Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen quadi  (Luettu 4927 kertaa)

Poissa demac

  • Aloitteleva torppari
  • *
Ensimmäinen quadi
« : 15 Kesäkuu, 2013, 14:07:32 »
Mikä ja mistä (ARF vai osista)? Löytyykö kotimaan kaupoista varastosta, varsinkin jos budjetti tiukka 80-150eur?

Plussaa, jos pystyisin hyödyntämään näitä:

1300mAh, 3cell akut
Sanwa SD-6G lähetin ja vastari

DeMac

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen quadi
« Vastaus #1 : 15 Kesäkuu, 2013, 17:09:51 »
Kokoluokasta riippuupi että saako tuohon budjettiin sopimaan.

1300 mah akut ovat hieman nafteja, lentoaika on arviolta vain joitain minuutteja.
(Tuollaisella itse koottavalla pienellä quadilla)

Kokosin tuolta verkkokaupasta suunnilleen tarvittavat osat ja hinta nousi yli 200 euron. Tässä ei sitten ole mukana vielä akkuja tai lähetintä / vastaanotinta jotka sulla ilmeisesti on itsellä.

EuroRC:ltä saa noita Walkeran pikkupörriäisiä jotka parhaiten vastaavat kuvaamaasi hintaluokkaa ja lyhennettä ARF / RTF.
http://www.eurorc.com/product/2639/walkera-qr-ladybird-v2-with-devo4-radio---rtf
http://www.eurorc.com/product/2512/walkera-qr-ladybird-with-devo7-radio---rtf
Kooltaan noi pikkuiset soveltuvat lähinnä sisälle / tyynelle säälle, mutta saa niilläkin jo tuntumaa lentämiseen.

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Ensimmäinen quadi
« Vastaus #2 : 15 Kesäkuu, 2013, 18:55:01 »
Jos ulkomailta haluaa tilata niin Hobbyking.com ja samat tavarat noin 150$+25$ postit ja mahdollinen 24% alv
eli veroineen posteineen noin 165e.

Miinuksena hobbykingistä tilatessa on toimitusaika on noin 2 viikkoa ja jos joku kama tulee viallisena niin takuu asiat ei järkevästi hoidu.
Eli kannattaa ottaa pari varamottia ja propellia jne.

Laitoin toho kuvaa nyt vain jotkut moottorit. Kaikki ne on suunnilleen saman hintaisia.

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen quadi
« Vastaus #3 : 15 Kesäkuu, 2013, 20:03:19 »

Katoppa, hobbykingi alkanut myymään tuota quadiesciä myös.
Tyylikkäämpi kuva kun kun hobbywingin omassa, vaikka taitaa olla ihan saman tehtaan tuotantoa  ;D

Poissa demac

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen quadi
« Vastaus #4 : 15 Kesäkuu, 2013, 20:30:58 »
Kiitos vastauksista! Täytyy tutkia noita ja yrittää venyttää budjettia :)

Walkeran pörriäisessä tulee varmaan koko nopeasti vastaan ja tuntuu hölmöltä maksaa uudesta lähettimestä, kun tuo sanwa jo löytyy nurkista.

DeMac

Poissa ovt

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäinen quadi
« Vastaus #5 : 16 Kesäkuu, 2013, 15:22:22 »
Lainataampas ketjua vähän. Tällä hetkellä lentelen walkeran hoten x:sällä ja nyt on alkanut tehdä mieli vaihtaa vähän isompaan.
Onkos tommonen itse kasailtu paketti pidemmän päälle fiksumpi vai katselenko walkeralta isompaa kuten esim mx400.
kokemusta ei ole ennestään tommosen paketin kasauksesta ym. Käytössä tällä hetkellä devo7 onkos tota mahdollista käyttää tommosessa itse kasatussa paketissa? budjetti olis max. 500€ (Sisältää akut ym.)

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen quadi
« Vastaus #6 : 16 Kesäkuu, 2013, 16:04:07 »
Lainataampas ketjua vähän. Tällä hetkellä lentelen walkeran hoten x:sällä ja nyt on alkanut tehdä mieli vaihtaa vähän isompaan.
Onkos tommonen itse kasailtu paketti pidemmän päälle fiksumpi vai katselenko walkeralta isompaa kuten esim mx400.
kokemusta ei ole ennestään tommosen paketin kasauksesta ym. Käytössä tällä hetkellä devo7 onkos tota mahdollista käyttää tommosessa itse kasatussa paketissa? budjetti olis max. 500€ (Sisältää akut ym.)

Devo 7 soveltuu lennättämiseen hyvin ( Kanavat riittävät multikopterille) kunhan hommaa sen kanssa yhteensopivan vastarin jonka kytkee tuohon itsekasattuun multiin.

Jollei minkäänlaista kokemusta kopterin kasaamisesta ole, niin tuollainen RTF-paketti on toki helppo. Toisaalta jos on kiinnostusta asiaan niin joskushan se ensimmäinen kopteri on kasattava.

Multikoptereissa taitaa olla johtavana käytäntönä se että pakettia jossa olisi kaikki osat ja kattavat kuvalliset kasausohjeet saa hakemalla hakea. Yleensä kaikki osat valitaan erikseen mutta kuitenkin niin että sopivat toistensa kanssa yhteen. Tämä tuo mahdollisuuksia mutta ensikertalaiselle toki myös paljon kysymyksiä.

500 eurolla saa jo hyvän paketin itse kasaillen. Lennonohjaimeksi kannattaa melkeen valita DJI:N Naza sen yleisyyden vuoksi; kyseiselle laitteelle on ohjeita ja ohjevideoita netti pullollaan. Se nielee budjetista jo suuren osan, mutta myös mielestäni säästää vaivaa senverran että kannattaa.

Toinen viksu valinta voisi olla nopeudensäätimeksi tuollainen Quattro-esc, eli samassa palikassa on jokaiselle (neljälle) moottorille nopeudensäädin erikseen. Säästää kolvailussa pirusti.

Rungoksi kelpaa joko valmis runko tai itse värkätty jos materiaalintyöstötaidot on opittu tai syntymälahjana saatu.

Akut, moottorit ja ropellit sitten sen mukaan minkäkokoinen paketti on tarkoitus tehdä. Ja toisaalta senkin mukaan mitä sillä paketilla on tarkoitus tehdä.

Multkopteriin tarvitaan yksinkertaisuudessaan siis:

Runko
Lennonohjain
Nopeudensäätimet moottoreille
Moottorit
Ropellit
Akku
Lähetin ja vastaanotin
Nippusiteitä, ruuveja yms.
Johtoa, kutistesukkaa, tinaa

Elektroniikan perusosaaminen
Pikkasen järkeä ja pitkää pinnaa :)

Unhotinkohan mä nyt jotain?

Jos tahtoo helpolla päästä niin DJI:N Phanttomi on kai aika hyväksi havaittu aloituslaite, osunee nipinnapin hintamaksimiisi tai pikkasen sen yli... Siihen saa hajotessa varaosia käsittääkseni ihan kelvollisesti.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
2618 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Tammikuu, 2013, 21:59:46
kirjoittanut Matti Häkkinen
70 Vastauksia
27897 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Kesäkuu, 2013, 20:39:22
kirjoittanut Nurffe
3 Vastauksia
2723 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Heinäkuu, 2013, 11:43:25
kirjoittanut pilot4fn
1 Vastauksia
2097 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Helmikuu, 2014, 13:34:14
kirjoittanut Ves@
9 Vastauksia
10418 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Elokuu, 2014, 16:08:30
kirjoittanut lordjw