Kirjoittaja Aihe: 90 Raptorin keventelyä  (Luettu 5727 kertaa)

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
90 Raptorin keventelyä
« : 30 Syyskuu, 2012, 21:54:47 »
Tuo oma 90std Raptor painaa näköjään tankki tyhjänä peräti 5.3kg. Onko ideoita millä tuota painoa saisi alas? Tietty vaihtamalla kaikki osat hiilarisiin, mutta on aika iso sijoitus.

Ajattelin ensi alkuun vaihtaa tuon kaksiosaisen futaban gy611 gyron spartaniin, vaakaevä pois, pystyevään reikiä, nicd-akku vaihtuu lipoon yms. Jossain oli maininta myös että ne rungon vahvikepalkit voisi ottaa pois?

Muuta?
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: 90 Raptorin keventelyä
« Vastaus #1 : 01 Lokakuu, 2012, 00:27:06 »
Mun kokemuksien perusteella hiilari ja lipo on ne järkevät vaihtoehdot jos pienellä budjetilla mennään. Enkä kovin paljon eroa huomannut.

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: 90 Raptorin keventelyä
« Vastaus #2 : 01 Lokakuu, 2012, 00:46:53 »
Taitaa keventelyt jäädä sellaisiin halpoihin ja samalla hyödyllisiin päivityksiin. Vaakaevä on näemmä hieman valmiiksi murtunut, joten sitä voisi veistellä sillä tavalla, että jää pelkkä kiinnike peräputkeen. Lipoon vaihtamalla hyötyisi n. 100g ja gyrosta tulisi joku 50g. Nappihehku olisi kyllä kiva laittaa tähänkin, niin olisi taas yksi akku vähemmän ladattavana. Johtojakin voisi vähän lyhennellä ja siistiä, vaikkei siitä paino paljoa tipukaan.
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 90 Raptorin keventelyä
« Vastaus #3 : 01 Lokakuu, 2012, 12:40:48 »
Jossain oli maininta myös että ne rungon vahvikepalkit voisi ottaa pois?

Tämän varmaan olet nähnyt...

How to reduce the weight of Raptor 90/90SE

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: 90 Raptorin keventelyä
« Vastaus #4 : 01 Lokakuu, 2012, 17:55:31 »
Keventelyissä painonpudotus jää kuitenkin alle 200 gr, ei hyötyä juurikaan. Laita yks akku lisää sinne kyytiin ja lennätä miten on eroa.......Lipo muutoksessa joutuu viemään sen kevyemmän lipon eteenpäin jolloin menettää rungon suojaavan vaikutuksen torpissa. Siksi ostin saman painoisen lipon kun vanha nihmi eli noin 260gr.
Mulla on puolella tankilla painopiste pääakselilla. Sanoisin että jos haluaa kevyemmän kopun niin katsoo niitä uudempia malleja tai toisen valmistajan kopteria.

Laitat 120 moottorin, lisää nitroo, kiekkaa, kulmia ja 50 tankin ilman headeria  ;D

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: 90 Raptorin keventelyä
« Vastaus #5 : 01 Lokakuu, 2012, 21:01:22 »
Itse laitoin nitroon fuel magneetin ja otin headerin pois. Voi ajaa aivan tyhjäksi tankin, vaikka en tosin suosittele sitä. Tolla saat headerin verran painoa pois. Sanoisin että 200g jo tuntuu, sillä mulla N9 canopy painoi tuon verran ja ilman koppaa ajellessa fiilis oli jotenkin kevyempi.

Suurimman keveydentunteen saat kun konvertoit sen FBL:ksi, jolloin nupista lähtee massaa pois ja kääntely ei kuluta enää niin paljoa energiaa. Sanoisin että älyttömyyksiin ei kannata mennä painoa poistellessa, jossei se ole nimenomaan se juttu sun harrastuksessa.

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: 90 Raptorin keventelyä
« Vastaus #6 : 01 Lokakuu, 2012, 21:40:49 »
Juu ite kans käytän fuilimagneettia ja eikös ne headerit ole jo aikansa elänyt.... ihan turhia. Oon myös huomannu, että canopyt ovat kovinkin eri painoisia ja sieltä vois kans saada pois. Ja tuo FBL:ksi muuttaminen vie aika paljonki massaa pois (sillä sitten on hyvät ja huonot puolet). Kevyitä peräputkia ja lapoja löytyy kans.


R
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: 90 Raptorin keventelyä
« Vastaus #7 : 01 Lokakuu, 2012, 22:15:03 »
Saisihan tuon alle 5 kiloon helposti: ottamalla headerin pois sekä laittamalla sen nappihehku/lipo systeemin. Tällöin lähtee myös muuten voltspy, joka ei nyt sinäänsä paljoa paina, mutta jotain kuitenkin.

Ongelma tuossa on tuo pitchiin vastaaminen joka on todella vaisun oloista. Voihan se olla että tuo mottikin on vaan niin väsynyt, kiekkoja en ole päässyt mittaamaan. Kaasukäyrät olen laittanut ohjekirjan mukaan. Lavat ovat Sabin valmistamat 710mm pitkät, voi olla että ovat jotkin FAI-lavat.

Kiitoksia hyvistä vinkeistä. Tuon headerin voisi ottaa 50 Raptoristakin pois. FBL-konversiota voisi ehkä tämän kopterin kohdalla harkita, ei olekaan niistä vielä mitään kokemusta.
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: 90 Raptorin keventelyä
« Vastaus #8 : 03 Lokakuu, 2012, 00:07:01 »
Eikös se ole aina ollut vähän turhankin herkkä bitchille tuo rapukka. Laitoin pushpullin niin auttoi siihen herkkyyteen. En tiedä miten sulla on nupin setuppi millä servolla mutta ehkä kannattais ensi säätää ne kiekat ja kaasukäyrä. Jos asut pk seudulla niin voit tulla kattomaan onko tuo mun rapu yhtään nopeampi tai vikkelämpi niin saatais molemmat vertailtua koptereita. Mulla on skytach....

Muoks, asutkin vähän kauempana....
« Viimeksi muokattu: 03 Lokakuu, 2012, 00:10:09 kirjoittanut Silli »

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: 90 Raptorin keventelyä
« Vastaus #9 : 03 Lokakuu, 2012, 00:20:35 »
Sanoisin että 200g jo tuntuu, sillä mulla N9 canopy painoi tuon verran ja ilman koppaa ajellessa fiilis oli jotenkin kevyempi.

Suurimman keveydentunteen saat kun konvertoit sen FBL:ksi, jolloin nupista lähtee massaa pois ja kääntely ei kuluta enää niin paljoa energiaa. Sanoisin että älyttömyyksiin ei kannata mennä painoa poistellessa, jossei se ole nimenomaan se juttu sun harrastuksessa.

Sanoisin että sun lennättely on jo sillä tasolla että varmaan huomaat ne ötökätkin päälavoissa  :P
Nupista puheenollen mun kopu oli kevyemmän tuntuinen vanhalla muovinupilla kun ei ollut vielä aluosia kiinni.

Harmi etten tullut mitanneeksi noita osien painoja aikanaan mitä olen vaihdellut upgreidatessa..

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: 90 Raptorin keventelyä
« Vastaus #10 : 04 Lokakuu, 2012, 11:50:18 »
Eikös se ole aina ollut vähän turhankin herkkä bitchille tuo rapukka. Laitoin pushpullin niin auttoi siihen herkkyyteen. En tiedä miten sulla on nupin setuppi millä servolla mutta ehkä kannattais ensi säätää ne kiekat ja kaasukäyrä. Jos asut pk seudulla niin voit tulla kattomaan onko tuo mun rapu yhtään nopeampi tai vikkelämpi niin saatais molemmat vertailtua koptereita. Mulla on skytach....

Muoks, asutkin vähän kauempana....

Alkuperäisellä omistajalla oli käytössä revmax, mutta mulla ei nyt taidakaan riittää kanavat. Laitoin sitten kaasukäyrät ja kulmat ohjekirjan mukaan. Mutta tein eilen muutamankin erikoisen huomion. Mulla näköjään kulmat jostain syystä -11 ja +9 sekä kaasulinkkiin saikin naputella hitusen lisää liikettä endpointista  :-[ Mittailin nupin (ja servoilta tulevia) linkkejä ja siellä oli jotain omituisuuksia: kaikki linkit näyttäisi olevan n.20% liian lyhyitä? Voi olla että tähän on joku järkevä selitys, mutta kaipa sekin vaikuttaa lentoon. Täytyy laittaa kaikki linkit uusiksi.

Nyt varmaan tulee laitettua se Alignin liposysteemi tuohon, sekä vaakaevän muokkasin siten että jäi pelkkä kiinnike.

E: Ei ollutkaan linkeissä ihan noin paljon heittoa, omituisuudet oli omassa päässä :D Kulmat pitäisi nyt olla -10 ja +10
« Viimeksi muokattu: 06 Lokakuu, 2012, 16:11:28 kirjoittanut KL »
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto