Kirjoittaja Aihe: Potkureiden tasapainotus?  (Luettu 8707 kertaa)

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Potkureiden tasapainotus?
« : 26 Heinäkuu, 2012, 17:12:35 »
Millasillas välineillä työ homman teette?

Hommasin tämmösen aikoinaan ja totesin Vimosen päälle tehtävän puntituksen tällä mahdottomaksi:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=19292

Varsinkin akselinjan puntitus, voi morjesta.
Koen ongelmana nuo kumitutit, tottakai santapaperin kanssa tasapainotin ne yksitellen niin hyväksi kun sai, mutta ei eksakt mahda saada edes.

Näin kostealla kelillä sormista tutteihin tarttuu pölyä jne ja tutit pyörii kun papu vatussa.

Joka kerta kun otat potkurin käteen ja pistät takas tuttien väliin, niin koko homma menee ihan sekasin.
Varsinkin akselinjaa jos koittaa saada hierottua.

Ideoita, tuotteita?
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Potkureiden tasapainotus?
« Vastaus #1 : 27 Heinäkuu, 2012, 12:01:06 »
Mää oon tasapainottanu ensin potkurit ihan vaan tappi reikään ja partaterien varaan - tyylillä. Sitten moottorit siten että yksi nippuside kannun alareunan ja toinen yläreunan ympäri. Sitten pyörittänyt motteja yksitellen ilman potkuria ja haistellu iPhonen Vibration -appsilla kyseisen motin varresta eri paikoista josko jossain ois solmukohta. Sitten pyörittäny ensin kumpaakin nipparia yhdessä kunnes värinät minimissään ja sitten vielä kumpaakin nipparia erikseen josko löytys vielä uus sweetspotti. Sitten sama homma eli vartta pitkin kohti keskustaa josko jossain ois vielä jotain. Lopuksi laittanu potkurin paikalleen ja sama homma uudestaan niin saa mukaan myös potkuriadapterin. Tää on aikaa vievää ja tylsää mutta ihan hyvää viihdettä jos sattuu olemaan nörttiin päin kallellaan. Lopuksi sitten tippa ohutta CAta nipparin ja kannun väliin niin että se imeytyy koko kierrokselle. Ja lopuksi disclaimeri että olkaa varovaisia siellä ulkona kun tolskaatte potkurit paikallaan.

Tämä metodi sopii siis moteille joissa on lähtökohtaisesti niin paljon epäbalanssia mitä on nipparin lukossa massaa. Voihan tosin käyttää sitten teipinpaloja sun muuta mutta nää mun motit on aina ollu niin hanurista että nippari ollu aika sopiva.

Tästä nipparimetodista ja iPhone/Android appseista on netissäkin videoita ja täällä foorumillakin sekä lennunetissä ollu säikeitä. En vaan nyt niitä haulla löytäny.
« Viimeksi muokattu: 27 Heinäkuu, 2012, 12:10:19 kirjoittanut okallio »

Poissa WB

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Potkureiden tasapainotus?
« Vastaus #2 : 27 Heinäkuu, 2012, 21:28:53 »
Tämmösellä oon ite tasapainotellu:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14927__Simple_Prop_Balancer.html

Halvin, yksinkertaisin.

Potkuri tohon sisään ja esim. kahden lasin reunoille. Itse tasapainottamiseen olen käyttänyt teippiä kunnes vaikuttaa hyvältä. Muutamat potkurit olen myös tasapainottanut "Y -suunnassa", mutta näillä kevyillä muovipotkureilla aika turhaa hommaa. Sen verran kannattaa kiinnittää huomiota teipinkanssa, että laittaa samanverran ylä- ja alapuolelle, jotta potkurin nosteeseen, jotta eroavaisuus olisi mahdollisimman pieni. Jotkut käyttää hiomapaperia, mutta liian työlästä ja luultavasti heikentää rakennetta tarpeettomasti. Eli teippiä kehiin niin kyllä siitä ihan hyvä tulee.

WB
-Hexa, Dji Nasa
-HK450 GT
-Esky Honey Bee King 4 (RIP)
-Esky Lama 3 (RIP)
-Menoa tahditaa Futaba FG8S ja tunnelman tallentaa GoPro2

Poissa ~tao~

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Potkureiden tasapainotus?
« Vastaus #3 : 11 Elokuu, 2012, 15:59:43 »
Käytän tällaista itse rakennettua härvelintä:
http://tao-of-rc.blogspot.fi/2012/07/diy-propeller-balancer.html

Teippiä ropelliin kunnes tasapainossa.

Poissa WB

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Potkureiden tasapainotus?
« Vastaus #4 : 11 Elokuu, 2012, 18:15:04 »
Käytän tällaista itse rakennettua härvelintä:
http://tao-of-rc.blogspot.fi/2012/07/diy-propeller-balancer.html

Teippiä ropelliin kunnes tasapainossa.

Nätti on! Pitää itsekkin askarrella moinen!
-Hexa, Dji Nasa
-HK450 GT
-Esky Honey Bee King 4 (RIP)
-Esky Lama 3 (RIP)
-Menoa tahditaa Futaba FG8S ja tunnelman tallentaa GoPro2

Poissa ovuori

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Potkureiden tasapainotus?
« Vastaus #5 : 07 Syyskuu, 2012, 11:56:17 »
Tämmöinen tasapainotusmenetelmä tuli vastaa netissä:


Eli laserpointterilla ja peilillä saa aika selkeän kuvan tärinästä. Aika mielenkiintoinen tapa, mutta en kyllä keksi miten tällä saisi tolkkua siitä mitä suuntaa pitäisi tasapainottaa. Lisäksi vaatii aika varman järjestelyn, ettei vempele karkaa naamalle.
--Oskari

mtk-

  • Vieras
Vs: Potkureiden tasapainotus?
« Vastaus #6 : 07 Syyskuu, 2012, 16:35:46 »
Itsellä oli tuo HK:n balanceri ja sillä sai hirveätä jälkeä aikaseks. Tuli sitten tilattua positiivisten kommenttien kautta dupro balanceri ja päivääkään en ole ostosta katunut. Toimii!

http://hobby.dubro.com

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Potkureiden tasapainotus?
« Vastaus #7 : 07 Syyskuu, 2012, 17:18:37 »
En tiedä mistä HK:n balanserista puhutaan, mutta mulla on HK:sta ostettu magneettinen balanseri ja se on kertaluokkaa parempi kuin tuo Dubro. Dubrossa vierintävastus on paaaaljon suurempi, kuin magneettisessa kanssakilpailijassaan. Isolla/painavalla potkurilla ei ehkä niin haittaa, mutta kevyitä multikopteripotkureita tasapainotellessa Dubro tyssää milloin mihinkin.

mtk-

  • Vieras
Vs: Potkureiden tasapainotus?
« Vastaus #8 : 07 Syyskuu, 2012, 19:06:30 »
En tiedä mistä HK:n balanserista puhutaan, mutta mulla on HK:sta ostettu magneettinen balanseri ja se on kertaluokkaa parempi kuin tuo Dubro. Dubrossa vierintävastus on paaaaljon suurempi, kuin magneettisessa kanssakilpailijassaan. Isolla/painavalla potkurilla ei ehkä niin haittaa, mutta kevyitä multikopteripotkureita tasapainotellessa Dubro tyssää milloin mihinkin.

Omakohtaista kokemusta vai mutuilua?

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Potkureiden tasapainotus?
« Vastaus #9 : 07 Syyskuu, 2012, 19:15:44 »
Omakohtaista kokemusta vai mutuilua?
Luulin kirjoittaneeni selvästi, mutta omakohtaisista kokemuksista on siis kysymys. Vaikka toki ihan maalaisjärjelläkin mietittynä levyjen päällä kierivä akseli tuntuu (siis mutu-tuntuu) luonnostaan nihkeämmältä, kuin vain toisesta teroitetusta päästään magneettiin "laakeroitu" akseli.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3782 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Syyskuu, 2007, 22:39:30
kirjoittanut JJA
Shuttle plus tasapainotus?

Aloittaja kromipuskuri Hirobo Nitro

5 Vastauksia
5613 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Joulukuu, 2009, 18:34:20
kirjoittanut JariN
2 Vastauksia
2393 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Heinäkuu, 2011, 09:29:27
kirjoittanut T.O
4 Vastauksia
3330 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Lokakuu, 2011, 12:09:41
kirjoittanut JariN
1 Vastauksia
3308 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Helmikuu, 2015, 21:01:39
kirjoittanut Eispii