nyt on kaasukäyrä leijutellessa 0-70-95-95-95 % ja lapakulmat -2 - +10 astetta. Omasta mielestäni miellyttävä leijutella, eikä väpätä. Peränkin pito parani, kun vaihdoin sinne Alignin hiilarilavat.

Sulla on varmaan governor käytössä, jos tuollainen kaasukäyrä on?

Ei ole käytössä.

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 500:nen vaaputtaa?
« Vastaus #19 : 11 Elokuu, 2008, 17:44:24 »
Herralla aika tiukka kaasukäyrä sanoisinko.. Toiset vetää tollasella jo tuhtia kolmedeetä, niin luulis kyllä leijuvan..

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: 500:nen vaaputtaa?
« Vastaus #20 : 11 Elokuu, 2008, 17:47:09 »
Kummalla meistä? ;D

Poissa MTHS

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 500:nen vaaputtaa?
« Vastaus #21 : 11 Elokuu, 2008, 17:56:53 »
Herralla aika tiukka kaasukäyrä sanoisinko.. Toiset vetää tollasella jo tuhtia kolmedeetä, niin luulis kyllä leijuvan..

Leijuu se. :D Voi olla vähän turhan turhankin paljon kierroksia, mutta tuntuma on mukavan tarkka. Ei väpätä, perä pysyy hyvin mukana jne. Lentoajan kannalta esim. 85 % vs. 95 % en ole juuri eroa huomannut. Leijutellessa eivät lapakulmatkaan niin paljon vaihtele, että olisi kierrosluvun kannalta suurta merkitystä.

geeni

  • Vieras
Vs: 500:nen vaaputtaa?
« Vastaus #22 : 23 Huhtikuu, 2009, 11:48:23 »
Huoh.. vaaputtaa vaaputtaa. Kaasukäyrä 0-70-80-90-100 paikkeilla, mutta tuosta nostaminenkaan ei tunnu juuri nyökkäilyä vähentävän. Sivusuunnassa pitää kyllä siedettävästi. Lavat tasapainotettu ja nuppi seurailee cyclicciä ihan mukavasti. Perälavat on ollu ehkä hitusen liian tiukalla, löystyttämistä kokeilen seuraavaksi.

Mitäs sitten?

Poissa vimpu

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 500:nen vaaputtaa?
« Vastaus #23 : 23 Huhtikuu, 2009, 23:33:51 »
moi.  mulla 500:nen nyökyttää myös,  mutta vain normaali leijutus tilassa,  silloin kun tuon kopterin laskuun. ilmeisesti silloin kierrokset pienemmät kuin täydellä akulla.  idlessä ei mitään ongelmaa. ja itse en asiaan ole puuttunut koska en lennä kuin idlellä jos ei nousua ja laskua lasketa, ja nyökytys on niin pientä.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 500:nen vaaputtaa?
« Vastaus #24 : 24 Huhtikuu, 2009, 09:52:35 »
Rakensin oman T-Rex 500 ESP:ni ohjeiden mukaan, eli ruuvasin nupin servojen pallot 19,5mm päähän servon akselista. Leijuttelussa kopteri "tärisi" ja heilui todella hermostuneen oloisesti. En tiedä mitä tässä viestiketjussa haetaan "nyökkäilyllä", mutta tuo oli todella ärsyttävää jo leijutuksessakin.

Siirsin pallot servovarsissa 16mm kohdalle ja härvääminen loppui. Nyt laite on todella vakaa lentää ja leijuttaa. Kallistusnopeutta kaikkiin suuntiin löytyy vieläkin todella paljon, joten cyclic-kulmien pienennys toisi varmasti vielä lisää rauhallisuutta lentoon.

Onko kenelläkään videota tästä "nyökkäilystä"?