Kirjoittaja Aihe: Apuja 3GX:n tilttaamisen kanssa  (Luettu 4913 kertaa)

Poissa joppe

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Amig 450
Apuja 3GX:n tilttaamisen kanssa
« : 01 Lokakuu, 2012, 09:44:40 »
Terve,

Askartelin 3GX:n kiinni 550E:hen ja kaksi lentoa on jo takana ja 3GX pitää kopterin hyvin vakaana. Tässä ei siis mitään ongelmaa, mutta tällä erää en luota tuohon purkkiin yhtään koska:
Satunnaisesti n. joka toinen tai kolmas virtojen kytkentä tilttaa 3GX:n. Joskus tiltti tulee suoraan alustuksen jälkeen ja joskus n. 5-15 sek. kuluttua vaikka kopteri on ihan paikallaan ja siihen ei kosketa. Tiltillä tarkoitan sitä, kun swassi hyppää yks kaks täysin oikeille ja hieman taakse päin. Radiosta pystyy kyllä ohjaamaan, mutta servojen liikealueet on jo ihan tapissa. 3GX:ssä ledit näyttää ihan normaali lentotilaa.

Samainen tiltti tuli ensin Flyskyn radiolla ja nyt Spectrumin DX8:lla, joten radio lähtöisenä en ongelmaa pitäisi.

Onneksi tätä ei ole vielä ilmassa tapahtunut!

Onko kellään sattunut vastaavaa? Tai oisko antaa vinkkiä mistä lähtä purkamaan ongelmaa?

Seuraavaksi meinasin tehdä:
1. Lisään vastariin oman akun varmistamaan että jännite ei pääse notkahtamaan
2. Päivitän 3GX:n v2.0 -> v2.1

Amig 450 + BeastX
Trex-550 + Vbar
DJI F550 + Naza Lite M + kiina 2-axis gimbaali & GoPro 4s + Immersion RC Rx & Tx

kuvia joppe.kuvat.fi

Poissa Naamis

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit RY #0252
Vs: Apuja 3GX:n tilttaamisen kanssa
« Vastaus #1 : 01 Lokakuu, 2012, 09:46:56 »
Olikos tämä niitä purkkeja, jonka kansi saattoi aiheuttaa oikkareita / purkaa staattista jännitettä rungosta. Täällä on pari ketjua mielestäni asiasta ollut ja korjauksia liittyen pinnoitteen poistoon...
T-Rex 450 Sport, T-Rex 600 ESP + Brain, Walkera Mini CP
Quadro jossa FF Controller
Futaba T8FG, Walkera Devo 7
Phoenix

Poissa joppe

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Amig 450
Vs: Apuja 3GX:n tilttaamisen kanssa
« Vastaus #2 : 01 Lokakuu, 2012, 09:59:19 »
Olikos tämä niitä purkkeja, jonka kansi saattoi aiheuttaa oikkareita / purkaa staattista jännitettä rungosta. Täällä on pari ketjua mielestäni asiasta ollut ja korjauksia liittyen pinnoitteen poistoon...

Tuosta olen lukenut ja minusta tämä tiltti ei vastaa staattista resettiä (joku kuvaus tuohon oli, että purkki alusti tuolloin itsensä uudelleen).
Tuokin on ollut mielessä että avaan purkin ja tutkin mitä kuoren sisäpinnasta löytyy.
Amig 450 + BeastX
Trex-550 + Vbar
DJI F550 + Naza Lite M + kiina 2-axis gimbaali & GoPro 4s + Immersion RC Rx & Tx

kuvia joppe.kuvat.fi

Poissa Waldemar

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Apuja 3GX:n tilttaamisen kanssa
« Vastaus #3 : 01 Lokakuu, 2012, 10:06:02 »
Tekeekö swashi niitä kolmea ylös-alas liikettä jotka sen kuuluu tehdä onnistuneen alustuksen merkiksi vai kallistuuko se heti? Tuo kallistus on kai sen merkki, että alustus ei onnistunut.  Minkä väriset valot palaa kun swashi kallistuu? Mikäli palaa punainen status niin kyseessä ei liene mikään satunnainen vika, vaan epäonnistunut alustus. Itselläni swashi myös kallistuu usein kun kytken virrat ensimmäisen kerran kentällä. Tällöin virta pois ja uudelleen päälle. Joskus on tarvinnut kaksikin kertaa käynnistää uusiksi.
Onnistuneen alustuksen jälkeen ei itselläni ole ollut mitään ongelmia.
Johtuisiko tämä kallistuminen siitä, että gyro sekoilee kun kopteria on kuljeteltu pitkin poikin eikä se heti tajua missä ja mitenpäin mennään.
T-Rex 600Pro, MSH Mini Protos, Walkera  v120d02s, E-Flite Nano CP X, CarbonCore H6 950
Futaba 14SG, Spektrum DX6i

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Apuja 3GX:n tilttaamisen kanssa
« Vastaus #4 : 01 Lokakuu, 2012, 11:49:00 »
Lainaus
Samainen tiltti tuli ensin Flyskyn radiolla ja nyt Spectrumin DX8:lla, joten radio lähtöisenä en ongelmaa pitäisi.


Onko sulla johdotettuna irto vastari ?

Lainaus
Seuraavaksi meinasin tehdä:
1. Lisään vastariin oman akun varmistamaan että jännite ei pääse notkahtamaan
2. Päivitän 3GX:n v2.0 -> v2.1


Enpä usko että auttaa tähän vaivaan.

Mulla on 4 kpl ko kikkareita käytössä.
Kolmessa on satellitti vastari ja ko ongelmaa ei esiinny. Yhdessä on johdotettu vastari ja ongelmaa esiintyy.
Letoa toi juttu ei haitta ainakaan mun kokemusella. Näillä kikkareilla lennelty vissiin n. 1000 keikkaa.
Olen ajatellut kysella asiaa valmistajalta mutta en ole saanut aikaiseksi koska ongelma ei ole vakava.
Luulen että ongelma liittyy vastarin heräämiseen alustuksen aikana.

Tää 3GX on paljon parjattu ja visiin vähemmän kokeiltu laite. Mimä taas olen ostellu näitä kun olen halvalla saannu.
Yleisesti olen tyytyväinen tähän kikkareeseen.

Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa joppe

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Amig 450
Vs: Apuja 3GX:n tilttaamisen kanssa
« Vastaus #5 : 01 Lokakuu, 2012, 16:36:21 »
Tekeekö swashi niitä kolmea ylös-alas liikettä jotka sen kuuluu tehdä onnistuneen alustuksen merkiksi vai kallistuuko se heti? Tuo kallistus on kai sen merkki, että alustus ei onnistunut.  Minkä väriset valot palaa kun swashi kallistuu? Mikäli palaa punainen status niin kyseessä ei liene mikään satunnainen vika, vaan epäonnistunut alustus. Itselläni swashi myös kallistuu usein kun kytken virrat ensimmäisen kerran kentällä. Tällöin virta pois ja uudelleen päälle. Joskus on tarvinnut kaksikin kertaa käynnistää uusiksi.
Onnistuneen alustuksen jälkeen ei itselläni ole ollut mitään ongelmia.
Johtuisiko tämä kallistuminen siitä, että gyro sekoilee kun kopteria on kuljeteltu pitkin poikin eikä se heti tajua missä ja mitenpäin mennään.

Swassi tekee ne kolme ylös-alas liiketta ja niiden jälkeen vetää swassin vinoon... yleensä se tosin tekee niin, että vasta 5-15 sekunnin päästä ylös-alas liikkeistä vetää swassin kenolleen...

Niin, mulla on johdotettu vastari ja tuohon meinasin nyt lisäsähköä kytkeä. Ledit 3GX:ssä on musta ihan normaalit, eli status vihreenä.

Tänään illalla meinasin taas testailla, katotaan saisko tiltit lisäsähköllä kuriin.
Amig 450 + BeastX
Trex-550 + Vbar
DJI F550 + Naza Lite M + kiina 2-axis gimbaali & GoPro 4s + Immersion RC Rx & Tx

kuvia joppe.kuvat.fi

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Apuja 3GX:n tilttaamisen kanssa
« Vastaus #6 : 01 Lokakuu, 2012, 17:13:01 »
Lainaus
Niin, mulla on johdotettu vastari ja tuohon meinasin nyt lisäsähköä kytkeä. Ledit 3GX:ssä on musta ihan normaalit, eli status vihreenä.

En usko eddelleenkään, että saat lisä sähköllä parannusta asiaan.
Mulla on 600N:ssä periaatteessa sama kytketä, kun mitä olet tekemässä ja samat oireet.
Jos sulla on AR700 vastari niin siinä on satelliitti. Laita se kiinni suoraan 3GX yksikköön.
Uskon että ongelma häviää tällä. 550 kopu on yhdellä vastarilla vähän riskaapeli mutta itse ajalen 450 kokoista yhdellä sateliitilla ja 550 kokoisessa niitä on kaksi.

Muuten päivittäminen v2.0 0> 2.1 tuo kopuun lisää vakavuutta ja parantaa nopean lennon ominaisuuksia. 2.1 versioon siirryttäesä täytyy
aile servon olla oikeanpuoleinen.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa joppe

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Amig 450
Vs: Apuja 3GX:n tilttaamisen kanssa
« Vastaus #7 : 01 Lokakuu, 2012, 22:09:30 »
En usko eddelleenkään, että saat lisä sähköllä parannusta asiaan.
Mulla on 600N:ssä periaatteessa sama kytketä, kun mitä olet tekemässä ja samat oireet.
Jos sulla on AR700 vastari niin siinä on satelliitti. Laita se kiinni suoraan 3GX yksikköön.
Uskon että ongelma häviää tällä. 550 kopu on yhdellä vastarilla vähän riskaapeli mutta itse ajalen 450 kokoista yhdellä sateliitilla ja 550 kokoisessa niitä on kaksi.

Muuten päivittäminen v2.0 0> 2.1 tuo kopuun lisää vakavuutta ja parantaa nopean lennon ominaisuuksia. 2.1 versioon siirryttäesä täytyy
aile servon olla oikeanpuoleinen.

Oikeassa olet, ei tuo apuja tuo lisäakku. Sen verran kuitenkin pelasin 3GX:n ja vastarin kanssa että loogisen toiminnan löysin ja syyn miksi swassi tilttaa. Tein testin, että laitoin sähköt kopteriin ilman, että lähetin oli päällä. Tällöin ei tullut ikinä tilttiä. Sitten kun kopterissa oli virrat ja laitoin lähettimen päälle, niin aina tilttasi. Käynnistäessä käy siis niin, että 3GX on ekana "valmiina" ja sitten alustuu vasta vastari -> tulee tiltti. Nämä alustumiset on niin lähellä toisiaan, että uudelleen yrittämällä saatta ekaks alustua vastari ja sitten 3GX. No tästä oppineena ja lähetintä vastarin alustumisen jälkeen sammutelleena uskallan kuitenkin lennättää kopua ilman, että hirvittää tilttaaminen lennon aikana. Kumpa tuohon 3GX:n ohjelmaan saisi hieman pitemmän viiveen alustamiseen, niin vastari kerkeäisi olla pystyssä ekana.

Tämän ongelman tosiaan välttää sillä, että laittaa satelliitit suoraan 3GX:ään. Mutta tulipahan askarreltua nyt varmistus akku vastarille :)

Amig 450 + BeastX
Trex-550 + Vbar
DJI F550 + Naza Lite M + kiina 2-axis gimbaali & GoPro 4s + Immersion RC Rx & Tx

kuvia joppe.kuvat.fi

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Apuja 3GX:n tilttaamisen kanssa
« Vastaus #8 : 01 Lokakuu, 2012, 22:40:33 »
Lainaus
Kumpa tuohon 3GX:n ohjelmaan saisi hieman pitemmän viiveen alustamiseen, niin vastari kerkeäisi olla pystyssä ekana.


Ainakin satelliitin kanssa v2.1 starttaa tosi kauan, vastarin kanssa lähtee käyntiin hieman nopammin.

Mielestäni tilttejä on tuulut myös kun lähetin ei ole ollut päällä ennen vastari käynnistämistä.
Täytyy testata asiaa.
Mulla on nirtossa erillinen vastari koska mulla on DX7 radion aj asiinä ei voi mäpätä govi ja gain kanavaa halunsa mukaisesti.
Sähköissä on kaikissa satelliitit.

Ei muuta kun testilentoja heti kun sateet loppuvat. :)
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Apuja 3GX:n tilttaamisen kanssa
« Vastaus #9 : 02 Lokakuu, 2012, 22:39:00 »
Tänään lentelin ja testailin tätäkin asiaa.

Näyttää siltä, että vastarin täytyy käynnistyä ennen 3GX yksikköä.

Jos 3GX ennättää aloittaa alustuksen ja vastari käynnistyy samaalla niin silloin jotain menee pieleen ja swash menee vinoon.

Kattelin 450:n 3GX:ää missä on satelliitti vastari. Siinä vastari käynnistyy aina ensin ja sitten 3GX aloittaa omat juttunsa.
Tämänvuoksi käynnistyminen tuntuu välillä vievän ikuisuuden.


Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa joppe

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Amig 450
Vs: Apuja 3GX:n tilttaamisen kanssa
« Vastaus #10 : 03 Lokakuu, 2012, 10:45:17 »
Tänään lentelin ja testailin tätäkin asiaa.

Näyttää siltä, että vastarin täytyy käynnistyä ennen 3GX yksikköä.

Jos 3GX ennättää aloittaa alustuksen ja vastari käynnistyy samaalla niin silloin jotain menee pieleen ja swash menee vinoon.

Kattelin 450:n 3GX:ää missä on satelliitti vastari. Siinä vastari käynnistyy aina ensin ja sitten 3GX aloittaa omat juttunsa.
Tämänvuoksi käynnistyminen tuntuu välillä vievän ikuisuuden.

Tämä lienee hyvä tietää kaikkien 3GX:n käyttäjien. Ongelma poistuisi kun 3GX:ssä olisi muutaman sekunnin viive ennen alustusta.
Tämä on sikäli hyvä tieto, että kun 3GX on alustunut oikein, niin lentäessä tätä vikaa ei pitäisi tulla.

Itse tilasin sit kuitenkin kaksi remote vastaria, niin pääsen sitten tästä riemusta eroon.

Kiitokset avuista asian ratkaisemiseksi!
Amig 450 + BeastX
Trex-550 + Vbar
DJI F550 + Naza Lite M + kiina 2-axis gimbaali & GoPro 4s + Immersion RC Rx & Tx

kuvia joppe.kuvat.fi

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
4985 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2015, 16:55:19
kirjoittanut Antiec
20 Vastauksia
18902 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Heinäkuu, 2016, 07:04:43
kirjoittanut Koippa
7 Vastauksia
4066 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Kesäkuu, 2017, 16:26:27
kirjoittanut Dutchman
40 Vastauksia
14026 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Marraskuu, 2017, 21:26:51
kirjoittanut Hayabusa
0 Vastauksia
5445 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Tammikuu, 2018, 17:23:36
kirjoittanut Pikkis