Kirjoittaja Aihe: Lentäminen pelkän näytön varassa?  (Luettu 4783 kertaa)

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Lentäminen pelkän näytön varassa?
« : 07 Maaliskuu, 2013, 18:37:17 »
Hei,

Houkuttelisi kokeilla pientä lenkkiä heksalla siten, että vehje on kyllä näköpiirissä, mutta ohjaus menisi etupäässä pelkän näytön varassa. Miten tämän harjoittelu kannattaisi aloittaa. Tarviskos olla telemetriaa, jotta akun tila ja lentokorkeus olisi tiedossa?

-Jere
Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentäminen pelkän näytön varassa?
« Vastaus #1 : 07 Maaliskuu, 2013, 19:02:30 »
Äkkiä aateltuna tarttee olla gps:llä varustettu multi jossa on kaikista helpoin lentotila päällä. Sellanen että kun tikuista päästää niin kone jämähtää paikalleen.

Huomiota kannattaa kiinnittää myös siihen että on itselle sopivalla kuvakulmalla toi kamera. Liian laaja voi olla hankala etäisyyksien hahmottamisessa.

Nopeus ja korkeustiedot auttaa toki kun ei siitä kuvasta oikeen aisti kuten ite olis kyydissä.. Akun jännite joko näytöllä tai sitte timerilla jos lähellä lentelee...

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lentäminen pelkän näytön varassa?
« Vastaus #2 : 07 Maaliskuu, 2013, 19:45:22 »
Moi,

Heksa mulla onkin ja kotiinpaluu pelittää. Timeri tikittää ja akussa on hälläri. Kuuluu kyllä kauas!
Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentäminen pelkän näytön varassa?
« Vastaus #3 : 07 Maaliskuu, 2013, 20:08:27 »
Aloita yksinkertaisesti: lentovehje perä itse kohti, leijuttelet sitä siinä paikoillaan, ihan tavallisessa manuaalimoodissa (siis ATT). Sitten katse näyttöön ja koitat pitää vehkeen suurin piirtein aloillaan. Älä missään nimessä käännä nokkaa mihinkään suuntaan! Heti kun tuntuu että homma ns. lähtee lapasesta, nosta katse takaisin ylös ja ohjaa normaalisti katsekontaktilla vehje jälleen haltuun. Ja sitten alusta.

Hankalin juttu mitä FPV-lennätyksessä alkuun voi tapahtua on se, että käännät vehkeen nokan itseäsi kohti, unohdat orientaation, lennät näkökantaman rajalle ja siirryt sitten takaisin manuaaliohjaukseen. Olen melkein tontannut pari kopteria tuolla tavalla, kun aivot ovat aivan solmussa ja oikea onkin vaseja ja sinne on tänne ja sitten tullaankin lujaa kohti maata! :)

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lentäminen pelkän näytön varassa?
« Vastaus #4 : 07 Maaliskuu, 2013, 20:20:31 »
Aloita yksinkertaisesti: lentovehje perä itse kohti, leijuttelet sitä siinä paikoillaan, ihan tavallisessa manuaalimoodissa (siis ATT). Sitten katse näyttöön ja koitat pitää vehkeen suurin piirtein aloillaan. Älä missään nimessä käännä nokkaa mihinkään suuntaan! Heti kun tuntuu että homma ns. lähtee lapasesta, nosta katse takaisin ylös ja ohjaa normaalisti katsekontaktilla vehje jälleen haltuun. Ja sitten alusta.

Hankalin juttu mitä FPV-lennätyksessä alkuun voi tapahtua on se, että käännät vehkeen nokan itseäsi kohti, unohdat orientaation, lennät näkökantaman rajalle ja siirryt sitten takaisin manuaaliohjaukseen. Olen melkein tontannut pari kopteria tuolla tavalla, kun aivot ovat aivan solmussa ja oikea onkin vaseja ja sinne on tänne ja sitten tullaankin lujaa kohti maata! :)

Very guud!

Tuntuisi kyllä mukavalta, jos voisi lukea näytöltä korkeuden ja ajoakun tilan.

Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lentäminen pelkän näytön varassa?
« Vastaus #5 : 08 Maaliskuu, 2013, 09:27:27 »
Tuntuisi kyllä mukavalta, jos voisi lukea näytöltä korkeuden ja ajoakun tilan.
Toki dataa on aina kiva katsella, mutta en tiedä onko se aivan välttämätöntä ensimmäisillä lennoilla. Voisi jopa sanoa, että mitä enemmän näytöllä vilkkuu numeroita ja nuolia, sitä hankalampaa on keskittyä itse asiaan, eli lennättämiseen. Ja se todella vaatii kaiken käytettävissä olevan keskittymiskapasiteetin ensimmäisillä kerroilla!

Miksi FPV-lennätys söisi enemmän akkua, kuin tavallinen lennätys? Eli mihin tarvitaan ajoakun tilaa kun saman tarpeen täyttää aivan tavallinen radion ajastin? Entä miksi lentokorkeuden karkea arvio näytöllä auttaa, kun sen näkee silmilläänkin jos maa on samassa tasossa kopterin kanssa... ;) Kun ollaan korkealla, ei lentokorkeudella ole kuin akateemista arvoa (kun mennään yli kymmenen tai muutaman kymmenen metrin, kaikki näyttää jo melkein samalta korkeudesta riippumatta). Matalalla lennättäessä taas mittarin mittaama korkeus ei ole koskaan niin tarkka, että pelkästään siitä voisi tehdä mitään päätelmiä (poislukien ultaäänimittaus). Kaikenkaikkiaan lentokorkeuden näyttö on siis vain harrastuskäyttöön eikä varsinaisesti auta lentosuorituksessa.

Mutta kuten aluksi sanoin, data on aina kivaa! Omassa FPV-kikottimessani on näytöllä kaikki mahdollinen: sijainti, "tutkanäkymä" (lennokin sijainti suhteessa lähtöpaikkaan), etäisyys ja korkeus, ajoakun jännite, käytetyt milliampeeritunnit, hetkellinen virrankulutus, hetkellinen tehonkulutus, roottorin kierrosnopeus, maanopeus, ilmanopeus, ... :D

Poissa jekuusi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lentäminen pelkän näytön varassa?
« Vastaus #6 : 11 Maaliskuu, 2013, 22:24:08 »
Toki dataa on aina kiva katsella, mutta en tiedä onko se aivan välttämätöntä ensimmäisillä lennoilla. Voisi jopa sanoa, että mitä enemmän näytöllä vilkkuu numeroita ja nuolia, sitä hankalampaa on keskittyä itse asiaan, eli lennättämiseen. Ja se todella vaatii kaiken käytettävissä olevan keskittymiskapasiteetin ensimmäisillä kerroilla!

Miksi FPV-lennätys söisi enemmän akkua, kuin tavallinen lennätys? Eli mihin tarvitaan ajoakun tilaa kun saman tarpeen täyttää aivan tavallinen radion ajastin? Entä miksi lentokorkeuden karkea arvio näytöllä auttaa, kun sen näkee silmilläänkin jos maa on samassa tasossa kopterin kanssa... ;) Kun ollaan korkealla, ei lentokorkeudella ole kuin akateemista arvoa (kun mennään yli kymmenen tai muutaman kymmenen metrin, kaikki näyttää jo melkein samalta korkeudesta riippumatta). Matalalla lennättäessä taas mittarin mittaama korkeus ei ole koskaan niin tarkka, että pelkästään siitä voisi tehdä mitään päätelmiä (poislukien ultaäänimittaus). Kaikenkaikkiaan lentokorkeuden näyttö on siis vain harrastuskäyttöön eikä varsinaisesti auta lentosuorituksessa.

Mutta kuten aluksi sanoin, data on aina kivaa! Omassa FPV-kikottimessani on näytöllä kaikki mahdollinen: sijainti, "tutkanäkymä" (lennokin sijainti suhteessa lähtöpaikkaan), etäisyys ja korkeus, ajoakun jännite, käytetyt milliampeeritunnit, hetkellinen virrankulutus, hetkellinen tehonkulutus, roottorin kierrosnopeus, maanopeus, ilmanopeus, ... :D


Kokeilin tänään leijutusta aika matalalla, ja tuntuu ettei korkeudesta/suunnasta saa mitään selkoa kuvan avulla. Ajan muutenkin timerin ja ajoakussa olevan hällärin kanssa, mutta kaipaisin dataa siitä, olenko menossa ylöspäin vai alaspäin ja mikä on ajoakun jännite (tieto kapasiteetin suhteellisuudesta ts. onko aikaa alle vai puolet jäljellä). Vaikka nazalla lentäminen on yhtä vaikeaa kuin hiihto tai heinänteko, laajakulmainen fpv-kamera syö ne pienet liikkeet pois jotka antaisivat vihjeen suunnan ja korkeuden muutoksesta. Näköaisti on kuitenkin tärkein aisti lentämisessäkin ja vain osa datasta on oleellista, osa myyntikikkaa. Tärkeimmät taitavat olla lähtöpaikka, korkeus, lentoasento, nopeus ja "polttoaineen" määrä.
Nine Eagles PRO 270 II
Quadframe heavy SIX
Rinkularigi A' Trnquill

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
35 Vastauksia
10991 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Joulukuu, 2009, 19:07:02
kirjoittanut Mikka
2 Vastauksia
2916 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Tammikuu, 2009, 21:45:42
kirjoittanut kaardian
nurinpäin lentäminen?

Aloittaja potkuri kalle Lentotaito

6 Vastauksia
4541 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2009, 10:41:21
kirjoittanut Leskentekijä
2 Vastauksia
3970 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Joulukuu, 2009, 00:39:34
kirjoittanut Sammy
19 Vastauksia
20893 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Elokuu, 2014, 08:07:48
kirjoittanut Iron_man